مجله مثبت سبز

بهترین روش ترک سیگار چیست؟

امتیاز دهید

فرانتس کافکا می‌گوید: “سیگار مزه‌ اکسیژن را به من فهماند…!” همین چند کلمه کافیست تا ما به ارزش ترک سیگار پی ببریم و بخواهیم که مصرف این ماده خطرناک را کنار گذاشته و خود را از خطرات آن دور کنیم. اما از قبل همه چیز، بایستی بدانیم که سیگار چیست و چرا ترک آن برای […]

بهترین روش ترک سیگار چیست ؟

فرانتس کافکا می‌گوید: “سیگار مزه‌ اکسیژن را به من فهماند…!”

همین چند کلمه کافیست تا ما به ارزش ترک سیگار پی ببریم و بخواهیم که مصرف این ماده خطرناک را کنار گذاشته و خود را از خطرات آن دور کنیم. اما از قبل همه چیز، بایستی بدانیم که سیگار چیست و چرا ترک آن برای بسیاری از افراد سخت است؟؟ چگونه می‌توان اعتیاد به این ماده را بدون نیاز به اراده و به صورت تضمینی بدون دارو ترک کرد؟ تمام این سوالات ممکن است برای افرادی که سال‌ها عادت به استعمال آن دارند، پیش آید. ما در این مطلب ضمن بیان مضرات سیگار، الکل و مخدری مانند گل و ماریجوانا، پزشک حاذقی را به شما معرفی میکنیم تا با استفاده از راه‌هایی که در اختیار شما قرار می‌دهد، بتوانید اعتیاد به هر نوع مواد مخدر و نشئه کننده را به راحتی ترک کرده و دیگر به سمت استفاده از آن گرایش نداشته باشید.

سیگار چیست و با بدن چه می ‌کند ؟

سایت رسمی سرطان cancer نوشته است: سیگار تیوپی، لوله‌ای است که از برگ‌ توتون پر شده و از یک طرف روشن و دود می‌شود و عامل بیماری‌های خطرناکی از جمله: سرطان، برونشیت مزمن، مشکلات حاد ریوی و تشدید کننده بیماری‌های قلبی و عروقی است.

درواقع این سوال مطرح است که با کشیدن سیگار چه اتفاقی در بدن فرد رخ می‌دهد که با عادت به آن، ترک سیگار و استعمال نکردن آن برایش سخت می‌شود؟! پاسخ این است که در سیگار نیکوتین وجود دارد و این ماده غدد آدرنال را در مغز تحریک کرده و در پی این تحریک، هورمون اپی نفرین یا همان آدرنالین ترشح می‌شود به گونه‌ای که با افزایش سطح دوپامین در بدن حس خوبی را به فرد منتقل می‌کند. اما سوال اساسی آن است که این حس خوب تا چه زمان دوام دارد و تبعات بد سیگار تا چه اندازه می‌تواند برای بدن مخرب باشد؟

با ترک سیگار در بدن چه اتفاقی رخ می‌دهد ؟

استعمال سیگار هر ساله موجب مرگ و میرهای فراوان ناشی از سرطان می‌شود و مشکلاتی از قبیل بیماری‌های مزمن ریه و بیماری‌های قلبی را به وجود می‌آورد و اثرات زیان باری بر روی بارداری مادران داشته و موجب زایمان زودرس و یا وزن کم نوزاد در هنگام تولد می‌شود. اما زمانی که شروع به ترک سیگار می‌کنید، بلافاصله گردش خون شروع به بهبود کرده و مونوکسیدکربن موجود در خون کاهش یافته و وضعیت تنفس فرد به حالت عادی باز می‌گردد.

اگر فرد سیگاری تعداد نبض و فشار خون خود را همیشه کنترل کرده باشد، خواهد دید که وضعیت غیرطبیعی آن پس از ترک سیگار به سرعت به حالت طبیعی درآمده و پس از چند روز حس مزه‌ها و بوها برای او شکل دیگری پیدا می‌کند.

ترک ماده مخدر گل یا ماریجوانا

ترک ماده مخدر گل یا ماریجوانا

ماده مخدر گل یا ماریجوانا پس از مصرف در فرد حالاتی شبیه به توهم را به وجود می‌آورد. در واقع پس از مصرف گل سیستم عملکرد انتقال پیام عصبی مغز کاهش پیدا کرده و به فرد حالت آرامش یا نشئه‌گی دست می‌دهد. بسیاری معتقدند که مصرف ماریجوانا موجب اعتیاد نمی‌شود. اما اینگونه نیست، شاید مخدر ماریجوانا وابستگی جسمی نداشته باشد ( ترک آن با درد همراه نباشد)، اما می‌تواند به شدت وابستگی ذهنی و روانی ایجاد نماید، به طوری که فرد نتواند مصرف گل را به راحتی ترک نماید.

