بررسی نقش ویتامین D در COVID-19

امتیاز دهید

80 الی 90 درصد از مردم ایران از کمبود ویتامین D رنج می‌برند و شاید حتی خودشان نیز از این موضوع مطلع نباشند. کمبود ویتامین D نه تنها در مردم کشور ما بلکه در سراسر جهان بسیار رایج است. با شیوع بیماری مهلک کرونا در همه کشورهای دنیا تحقیقات گوناگونی در مورد نقش ویتامین D […]

نقش ویتامین D روی کرونا ویروس

80 الی 90 درصد از مردم ایران از کمبود ویتامین D رنج می‌برند و شاید حتی خودشان نیز از این موضوع مطلع نباشند. کمبود ویتامین D نه تنها در مردم کشور ما بلکه در سراسر جهان بسیار رایج است. با شیوع بیماری مهلک کرونا در همه کشورهای دنیا تحقیقات گوناگونی در مورد نقش ویتامین D روی کرونا ویروس صورت گرفت و برخی از افراد فورا به مصرف مکمل‌های ویتامین D روی آوردند. اگرچه پژوهش‌ها درباره تاثیر ویتامین D روی کرونا ویروس هنوز کامل نیست اما همه اطلاعاتی که تاکنون در این زمینه در دسترس است را در این مقاله برای شما شرح خواهیم داد.

ویتامین D چیست و چه فوایدی دارد ؟

ویتامین D یکی از ویتامین‌های محلول در چربی بوده که در دو نوع D2 و D3 یافت می‌شود. بهترین منبع تامین ویتامین دی برای بدن نور خورشید است و به همین دلیل در برخی منابع این ویتامین را به عنوان “ویتامین آفتاب” معرفی می‌کنند. از طریق مواد غذایی و همچنین قرص ویتامین D نیز می‌توان این ماده مغذی را برای بدن به خوبی تامین کرد. از جمله مهم‌ترین فواید ویتامین D به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • یکی از موثرین ویتامین‌ها در تقویت سیستم ایمنی بدن
  • موثر در جذب بهتر کلسیم و کمک به رشد استخوان‌ها و دندان‌ها
  • جلوگیری از بروز آسم در کودکان
  • تنظیم قند خون و کمک به بهبود دیابت
  • پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و سرطان
  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های خود ایمن همچون ام اس و آلزایمر
  • جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی

فواید ویتامین D فقط در همین موارد خلاصه نمی‌شود و حتی می‌توان گفت که بسیاری از فواید آن ممکن است هنوز ناشناخته باشد اما همان‌طور که در صدر مزایای این ویتامین دیدید، تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بروز بیماری‌ها یکی از اصلی‌ترین فواید آن به شمار می‌آید پس بعید نیست که نقش ویتامین D در کرونا ویروس نیز موثر باشد.

 نقش ویتامین D روی کرونا ویروس

چندین مطالعه علمی نقش ویتامین D روی کرونا ویروس را مورد بررسی قرار داده‌اند. یکی از این مطالعات روی 489 نفر انجام شد و نشان داد که مثبت بودن تست کرونا در اشخاصی که کمبود ویتامین D داشتند، بیشتر از سایرین دیده می‌شد. تحقیقات دیگری نیز میزان بالای کمبود ویتامین D را در افراد مبتلا به کرونا ویروس که نارسایی حاد تنفسی را تجربه کرده بودند، نشان داد؛ این افراد بیش از دیگر افراد مبتلا به کرونا در خطر مرگ قرار داشتند.

در یک مطالعه کوچک مشخص شد که از 50 بیماری که به علت کرونا در بیمارستان بستری شده بودند و به آنها مکمل ویتامین D داده شده بود، تنها یک نفر نیاز به مراقبت‌های ویژه داشت و در مقابل 13 نفر از 26 نفر دیگر که قرص ویتامین D مصرف نکرده بودند، نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان داشتند.

  ویتامین دی و کرونا

از طرف دیگر کمبود ویتامین D در افراد مسن، افرادی که شاخص توده بدنی آنها 30 یا بالاتر است و همچنین اشخاصی که فشار خون بالا دارند، بیش از بقیه وجود دارد و این گروه بیشتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به ویروس کرونا نیز قرار دارند. با وجود نتایج این تحقیقات اما همچنان به مطالعات بیشتری نیاز است تا صحت تاثیر مثبت ویتامین D در پیشگیری یا درمان کرونا به تائید برسد.

