عوارض قرص اورژانسی؛ نکاتی برای کاهش خطرات

3.7/5 - (53 امتیاز)
وقتی رابطه جنسی محافظت نشده داشته و قصد بارداری هم ندارید، گاهی تنها راه چاره استفاده از قرص اورژانسی است. اما این قرص عوارضی دارد که گاه برای بسیاری از افراد ناخوشایند است.
این ویدیو را با موضوع عوارض قرص اورژانسی با دقت ببینید:
پخش ویدیو

درصورتی‌که قصد بارداری نداشته باشید و نزدیکی بدون استفاده از یکی از راه‌های مطمئن پیشگیری از بارداری انجام شود و یا به‌صورت اتفاقی مانند پاره شدن کاندوم اتفاق بیفتد، بهترین و مطمئن‌ترین راهکار، استفاده از قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی است. اما باید به این نکته توجه کنید که مصرف قرص اورژانسی عوارضی با خود به دنبال دارد که برایتان مشکل‌ساز خواهد شد. بنابراین مصرف آن باید به‌عنوان آخرین راه جلوگیری از بارداری انجام شود. ما در این مقاله شما را با بدترین عوارض قرص اورژانسی آشنا خواهیم کرد. تا پایان با ما همراه باشید.

عوارض قرص اورژانسی

همانطور که اشاره شد قرص اورژانسی اگرچه می‌تواند شما را از شر بارداری ناخواسته رها کند، اما احتمالا عوارضی را با خود به همراه خواهد داشت. قرص اورژانسی حاوی لوونورژسترول است. این هورمون ممکن است در برخی از افراد عوارض خاصی را ایجاد کند. عوارض قرص اورژانسی عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • اختلال در سیکل پریود
  • حساسیت سینه
  • درد شکم
  • سرگیجه
  • لکه بینی
  • تشدید سندرم پیش از قاعدگی
  • تغییر در بینایی
  • خونریزی بین دوره‌های قاعدگی

در ادامه به بررسی هر کدام از این عوارض قرص ضد بارداری اورژانسی می پردازیم.

عوارض قرص اورژانسی

1- حالت تهوع

در بیشتر مواقع فرد 2 ساعت پس از مصرف این قرص دچار تهوع می‌شود. البته اگر قبل از 2 ساعت تهوع داشته و استفراغ کنید باید قرص را دوباره مصرف کنید. اگر تهوع ادامه‌دار شد حتما به پزشک مراجعه کنید.

2- اختلال در سیکل پریود

در بیشتر مواقع زمانی که قرص اورژانسی مصرف می‌کنید حداقل 7 روز سیکل ماهیانه پریودتان به تاخیر خواهد افتاد. همچنین خونریزی در آن دوره بسته به شرایط جسمی فرد ممکن است شدید و یا خیلی کم باشد.

3- حساسیت سینه

سنگینی و درد سینه‌ها هم می تواند یکی از عوارض رسیدن هورمون به بدن باشد. به‌طورکلی قرص‌های ضدبارداری ممکن است باعث بزرگی یا التهاب پستان شوند. البته این مشکل به‌طورمعمول چند هفته پس از شروع مصرف قرص برطرف می‌شود.

4- درد شکم

یکی دیگر از بدترین عوارض قرص اورژانسی درد شکم است که به دلیل تغییرات تخمک در زیر شکم در محل رحم ممکن است درد خفیف و یا حتی شدیدی را تجربه کنید.

5- سرگیجه

احتمال سردرد و سرگیجه به دلیل دریافت هورمون در برخی از افراد وجود دارد.

6- لکه بینی

برخی از خانم‌ها پس از مصرف قرص اورژانسی خونریزی خفیفی را تجربه می‌کنند. این خونریزی سه روز پس از مصرف قرص قطع می‌شود.

7- تشدید سندروم پیش از قاعدگی

با اختلال در سیکل قاعدگی احتمالا شما سندروم پیش از قاعدگی شدیدتری را تجربه خواهید کرد. برای مثال ممکن است سنگینی سینه و احساس ملال بیشتری را تجربه کنید.

به منظور درمان سندرم پیش از قاعدگی و منظم شدن پریود، برای خرید قرص تنظیم قاعدگی کلیک کنید.

نکته ای در مورد بدترین عوارض قرص اورژانسی

8- تغییر در بینایی

در صورت مصرف مکرر قرص اورژانسی، ممکن است پس از مدتی با تاری دید روبرو شوید. این موضوع به دلیل ضخیم شدن قرنیه چشم به دلیل مصرف هورمون زیاد است.

3 تا 5 روز پس از مصرف قرص اورژانسی اگر همچنان حس کردید که معده‌درد دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

عوارض قرص اورژانسی بر پریود

استفاده از قرص اورژانسی ممکن است روی دوره قاعدگی شما تاثیر داشته باشد. برخی از عوارض قرص اورژانسی که ممکن است بر دوره قاعدگی شما اثرگذار باشند، عبارتند از:

  • تغییر در تاریخ شروع دوره قاعدگی
  • تغییر در مدت زمان دوره قاعدگی
  • خونریزی بین دوره‌های قاعدگی
  • خونریزی بیشتر یا کمتر از حجم معمول

این تغییرات معمولا در یک چرخه قاعدگی بهبود می‌یابند و تاثیر دائمی بر دوره قاعدگی شما ندارند. با این حال، اگر عوارض شدیدی داشته باشید، مانند خونریزی شدید و طولانی مدت، یا خونریزی قاعدگی شما به شدت غلیظ یا دردناک باشد، بهتر است به پزشک خود مراجعه نمایید. با خرید محصولات جنسی مثل کاندوم از بارداری‌های ناخواسته جلوگیری کنید تا مجبور به استفاده از قرص اورژانسی نشوید.

بیشتر بدانید: چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است؟

آیا نازایی از عوارض قرص اورژانسی است؟

خیر؛ نازایی از جمله عوارض قرص اورژانسی به حساب نمی‌آید و این باور را باید از خود دور کنید. مصرف این قرص ممکن است باعث تغییر در دوره قاعدگی شود اما ناباروری را به دنبال نخواهد داشت. بهتر است همینجا تعریفی دقیق از ناباروری داشته باشیم: اگر 1 سال به طور منظم بدون استفاده از هیچ نوع روش جلوگیری از بارداری، برای باردار شدن اقدام کنید و هیچ نتیجه‌ای نبینید، در این مورد است که برای بررسی‌های بیشتر باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

چه زمانی دچار عوارض قرص اورژانسی می شویم؟

شاید در حالت طبیعی عوارض قرص اورژانسی در افراد بسیار خفیف باشد اما در مواردی نشانه‌هایی که در بخش بدترین عوارض قرص اورژانسی بیان شد، ظاهر می‌شود که البته به افراد توصیه‌ می‌شود نکاتی را نیز در مورد مصرف این قرص رعایت کنند. مثلا زمانی که این قرص به دفعات زیاد مصرف می‌شود یا اینکه با معده خالی مصرف شود، می‌تواند منجر به عوارض یاد شده شود. مصرف زیاد قرص اورژانسی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود. برای جلوگیری از بارداری باید به فکر راهکارهای دیگری باشید.

تداخل دارویی قرص اورژانسی

بدترین عوارض قرص اورژانسی با تداخل دارویی

همان‌طور که می‌دانید هر دارویی ممکن است با توجه به ترکیباتش با داروهای دیگر و یا حتی با گیاهان دارویی دیگر تداخل داشته باشد و فرد را دچار مشکل کند. قرص اورژانسی نیز با برخی از داروها تداخل دارد که این داروها می‌توانند اثر قرص اورژانسی را کم کنند. همچنین ممکن است این داروها عوارض قرص اورژانسی را افزایش دهند. خوب است قبل از مصرف قرص اورژانسی راهنمای دارو را مطالعه کنید تا از تداخل دارویی آن مطمئن شوید. به‌طورکلی داروهای ضد اضطراب ازاین‌دست داروها به شمار می‌روند. برخی از داروها که اثربخشی قرص اورژانسی را کم می‌کنند عبارتند از:

  • داروهای مورداستفاده برای درمان تشنج مانند باربیتورات‌ها، کاربامازپین، فنیتوین، پریمیدون
  • دارو‌های HIV مانند نورویپارین و نلفینوویر
  • ریفامایسین‌ها مثل ریفامپین و ریفابوتین که برای انواع متفاوت عفونت تجویز می‌شوند.
  • مدافینیل که برای بهبود هوشیاری در بیماران مبتلا به خواب آلودگی بیش‌ازحد مرتبط با نارکولپسی و اختلالات خواب ناشی از آپنه خواب تجویز می‌شود.

عوارض قرص اورژانسی تا چند روز ادامه دارد؟

عوارض قرص اورژانسی ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد. بیشترین عوارض در روزهای اول پس از مصرف قرص اورژانسی رخ می‌دهند و اغلب ظرف 48 تا 72 ساعت بعد از مصرف کاهش می‌یابند. با این حال، برخی از عوارض مانند تغییرات دوره قاعدگی ممکن است تا چند هفته پس از مصرف قرص اورژانسی همچنان ادامه داشته باشند. به هر حال اگر عوارض شدیدی پس از مصرف قرص اورژانسی تجربه کردید، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

چگونه عوارض قرص اورژانسی را از بین ببریم؟

عوارض قرص اورژانسی معمولا به طور خودکار و در چند روز پس از مصرف قرص بهبود می‌یابند. با این حال، برخی از راه‌هایی که می‌توانید برای کاهش عوارض استفاده کنید عبارتند از:

  • مصرف آنتی هیستامین: مصرف داروهای آنتی هیستامین مانند ستیرین، لوراتادین و سیتیریزین می‌تواند علائم تهوع و استفراغ را بهبود بخشد.
  • مصرف آب: مصرف آب و دیگر نوشیدنی‌های مفید می‌تواند احساس تهوع و استفراغ را کاهش دهد.
  • استراحت و خواب کافی: استراحت و خواب کافی می‌تواند در بهبود عوارضی مانند خستگی و سردرد موثر باشد.
  • مصرف غذاهای سبک و غذاهای آرام بخش: مصرف غذاهای سبک مانند سبزیجات می‌تواند به کاهش عوارض گوارشی ناشی از قرص اورژانسی کمک کند.
  • مصرف داروهای مسکن و ضد درد: مصرف داروهای مسکن مانند ژلوفن و ایبوپروفن می‌تواند در کاهش درد موثر باشد. (مثلا اگر سردرد دارید.)

در صورتی که عوارض قرص اورژانسی شدید بود، حتما با پزشک تماس بگیرید.

نحوه عملکرد و اثرگذاری قرص اورژانسی در بدن

انواع قرص اورژانسی با جلوگیری از اتصال اسپرم به تخمک عملکرد خود را انجام می‌دهند. وقتی اسپرم به تخمک می‌پیوندد به آن لقاح می‌گویند و در واقع قرص‌های ضد بارداری از وقوع لقاح پیشگیری به عمل می‌آورند. هورمون‌های موجود در این قرص به طور ایمن تخمک‌گذاری را متوقف می‌کنند. عدم تخمک‌گذاری به این معنا است که تخمکی برای بارور شدن توسط اسپرم در بدن وجود ندارد. هورمون‌های موجود در قرص اورژانسی همچنین مخاط دهانه رحم را غلیظ می‌کنند تا اسپرم مسدود شده و قادر به رفتن به سمت تخمک نباشد.

اشتباهات رایج در بارداری

آیا مصرف مداوم قرص اورژانسی باعث عوارض جانبی جدی می‌شود؟

مصرف مکرر قرص اورژانسی به طور کلی توصیه نمی‌شود و باید فقط در موارد اضطراری و جلوگیری از بارداری غیرمنتظره استفاده شود. استفاده مداوم از قرص اورژانسی می‌تواند باعث اختلالات هورمونی شود و به عوارض جانبی جدی مانند تغییرات در الگوی قاعدگی، خونریزی رحمی، درد شدید در ناحیه شکمی و لگنی و اختلالات در عملکرد کبد و کلیه شود.

همچنین مصرف مکرر قرص اورژانسی می‌تواند باعث کاهش اثربخشی این دارو و افزایش احتمال شکست آن در جلوگیری از بارداری شود. به همین دلیل بهتر است در صورت نیاز به جلوگیری از بارداری، از روش‌های باروری دیگری مانند استفاده از کاندوم یا روش‌های هورمونی مانند قرص ضد بارداری استفاده کنید.

سخن پایانی

بارداری درصورتی‌که خودخواسته و آگاهانه باشد می‌تواند تجربه خوبی را برای افراد رقم بزند. اما قطعا شما همیشه قصد باردارشدن ندارید و باید از یکی از راه‌های ضدبارداری استفاده کنید. راه‌های بسیار زیادی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد که در حال حاضر استفاده از کاندوم یکی از محبوب‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. اما در برخی از مواقع به‌طور اتفاقی ممکن است در معرض بارداری قرار بگیرید. در این زمان شما می‌توانید از قرص اورژانسی استفاده کنید. قرص اورژانسی جلوی لقاح را خواهد گرفت.

اما مصرف این قرص عوارضی با خود به دنبال دارد. احتمالا تا چند هفته درگیر این عوارض هستید. به یاد داشته باشید، بدترین عوارض قرص اورژانسی زمانی بروز پیدا می‌کند که افراد به‌دفعات زیاد از این قرص استفاده می‌کنند. آیا شما هم این عوارض را تاکنون توجه کرده‌اید؟ اگر بله؛ خوشحال خواهیم شد، نظر خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید. توصیه می‌کنیم یک روش مطمئن برای جلوگیری از بارداری خود درنظر بگیرید. به منظور افزایش کیفیت رابطه جنسی خود از سایت داروخانه آنلاین مثبت سبز دیدن کرده و اگر نیاز به اسپری تاخیری ، کاندوم و … دارید، محصول مورد نظر خود را به راحتی و به صورت اینترنتی سفارش دهید.

خانم دکتر ویدا یوسفیان (جراح و متخصص زنان)

آدرس: شهرک غرب،بلوار فرحزادی،خیابان ۱۸ متری بالای داروخانه دکتر مشرف،مطهری،پ۱۶۸

شماره تلفن:۲۲۰۷۴۰۶۵-۰۲۱

آدرس سایت: https://dr-vidayousefian.com/

خانم دکتر یوسفیان در مورد کلیه مشکلات مربوط به بیماری‌های زنان و زایمان در خدمت شما هستند….

سوالات متداول در مورد بدترین عوارض قرص اورژانسی
خیر این دو هیچ ربطی به هم ندارند. برای جلوگیری از بیماری‌های جنسی باید از کاندوم استفاده کرده و نکات بهداشتی را رعایت کنید.
چنانچه کمتر از ۲ ساعت از مصرف قرص اورژانسی گذشته است، باید دوباره آن را مصرف نمایید زیرا احتمالا با تهوع از بدن شما خارج شده است.
به طور معمول حدود ۱۴ روز (۲ هفته) پس از مصرف این قرص، عادت ماهیانه باید اتفاق بیفتد.
بله و این مسئله کاملا طبیعی است.
خیر؛ در طب سنتی گفته می‌شود که دمنوش زعفران موجب سقط جنین می‌شود اما قرص اورژانسی موجب سقط جنین نخواهد شد. بلکه از انجام لقاح و بارور شدن تخمک جلوگیری خواهد کرد.
اگر فرد سالم باشد و عادت ماهیانه برای وی اتفاق بیفتد می‌تواند از قرص اورژانسی استفاده کند البته نه به طور مداوم. گفته می‌شود که حداکثر ۳ بار در سال از این قرص استفاده کنید.
نوع غیر هورمونی عوارض کمتری دارد اما برای اینکه بدانید کدام نوع برای شما مناسب‌تر است حتما با پزشک مشورت متخصص زنان کنید.
24 ساعت اول بعد از رابطه جنسی، زمان طلایی برای مصرف قرص اورژانسی است تا بهترین اثرگذاری را داشته باشد. بسته به نوع قرصی که از آن استفاده می‌کنید بعضی از قرص‌ها را حداکثر تا ۷۲ ساعت (۳ روز ) و برخی دیگر را حداکثر تا ۵ روز بعد می‌توان مورد استفاده قرار داد.
قرص اورژانسی باعث سقط جنین نمی‌شود. این قرص فقط قبل از لقاح عمل می‌کند.
قرص اورژانسی باعث افزایش وزن نمی‌شود. با این حال، ممکن است باعث تغییراتی در قاعدگی شود که می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.
قرص اورژانسی بر بارداری بعدی تأثیر نمی‌گذارد. این قرص فقط برای جلوگیری از بارداری در یک دوره خاص استفاده می‌شود.
مصرف مکرر قرص اورژانسی توصیه نمی‌شود. اگر بیش از یک بار در ماه نیاز به مصرف قرص اورژانسی دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید.
قرص اورژانسی با افزایش سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون عمل می‌کند. این هورمون‌ها به جلوگیری از تخمک گذاری، لقاح یا لانه گزینی کمک می‌کنند.
مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

842 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر

سلام خسته نباشید دکتر ما یکماه پیش رابطه داشتیم با پارتنرم بعد قرص اورژانسی مصرف کرد شیش روز بعد لکه بینی کرد و به مدت 6روز خونریزی پریودی داشت با گذشت یکماه با رابطه داشتیم قبل سکس دفع ادار کردم یکبار سکس کردیم حتی حین سکس پیش آب رو با فشار دست با دستمال خشک کردم و برای انزال هم آلت رو بیرون کشیدم با این حال باز میترسیم و قرص اورژانسی میخواد مصرف کنه با فاصله یکماه یکم ریسک نیست؟

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  امیر

همراه محترم
سلام
مصرف قرص لوونورژسترول بیش از سه بار در سال توصیه نمیگردد. در صورت نیاز به پیشگیری دائم، از کاندوم، آ یو دی و یا داروهای مخصوص این مورد به صورت مرتب استفاده گردد.
متشکرم

سحر
سحر

سلام من چهار روز پیش رابطه محافظت نشده داشتم که یک روز به پریودم مونده بود. فردای اون روز قرص اورژانس استفاده کردم ک فک میکنم انقضاش گذشته بوده. تا امروز هنوز پریود نشدم ایا ممکنه باردار شم؟

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  سحر

همراه محترم
سلام
مصرف داروی لوونورژسترول در نیمه دوم سیکل میتواند سبب به تاخیر افتادن شروع خونریزی گردد. در صورتی که طی یک هفته آینده پریود نشدید به پزشک مراجعه فرمایید. احتمال بروز حاملگی بسیار پایین است.
متشکرم

1 25 26 27