کلاژن چه خواص و تاثیری روی پوست دارد ؟

5/5 - (3 امتیاز)
حس می‌کنید پوستتان افتادگی پیدا کرده و اخیرا خطوط چین و چروک در صورتتان بیشتر شده است؟ مایلید از قرص یا پودر کلاژن برای کمک به جوان سازی پوست خود کمک بگیرید؟ اگر چنین است این مقاله را حتما بخوانید تا با فواید کلاژن برای پوست به طور دقیق آشنا شوید.
خواص کلاژن یا فواید کلاژن

کلاژن پروتئینی است که به طور طبیعی در بدن تولید شده و در بسیاری از بافت‌ها وجود دارد. امروزه بسیاری از افراد به ویژه خانم‌ها از مکمل‌ها و قرص کلاژن به منظور جوان‌سازی پوست خود استفاده می‌کنند، بدون آنکه اطلاعات دقیقی در مورد ویژگی‌های این پروتئین داشته باشند. این مطلب را به خواص کلاژن اختصاص داده‌ایم تا با آگاهی بیشتری به سمت استفاده از پودرها یا کرم‌های کلاژن بروید.

کلاژن چه نقشی در بدن دارد ؟

کلاژن چیست ؟ فراوان‌ترین پروتئین موجود در بدن را می‌شناسید؟ کلاژن ساختاری پروتئینی دارد که به واسطه آن سلول‌ها و بافت‌های بدن را می‌سازد. 28 نوع کلاژن در بدن وجود دارد که چهار مورد از آنها نقش پررنگ‌تری را در بدن ایفا می‌کنند:

  • کلاژن نوع 1: شایع‌ترین نوع کلاژن است که در تمام بافت‌های همبند وجود دارد.
  • نوع 2: در مفاصل و دیسک‌های بین مهره‌ای یافت می‌شود.
  • کلاژن نوع 3: در پوست و رگ‌های خونی وجود دارد.
  • نوع 4: در کلیه‌ها، گوش داخلی و عدسی چشم یافت می‌شود.

  پودر کلاژن

عمدتا 3 اسید آمینه گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین کلاژن را تشکیل می‌دهند. ساختار مارپیچ سه گانه مشخصه کلاژن است که توسط همین آمینو اسیدها ایجاد می‌شود. در بافت همبند، پوست، تاندون‌ها، استخوان‌ها و غضروف‌ها می‌توانید پروتئین کلاژن را به وفور بیابید. با افزایش سن تولید کلاژن در بدن رو به کاهش می‌رود. به همین دلیل پوست الاستیته خود را از دست داده و دچار افتادگی یا چین و چروک می‌شود.

قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف:97.600 تومان
قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت اصلی: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف: 97.600 تومان

مهم ترین خواص کلاژن

حمایت از سلامت پوست یکی از برجسته‌ترین فواید کلاژن است. عمده تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف قرص کلاژن می‌تواند سلامت پوست را بهبود بخشیده و در جوان‌سازی نقش داشته باشد. کلاژن هیدرولیز شده نوع رایجی از کلاژن است که در مکمل‌های حاوی کلاژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای هیدرولیز کردن کلاژن این پروتئین را به قطعات کوچکتری تجزیه می‌کنند تا قابلیت جذب بهتری داشته باشد. اما مزایای مصرف کلاژن تنها برای پوست نیست. هر یک از این مزایا را در اینجا برای شما شرح می‌دهیم:

  خرید قرص کلاژن

برای خرید قرص کلاژن به داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه نمایید.

فواید کلاژن برای پوست صورت

مزایای استفاده از کلاژن برای پوست را اینچنین می‌توان برشمرد:

Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف:1.100.000 تومان
Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت اصلی: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف: 1.100.000 تومان

کاهش چین و چروک های پوستی به کمک کلاژن

مروری بر 19 مطالعه که شامل 1125 شرکت کننده زن در رده سنی 20 تا 70 سال بود نشان داد که مصرف کلاژن هیدرولیز شده می‌تواند خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشیده و بروز چین و چروک‌ها را کاهش دهد. کلاژن همچنین جریان خون را در پوست افزایش داده و به این طریق نیز در پیشگیری از ایجاد چین و چروک موثر است.

جوان سازی پوست با قرص کلاژن

کلاژن از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند. این پروتئین همچنین می‌تواند در آبرسانی به پوست نیز نقش داشته و از خشکی پوست ممانعت به عمل آورد. مصرف قرص کلاژن همچنین ممکن است تولید پروتئین‌های دیگری از جمله الاستین و فیبریلین را که به بهبود ساختار پوست کمک می‌کنند، افزایش دهد. به همین دلیل برای کمک به جوان‌سازی پوست یکی از بهترین راهکارهایی که پیشنهاد می‌شود، مصرف قرص کلاژن است.

کلاژن برای مو مفید است ؟

بله؛ کلاژن علاوه بر اینکه در سلامت پوست نقش دارد، در افزایش رشد موها نیز می‌تواند موثر باشد. تحقیقات نشان داده است که مصرف کلاژن می‌تواند از شکنندگی ناخن‌ها نیز پیشگیری کرده و استحکام آنها را افزایش دهد. بنابراین برای بهبود رشد ناخن نیز می‌توانید از کلاژن استفاده کنید.

  کلاژن برای پوست و مو

مزایای کلاژن برای استخوان ها

همان‌طور که اشاره کردیم خواص کلاژن تنها برای پوست نیست. در یک مطالعه 102 زن که در سن یائسگی قرار داشته و تراکم استخوان در بدن آنها پایین بود، مورد بررسی قرار گرفتند. افرادی که به مدت 1 سال روزانه 5 گرم پپتید کلاژن مصرف کرده بودند، در مقایسه با اشخاصی که به آنها دارونما داده شده بود افزایش قابل توجهی را در تراکم استخوان داشتند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف طولانی مدت مکمل‌های کلاژن ممکن است به افزایش تراکم استخوان کمک کرده و احتمال بروز پوکی استخوان را کاهش دهد. البته مطالعاتی از این دست بیشتر روی زنان مسن انجام شده‌اند و ما از تاثیر کلاژن در تراکم استخوان مردان و زنان جوان بی‌اطلاع هستیم. بنابراین به تحقیقات بیشتری نیاز است.

افزایش توده عضلانی از فواید کلاژن

کلاژن جزء مهمی از ماهیچه‌های اسکلتی به شمار می‌آید. مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های کلاژن به افزایش توده عضلانی کمک کرده و از تحلیل عضلات که با افزایش سن اتفاق می‌افتد، پیشگیری می‌کنند. در یک مطالعه 12 هفته‌ای 27 مرد مبتلا به سارکوپنیا (سندروم سالمندی که با کاهش توده عضلانی همراه است) مورد مطالعه قرار گرفته و روزانه 15 گرم کلاژن در کنار تمرینات ورزشی مورد استفاده قرار دادند. نتیجه آن بود که این افراد در مقایسه با اشخاصی که کلاژن استفاده نکرده بودند، توده عضلانی بیشتر و قدرت بیشتری داشتند. محققان بر این باورند که مصرف کلاژن در قالب مکمل ممکن است به سنتز پروتئین‌های ماهیچه‌ای مثل کراتین نیز کمک کرده و رشد عضلات را بهبود بخشد. به هر حال فراموش نکنید که کلاژن هرگز به اندازه مکملی مثل پروتئین وی برای تقویت عضلات موثر نخواهد بود.

نقش کلاژن در افزایش سلامت قلب

محققان این نظریه را مطرح کرده‌اند که یکی از خواص کلاژن کمک به کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی می‌تواند باشد. کلاژن در ساختار شریان‌ها نقش داشته و بدون این پروتئین رگ‌ها انعطاف‌پذیری و کشسانی کمتری خواهند داشت. در این صورت ممکن است آترواسکلروز رخ داده و منجر به تنگ شدن شریان‌ها شود. مصرف مکمل کلاژن سطح کلسترول خوب در بدن را نیز ممکن است افزایش دهد. بنابراین احتمالا کلاژن در جلوگیری از تصلب شرایین موثر است اما همچنان به پژوهش‌های بیشتری در این زمینه نیاز داریم.

دیگر فواید کلاژن برای بدن

به جز مواردی که ذکر شد کلاژن ممکن است مزایای زیر را نیز داشته باشد:

  • کمک به درمان سندرم روده نشتی
  • بهبود عملکرد مغز (بهبود خلق و خو و کاهش علائم اضطراب)
  • کمک به کاهش وزن و تسریع متابولیسم
  • استحکام ناخن‌ها و کمک به رشد مو

خواص کلاژن مایع

مزیت کلاژن مایع نسبت به دیگر انواع کلاژن این است که در این مکمل‌ها کلاژن از قبل شکسته شده و جذب آن برای بدن با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد. اغلب باید پودر کلاژن را با آب یا دیگر نوشیدنی‌ها ترکیب کنید تا بتوانید به صورت مایع از کلاژن بهره بگیرید. مزایای استفاده از کلاژن مایع به شرح زیر است:

  • کاهش چین و چروک و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست
  • پیشگیری از تحلیل استخوان‌ها
  • بهبود سلامت مفاصل
  • کمک به تقویت توده عضلانی
  • موثر در پیشگیری از بیماری‌های قلبی

همان‌طور که می‌بینید فواید کلاژن مایع با قرص کلاژن تقریبا یکسان است اما بر اساس پاره‌ای از مطالعات می‌توان گفت که در حالت مایع کلاژن جذب بهتر و تاثیر سریع‌تری دارد.

خواص قطره کلاژن چیست ؟

بعضی از برندها کلاژن را به صورت قطره خوراکی نیز تولید کرده‌اند. مزایای استفاده از این محصول دقیقا شبیه به دیگر مکمل‌های حاوی کلاژن بوده و به جوان‌سازی پوست، حمایت از سلامت استخوان‌ها و مفاصل و افزایش توده عضلانی کمک می‌کند.

سخن آخر

در این مقاله خواص کلاژن را مورد بررسی قرار دادیم. شاید پیش از این فکر می‌کردید که کلاژن تنها برای پوست مفید است اما این پروتئین در بسیاری از بافت‌های بدن نقش داشته و عملکردهای مهمی را انجام می‌دهد. برای خرید انواع مکمل کلاژن به صورت پودر یا قرص می‌توانید به داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه کنید. همچنین سوالات خود را نیز در پایان این مقاله می‌توانید درج نموده و منتظر پاسخ پزشکان ما باشید.

مطالب مرتبط
برچسب: کلاژن
دسته بندی: سلامت پوست
بحث و تبادل نظر
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمیه
سمیه

پودرش بهتره یا قرص