بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟

3/5 - (21 امتیاز)

شما به عنوان فردی که دیابت دارد، قطعا همیشه مراقب سطح قند خون خود هستید و دائما آن را چک می‌کنید، شاید شما مصرف گوشت‌های فرآوری شده را قطع کرده باشید، اما نمی‌دانید که چقدر شکر در میوه‌ها وجود دارد. یا شاید شما با دیابت زندگی می‌کنید و می‌خواهید بدانید که میوه‌ها چه تاثیری بر […]

برخی از میوه‌ها قند زیادی دارند که افراد دیابتی نمی‌توانند آن را بخورند. ما در این ویدئو به معرفی بهترین میوه‌ها برای افراد دیابتی می‌پردازیم:
پخش ویدیو

شما به عنوان فردی که دیابت دارد، قطعا همیشه مراقب سطح قند خون خود هستید و دائما آن را چک می‌کنید، شاید شما مصرف گوشت‌های فرآوری شده را قطع کرده باشید، اما نمی‌دانید که چقدر شکر در میوه‌ها وجود دارد. یا شاید شما با دیابت زندگی می‌کنید و می‌خواهید بدانید که میوه‌ها چه تاثیری بر قند خون شما خواهند داشت؟ به همین دلیل در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز با هم بررسی خواهیم کرد که بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟

مصرف میوه برای افراد دیابتی

در حالی که میوه‌ها حاوی مقدار زیادی مواد مغذی هستند، اما برخی از انواع آن‌ها قند بالاتری دارند.

برای کنترل قند خون، شیوه‌ زندگی سالمی را باید در پیش گرفت که شامل رژیم غذایی سالم، ورزش، خواب کافی و کاهش استرس و حتی مصرف مکمل دیابت است. غذای افراد مبتلا به دیابت باید دارای مواد مغذی با چربی کم و کالری متوسط و شکر اندک باشد.

میوه‌ها معمولا شیرین هستند و به همین خاطر اغلب مردم فکر می‌کنند فردی که دیابت دارد نباید میوه بخورد. اما میوه‌های زیادی وجود دارند که مناسب کنترل قند خون هستند و بهترین میوه ها برای افراد دیابتی لقب می‌گیرند.

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی با داشتن ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و مواد مغذی برای هر رژیم غذایی مناسب‌ به شمار می‌آیند. به طور طبیعی بدن ما نیاز به کربوهیدرات دارد، زیرا کربوهیدرات انرژی به سلول‌ها می‌دهد. اما برای اینکه بدن بتواند از آن برای انرژی استفاده کند، به انسولین نیاز داریم.

هنگامی که بدن ما هیچ انسولینی تولید نمی‌کند و یا قادر به استفاده از آن نیست (دیابت نوع ۱) و یا به اندازه کافی تولید نمی‌کند (دیابت نوع ۲)، ما در معرض خطر ابتلا به قند خون بالا خواهیم بود. سطح بالای قند خون می‌تواند منجر به عوارض مزمنی همچون آسیب عصب، چشم و یا کلیه شود.

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟

شاخص گلیسمی چیست؟

شاخص گلیسمی (GI) به شما می‌گوید که غذاهایی که دارای کربوهیدرات هستند، به هنگام مصرف توسط خودشان میزان قند خون خود را کنترل می‌کنند. به گفته انجمن دیابت آمریکا (ADA)، نمرات GI به شرح زیر است:

  • کم: ۵۵ یا کمتر
  • متوسط: ۵۶ تا ۶۹
  • بالا: ۷۰ و بالاتر

برای افراد دیابتی بعضی میوه‌ها فواید بیشتری دارند. این افراد باید علاوه بر دقت در تاثیری که غذاهای مختلف روی میزان قند خون و سطح انسولین می‌گذارد به عوامل دیگری مثل شاخص گلوکز (Glycemic Index) و بار گلوکز (Glycemic Load) هم توجه داشته باشند.

اعتقاد بر این است که کم بودن شاخص گلوکز روی کنترل قند خون تاثیر مثبتی دارد و در عین حال تاثیر چندانی روی سطح قند خون نخواهد گذاشت. معمولا غذاهایی با شاخص گلوکز ۵۵ و کمتر به عنوان غذاهایی با شاخص گلوکز پایین شناخته می‌شوند و غذاهایی که شاخص گلوکزشان بیشتر از ۷۰ است، شاخص گلوکز بالایی دارند.