مصرف الکل و ترک آن

الکل که طرفدارن افراطی بسیاری در سراسر جهان دارد، اغلب از میوه‌هایی که قند فراوانی دارند به دست می‌آید و پس از تخمیر به گاز اکسید کربن و الکل تبدیل می‌شود. اگر میوه‌ای که الکل از آن تهیه می‌شود قند بسیاری داشته باشد، اثر الکل بدست آمده قوی‌تر بوده و خاصیت مست کنندگی آن نیز افزایش خواهد یافت.

مصرف مشروبات بیشتر در سنین نوجوانی آغاز می‌شود و خانواده‌ها با رسیدن فرزندشان به این سنین از این موضوع احساس نگرانی می‌کنند. الکل می‌تواند وضعیت جسمی و ذهنی را تغییر دهد و باعث شود فرد کنترل لازم را بر رفتار خود از دست داده و برای استفاده از سایر مواد مخدر آماده شود. هنگامی که الکل وارد بدن می‌شود از طریق معده و روده کوچک جذب شده و وارد خون می‌شود. برای بسیاری حالات مستی و خماری ناشی از مشروبات دارای الکل لذت بخش است؛ اما در طولانی مدت ضمن ایجاد وابستگی، تغییر اخلاق و اختلال در کنترل رفتار، به تمامی قسمت‌های داخلی بدن از جمله معده و کبد آسیب می‌رساند. هنگامی که این شرایط پیش می‌آید ترک الکل سخت‌تر شده و باید از راه‌هایی علمی در این خصوص کمک گرفت.

زمان ترک سیگار یا اعتیاد چه وقتی است ؟

به واقع ترک سیگار و یا مواد مخدر کار سختی است اما زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد که فرد از وضعیت بدی که به آن دچار شده، خسته باشد و بخواهد این شرایط را تغییر داده و خود را از مهلکه‌ای که در آن افتاده نجات دهد.

این نکته به آن معناست که شخص از نظر ذهنی خود را برای این تغییر آماده کرده باشد. در این شرایط فرد برای نجات از متخصصین این حوزه طلب کمک می‌کند. یکی از راه‌هایی که می‌تواند با درمان ذهن کمک نماید تا شخص بتواند استعمال سیگار و اعتیاد به مواد مخدر از جمله مصرف گل و ماریجوانا و همچنین الکل را ترک نماید هیپنوتراپی است.

هیپنوتراپی چیست و چگونه به درمان ذهن کمک می ‌کند ؟

هیپنوتیزم یا هیپنوتراپی Hypnotherapy علمی با قدمت چند هزار ساله است و در علم روانشناسی به روشی اطلاق می‌شود که با کار کردن بر روی فکر و درمان ذهن کمک می‌کند تا فرد بتواند اعتیاد به سیگار و یا سایر مواد مخدر را ترک نماید. در حال حاضر با کمک گرفتن از روش هیپنوتراپی و تغییر افکار ذهنی، درمان برخی اختلالات مانند اضطراب، سردردهای گوناگون، افسردگی، فوبیا به آسانی صورت گرفته و فرد می‌تواند اعتماد به نفس از دست رفته خود را که یکی از عوامل مهم در اعتیاد است، به دست آورد. این روش به صورت تضمینی بدون دارو انجام شده و نیاز نیست فرد شروع به مصرف داروهای دیگری نماید تا بتواند سیگار را ترک کرده و یا اعتیاد و بیماری‌های خود را درمان نماید.

در این روش که به کمک پزشک و روانشناس حاذق صورت می‌گیرد، با تکرار و تلقین‌های مثبت و بدون نیاز به اراده از طرف بیمار، به فرد کمک می‌شود تا بر میزان انرژی، قدرت درک و پذیرش و همچنین تمرکز وی افزوده شود. با روش تکنیکی هیپنوتراپی فرد می‌آموزد، احساسات و تجربیات منفی خود را به جنبه‌های مثبت تبدیل کرده و خاطرات و اتفاقات تلخی که باعث ایجاد این نوع از اختلالات یا اعتیاد شده است را از خود دور نماید.

هیپنوتیزم یا هیپنوتراپی

موسسه ترک سیگار و اعتیاد ندای سلامت

موسسه ندای سلامت که اکنون در دو شهر تهران و کرج فعالیت دارد، توانسته از زمان آغاز به کار خود و در مدت 8 سال، در زمینه ترک سیگار و اعتیاد کلاس‌های رایگان بی‌شماری را برای سازمان‌ها و نهادهای مختلف و همچنین خانه‌های سلامت و مدارس و .. برگزار نماید. دکتر فرهاد حبیب زاده در مرکز ترک سیگار و اعتیاد ندای سلامت سعی کرده است با روش‌های علمی از قبیل هیپنوتراپی، طب سوزنی و درمان ذهن، به صورت تضمینی بدون دارو و بدون نیاز به اراده، به بیماران خود کمک نماید تا بتوانند سیگار و مواد مخدر را ترک کرده و زندگی سلامت و آرامی را برای خود و خانواده به ارمغان آورند.

ما برای همه، زندگی عاری از اعتیار را آرزومندیم…

مطالب مرتبط
دسته بندی: رپورتاژ
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها