مجله مثبت سبز

مزایای نور طبیعی خورشید برای بدن

امتیاز دهید

مزایای نور طبیعی خورشید برای بدن به قدری زیاده که باید از اون به عنوان یکی از بهترین نعمت ها یاد کرد. اهمیت نور طبیعی خورشید برای چند موقعیت خیلی پررنگه، برای یه عکاس حرفه ای، برای فروش یه خونه و حتی جای میز یه کارمند! به عنوان یک قاعده کلی، اکثر ما ترجیح میدیم […]

مزایای نور طبیعی خورشید برای بدن

مزایای نور طبیعی خورشید برای بدن به قدری زیاده که باید از اون به عنوان یکی از بهترین نعمت ها یاد کرد. اهمیت نور طبیعی خورشید برای چند موقعیت خیلی پررنگه، برای یه عکاس حرفه ای، برای فروش یه خونه و حتی جای میز یه کارمند!

به عنوان یک قاعده کلی، اکثر ما ترجیح میدیم که زندگی مون در معرض گرمای حاصل از خورشید باشه، نه در معرض نور لامپ های پر مصرف! در حقیقت، طبق نظرسنجی های بزرگ، اکثر افراد به نور طبیعی خورشید علاقه دارن و دوست دارن که در معرض اون قرار بگیرن. حتی حیوانات هم خوابیدن زیر نور خورشید رو به سایه درخت ها و ساختمان های بلند ترجیح میدن.

باید بدونیم که این علاقه به نور خورشید بی دلیل نیست و فواید بی شمار دیگه ای وجود داره که فقط نور خورشید می تونه اونها رو به وجود بیاره.

افزایش ویتامین D

هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید، پوست ویتامین D جذب می کنه که مانعه از دست رفتن استخوان ها می شه و خطر بیماری قلبی، افزایش وزن و سرطان های مختلف رو هم کاهش میده.

Osteocare
قرص استئوکر ویتابیوتیکس اورجینال
قیمت: 75.000 تومان
قیمت با تخفیف:59.000 تومان
Osteocare
قرص استئوکر ویتابیوتیکس اورجینال
قیمت اصلی: 75.000 تومان
قیمت با تخفیف: 59.000 تومان

مقدار تاثیر در اصطلاح “ویتامین آفتاب” بر اساس اینکه آیا نور خورشید رو در داخل یا خارج از منزل می بینید، فرقی با هم نداره.

بخش افسردگی فصلی

برای خیلی از مردم فصل پاییز با خنک شدن هوا و خش خش برگ ها در زیر پا لذت بخشه و برخی دیگه هم برف های زمستان رو بیشتر دوست دارن؛ اما در این بین خیلی از افراد هستن که ناخودآگاه در این فصول دچار افسردگی میشن.

وابستگی به نور خوشید خیلی وقت ها باعث میشه افراد دچار افسردگی فصلی بشن.

افسردگی فصلی معمولا با نام اختلال عاطفی فصلی هم شناخته میشه و نوعی افسردگیه که هر سال در یک زمان معین در افراد بروز می کنه و معمولا هم از پاییز و زمستان شروع شده و در بهار یا اوایل تابستان تموم میشه.

مزایای نور طبیعی خورشید برای بدن

افسردگی فصلی به ویژه در فصل های سرد سال به دلایل مختلفی رخ میده و می تونه سبب ابتلای افراد به بیماری های مختلف بشه.

بیدار شدن از خواب در تاریکی برای رفتن به محل کار و بازگشت دوباره به خانه در هوای تاریک می تونه نشاط و شادابی رو از انسان بگیره، اما در برخی افراد این تغییر روحیه شدید‌تره و اونها رو دچار افسردگی میکنه.

کسانی که از این اختلال رنج می برن بسیاری از علائم شایع افسردگی مثل غمگینی، اضطراب، بی قراری، انزواگرایی، بی علاقگی به فعالیت‌های روزانه و ناتوانی در تمرکز رو از خودشون بروز میدن.

بهبود خواب

از اونجایی که سلامت روان و خواب با هم در یک راستا قرار دارن. تعجب برانگیز نیست که نور طبیعی خورشید بر روی هر دوی این موارد تاثیرگذار باشه. یک مطالعه در سال 2014 در مورد کارکنان اداری نشون داد که افرادی که در طول روز بیشتر در معرض نور خورشید بودن، شب ها خواب بهتر و باکیفیت تری رو تجربه کردن.

تضمین سلامت قلب

زمان بیشتری رو صرف قرار گرفتن در معرض یک منبع نور طبیعی و زمان کمتری رو به قرار گرفتن در معرض نور لامپ های پر ضرر در نظر بگیرید.

اگر چه لامپ های فلورسنت به طور کلی ایمن شناخته شدن، برای برخی از افراد، قرار گرفتن در معرض نور فلورسنت به نظر می رسه باعث پاسخ شدید استرسه.

استفاده از CFL ها (لامپ های فلورسنت فشرده) به عنوان منبع نور اصلی در روز و شب، می تونه خطر ابتلا به میگرن و فشار چشم رو به میزان زیادی افزایش بده.

لامپ CFL Broken CFL همچنین می تونه مقادیر خطرناکی از جیوه رو منتشر کنه، بنابراین بهتره هر چه بیشتر در معرض نور طبیعی خورشید باشید.

مزایای نور طبیعی خورشید برای بدن

چگونه بیشتر از مزایای نور طبیعی خورشید بهره مند بشیم؟

با دونستن تمام مزایای نور طبیعی خورشید و خطرات در کمین در استفاده از نور لامپ ها، آیا نحوه بهره مندی بیشتر از نور طبیعی رو می دونید؟

برای دونستن پاسخ این سوال با باقی این مطلب همراه و همقدم باشید…

دستیابی بیشتر به نور خورشید

  • آینه روی دیوار نصب کنید؛ با این کار نور تابیده شده از پنجره با انعکاس بیشتر در آینه با چند برابر شدن تاثیر هم فضای بیشتری رو روشن میکنه و هم باعث گرمای بیشتری میشه. جای نصب آینه می تونه در زاویه تابش اولین اشعه های نور صبحگاهیس خورشید باشه و اندازه آینه هم می تونه به نسبت پنجره و دیوار متفاوت باشه. برخی از کارشناسان طراحی داخلی، استفاده از شمعدانی، گلدان و دیگر دکوری های براق و شفاف رو هم در کنار این آیینه، به طور مثل بر روی یک میز، توصیه می کنن.
  • پرده های نازک و شفاف انتخاب کنید. حذف پرده های سنگین و با رنگ تیره می تونه باعث یشه تا شما بیشتر از نور طبیعی خورشید در خونه و حتی محل کارتون بهره مند بشید.
  • سعی کنید پرده ها رو کنار بزنید و اگه نمی تونید، حتما از پرده های سبک و با رنگ روشن استفاده کنید تا انرژی بیشتری توی خونه شما در جریان باشه.
  • به رنگ دیوارها دقت کنید، انتخاب رنگ سفید، زرد کمرنگ و… می تونه باعث افزایش انرژی و بازدهی نور طبیعی توی خونه شما باشه. دیوارهایی با رنگ های تیره هیچ وقت نمی تونه انرژی خوبی به شما منتقل کنه و از اونجایی که جاذب گرما و نور خورشید هستن، خونه یا محل کار شما سرد و بی روح به نظر میاد.
  • بیشتر ورزش کنید؛ دویدن و پیاده روی در هوای آزاد و در معرض نور خورشید باعث میشه علاوه بر ترشح هورمون های تنظیم کننده سلامت بدن، به طور موثر از مزایای نور خورشید هم بهره مند بشید.
  • مکمل ویتامین D بخورید؛ اگه شما از نعمت قرار گرفتن در معرض نور خورشید بی بهره هستید، بهتره حتما از مکمل های ویتامین D البته با مشورت پزشک استفاده کنید تا کمی از خسران این کمبود در بدن شما جبران بشه.

مزایای نور طبیعی خورشید برای بدن

  • در مرحله آخر بهتره لامپ درمانی رو امتحان کنید؛ اگه به شدت درگیر افسردگی فصلی هستید و نمی تونید از مزایای مکمل ها هم بهره ببرید. بهتره زیر نظر پزشک لامپ درمانی رو امتحان کنید. در حالی که درک مزایای لامپ های طیف طبیعی کمی پیچیده است، برخی از افراد مبتلا به افسردگی فصلی با استفاده از لامپ های طیف طبیعی، با شدت حداقل 10000 لاکس، نتیجه خوبی گرفتن.
مطالب مرتبط
دسته بندی: استخوان و مفاصل
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها