درمان چربی موی سر با چند راهکار ساده

3/5 - (1 امتیاز)

موهای چرب هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان واقعا می‌تواند آزاردهنده باشد. فکر کنید تازه چند ساعت است که از حمام آمده‌اید و دوباره احساس کنید که کف سرتان چرب است. این تجربه واقعا می‌تواند ناراحت کننده و خسته کننده به نظر برسد. عدم درمان چربی کف سر می‌تواند باعث آکنه در کف سر […]

درمان چربی مو

موهای چرب هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان واقعا می‌تواند آزاردهنده باشد. فکر کنید تازه چند ساعت است که از حمام آمده‌اید و دوباره احساس کنید که کف سرتان چرب است. این تجربه واقعا می‌تواند ناراحت کننده و خسته کننده به نظر برسد. عدم درمان چربی کف سر می‌تواند باعث آکنه در کف سر شده، حالت دهی به موها را دشوار کند و حتی ریزش مو را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این شما با موهای چرب، کثیف و نامرتب به نظر خواهید رسید. چه باید کرد؟ درمان چربی مو موضوع این مقاله است.

موی چرب چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

اگر موهایتان همیشه چرب به نظر می‌رسد ممکن است تولید چربی در کف سر شما بیش از حد عادی باشد. موهای همه افراد به طور طبیعی مقداری چربی تولید می‌کند تا تغذیه‌رسانی به فولیکول‌های مو به خوبی صورت گیرد و به حفظ سلامت کف سر کمک شود. اما تولید بیش از حد چربی در مو می‌تواند منجر به درماتیت سبورئیک شود؛ وضعیتی که باعث ایجاد لکه های قرمز و پوسته پوسته شدن کف سر شده و اغلب با شوره همراه است.

مشخصه موی چرب این است که تیره، کدر، بدون درخشش و خیس به نظر می‌رسد. برای اینکه بدانید موهای شما چرب است یا نه، مقداری از موهای خود را به دستمال کاغذی بمالید. اگر آثاری از چربی مشاهده شد، به این معناست که چربی موی شما بیش از حد عادی است.

عدم درمان چربی مو می‌تواند منجر به کاهش اعتماد به نفس در افراد شود. اگر موهای چرب دارید از مبارزه با آنها ناامید نباشید. در اینجا ما راهکارهای درمان چربی مو را به شما آموزش خواهیم داد.

  خرید شامپو برای موی چرب

برای خرید شامپو برای موی چرب کلیک کرده و وارد داروخانه آنلاین مثبت سبز شوید.

روش‌های درمان چربی مو

از تکنیک‌های زیر برای درمان چربی مو استفاده کنید:

شستشوی مو با شامپو موی چرب

اگر نوع موهای شما چرب است حتما از داروخانه شامپوی مخصوص موهای چرب تهیه کنید و با آن موهای خود را بشویید. بسیاری از افراد با داشتن موهای خیلی چرب ممکن است نیاز به شستشوی هر روز موهای خود داشته باشند. اما بیش از یکبار در روز هرگز موهای خود را با شامپو شستشو ندهید.

بیش از حد موهای خود را نشویید

حتی اگر موهایتان چرب است بیش از اندازه آن را نشویید.

شستن بیش از حد موها می‌تواند چربی طبیعی مو را از بین ببرد و باعث شود موها حتی چربی بیشتری تولید کنند. افرادی که موهایشان پس از شستن خیلی سریع چرب شده و پوست سرشان دچار خارش یا تحریک می‌شود، بهتر است کمتر موهای خود را شستشو دهند تا به متعادل شدن چربی موهایشان کمک شود.

روش صحیح شستشوی مو

برای درمان چربی مو باید با نحوه صحیح شامپو زدن به موها آشنا شوید. بهتر است شامپو را فقط به کف سر و ریشه موهای خود بزنید نه به انتها و ساقه مو. همان مقدار شامپویی که روی کف سر می‌ریزید برای شستن موها کفایت می‌کند. موهای خود را با شامپو به ملایمت ماساژ دهید. هنگام آبکشی دقت کنید که کف شامپو به طور کامل از موهای شما پاک شده باشد.

از نرم کننده مو به مقدار کم استفاده کنید

استفاده بیش از حد از نرم کننده مو می‌تواند باعث شود تا چربی‌ها سریع‌تر جذب شوند و ظاهر موها چرب‌تر به نظر برسد. فقط مقدار اندکی از نرم کننده مو را به انتهای موهای خود بزنید تا به درمان چربی مو بهتر کمک شود. پس از استفاده آبکشی را فراموش نکنید.

  شامپو برای موی چرب

انتخاب زمان مناسب برای شستن موها

برای کمک به درمان چربی مو بهتر است شب‌ها موهای خود را نشویید چون اگر جنس موهایتان چرب است تا فردا صبح دوباره چرب و کثیف به نظر خواهد رسید. اول صبح و بعد از تمرینات ورزشی زمان مناسبی برای شستشوی مو است. بعد از تمرین تعریق باعث آلودگی موها می‌شود و بهتر است به حمام بروید.

بیش از حد سشوار نکشید

استفاده از سشوار و اتوی مو باعث شیک و مرتب به نظر رسیدن موها می‌شود. اما این کار باعث می‌شود تا موها سریع‌تر چرب شوند. اگر از سشوار و اتوی مو کمتر استفاده کنید، از آسیب گرما به موها نیز می‌توانید جلوگیری کرده و از سلامت موهای خود محافظت به عمل آورید.

تمیز کردن شانه و برس

برس مو می‌تواند محل تجمع چربی‌ها، پوست مرده، آلودگی‌ها و محصولات مراقبت از مویی که استفاده می‌کنید، باشد. اگر برس تمیز نشود، دفعه بعد که آن را به موهای خود می‌زنید، همه آلودگی‌ها به موهای شما منتقل می‌شود. در این صورت دوباره موها چرب و کثیف به نظر خواهند رسید. برای درمان چربی مو به این نکته هم دقت کنید.

  شستن برس

با موهای خود بازی نکنید

افرادی که مدام با موهای خود به اصطلاح ور می‌روند ممکن است احساس کنند که پس از دست زدن به آنها، موها چرب‌تر به نظر می‌رسند. علت آن است که در این حالت چربی و آلودگی‌ از دست‌ها به موها منتقل می‌شود. همچنین وقتی دست‌های خود را لابلای موهای خود می‌برید، به تحریک ترشح غدد چربی کمک می‌شود و در نتیجه چربی بیشتری تولید خواهد شد. برای درمان چربی مو نباید با موهای خود بازی کنید.

از سیلیکون در محصولات مو خودداری کنید

تصور می‌شود که سیلیکون موهای افراد را صاف و براق می‌کند. با این حال بین براق بودن و چرب بودن مو مرز باریکی وجود دارد. اگر سیلیکون در مو انباشته شود، موها چرب‌تر و سنگین‌تر به نظر خواهند رسید. سیلیکون همچنین می‌تواند مانع از نفوذ رطوبت به ساقه‌های مو شود. از این رو بهتر است افراد با موهای چرب از آن استفاده نکنند.

همچنین بهتر است اشخاصی که موی چرب دارند از استفاده از محصولات حالت دهنده مو بپرهیزند زیرا این محصولات باعث سنگین‌تر شدن موها شده و در این حالت موها چرب‌تر به نظر خواهد رسید.

راه‌های خانگی برای درمان چربی مو

در منزل از راهکارهای زیر می‌توانید استفاده کنید تا به درمان چربی مو کمک شود:

روغن نارگیل بزنید

شاید برایتان عجیب باشد که برای درمان چربی مو از یک روغن استفاده شود. اما روغن نارگیل واقعا می‌تواند برای درمان چربی مو چاره‌ساز باشد. روغن نارگیل با برداشتن چربی از پوست سر عملکرد خود را انجام داده و همزمان کمک می‌کند تا به ساقه موها هم رطوبت‌سانی شود و خشک و بد حالت به نظر نرسند.

  روغن نارگیل برای موی چرب

استفاده از روغن درخت چای

نتیجه یک مطالعه نشان داد که شامپویی که حاوی 5 درصد روغن درخت چای باشد، به درمان شوره سر کمک کرده، خارش پوست سر را کاهش می‌دهد و از چربی مو می‌کاهد. بنابراین با داشتن موهای چرب بهتر است شامپویی انتخاب کنید که حاوی روغن درخت چای باشد.

فندق جادوگر را امتحان کنید

برای درمان چربی مو فندق جادوگر می‌تواند بسیار مفید باشد. فندق جادوگر به بسته شدن منافذی که چربی تولید می‌کنند، کمک می‌کند، خارش و التهاب کف سر را تسکین می‌بخشد و در حفظ تعادل PH کف سر موثر است. برای افرادی که پوست سر حساس دارند هم فندق جادوگر بسیار می‌تواند مفید واقع شود.

توجه به رژیم غذایی

در رژیم غذایی خود غذاهای سالم و تازه انتخاب کنید و از مصرف غذاهای سرشار از قند و چربی‌های فرآوری شده بپرهیزید. موهای شما می‌تواند شاخصه‌ای از سلامت کلی بدن شما باشد. هرچه چربی‌های غیر مفید را کمتر استفاده کنید، احتمالا چربی کف سر شما هم کمتر خواهد شد.

درمان چربی پوست سر در طب سنتی

در طب سنتی اعتقاد بر این است که موی چرب ناشی از غلبه صفرا بر بدن است. جهت درمان چربی مو در طب سنتی راهکارهای زیر پیشنهاد می‌شود:

  • مصرف روزانه یک لیوان سرکه انگبین
  • هر دو روز یک‌بار و به مدت دو هفته با یک جوشانده گیاهی از ترکیب بذر گشنیز، بابونه خشک، گل ختمی و شاتره موهای خود را بشویید.
  • پس از شامپو زدن، 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده و با آن موهای خود را شسته و آبکشی نمایید.
  • از خوردن فست‌ فودها بپرهیزید.
  • حجامت نیز توصیه می‌شود.

کلام پایانی

برای درمان چربی مو از راهکارهای ارائه شده در این مقاله کمک بگیرید. اگر به واسطه آنها از چربی زیاد موهای خود خلاص نشدید، بهتر است به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. پزشک احتمالا یک شامپو یا محلول خیلی قوی برای شما تجویز می‌کند که به تعادل چربی پوست سر کمک شود. فراموش نکنید که با داشتن موهای چرب حتما از شامپوی مخصوص موهای چرب استفاده نمایید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت مو
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها