درمان موهای نازک چگونه امکان پذیر است؟

4/5 - (1 امتیاز)
نازک شدن موها در بسیاری از موارد منجر به ریزش مو خواهد شد. داشتن موهای پرپشت اغلب غیر ممکن نیست اما برخی اصول باید رعایت شوند تا بتوان به این هدف دست یافته و موهایی سالم و حجیم داشت.
درمان موهای نازک

بر اساس گفته آکادمی متخصصین پوست آمریکا کاملا طبیعی است که هر فرد روزانه 50 الی 100 عدد از تارهای موی خود را از دست بدهد. با افزایش سن نیز به طور معمول موها نازک‎‌تر و کم‌حجم‌تر شده و استحکام خود را از دست می‌دهند. موهایی که به طور طبیعی دچار ریزش می‌شوند، بلافاصله یک موی جدید از همان فولیکول مو شروع به رشد کرده و جایگزین آن می‌شوند. اما با گذشت زمان بعضی از فولیکول‌های مو تولید مو را متوقف کرده و برخی از موها نیز رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهند. چگونه به درمان موهای نازک کمک کنیم و موهایی پرپشت‌تر و حجیم‌تر داشته باشیم؟ ما ساده‌ترین راهکارها را به شما پیشنهاد خواهیم داد.

علل نازک شدن موها

معمولا نازک شدن و کم‌حجم شدن موها به یکباره اتفاق نمی‌افتد بلکه در یک پروسه طولانی مدت به وجود می‌آید بنابراین خوشبختانه شما زمان کافی دارید تا بتوانید علت آن را کشف نموده و مانع از تداوم آن شوید. نازک شدن و همچنین ریزش موها در زنان و مردان با الگوهای متفاوتی اتفاق می‌افتد به طوری‌که طاسی بیشتر در مردان دیده می‌شود تا زنان. برخی از دلایل نازک شدن و همچنین ریزش موها به شرح زیر است:

  • رژیم غذایی نادرست و کمبود مواد مغذی
  • اضطراب و استرس غیر قابل کنترل
  • رنگ کردن موها، فر کردن موها و دکلره کردن
  • استفاده بیش از حد از ژل‌ها و حالت دهنده‌های مو
  • عدم مراقبت صحیح از موها به هنگام بستن آنها (محکم بستن موها)
  • زایمان و قرار داشتن در دوران شیردهی
  • مصرف قرص‌های ضد بارداری
  • تغییرات هورمونی
  • ابتلا به بیماری‌های خودایمن
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • اختلالات پوستی و عفونت کف سر

  علل نازک شدن مو

نازک شدن و کم‌پشتی موها در برخی موارد نیز ممکن است ارثی یا ژنتیکی باشد. همچنین گاهی نازک شدن موها با آلوپسی که ریزش موی گسترده است، اشتباه گرفته می‌شود. نازک شدن موها ممکن است در نهایت به ریزش مو منجر شود اما با آلوپسی یا طاسی کاملا متفاوت است.

درمان موهای نازک

خوشبختانه درمان موهای نازک به طرق مختلفی امکان‌پذیر است. به موارد زیر دقت کنید:

درمان های خانگی

پیش از استفاده از درمان‌های دارویی یکی از بهترین راهکارها برای درمان موهای نازک ، راهکارهای خانگی است. اگر هیچ‌یک از موارد زیر موثر نباشد، آنگاه می‌توان با پزشک متخصص پوست و مو مشورت کرده و از دیگر درمان‌ها بهره گرفت:

اصلاح رژیم غذایی

نقش رژیم غذایی سالم را در استحکام و سلامت موها نمی‌توان نادیده گرفت. پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی برای سلامت موها و جلوگیری از نازک شدن آنها ضروری هستند. مواد غذایی زیر را حتما در رژیم غذایی خود جای دهید زیرا برای درمان موهای نازک می‌توانند بسیار موثر واقع شوند:

  • تخم مرغ: زیرا حاوی پروتئین و ویتامین‌های گروه B است و ساختار مو را بهبود می‎‎‌بخشد.
  • آجیل برزیلی: منبع غنی سلنیوم است و سلنیوم به حفظ سلامت مو کمک می‌کند.
  • ماهی‌های چرب: مثل سالمون که سرشار از امگا3 هستند و رشد موها را تقویت می‌کنند.
  • گردو: منبعی ایده‌آل برای امگا3 بوده و در پرپشت شدن موها موثر است.

ماساژ پوست سر

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که برای بهبود رشد موهای خود می‌توانید امتحان کنید، ماساژ پوست سر است که هیچ هزینه‌ای نیز برای شما ندارد. هنگامی‌که پوست سر خود را ماساژ می‌دهید، جریان خون در کف سر بهبود می‌یابد و با افزایش گردش خون رشد موها بهتر می‌شود. زمانی‌که موهای خود را می‌شویید می‌توانید با نوک انگشتان خود به آرامی پوست کف سر را ماساژ داده و جریان خون را افزایش دهید. همچنین ممکن است در بازار بتوانید ماساژورهایی را بیابید که مخصوص این کار باشند و برای بهبود مشکل شما موثر واقع شوند.

  ماساژ سر

استفاده از شامپوهای مخصوص موهای نازک و کم حجم

این نوع شامپوها به 2 روش کار می‌کنند؛ یا اینکه افزایش دهنده حجم موها هستند و یا اینکه حاوی مواد مغذی و اسیدهای آمینه ضروری برای مو هستند و با تامین این مواد برای موها به رشد هرچه بهتر آنها کمک می‌کنند. بهترین شامپوهای مخصوص موهای نازک را در موارد زیر می‌توانید مشاهده کنید:

  • شامپو تقویت کننده کراتین هگور مناسب موهای نازک، شکننده و آسیب دیده
  • شامپو حجم دهنده و ضخیم کننده مو هیدرودرم 250 میلی لیتر
  • شامپو جوانه گندم و بیوتین مای مناسب موهای معمولی و نازک ۲۵۰ میلی لیتر
  • شامپو حجم دهنده اوی ولوم اویدرم ۲۵۰ میلی لیتر
  • شامپو تقویت کننده و حجم دهنده فولیکا 400 میلی لیتر
  • شامپو حجم دهنده فولیکا مناسب موهای نازک وکم حجم ۲۰۰ میلی لیتر
  • شامپو پروتئین جوانه گندم ایروکس مناسب موهای چرب و نازک ۲۰۰ گرم
  • شامپو شیر بادام کلوران مناسب موهای نازک ۲۰۰ میلی لیتر
  • شامپو حجم دهنده ایوروشه مناسب موهای نازک و کم حجم۳۰۰ میلی لیتر

برای خرید شامپو  یا دریافت اطلاعات کامل هر محصول می‌توانید به صورت اینترنتی از داروخانه آنلاین مثبت سبز اقدام نمایید. علاوه بر شامپو، محصولات دیگری هم برای موهای نازک مانند موارد زیر نیز تولید شده است :

  • نرم کننده موهای نازک و کم حجم فولیکا ۲۰۰ میلی لیتر
  • سرم دو فاز موهای نازک و کم حجم سریتا 230 میلی لیتر

مصرف روغن‌ های طبیعی برای درمان موهای نازک

بعضی از روغن‌هایی که از گیاهان به دست می‌آیند می‌توانند در درمان نازک شدن موها و بهبود رشد آنها موثر واقع شوند. روغن اسطوخودوس یکی از این روغن‌ها است که اغلب در ترکیب با روغن گل محمدی یا آویشن به کار می‌رود. مصرف روغن اسطوخودوس در برخی از افراد که نازک شدن موهای آنها به سمت طاسی رفته است، با موفقیت بوده و حجم موهای آنها را افزایش داده است. اگرچه شواهد کافی برای اینکه استفاده از روغن‌های طبیعی چقدر می‌تواند در رشد موها موثر باشد، وجود ندارد اما این روش بر اساس گزارش‌های مردمی در بسیاری از افراد نتیجه داده است. پیش از آنکه هر نوع روغن را به کف سر خود بزنید، ابتدا آن را در گوشه‌ای از بازوی خود امتحان کنید تا دچار واکنش‌های آلرژیک نشوید.

روغن رزماری و روغن نعنا نیز از دیگر روغن‌های اساسی (essential oils) هستند که برای رشد موها معمولا موفقیت‌آمیز عمل می‌کنند. این روغن‌ها نیز جهت استفاده باید با روغن‌های حامل مثل روغن نارگیل و روغن جوجوبا ترکیب شوند.

درمان دارویی

سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) به طور کلی 2 دارو را برای درمان آلوپسی آندروژنتیک که احتمالا همراه با نازک شدن موها اتفاق می‌افتد، تائید کرده و موثر می‌داند: ماینوکسیدیل و فیناستراید:

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل را می‌توان به طور مستقیم در نواحی از پوست سر که موهای کم‌پشت دارد، استفاده کرد. حداقل 16 هفته طول می‌کشد تا بتوانید نتایج موثر استفاده از ماینوکسیدیل را مشاهده کنید. مصرف ماینوکسیدیل باید تداوم داشته باشد تا ریزش مو دوباره به وجود نیاید. ماینوکسیدیل بدون عارضه جانبی نیست و ممکن است سبب سوزش پوست سر، درماتیت تماسی و رشد موها در گردن و صورت شود.

