قرص ملاتونین چاق کننده است یا باعث لاغری می شود؟

2/5 - (3 امتیاز)

ملاتونین هورمونی موجود در بدن است که موجب تنظیم چرخه خواب می‌شود. برای بهبود و تنظیم خواب افرادی که سیکل خواب نامنظمی دارند، استفاده از قرص‌های مکمل حاوی ملاتونین پیشنهاد می‌شود. اما مسئله‌ای که ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند این است که آیا  قرص ملاتونین چاق کننده است یا باعث لاغری می شود […]

ملاتونین در چاقی تاثیری دارد ؟

ملاتونین هورمونی موجود در بدن است که موجب تنظیم چرخه خواب می‌شود. برای بهبود و تنظیم خواب افرادی که سیکل خواب نامنظمی دارند، استفاده از قرص‌های مکمل حاوی ملاتونین پیشنهاد می‌شود. اما مسئله‌ای که ذهن افراد را به خود مشغول می‌کند این است که آیا  قرص ملاتونین چاق کننده است یا باعث لاغری می شود ؟  برای پاسخ به این سوال، تا انتهای این مقاله با مجله مثبت سبز همراه بمانید.

ملاتونین را بیشتر بشناسیم

آیا می‌دانید ملاتونین چیست؟ هورمونی که مسئول خواب و بیداری شما است. شاید برای شما هم پیش آمده که با سفر از کشور به کشوری دیگر، دچار به هم‌ریختگی در ساعت خواب خود شده باشید. این معضل نتیجه بی‌نظمی تولید هورمون ملاتونین در بدن است. تولید هورمون ملاتونین با توجه به سن، جنسیت، فصل، عوامل محیطی و انواع بیماری‌ها در بدن دچار تغییر می‌شود که دگرگونی خواب را در پی دارد.

عملکرد ملاتونین

افزایش تولید این هورمون در بدن، با کاهش هوشیاری برابر است. به طور مثال، سرما از عواملی است که بر این هورمون تاثیر می‌گذارد. با کاهش دمای بدن و در زمستان احساس خواب آلودگی بیشتری به سراغ ما می‌آید. این مسئله به خاطر افزایش ملاتونین در بدن است.

نور نیز از عوامل دیگری است که بر تولید این ماده نقش دارد. تولید ملاتونین هنگام روز و جایی که نور زیادی وجود داشته باشد کاهش یافته و در محیط تاریک یا هنگام شب، به سرعت افزایش پیدا می‌کند.

بر اساس نظریه ‌های جدید ملاتونین می‌تواند باعث تغییر در وزن افراد شود.

اختلال در خواب

آزمایش برای تاثیر ملاتونین در چاقی

در ایران و دیگر کشور‌های دنیا آزمایش‌هایی مبتنی بر تاثیر ملاتونین در چاقی روی انسان و حیوانات انجام شده است. در ادامه مقاله، نتایج این تحقیقات را بازگو می‌کنیم.

تحقیقات در ایران در خصوص تغییر وزن با مصرف قرص ملاتونین

محققان ایرانی برای آنکه تاثیر ملاتونین در چاقی یا لاغری را به‌دست بیاورند، آزمایش‌هایی را بر روی افراد دارای اضافه وزن انجام دادند. این آزمایش 12 هفته به طول انجامید. 8 نفر مرد و 30 نفر زن در این آزمایش شرکت کردند. در کل دوره تحقیق، روزانه 3 میلی‌گرم ملاتونین به این افراد تزریق ‌شد. نتیجه آزمایش حیرت‌آور است. شرکت کنندگان در 6 هفته ابتدایی آزمایش ، کاهش وزن داشته‌اند!

محققان پس از اتمام آزمایش متوجه شدند نه تنها ملاتونین در چاقی نقشی ندارد بلکه باعث کاهش توده چربی بدن و لاغری نیز می‌شود. البته در 6 هفته دوم مدت زمان آزمایش، وزن شرکت‌کنندگان ثابت باقی ماند. به همین دلیل برای تثبیت این نظریه که تاثیر ملاتونین در چاقی چقدر است، به تحقیقات بیشتری نیاز خواهیم داشت.

در همین رابطه تحقیق دیگری بر روی 24 موش صحرایی نیز انجام شد. محققان ایرانی با تزریق هورمون ملانین بر موش‌ها متوجه شدند که این هورمون نقش ضد چاقی دارد و می‌تواند مانند مانعی برای تجمع چربی در کبد عمل کند.

بییشتر بخوانید : عوارض مصرف قرص ملاتونین

تحقیقات در جهان در خصوص تغییر وزن با مصرف قرص ملاتونین

دانشمندان خارجی نیز به تاثیرات ملاتونین در کاهش وزن اشاره داشته اند. محققان اسپانیایی ثابت کرده‌اند که مصرف ملاتونین برای کنترل اضافه وزن موثر است.

در دانشگاه‌ تگزاس آمریکا نیز آزمایش‌هایی برای تاثیر ملاتونین در چاقی صورت گرفته است. محققان این دانشگاه با تزریق این هورمون به موش‌ها، اثرات این ماده را بررسی کرده‌اند.

  چاقی

محققان دریافته‌اند ملاتونین با تاثیر بر چربی بژ که به نام چربی قهوه‌ای نیز معروف است، باعث کاهش وزن می‌شود. تحقیقات انجام شده نشان می‎دهد، ملاتونین خواص گرمازایی در بدن را دارا است که می‌تواند باعث تحریک سلول‌های چربی بژ شود. با تحریک این سلول، پروتئین‌های UCP1  که نقش سوزاندن چربی در بدن را دارند، تولید می‌شوند. در نتیجه کاهش وزن صورت می‌گیرد.

  ملاتونین

سخن پایانی

در ابتدا از مکمل‌های حاوی ملاتونین برای رفع بی‌خوابی و تنظیم خواب استفاده می‌شد. اما با پیشرفت علم و ظهور دانشمندانی که برای سلامتی انسان و دستیابی به ارزش‌های علمی بیشتر تلاش می‌کنند، تحقیقات بیشتری روی این ماده انجام شد.

از آنجا که امروزه مشکل چاقی در حد گسترده جوامع را به خود درگیر کرده است، امیدواریم که ملاتونین در کاهش این بیماری موثر واقع شود. اگرچه تاثیر ملاتونین بر چاقی هنوز در دست بررسی و تحقیقات بیشتر است ولی انتظار می‌رود در آینده ملاتونین نیز به عنوان ماده‌ای موثر بر کاهش وزن به شمار رود.

مطالب مرتبط
دسته بندی: بهبود خواب
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها