آیا در دوران قاعدگی باید از قرص آهن استفاده کنیم؟

2/5 - (5 امتیاز)

تحقیقات نشان داده است که زنان در سنین باروری 2 برابر بیش از مردان به آهن نیاز دارند. هر ماه در دوران قاعدگی خانم‌ها مقداری از آهن خون خود را از دست می‌دهند. اما آیا این موضوع به این معناست که در دوران قاعدگی باید حتما از قرص آهن استفاده کرد تا از بروز کم‌خونی […]

در مورد تاثیر قرص آهن بر تاخیر پریود باید بدانید که مصرف این مکمل‌ها هیچ تاثیری بر تاخیر دوره قاعدگی ندارد و تنها از کم‌خونی بدن جلوگیری می‌کند. خانم دکتر آیلین خبیری در رابطه با این موضوع در ویدئو زیر توضیح بیشتر خواهند داد. همراه ما باشید.
پخش ویدیو

تحقیقات نشان داده است که زنان در سنین باروری 2 برابر بیش از مردان به آهن نیاز دارند. هر ماه در دوران قاعدگی خانم‌ها مقداری از آهن خون خود را از دست می‌دهند. اما آیا این موضوع به این معناست که در دوران قاعدگی باید حتما از قرص آهن استفاده کرد تا از بروز کم‌خونی پیشگیری شود؟ مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی موضوع بحث در مقاله امروز ماست؛ با ما همراه باشید.

مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی

دوره‌های قاعدگی مهم‌ترین دلیل از دست رفتن آهن در بدن خانم‌ها و بروز کم‌خونی به شمار می‌آیند. دوران قاعدگی به طور متوسط 3 تا 7 روز طول می‌کشد و در این مدت حدود 220 تا 250 میلی گرم آهن به ازای هر پیمانه خون از بدن دفع می‌شود. این مقدار در طول زندگی و تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون مصرف داروها می‌تواند متغیر باشد. زنان به طور طبیعی آهن کمتری نسبت به مردان در بدن خود ذخیره می‌کنند و همچنین مقدار آهن اضافی موجود در بدن خود را در دوران پریود از دست می‌دهند.

آهن از جمله مواد معدنی است که بدن برای تولید گلبول‌های قرمز به آن نیاز دارد و عدم دریافت آهن به مقدار کافی موجب می‌شود تا تعداد طبیعی گلبول‌های قرمز مورد نیاز برای حفظ سلامتی کاهش یابد و در نتیجه کم خونی ایجاد شود.

Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف:129.000 تومان
Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت اصلی: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف: 129.000 تومان

  آهن در دوران قاعدگی

به دلیل از دست دادن خون در دوران پریود، بدن خانم‌ها به طور طبیعی در پاسخ به کمبود آهن جذب این ماده معدنی را افزایش می‌دهد؛ به طوری که اگر در حالت معمولی جذب آهن 1 میلی گرم در روز است، به 1.5 تا 3 میلی گرم افزایش پیدا می‌کند. بعید به نظر می‌رسد که بتوان این مقدار را تنها از رژیم غذایی تامین نمود. بنابراین در دوران قاعدگی به خصوص زنانی که کمتر گوشت مصرف می‌کنند یا رژیم گیاه‌خواری دارند، ممکن است دچار مشکل شوند. همچنین برخی از بانوان خونریزی‌های سنگینی را در دوره پریود خود تجربه می‌کنند و در اینجاست که مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی ضرورت می‌یابد.

خرید قرص آهن

چگونه از قرص آهن در دوران پریود استفاده کنیم ؟

اگر با علائم کم خونی از قبیل رنگ پریدگی، خستگی مفرط و سردرد و سرگیجه مواجه هستید، ممکن است مصرف قرص آهن برای شما ضروری باشد. پیش از شروع مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی به این نکته توجه داشته باشید که ابتدا باید در این مورد با پزشک مشورت نمایید. ممکن است بدن شما به جذب آهن از طریق مکمل‌های غذایی نیازی نداشته باشد و در صورت مصرف آنها با تجمع آهن در بدن مواجه شوید. افزایش بیش از حد آهن در بدن با علائم زیر همراه است:

  • خستگی مزمن
  • درد مفصل
  • درد شکم
  • اختلالات کبد
  • ریتم نامنظم قلب
  • حمله یا نارسایی قلبی
  • تغییر رنگ پوست
  • اختلال در زمان عادت ماهیانه
  • ریزش مو
  • از دست دادن میل جنسی

بدن انسان برای خون‌سازی به اسید فولیک (ویتامین B9) نیز نیاز دارد. این ویتامین از جمله ویتامین‌های محلول در آب است و افزایش آن در بدن معمولا مشکل خاصی را به دنبال ندارد زیرا مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می‌شود اما در مورد مصرف اسید فولیک در زمان پریود نیز با پزشک خود مشورت کنید.

  کم خونی

بهترین زمان مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی

مکمل‌های آهن در صورتی که با معده خالی مصرف شوند، جذب بهتری در بدن خواهند داشت بنابراین توصیه می‌شود که نیم ساعت قبل از صرف صبحانه از آنها استفاده شود. برخی از افراد پس از خوردن قرص آهن دچار مشکلات گوارشی می‌شوند در این صورت می‌توان آن را قبل از خواب شبانه استفاده کرد.

دقت کنید که حتما قرص آهن را زمانی استفاده کنید که حداقل 2 ساعت با خوردن مواد حاوی کلسیم و همچنین کافئین فاصله داشته باشد تا جذب آن در بدن دچار اختلال نشود.

جذب آهن در بدن برخی از افراد به دلایل متعددی دچار مشکل است به این معنا که هر چقدر هم که مواد غذایی حاوی آهن را مصرف می‌کنند، باز هم دچار کم‌خونی هستند. به این افراد توصیه می‌شود که چه در دوران پریود و چه در مواقع دیگر حتما قرص آهن خود را همراه با ویتامین C مصرف نمایند. به این منظور می‌توان قرص را با یک لیوان آب پرتقال میل کرد و یا اینکه از قرص جوشان ویتامین ث استفاده نمود.

آیا در دوران پریود باید مصرف قرص آهن را قطع کنیم ؟

برای بسیاری از خانم‌ها این سوال پیش می‌آید که آیا اگر از قرص آهن یا اسید فولیک استفاده می‌کنند، باید مصرف آن را در دوران پریود قطع کنند؟ منشا این پرسش به یک باور غلط برمی‌گردد. برخی از بانوان چنین تصور می‌کنند که اگر به هنگام پریود قرص آهن بخورند، خونریزی آنها بیشتر خواهد شد در حالی‌که این تفکر کاملا اشتباه است. به محض خوردن قرص آهن، مشکل کم‌خونی شما برطرف نخواهد شد و افزایش خونریزی برای شما اتفاق نخواهد افتاد. پروسه جذب آهن در بدن و تاثیر گذاشتن آن چند روز طول می‌کشد و این طور نیست که تا مصرف قرص آهن را آغاز کنید، خونریزی شما در قاعدگی بیشتر شود.

پیشگیری از کمبود آهن در دوران قاعدگی

مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی باید به تجویز پزشک باشد و نباید خودسرانه برای استفاده از آن اقدام کرد زیرا ممکن است بدن شما هیچ نیازی به دریافت آهن اضافی از طریق مکمل‌ها نداشته باشد. اما در هر صورت از آنجایی که مشکل کم‌خونی در زنان بسیار شایع است، عاقلانه به نظر می‌رسد که با مصرف مواد غذایی حاوی آهن از بروز کم‌خونی پیشگیری به عمل آورد.

 منابع آهن

منابع غذایی حاوی آهن به شرح زیر هستند:

  • گوشت قرمز
  • حبوبات به خصوص عدس
  • جگر
  • اسفناج
  • تخم کدو حلوایی
  • کینوآ
  • بوقلمون
  • کلم بروکلی
  • توفو
  • شکلات تلخ
  • ماهی‌هایی همچون ساردین و تن
دختران در سن بلوغ در سنین 14 الی 18 سال روزانه به 15 میلی گرم آهن نیاز دارند و زنان 19 تا 50 سال نیز باید هر روز 18 میلی گرم آهن استفاده کنند. اما پس از سن 50 سالگی (در دوران یائسگی) نیاز روزانه بدن به آهن کاهش یافته و روزانه تنها به 8 میلی گرم آهن نیاز است.
در دوران پریود، چنانچه از سندرم پیش از قاعدگی یا نامنظم بودن عادت ماهیانه رنج می‌برید، پیشنهاد خرید قرص تنظیم قاعدگی را به شما می‌دهیم. قیمت قرص قاعدگی را با یک کلیک همین حالا در داروخانه آنلاین مثبت سبز می‌توانید ببینید.

سخن پایانی در مورد مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی

مصرف قرص آهن در دوران قاعدگی بهتر است با مشورت پزشک انجام گیرد. بسیاری از خانم‌ها در دوران پریود به مصرف آهن از طریق مکمل‌ها نیاز دارند اما این یک قاعده کلی نیست و نمی‌توان گفت که همه خانم‌ها باید از قرص آهن استفاده نمایند. اگر عادت ماهیانه شما با خونریزی‌های شدید همراه است و علائم کم‌خونی را دارید، توصیه می‌شود که با مراجعه به پزشک مقدار آهن خون خود را مورد بررسی قرار داده و در صورت لزوم از مکمل‌های حاوی آهن کمک بگیرید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

49 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الی
الی

سلام وقتتون بخیر من همیشه پریود منظم دارم و اسید فولیک ۱ میلی گرم میخوردم این ماه اشتباهی ۵ میلی گرم خریدم و الان پریودم بصورت لکه بینی هست. میخوام برم مسافرت میترسم توی دوره سفرم بخاطر کامل نشدن دوره پریودم همچنان لکه بینی داشته باشم یا کاملا پریود بشم
میشه لطفا بفرمایید ک لکه بینی الانم بخاطر ۵ میلی گرم اسید فولیک بوده یا نه؟ ممنون

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  الی

سلام همراه گرامی، ارتباط واضحی بین مصرف مکمل فولیک اسید و منظم بودن چرخه و مدت و شدت خونریزی قاعدگی وجود ندارد. با این حال توصیه می‌شود در صورت عدم ابتلا به کمبود فولیک اسید از مصرف آن بیش از بالاترین حد مجاز روزانه (1 میلی گرم) خودداری کنید.

محبوبه
محبوبه

سلام من 41ساله دوران پریودی سنگینی دارم طوریکه روز دوم و سوم پریودیم 3بسته کامل نوار استفاده میکنم تاروز چهارم خیلی خون دارم طوریکه به صورت لخته لخته میاد خیلی عذاب میکشم تواین دوره آهن خونم پایین بود گلبول قرمزم هم پایین.قرص ففول استفاده میکنم قبلاً سونوانجام داده بودم که کیست نشون داده بود که دکترگفت مهم نیست بهم دارو داده بود میخواستم ببینم راهی براکم شدن خون قاعدگی نیست ؟ممنون میشم راهنماییم کنید.

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  محبوبه

سلام کاربر گرامی
داروهایی نظیر مفنامیک اسید و ترنگزامیک اسید در کاهش حجم خونریزی موثر هستند اما حتما باید توسط پزشکتان و با صلاحدید ایشان استفاده شود.
سپاس از همراهی شما

زهرا
زهرا

سلام من 36سال دارم آزمایش دادم هموگلوبین خونم 7.9بوددکتر گفت روزی دوتا قرص ایزی آیرون بخورم باهمین روند کم خونی من درمان میشه؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  زهرا

سلام کاربر گرامی
ایزی آیرون حاوی آهن می باشد که برای بالا بردن هموگلوبین خون موثر است.اگر تجویز پزشکتان به صورت روزانه 2 عدد می باشد به همین صورت ادامه دهید.
سپاس از همراهی شما

ناتاشا
ناتاشا

سلام خسته نباشید. من 17 سالمه و از 13 سالگی پریود میشم. اولاش خونریزی زیاد داشتم ولی الان خونریزیم کمه بجاش درد شکمم خییلی زیاده. بعضی وقتا اصن ژلوفن هم میخورم دردش خوب نمیشه. شبا هم اصن خونریزی تقریبا قطع میشه. بنظرتون این میتونه از کم خونی باشه؟ مشکلم با مصرف قرص اهن خوب میشه؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  ناتاشا

سلام دوست عزیز
برای تشخیص حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

فرزان
فرزان

سلام وقت بخیر؛ من قرص اهن رو نه صبح و نه قبل خواب بلکه طی روز مصرف میکنم اما تا دوساعت قبل و بعدش چیزی نمیخورم اینجوری تاثیری داره؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  فرزان

سلام کاربر گرامی
بله مشکلی نیست حتی اگر مشکل گوارشی دارید می توانید با معده ی پر مصرف نمایید فقط دقت نمایید برای افزایش جذب بهتر است 1 ساعت قبل و بعد از مصرف لبنیات و چایی پرهیز نمایید.
سپاس از همراهی شما

سارا
سارا

سلام خانم دکتر من ۴۱ سالمه و همیشه پریودم ۷ روز طول می‌کشید ۱۵ روز پیش پریود شدم مثل دفعه های قبل شدید نبود خیلی کم لکه بینی هم نبود الان دوباره پریود شدم به همون روش البته بعضی وقتا قبل از پریود ی درد خیلی خیلی خفیفی در پهلو ی چپم احساس می‌کردم ولی الان نه هیچ دردی ندارم و در ضمن من تخمدان سمت راستم هم ۱۲ سال پیش درآ‌ردم

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  سارا

سلام کاربر گرامی
اگر سن یائسگی اطرافیان شما در محدوده ی سن شما بوده است ممکن است نشانه های شروع یائسگی باشد بهتر است برای بررسی بیشتر به متخصص زنان مراجعه نمایید.
سپاس از همراهی شما

نسرین
نسرین

با سلام. من 45 سال دارم.فشار خون دارم و آزمایش نشون داده کم خونی دارم.. روزی ی دونه قرص آهن میخورم.. آیا زمان پریودی خوردن قرص آهن ایراد نداره؟

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  نسرین

سلام کاربر گرامی
خیر ایرادی ندارد.

معصومه
معصومه

سلام من هموگلوبین خونم تو آزمایش ۱۰.۳ بود قصد بارداری دارم چه قرص آهنی بخورم برام خوب هست؟؟
پایین بودن هموگلوبین چه تاثیری روی جنین ممکنه داشته باشه؟

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  معصومه

سلام کاربر گرامی
از مکمل هایی که حاوی آهن و فولیک اسید در کنار هم هستند استفاده نمایید مانند ففول..مصرف فولیک اسید در اوایل بارداری اهمیت دارد و بهتر است قبل از شروع بارداری اقدام به مصرف آن نمایید.