فیناستراید

این دارو فقط برای آقایان قابل استفاده است و بر خلاف ماینوکسیدیل که به طور موضعی استفاده می‌شود، یک داروی خوراکی محسوب می‌شود. معمولا توصیه می‌شود که روزانه 1 میلی‌گرم فیناستراید مورد مصرف قرار گیرد. اغلب استفاده از فیناستراید برای افرادی توصیه می‌شود که مصرف ماینوکسیدیل برای آنها موفقیت‌آمیز نبوده است. اختلال در نعوظ، کاهش میل جنسی و بزرگ شدن پستان از عوارض فیناستراید می‌تواند باشد.

  فیناستراید

استفاده از مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی

از مواد مغذی برای تقویت مو می‌توان در قالب مولتی ویتامین و یا به طور جداگانه بهره گرفت:

مولتی ویتامین و مینرال

در صورتی‌که فرد به هر دلیل با سوء تغذیه مواجه شود و موهای وی سلامت خود را از دست بدهند و یا دچار ریزش شوند، چاره‌ای نیست جز اینکه از مکمل‌های غذایی کمک گرفت. در میان این نوع فرآورده‌ها مولتی ویتامین مینرال می‌تواند بسیار کارساز باشد و به درمان موهای نازک کمک کند. در مولتی ویتامین و مینرال‌هایی که برای تقویت مو فرموله می‌شوند، اغلب ویتامین‌های گروه B، زینک، آهن و همچنین اسیدهای آمینه از قبیل ال-سیستئین و ال-متیونین وجود دارند که هر یک از آنها به طور جداگانه در حفظ سلامت مو موثر است. از جمله این محصولات می‎‌توان به قرص هیرویت هلث اید یا انواع قرص زینک پلاس اشاره کرد که در میان مصرف‌کنندگان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

مکمل بیوتین

نام دیگر ویتامین B7 بیوتین است. این ویتامین محلول در آب بوده و در انواع آجیل و مواد غذایی مثل حبوبات به راحتی یافت می‌شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‎‌دهند بیوتین می‌تواند به درمان موهای نازک کمک کند و از ریزش مو نیز پیشگیری به عمل آورد. جهت تقویت موها در بسیاری از موارد از آمپول بیوتین و بپانتن در کنار یکدیگر استفاده می‌شود. همچنین شما می‌توانید از قرص بیوتین نیز به طور جداگانه بهره بگیرید.

مکمل زینک

ماده معدنی زینک (روی) در متابولیسم و سوخت و ساز بدن نقش اساسی دارد. با این حال ریزش مو نیز یکی از آشکارترین علائم کمبود روی در بدن می‌تواند باشد. زینک غدد چربی اطراف فولیکول مو را به تعدیل رسیده و از این طریق نیز به حفظ سلامت موها کمک می‌کند. تقریبا در جدول ترکیبات همه مکمل‌های تقویت مو نام زینک را حتما می‌توان پیدا کرد. زینک اغلب در فرآورده‌های حیوانی وجود دارد و اگر بخواهید در قالب مکمل از آن استفاده کنید هم می‌توانید برای خرید زینک اقدام کنید و هم از آن در ترکیب با دیگر مواد مغذی به صورت مولتی ویتامین مینرال بهره ببرید.

  زینک

دیگر روش های خانگی برای درمان موهای نازک

ترکیبات غذایی زیر در بهبود رشد موها می‌توانند موثر باشند:

  • کپسایسین (ترکیبی در فلفل قرمز)
  • جینسینگ
  • سیر
  • آب پیاز
  • پروسیانیدین (دسته‌ای از آنتی اکسیدان‌های فلاونوئیدی موجود در سیب، دارچین و انگور)
  • کافئین

همچنین طب سوزنی، لیزر درمانی، مزوتراپی، هیپنوتیزم درمانی و روان‌درمانی نیز می‌توانند به بهبود رشد موها و پرپشت شدن آنها کمک کنند.

سخن پایانی

نازک شدن موها می‌تواند نگران‌کننده باشد زیرا این احتمال وجود دارد که به ریزش مو منجر شود و فرد بیش از مقدار طبیعی در طول روز موهای خود را از دست بدهد. خوشبختانه درمان موهای نازک در بیشتر موارد مقدور است و با موفقیت صورت می‌پذیرد. اگر با استفاده از راهکارهای ارائه شده در این مطلب موفق به تقویت موهای خود نشدید، بهتر است حتما مراجعه‌ای به متخصص پوست و مو داشته باشید تا با معاینه شما و انجام آزمایش‌های لازم علت مشکلات موی شما را مشخص نموده و درمان تخصصی خود را آغاز نماید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت مو
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها