فواید امگا 3 برای مغز و اعصاب

5/5 - (1 امتیاز)
اسیدهای چرب امگا 3 در غشای سلولی نقش داشته و از آنجایی که خاصیت ضد التهابی دارند حتی می‌توانند در بهبود عملکرد مغز، درمان افسردگی و بهبود حافظه موثر باشند. اگر به اندازه کافی ماهی نمی‌خورید احتمالا کمبود امگا 3 دارید.
امگا 3 و اعصاب

شاید مهم‌ترین خاصیت روغن ماهی یا اسیدهای چرب امگا 3 را در حفظ سلامت قلب و عروق بدانید؛ در حالی که این ترکیب مغذی برای مغز و اعصاب هم فوایدی مثال زدنی دارد. کمک به درمان افسردگی و اضطراب، تقویت حافظه، تاثیر بی‌نظیر در افزایش هوش و کمک به بهبود علائم بیش فعالی از مزایای مصرف قرص امگا 3 برای مغز و اعصاب است. برای اینکه در مورد امگا 3 و اعصاب بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

امگا 3 چیست؟

اسیدهای چرب امگا 3 چربی‌های چند غیر اشباع هستند که فواید روغن ماهی برای مغز و روان به آنها مربوط می‌شود. این اسیدها انواع مختلفی دارند که ALA، EPA و DHA معروف‌ترین آنها به شمار می‌آیند. EPA و DHA را در روغن ماهی می‌توانید بیابید اما ALA در منابع گیاهی مثل گردو یافت می‌شود. EPA و DHA اجزای تشکیل دهنده غشای سلولی بوده و قدرت ضد التهابی فوق‌العاده‌ای دارند.

بسیاری از افراد در مقادیر توصیه شده از EPA و DHA استفاده نمی‌کنند زیرا به اندازه کافی ماهی یا روغن ماهی نمی‌خورند. بدن انسان می‌تواند  EPA و DHA را از امگا 3 دیگری به نام آلفا لینولنیک اسید (ALA) بسازد. اما دقت کنید که تنها 10 درصد از ALA می‌تواند به EPA یا DHA تبدیل شود.

افرادی که در رژیم غذایی خود از ماهی زیاد استفاده نمی‌کنند، بهتر است حتما از روغن ماهی یا قرص امگا 3 جهت تامین نیاز روزانه بدن خود به این اسیدهای چرب کمک بگیرند.
قیمت امگا 3 بستگی به برند و کیفیت آن دارد.

امگا 3 و اعصاب

امگا 3 چگونه روی مغز تاثیر می‌گذارد؟ به منظور عملکرد طبیعی و رشد مغز در تمامی مراحل زندگی، همه ما به امگا 3 نیاز داریم. به نظر می‌رسد EPA و DHA نقش مهمی در مغز کودک در حال رشد ایفا می‌کنند. مطالعات نشان داده است زنان بارداری که در دوران حاملگی در مقادیر مطلوب از امگا 3 استفاده کرده‌اند، فرزندشان در اوایل کودکی در تست‌های هوش و عملکرد مغز توانایی بیشتری از خود نشان داده است.

  منابع امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 سلامت غشای سلولی را تضمین می‌کنند  ارتباط بین سلول‌های مغز را تسهیل می‌نمایند. تحقیقات حاکی از آن است که در افراد مسن، سطوح پایین DHA در خون با کوچک شدن مغز مرتبط بوده و پیری مغز را سرعت می‌بخشد. به این ترتیب می‌بینیم که امگا 3 و اعصاب کاملا با هم ارتباط دارند. حتما اطمینان حاصل کنید که در رژیم غذایی خود به مقدار کافی از اسیدهای چرب امگا 3 استفاده می‌کنید.

تاثیر امگا 3 در حافظه

رابطه میان امگا 3 و اعصاب را از لحاظ تاثیر این ترکیب مغذی روی حافظه هم می‌توان مورد بررسی قرار داد. ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه روغن ماهی عملکرد مغز را در افرادی که مشکل حافظه دارند، بهبود می‌بخشد. بنابراین omega 3 می‌تواند برای مبتلایان به آلزایمر یا سایر اختلالات شناختی مفید باشد.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که روی عملکرد مغز تاثیر منفی گذاشته و کیفیت زندگی بسیاری از افراد مسن را کاهش می‌دهد. در زمینه امگا 3 و اعصاب و همچنین تاثیر این ماده روی عملکرد مغز همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

  • به نظر می‌رسد مکمل‌های روغن ماهی یا قرص امگا 3 زمانی موثرتر هستند که فرد آنها را در مراحل اولیه کاهش عملکرد مغز (ابتدای آلزایمر) مورد استفاده قرار دهد.

بهبود افسردگی با مصرف قرص امگا 3

رابطه امگا 3 و اعصاب از لحاظ افسردگی چگونه است؟ در یکی از مطالعات اخیر مشخص شد که مصرف مکمل‌های روغن ماهی می‌تواند علائم افسردگی را در مبتلایان به افسردگی بهبود بخشد و اثرات آن با داروهای ضد افسردگی قابل قیاس است. با این حال بیشتر افرادی با خوردن قرص امگا 3 پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در روند بهبود خود دیدند که در کنار این مکمل، داروهای افسردگی هم مصرف می‌کردند.

اینکه به طور دقیق امگا 3 چگونه در بهبود علائم افسردگی موثر است، هنوز به طور کامل مشخص نیست. تاثیر امگا 3 در افسردگی ممکن است به اثر آن روی گیرنده‌های سروتونین در مغز مرتبط باشد. اسیدهای چرب امگا 3 خاصیت ضد التهابی دارند؛ بنابراین ممکن است از این طریق هم بتوانند در بهبود افسردگی موثر باشند.

  مصرف امگا 3

شواهد نشان می‎‌دهد که رابطه امگا 3 و اعصاب حتی ممکن است روی سایر شرایط سلامت روان مثل اختلال شخصیت دو قطبی هم تاثیر بگذارد. اما همچنان جا دارد که پژوهش‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

بیشتر بدانید: امگا ۳ در طب سنتی

آیا برای بهبود اعصاب باید امگا 3 بخوریم؟

رابطه امگا 3 و اعصاب را برایتان شرح دادیم. افرادی که کاهش خفیف در کارایی مغز خود حس می‌کنند یا به افسردگی مبتلا هستند ممکن است با مصرف قرص امگا 3 یا روغن ماهی در روند بهبود خود پیشرفت حس کنند. مقادیر توصیه شده برای امگا 3 و اعصاب در منابع مختلف متفاوت است و نمی‌توان دوز مشخصی را ارائه داد. در بعضی منابع مصرف روزانه 3000 میلی‌گرم و در برخی منابع دیگر روزانه 5000 میلی‌گرم توصیه شده است.

با این حال مصرف روزانه 1000 تا 2000 میلی‌گرم امگا 3 نقطه شروع خوبی می‌تواند باشد. افراد مبتلا به افسردگی اگر از روغن ماهی استفاده می‌کنند باید نوعی را انتخاب کنند که در آن مقادیر EPA بالا باشد. قبل از شروع به مصرف کپسول امگا 3 حتما با پزشک مشورت کنید. اگر داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنید، مصرف امگا 3 ممکن است برای شما خطرناک باشد. پس حتما با پزشک مشورت کنید.

معرفی قرص امگا 3 برای مغز و اعصاب

برای اینکه رابطه امگا 3 و اعصاب را به خوبی حس کنید می‌توانید قرص امگا 3 بخورید. این قرص را بدون نیاز به نسخه پزشک می‌توان از داروخانه تهیه نمود. در ایجا چند مورد را به شما معرفی می‌کنیم:

سافت ژل امگا 3 انتریک کوتد هلثی وی

به منظور تقویت سلامت مغز و بهبود کارایی قلب و عروق می‌توانید از سافت ژل امگا 3 انتریک کوتد هلثی وی استفاده کنید. این مکمل  ۱۰۰ میلی گرم روغن ماهی و مجموعا ۳۰۰ میلی گرم اسیدهای چرب EPA و DHA دارد. فرمولاسیون انتریک کوتد جذب این مکمل را در بدن انسان بهبود می‌بخشد. روزانه 1 عدد از این کپسول را همراه با غذا و مقداری آب میل کنید. کاهش کلسترول خون و کمک به بهبود افسردگی از مزایای این مکمل است.

  سافت ژل هلثی وی

  امگا 3 هلثی وی

سافت ژل امگا 3 1000 میلی گرم نکستایل

اسیدهای چرب ضروری EPA و DHA در سافت ژل امگا 3 1000 میلی گرم نکستایل هم وجود دارند. روزانه 1 تا 2 عدد از این قرص بعد از غذا باید میل شود. کمک به درمان اختلالات و بیماری نورولوژیک، کمک به سلامت قلب و عروق، تقویت سیستم ایمنی، کمک به درمان افسردگی، کاهش التهاب و کاهش کلسترول در بدن از مزایای این سافت ژل است.

  امگا 3 نکست تایل

خرید امگا 3 تکست تایل

سافت ژل امگا 3 تغلیظ شده 1000 میلی گرم دانا

با مصرف سافت ژل امگا 3 تغلیظ شده 1000 میلی گرم دانا هم می‌توانید رابطه میان امگا 3 و اعصاب را بهتر متوجه شوید. این مکمل حاوی امگا 3 تغلیظ شده بوده و کیفیتی بی‌نظیر دارد. روزانه 1 عدد از این کپسول را همراه با غذا میل کنید. این محصول با کاهش التهاب در بدن می‌تواند در حفظ سلامت مغز و قلب موثر بوده و کلسترول را هم در خون کاهش دهد.

  امگا 3 دانا

خرید امگا 3 دانا

گفتار آخر

در این مقاله به بررسی امگا 3 و اعصاب پرداختیم. مکمل امگا 3 می‌تواند در بهبود زوال عقل و افسردگی موثر بوده و حافظه را تا حدودی بهبود بخشد. مهم‌ترین اسیدهای چرب امگا 3 آلفا لینولنیک اسید ، دوکوزاهگزانوئیک اسید و اسید ایکوزاپنتانوئیک که 2 مورد آخر برای سلامت مغز اهمیت بیشتری دارند. بهترین برندهای قرص امگا 3 را از داروخانه آنلاین مثبت سبز می‌توانید تهیه کنید و به وضوح رابطه امگا 3 و اعصاب و تاثیر این ترکیب مغذی در بهبود عملکرد مغز را ببینید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها