تاریخچه و مواد تشکیل دهنده صابون چیست؟

امتیاز دهید

صابون از آن جمله محصولات ساخت دست بشر است که علاوه بر به ارمغان آوردن پاکیزگی و سلامتی برای انسان، تنوع محصولات و ایجاد صنعتی بزرگ را نیز بر عهده داشته است. با تاریخچه و مواد تشکیل دهنده صابون در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز آشنا شویم. تاریخچه صنعت صابونسازی به بیش […]

تاریخچه و مواد تشکیل دهنده صابون چیست؟

صابون از آن جمله محصولات ساخت دست بشر است که علاوه بر به ارمغان آوردن پاکیزگی و سلامتی برای انسان، تنوع محصولات و ایجاد صنعتی بزرگ را نیز بر عهده داشته است. با تاریخچه و مواد تشکیل دهنده صابون در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز آشنا شویم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

تاریخچه

صنعت صابونسازی به بیش از ۲۰۰۰ سال قبل باز می گردد. در واقع این محصول هیچ گاه کشف نشده بلکه به تدریج از مواد خام قلیایی و چربی ها تحول یافته است. پلینی پدر، پیرامون ساخت این فرآورده در قرن یکم ادعاهایی داشته است اما تا قرن سیزدهم هیچ گاه صابون به مقدار کافی و آن طوری که بتوان به آن صنعت گفت، تولید نشد.

سپس شیمیدان فرانسوی، شورول، نشان داد که تشکیل این محصول در واقع یک واکنش شیمیایی است. دومنیه، کارهای این محقق را در زمینه بازیابی گلسیرین از مخلوط های صابونی شده کامل کرد. تا پیش از کشف مهم لوبلان در زمینه تولید ارزان قیمت کربنات سدیم از کلرید سدیم، نیاز به قلیا از طریق خیساندن خاکستر چوب ها یا تبخیر آبهایی مانند رودخانه نیل که بطور طبیعی قلیایی هستند، تامین می شد.

اهمیت صابون، بعنوان یک ماده شوینده تا قرن دوم میلادی ناشناخته مانده بود تا اینکه جالینوس، پزشک صاحب نام یونانی، از صابون به عنوان ماده ای جهت شست و شو نام برد. در سال 1800 میلادی شیمیدان مشهور ایرانی، جابر ابن حیان، پدر علم شیمی در نوشته های خود چندین بار از از این محصول بعنوان ماده ای مناسب جهت شست و شوی بدن نام برد.

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

تاریخچه و مواد تشکیل دهنده صابون چیست؟

کشورهای فرانسه، اسپانیا و ایتالیا از اولین مراکز تولید صابون بودند چراکه دسترسی به مواد اولیه ای مانند روغن زیتون، برای تولید آن در این مراکز بیش از مکان های دیگر امکان پذیر و میسر بوده است. تولید صابون در انگلیس در اواخر قرن 12 میلادی آغاز شد و در دوران انقلاب فرانسه نیز تولید صابون در مارسی به 3500 تن در سال رسید، در ابتدا تولیدکنندگان در مارسی از روغن زیتون استفاده می کردند. در سال 1815 میلادی کمبود محصول زیتون آنها را بر آن داشت که روغن های دیگر را جایگزین کنند.

مواد تشکیل دهنده

تمامی صابون های معمولی با افزودن انواع روغن ها یا چربی حیوانی به عنوان یک قلیای قوی ساخته می شوند. این کار در دما و فشار بالا صورت می پذیرد، آنچه حاصل می گردد صابون و ماده دیگری به نام گیلیسرین است. گلیسیرین را با یک محلول غلیظ نمک جدا می‌کنند. سپس صابون مذاب را در دستگاه همزن ریخته و در آن مرحله مواد نگهدارنده و عطر یا رنگ به آن می افزایند. در انتها صابون مذاب را سرد کرده و در اندازه های دلخواه  قالب گیری و یا برش می دهند.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابوالفضل کارگر
ابوالفضل کارگر

سلام. شب عالی بخیر و تشکر از اطلاعات شما. سپاسگزارم.

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز

سپاس از همراهی شما