نقش ویتامین D در کاهش عفونت تنفسی

طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی ویتامین D روی عفونت‌های دستگاه تنفسی اثر محافظتی داشته و خطر ابتلا به عفونت‌های تنفسی را کاهش می‌دهد. عفونت‌های دستگاه تنفسی شرایطی هستند که طی آنها مجرای عبور هوا در ارگان‌های بدن دچار مشکل و اختلال می‌شود. عفونت دستگاه تنفسی شامل عفونت حاد ریه، ذات الریه و آنفولانزا شده و علت بسیاری از مرگ و میرها در سطح جهان است. آمارها نشان می‌دهند که در سال 2015 شانزده درصد از مرگ و میرها در کودکان زیر 5 سال بر اثر ذات الریه بوده است. بیماری کرونا نیز از جمله بیماری‌هایی به شمار می‌آید که در بسیاری از موارد دستگاه تنفسی انسان را درگیر می‌کند پس خیلی بعید به نظر نمی‌رسد که ویتامین D در پیشگیری از آن موثر باشد اما چنانچه عنوان شد به قطعیت نمی‌توان این سخن را تائید نمود.

آیا برای پیشگیری از کرونا از قرص ویتامین D استفاده کنیم ؟

اگر بدن شما با کمبود ویتامین D مواجه است، این کمبود را حتما جدی گرفته و به منظور تقویت سیستم ایمنی خود با نظر پزشک حتما از مکمل‌های ویتامین D استفاده کنید. ممکن است ویتامین D در پیشگیری از کرونا تاثیری نداشته باشد (در این مورد تحقیقات کامل نیست) اما بسیاری مزایای دیگر را به همراه دارد که در ابتدای مقاله به آنها اشاره نمودیم. به زبان ساده‌تر باید بگوییم که نه فقط به خاطر پیشگیری و درمان کرونا بلکه به دلیل فواید بسیاری که ویتامین دی دارد، کمبود این ویتامین باید حتما درمان شود.

  ویتامین دی

نوزادان تا سن 1 سالگی روزانه به  ۱۰ میکروگرم ویتامین D نیاز دارند اما پس از این سن تا سن ۷۰ سالگی هر روز ۱۵ میکروگرم ویتامین D باید مصرف شود و پس از این سن نیز با تحلیل رفتن استخوان‌ها بدن روزانه به ۲۰ میکروگرم ویتامین دی نیاز دارد.

علائم کمبود ویتامین D

پس از بررسی نقش ویتامین D روی کرونا ویروس و آشنایی با اهمیت رساندن این ویتامین به بدن، بهتر است با علائم کمبود ویتامین D آشنا شوید تا در صورت تجربه کردن هر یک از آنها با مشورت پزشک مصرف قرص ویتامین D را آغاز نمایید. نشانه‌های کمبود ویتامین D به شرح زیر است:

  • ضعف سیستم ایمنی
  • درد عضلانی و درد استخوان‌ها
  • اختلال در ترمیم زخم‌ها
  • افسردگی
  • ریزش مو

  علائم کمبود ویتامین دی

بهترین منبع ویتامین D نور خورشید است. همچنین برای تامین این ویتامین می‌توان از ماهی‌های چرب مثل سالمون و ساردین، گوشت قرمز، جگر، زرده تخم مرغ و خوراکی‌های غنی شده از این ویتامین نیز کمک گرفت. با این حال اگر از طریق آفتاب و مواد غذایی باز هم نیاز بدن برطرف نشد، آنگاه دیگر چاره‌ای به جز مصرف مکمل‌های غذایی وجود ندارد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نقش ویتامین D روی کرونا ویروس پرداختیم. از زمان شیوع کرونا در جهان تا به امروز که این مقاله در حال نوشتن است، حدود یک سال می‌گذرد و بدیهی است که هنوز تحقیقات در این زمینه به قطعیت نرسیده است. اما از آنجایی که ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی و کاهش عفونت‌های تنفسی تاثیرگذار به شمار می‌آید، بعید نیست که بتواند به درمان و پیشگیری از کرونا کمک کند.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم موسوی
مریم موسوی

کمبود ویتامین دی خیلی شایعه. تمام خانواده ما از کوچکترین فرد تا بزرگترینمون کمبود داریم. کاش می شد طرحی در جامعه باشه که قرصش بین همه پخش بشه

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  مریم موسوی

بله کاملا حق با شماست به خصوص جامعه بانوان. اگر به خانه بهداشت منقطه خود مراجعه کنید احتمالا تحت نظر قرار می گیرید و در صورت نیاز به شما قرص ویتامین دی داده می شود.

مژده شمس
مژده شمس

سلام. آیا ویتامین دی به صورت قرص جوشان وجود داره؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  مژده شمس

قرص جوشان ویتامین دی + کلسیم در داروخانه ها موجود است اما تنوع چندانی ندارد. از لینک زیر می توانید کمک بگیرید:
https://mosbatesabz.com/product-category/supplements-2/specialist-supplements/effervescent-tablets/?query_type_vitaminha=or&filter_vitaminha=d3