ممکن است این مقاله نیز برایتان مفید باشد: علائم دیابت چیست؟

نکته مهم در مورد بهترین میوه ها برای افراد دیابتی

تعادل در مصرف هر ماده غذایی یک امر ضروری است، به همین دلیل در خوردن بهترین میوه ها برای افراد دیابتی هم باید تعادل را رعایت کرد. برخی از میوه‌ها مقادیر زیادی قند در خود دارند که مصرف بیش از حد آن‌ها باعث افزایش قند خون و مشکلاتی برای افراد دیابتی می‌شود. همچنین از یاد نبرید قند در میوه‌های خشک به نسبت میوه‌های تازه بیشتر است و در خوردن آن‌ها باید احتیاط بیشتری به خرج داد.

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟

در این بخش از مطلب میوه‌های مخصوص دیابتی‌ها را که برای پیشگیری و درمان دیابت مفید هستند، به شما معرفی خواهیم کرد:

گیلاس

گیلاس با پتاسیم بالا و آنتی‌اکسیدانی که دارد، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. از آنجایی که گیلاس دارای فصل رشد کوتاه است، می‌تواند سخت باشد که آنها را همیشه تازه تهیه کنید. با این حال، ترشی‌های کنسرو شده، که دارای نمره GI ۴۱ و GL ۶ هستند، جایگزین خوبی برای گیلاس تازه هستند. گیلاس در بین میوه‌ها کمترین شاخص گلوکز را دارد و می‌تواند 50% تولید انسولین در بدن را افزایش داده و به کاهش قند خون کمک می‌کند. البته توجه داشته باشید که گیلاس در حد اعتدال باید مصرف شود و در غیر این صورت نتایجی عکس را برای دیابتی‌ها خواهد داشت.

لیمو

لیمو دارای مقادیر زیادی ویتامین C است. در کنار آن، ویتامین‌های دیگری مانند ویتامین A، B، منیزیم، سدیم، فیبر و مواد مغذی دیگر هم در آن وجود دارد. نکته قابل توجه در لیمو وجود فیبرهای حل شده است. وجود این ترکیبات به تنظیم قند خون بدن کمک کرده و باعث کاهش قند خون می‌شود. قند موجود در لیموترش، شاخص گلایسمی پایینی دارد که بیانگر مناسب بودن آن برای افراد دیابتی است.

انجیر

اکثر محققان به افراد دیابتی توصیه می‌کنند، انجیر مصرف کنند، چرا که این میوه پر منفعت به دلیل داشتن میزان زیادی از فیبر می‌تواند به افزایش قدرت کنترل عملی دیابت به این بیماران کمک کند.

برگ‌های انجیر میزان انسولین مورد نیاز بیماران دیابتی را که مرتبا باید انسولین تزریق کنند، کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که انجیر سرشار از پتاسیم است؛ این ماده به تنظیم میزان قند جذب شده خون پس از مصرف غذا کمک می‌کند. مصرف زیاد پتاسیم کمک می‌کند قند خون کم‌تر دچار نوسان شود؛ بنابراین، مصرف انجیر می‌تواند به بیماران دیابتی کمک کند به زندگی عادی برگردند.

بهترین میوه ها برای افراد دیابتی کدامند؟کیوی

بنا به تحقیقات، مصرف کیوی و کاهش قند خون رابطه مستقیمی با هم دارند. کیوی شامل ویتامین C، A، فلانوئید، پتاسیم و مقدار زیادی بتاکاروتن است که بدن را از آسیب رادیکال‌های آزاد در امان نگه می‌دارد و سلامت بدن را افزایش می‌دهد؛ بنابراین جزء بهترین میوه ها برای افراد دیابتی است. علاوه بر این کیوی سرشار از فیبر است و کربوهیدرات بسیار کمی دارد که به کنترل قند خون و پایین آورد‌ن کلسترول کمک می‌کند. لازم به ذکر است که شاخص گلیسمی کیوی بین ۴۷ تا ۵۸ است.

آلبالو

آلبالو این میوه خوش طعم و آبدار، همان طور که از طعمش مشخص است، دارای قند کمی است، بنابراین می‌تواند جزء بهترین میوه ها برای افراد دیابتی قرار گیرد.

اگر قرار باشد آلبالو را با میوه‌هایی مثل انگور، آلو و… مقایسه کنیم، مصرف آن بیش‌تر از باقی میوه‌ها توصیه می‌شود. اگر شما به طور مرتب آلبالو مصرف کنید، بدن شما کم‌کم از اختلالات مختلف دور خواهد شد و از بروز بیماری‌هایی مانند دیابت هم جلوگیری می‌شود.

گریپ فروت

طبق تحقیقات گسترده محققین مشخص شده است که آب گریپ‌فروت بدون شکر برای بیماران دیابتی، به خصوص دیابت نوع ۲ از بهترین میوه ها برای افراد دیابتی به شمار می‌رود. آب گریپ‌فروت بدون شکر دارای شاخص گلیسمی پایینی است، بنابراین سطح قند خون طبیعی را حفظ می‌کند. یک ماده فلاونوئیدی به نام نارینجنین که در گریپ‌فروت موجود است، می‌تواند حساسیت نسبت به انسولین را افزایش دهد و به حفظ وزن ایده‌آل کمک می‌کند.

سیب

سیب سرشار از فیبرهای محلول، ویتامین ث و سایر آنتی اکسیدان‌ها بوده و حاوی ماده‌ای به نام پکتین است که به سم‌زدایی از بدن کمک کرده و موجب می‌شود تا مواد مضر سریع‌تر از بدن دفع شوند. مصرف سیب در افراد دیابتی نیاز آنها به انسولین را تا 35% کاهش می‌دهد.

آلو سیاه

این میوه نیز حاوی ترکیبات موثری است که به کنترل قند خون کمک می‌کنند. مصرف آلو سیاه مشکل تکرر ادرار و تشنگی را در افراد دیابتی کاهش داده و تبدیل کربوهیدرات به قند را تحت کنترل قرار می‌دهد. هسته آلو سیاه و برگ این میوه نیز اثراتی مشابه خود میوه را نشان می‌دهند که به صورت دمنوش می‌توان از آنها بهره گرفت.

آووکادو

آووکادو نیز یکی از بهترین میوه ها برای افراد دیابتی محسوب می‌شود. این میوه سرشار از فیبرهای محلول و چربی‌های غیر اشباع بوده و به ثابت نگه داشتن سطح قند خون در بدن کمک می‌کند. ثابت ماندن مقدار قند خون موجب جلوگیری از آسیب رسیدن به بافت‌های بدن می‌شود و از این حیث قابل اهمیت است. پتاسیم موجود در آووکادو از بروز سکته مغزی و ناراحتی‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

  آووکادو

توت فرنگی

این میوه پرطرفدار و لذیذ با ایجاد حس سیری در افراد به کنترل قند خون کمک می‌کند. توت فرنگی منبعی غنی از ویتامین ث و منگنز بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی فوق العاده‌ای دارد.

پرتقال

پرتقال یکی از فراوان‌ترین میوه‌ها در کشور ماست که به سادگی می‌توان آن را در برنامه غذایی افراد دیابتی قرار داده و از آن بهره گرفت. این میوه سرشار از ویتامین سی و ماده‌ای به نام تیامین است. تیامین ورود گلوکز به خون را کنترل کرده و به این طریق سطح قند خون را پایین می‌آورد.

گلابی

گلابی برای افرادی که از دیابت نوع 2 رنج می‌برند، یکی از بهترین گزینه‌ها است. گلابی حساسیت بدن به انسولین را افزایش داده و به این طریق در کاهش قند خون موثر است.

میوه های مضر برای دیابت

همه میوه‌ها حاوی فیبر، ویتامین‌ها و املاح معدنی بوده و به طور کلی برای بدن مفید هستند. اما خورن تعدادی از میوه‌ها به دلیل داشتن قند فراوان به افراد دیابتی توصیه نمی‌شود؛ انگور، موز، آناناس، انبه و هندوانه از جمله این میوه‌ها به شمار می‌آیند که گاه خوردن آنها می‌تواند به منزله سم برای دیابتی‌ها باشد. همچنین افراد دیابتی باید از کلیه میوه‌های خشک شده اجتناب کنند و کمپوت‌های موجود در بازار را نیز به دلیل قند زیاد مصرف ننمایند.

سخن پایانی

 بهترین میوه ها برای افراد دیابتی در این مقاله به شما عزیزان معرفی شد. اگر به دیابت مبتلا هستید با خیال راحت از میوه‌هایی که به آنها اشاره شد در حد اعتدال استفاده کرده و لذت ببرید. فراموش نکنید که حتی در صورت داشتن دیابت مصرف میوه می‌تواند در حفظ سلامتی شما بسیار مفید باشد و از ابتلای شما به دیگر بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی پیشگیری نماید. آیا شما به اندازه کافی از میوه‌ها استفاده می‌کنید؟

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیدا نوری
شیدا نوری

خانم دکتر بسیار واضح و زیبا توضیح دادن و ممنون از مقاله تون