هورمون سوماتروپین یا هورمون رشد و عوارض جانبی آن

2.2/5 - (4 امتیاز)

هورمون سوماتروپین نوعی هورمون رشد انسانی است که برای رشد استخوان‌ها و عضلات اهمیت ویژه‌ای دارد. هورمون رشد یا سوماتروپین یک هورمون پلی پپتیدی، شامل ۱۹۱ اسید آمینه است که به‌طور طبیعی دربدن انسان‌ها در غده هیپوفیز تولید ‌می‌شود اما میزان ترشح آن را هیپوتالاموس معین می‌کند. در ادامه این مطلب از داروخانه آنلاین مثبت […]

سوماتروپین یا هورمون رشد بعلاوه عوارض جانبی آن

هورمون سوماتروپین نوعی هورمون رشد انسانی است که برای رشد استخوان‌ها و عضلات اهمیت ویژه‌ای دارد. هورمون رشد یا سوماتروپین یک هورمون پلی پپتیدی، شامل ۱۹۱ اسید آمینه است که به‌طور طبیعی دربدن انسان‌ها در غده هیپوفیز تولید ‌می‌شود اما میزان ترشح آن را هیپوتالاموس معین می‌کند. در ادامه این مطلب از داروخانه آنلاین مثبت سبز نگاه موشکافانه‌تری به عوارض جانبی و کاربردهای این هورمون خواهیم داشت.

هورمون سوماتروپین یا هورمون رشد همراه با ذکر کاربرد و عوارض جانبی

وجود سوماتروپین در بدن به سطح سلامت کلی فرد و سن افراد بستگی دارد. اگر محرک‌های مناسبی مانند: تمرینات ورزشی، خواب، استرس کم و پایین بودن سطح قند خون وجود داشته باشد این هورمون در بدن منتشر می‌شود.

هورمون مذکور به‌منظور درمان نارسایی رشد در کودکان و بزرگسالانی که به‌طور طبیعی کمبود هورمون رشد دارند، کاربرد دارد و درمانی برای افراد مبتلا به سندرم نونان، سندرم ترنر و کوتاه قدها است.

هورمون سوماتروپین برای درمان سندرم روده کوچک و جلوگیری از کاهش وزن در مبتلایان به ایدز در بزرگسالان کاربرد دارد.

سندروم نونان Noonan syndrome: سندروم نونان یا نشانگان نونان یک مشکل مادرزادی است که از رشد طبیعی بخش‌های مختلف بدن جلوگیری می‌کند. این بیماری به روش‌های مختلف بر روی فرد مبتلا تاثیر می‌گذارد، به عنوان مثال ممکن است رشد اعضای صورت یا عضلات قلب دچار مشکل شوند.

سندروم ترنر Turner Syndrome: بیماری فقط نوزادن دختر که به جای داشتن دو کروموزوم جنسی X تنها یک کروموزوم X یا دو کروموزومیکه یکی از آنها ناقص است متولد می‌شوند.

سندرم پرادر ویلی Prader-Willi syndrome :یک ناهنجاری ژنتیکی پیچیده است که بیشتر بخش‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در کودکان این سندرم بصورت ضعف‌های عضلانی، مشکلات تغذیه‌ای، رشد ضعیف و تأخیر رشدی ظاهر می‌شود.

هورمون رشداطلاعات مهم و ضروری

لازم به ذکر است افراد مبتلا به سرطان، دیابت، سندرم Prader-Willi ، مشکلات تنفسی، نارسایی ریه به هیچ عنوان نباید از این هورمون استفاده کنید.

دانستی های مهم قبل از مصرف سوماتروپین

در صورت وجود هر یک از موارد زیر نباید از سوماتروپین مصرف داشته باشید.

  • سرطان
  • تیروئید کم کار
  • اختلال غده هیپوفیز
  • آسیب‌دیدگی مغزی یا تومور
  • سرطان مغز در دوران کودکی
  •  مشکلات چشمی ناشی از دیابت
  • بیماری جدی ناشی از نارسایی ریه یا جراحی اخیر
  • اضافه وزن و مشکلات تنفسی شدید و آپنه خواب

گاهی اوقات برخی از برندهای این دارو شامل عناصری هستند که فوق‌العاده برای کودکان و نوزادان نارس خطرناک بوده و ممکن است مرگ را برای آنها بهمراه داشته باشد.

البته برخی از برندهای این دارو از جمله Omnitrope، Saizen و Serostim مشکلی برای نوزاد تازه متولد شده ایجاد نمی‌کنند و معتبر هستند.

عوارض جانبی سوماتروپینچگونه باید از این هورمون استفاده کرد؟

دوز، نام برند تجاری و طریقه مصرف کاملا به شرایط درمانی افراد بستگی دارد. در این شرایط باید تمامی راهنمایی‌های نوشته شده بر روی برچسب محصول راه به‌خوبی بخوانید و دقیقا مطابق دستورالعمل‌ها پیش بروید.

هورمون سوماتروپین یا زیر پوست یا داخل عضله تزریق می‌شود و شما می‌توانید از یک پرستار، نحوه تزریق آن را فرا بگیرید.

بطری دارو را تکان ندهید، تکان دادن آن باعث خراب شدن دارو می شود. تنها زمانی که آماده هستید، دوز مصرفی دارو را نیز آماده کنید. اگر دارو تغییر رنگ داده یا ذراتی در آن می بینید، از آن استفاده نکنید.

در طول مصرف این دارو اکیدا توصیه می‌شود از رژیم غذایی که پزشک تغذیه برای شما در نظر گرفته است پیروی کنید.

در زمان مصرف سوماتروپین نیاز به آزمایش خون مکرر دارید. میزان رشد شما باید تست شود. چشم ها و پوستتان نیز ممکن است نیاز به بررسی داشته باشند. اگر مبتلا به سندروم Prader-Willi باشید، برنامه درمانی شما نیاز به کنترل وزن نیز خواهد داشت.

از یک سرنگ و شیشه یکبار استفاده کنید و میزان ذخیره آن کاملا به برند تجاری دارو و نحوه رقیق کردن آن بستگی دارد.

در این بین کاملا متوجه تاریخ انقضا دارو باشید.

معرفی بهترین محصولات حاوی سوماتروپین

2 مورد از بهترین محصولات حاوی سوماتروپن شامل موارد زیر هستند:

اکسی تروپین 4 واحد بین المللی سوماتروپین اکسیر

این آمپول تاثیر آنابولیکی قوی داشته و موجب افزایش سنتز پروتئین می‌شود که این مساله علاوه بر افزایش حجم ماهیچه‌ها تعداد سلول‌های ماهیچه‌ای را نیز افزایش می‌دهد. یکی از کاربردهای این آمپول این است که با قرار دادن چربی‌ها به‌عنوان منبع سوخت بدن سبب کاهش شدید چربی‌ها شده و باعث دسترسی بیشتر ورزشکار به کالری می‌شود. محتویات این آمپول که شامل هورمون سوماتروپین است، موجب پیوند میان بافت ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و غضروف‌ها شده و همین موضوع باعث افزایش قدرت در ورزشکارانی که از این هورمون استفاده می‌کنند، خواهد شد.

اکسی تروپین 4 واحد بین المللی سوماتروپین اکسیر بیشتر برای کودکان کوتاه قدی که به هنگام تولد نیز وزنی کمتر از حد معمول داشته‌اند و همچنین جهت بهبود نارسایی رشد در دختران به علت نقص ژنتیکی گنادها مورد استفاده قرار می‌گیرند. تاخیر رشد در کودکان قبل از بلوغ به علت بیماری مزمن کلیه و یا کمبود هورمون رشد را می‌توان با استفاده از این محصول بهبود بخشید.

آمپول سیناتروپین سیناژن 5 میلی گرم

آمپول سیناتروپین سیناژن حاوی هورمون رشد بوده و در فرم قلم تهیه شده است. قلم سیناتروپین برای درمان‌های طولانی مدت که فرد نیاز به تزریق‌های متعدد دارد بسیار مناسب است. برای جلوگیری از کاهش وزن شدید در افراد مبتلا به ایدز و برای درمان سندروم کوتاهی روده می‌توان از این محصول بهره گرفت. با صلاحدید پزشک می‌توان از هورمون رشد برای کودکانی که با کمبود آن مواجه هستند، استفاده کرد اما اگر عامل کوتاه قدی کودک به هورمون رشد مربوط نباشد، استفاده از این محصول تاثیری نخواهد داشت. این دارو برای افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه، سندروم نونان، سندروم ترنر، سندروم پردر-ویلی، کوتاهی قامت به هنگام تولد و… مفید است.

استفاده از این محصول برای افزایش قد، به صورت تزریقی با فواصل خاص صورت می‌گیرد. برای مثال هر شب با مقدار مشخصی که پزشک تجویز می‌کند، به بیمار تزریق می‌شود. مدت درمان خیلی طولانی است و در حد یک یا چند سال است. با این کار، پزشک از کودک انتظار رشد قدی دارد اما اگر صفحات رشد بسته شده بود، دیگر انتظار پاسخ به درمان با هورمون رشد را نباید داشته باشید.

سیناتروپین نام تجاری داروی سوماتروپین است و این دو در واقع فرقی با هم ندارند.

در صورت فراموش شدن یک دوز مصرف چه اتفاقی رخ می دهد؟

اگر یک دوز را فراموش کردید و نزدیک به زمان مصرف دوز دوم بودید دوز فراموش شده را رها کنید و دوز جدید را مصرف کنید اما اگر سه نوبت دارو را فراموش کردید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر فردی بیش از اندازه دارو مصرف کند چه اتفاقی رخ می دهد؟

مصرف بیش از اندازه این دارو موجب لرزش و تکان، عرق سرد، گرسنگی، سردرد، خواب آلودگی، ضعف، سرگیجه، ضربان قلب سریع و حالت تهوع می‌شود.

در صورت مشاهده حالات مذکور سریعا با پزشک خود تماس حاصل کنید.

در طول مدت درمان با این دارو چه باید کرد؟

بسته به نوع مصرف باید یک سری موارد را رعایت کنید، از جمله:

اگر از این دارو برای درمان سندرم روده کوچک استفاده می‌کنید، از نوشیدن آب میوه یا نوشابه‌های سودا، الکل اجتناب کنید. در غیر اینصورت شکم فرد تحریک شده و وضعیت بیماری رو به وخامت می‌رود.

مصرف بیش از اندازه هورمون رشد عوارض جانبی داروی سوماتروپین چپیست؟

تورم در لب‌ها، زبان یا گلو و تنفس سخت

اما اگر دچار یکی از حالات زیر شدید حتما با پزشک خود تماس داشته باشید:

  • درد یا تورم در مفاصل
  • تورم شدید در دست‌ها یا پاها
  • درد گوش، تورم و حس گرما در بدن
  • مشکلات بینایی و درد در پشت چشم
  • بی‌خوابی یا سوزش در مچ دست یا انگشتان پا و دست
  • درد شدید در معده فوقانی که ایجاد حالت تهوع و استفراغ می‌کند
  • احساس درد در زانوها یا باسن همراه با لنگ زدگی در حین راه رفتن
  • قند خون بالا، افزایش تشنگی، افزایش ادرار، خشکی دهان، بوی نفس بد
  • افزایش فشار داخل جمجه، سردرد شدید، زنگ زدن در گوش، سرگیجه، کاهش وزن، تغییر رنگ پوست و احساس خستگی

عوارض جانبی رایج به شرح زیر است:

  • بی‌حسی یا سوزش
  • تورم و افزایش وزن سریع
  • دردهای عضلانی یا مفصلی
  • درد، خارش یا دیگر تغییرات پوستی
  • درد معده همراه با گاز معده و سردرد
  • علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا، گرفتگی بینی، عطسه، گلودرد و گوش درد

کدام داروها با این دارو در تداخل هستند؟

  • داروی انسولین و دیابت
  • داروهای ضد بارداری و درمان جایگزین هورمون
  • داروهای استروئیدی از جمله پردنیزون، دگزامتازون، متیل پردنیزولون

توصیه:

فراموش نکنید که هرگز نه تنها این دارو بلکه هر داروی دیگر را به‌طور خودسرانه مصرف نکنید و جلوی دست کودکان قرار ندهید.

چگونگی خرید محصولات حاوی تستوسترون

جهت خرید هر گونه محصول مرغوب و حاوی هورمون تستوسترون می توانید به داروخانه دکتر حق نژاد واقع در
تهران، میدان رسالت، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، چهارراه ارشی، پلاک ۲ مراجعه فرمایید.

شماره تماس: ۷۷۲۵۲۹۰۰

مطالب مرتبط
دسته بندی: مکمل بدنسازی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها