درمان سرفه شدید با راهکارهای ساده و خانگی

5/5 - (1 امتیاز)

سرماخوردگی، بیماری‌های ریوی، آلرژِی و حساسیت‌های فصلی همگی می‌توانند موجب سرفه‌های خفیف یا حاد شوند. در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی راه‌های درمان سرفه شدید خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. سرفه چیست؟ به طور کلی، سرفه یک واکنش کاملا طبیعی است. سرفه می‌تواند به پاک نگه داشتن گلو شما […]

درمان سرفه شدید با راهکارهای ساده و خانگی

سرماخوردگی، بیماری‌های ریوی، آلرژِی و حساسیت‌های فصلی همگی می‌توانند موجب سرفه‌های خفیف یا حاد شوند. در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی راه‌های درمان سرفه شدید خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

سرفه چیست؟

به طور کلی، سرفه یک واکنش کاملا طبیعی است. سرفه می‌تواند به پاک نگه داشتن گلو شما از خلط و سایر تحریک کننده‌ها کمک کند. با این حال، سرفه شدید می‌تواند نشانه‌ای از تعدادی از شرایط مانند آلرژی، عفونت ویروسی یا عفونت باکتریایی باشد.

بعضی اوقات سرفه به دلیل مشکل در ریه‌های شما نیست. بیماری ریفلاکس معده به معده هم می‌تواند باعث سرفه شود. شما می‌توانید سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی، آلرژی و عفونت سینوس را با تعدادی داروی بدون نسخه درمان کنید. عفونت‌های باکتریایی به آنتی‌بیوتیک ها نیاز دارند.

عسل درمان سرفه شدید

برای بزرگسالان و کودکان در سنین ۱ سال و بالاتر، از عسل می‌توان برای درمان سرفه‌های خشک روز و شب استفاده کرد. عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد و همچنین می‌تواند به پوشاندن گلو کمک کند و باعث کاهش سوزش می‌شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۷ نشان داد که عسل نسبت به دکسترومتورفان، یک ماده سرکوب کننده سرفه، برای کاهش دوره‌های مزاحم سرفه شبانه در کودکان موفق‌تر است.

می‌توانید روزانه چندین بار عسل را با قاشق چای‌خوری میل کنید، یا آن را به چای یا آب گرم برای نوشیدن اضافه کنید. برای جلوگیری از بوتولیسم شیرخوارگان، عارضه نادری که در نوزادان رخ می‌دهد، هرگز به کودک زیر ۱ سال عسل ندهید.

درمان سرفه شدید با زردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است، ترکیبی که می‌تواند دارای خاصیت ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی باشد. همچنین ممکن است برای چندین شرایط از جمله سرفه خشک مفید باشد.

کورکومین هنگام مصرف با فلفل سیاه به بهترین وجه جذب جریان خون می‌شود. می‌توانید 1 قاشق چای‌خوری زردچوبه و ۱/۸ قاشق چای خوری فلفل سیاه را در یک نوشیدنی مانند آب پرتقال سرد اضافه کنید و بنوشید. همچنین می‌توانید آن را درون یک چای گرم درست کنید.

زردچوبه از منبع معتبر برای درمان بیماری‌های تنفسی فوقانی، برونشیت و آسم در داروهای آیورودا قرن‌ها استفاده شده است. می‌توانید زردچوبه را به شکل ادویه و همچنین یک کپسول مصرف کنید.

زنجبیل

زنجبیل یکی از راه‌های درمان سرفه شدید است که خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی دارد. همچنین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین درد و ناراحتی، این منبع نشان داده شده است.

زنجبیل را می‌توان در بسیاری از چای‌ها به عنوان ماده تشکیل دهنده یافت. همچنین می‌توانید چربی زنجبیل را از ریشه زنجبیل با خوردن ریشه‌های پوست کنده شده یا بریده شده در آب گرم تهیه کنید. اضافه کردن عسل ممکن است این ماده را برای سرفه خشک مفیدتر کند. همچنین می‌توانید زنجبیل را به شکل کپسول مصرف کنید یا برای کاهش سرفه خشک، ریشه زنجبیل را بجوید.

پفنبات یا مارشمالو

ریشه Marshmallow نوعی گیاه است. از آن در شربت سرفه و لوزه برای تسکین سرفه خشک استفاده می‌شود. یک مطالعه معتبر دریافت که یک درمان مؤثر برای تسکین گلو و کاهش سوزش ناشی از سرفه خشک است. ریشه Marshmallow همچنین ممکن است خواص ضد باکتریایی نیز داشته باشد.

درمان سرفه شدید با راهکارهای ساده و خانگی

نعناع

این گیاه محبوب یکی از راه‌های درمان سرفه شدید و حاوی منتول است، که به بی حس کردن انتهای عصبی در گلو کمک می‌کند که با سرفه تحریک می‌شوند. این ممکن است باعث تسکین درد و کاهش میل به سرفه شود.

نعناع همچنین به کاهش احتقان کمک می‌کند، بعلاوه، در منابع معتبر مشخص شده است که دارای خواص ضد باکتری و ضد ویروسی است.

چندین روش برای استفاده از نعناع وجود دارد. این موارد شامل نوشیدن چای نعناع یا مکیدن لواشک‌های نعناع است. قبل از خواب نوشیدن چای نعناع را امتحان کنید تا به کاهش سرفه‌های شبانه کمک کنید. همچنین می‌توانید از روغن نعناع به عنوان یک درمان آروماتراپی استفاده کنید.

چای ماسالا چای

نوشیدن چای ماسالا در سال‌های اخیر در ایالات متحده بسیار رایج شده است. در هندوستان از این چای برای درمان شرایطی مانند گلودرد و سرفه خشک استفاده می‌شود.

Masala chai حاوی چندین ماده آنتی‌اکسیدانی از جمله میخک و هل است. میخک نیز ممکن است به عنوان یک مسکن سرفه مؤثر باشد. همچنین چای ماسالا حاوی دارچین است که خاصیت ضد التهابی دارد.

درمان سرفه شدید با راهکارهای ساده و خانگی

آناناس یک درمان سرفه شدید

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برملین، آنزیمی که فقط در ساقه و میوه آناناس یافت می‌شود، می‌تواند به سرکوب سرفه‌ها و همچنین شل شدن مخاط در گلو شما کمک کند. برای لذت بردن از بیشترین مزایای آناناس  ، یک تکه از آناناس را میل کنید یا یک لیوان آب آناناس تازه را سه بار در روز بنوشید.

همچنین ادعاهایی وجود دارد که می‌تواند به رفع سینوزیت و مشکلات سینوسی مبتنی بر آلرژی کمک کند، که می‌تواند به سرفه و مخاط نیز کمک کند. با این حال، منبع موثق مدارکی برای پشتیبانی از این امر وجود ندارد. همچنین گاهی اوقات برای درمان التهاب و تورم استفاده می‌شود.

مکمل‌های آناناس نباید توسط کودکان یا بزرگسالانی که رقیق کننده خون هستند مصرف شود. همچنین، اگر  آنتی‌بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین نیز استفاده می‌کنید، مراقب باشید زیرا باعث افزایش جذب آنتی‌بیوتیک می‌شود. همیشه قبل از مصرف مکمل‌های جدید یا ناآشنا با پزشک خود صحبت کنید.

راه های غیر خوراکی برای درمان سرفه شدید

علاوه بر نوشیدن و خوردم برخی موادغذایی ضدتحریک و آرام بخش، در این بخش سعی داریم برخی راهکارهای مهم دیگر برای تسکین سرفه را با هم مرور کنیم.

از دستگاه بخور استفاده کنید

هوای خشک می‌تواند سرفه خشک را تشدید کند. دستگاه‌های بخور سرد و گرم، رطوبت را در هوا قرار می‌دهند که این امر می‌تواند باعث تسکین سرفه شود.

دستگاه‌های مرطوب کننده به باز شدن سینوس‌ها کمک می‌کنند. اگر خانه شما دارای هوای خشک است، مرطوب کننده‌ای را در اتاق خواب خود قرار دهید تا به کاهش سرفه خشک هنگام خواب کمک کند.

درمان سرفه شدید با راهکارهای ساده و خانگی

از دستگاه تصفیه هوا استفاده کنید

تصفیه کننده هوا می‌تواند به خلاص شدن از خانه شما از محرک‌های هوا مانند گرد و غبار و دود کمک کند. آنها همچنین باعث کاهش آلرژن ها، مانند شوره سر حیوان خانگی و گرده می‌شوند.

چه سرفه شما ناشی از سموم محیطی باشد و یا شرایط دیگر، تنفس در هوای تمیز می‌تواند به کاهش سوزش گلو و تمایل به سرفه کمک زیادی کند.

خرید انواع دستگاه بخور سرد و گرم

غرغره کردن آب نمک

غرغره کردن با آب نمک گرم به رفع ناراحتی و سوزش ناشی از سرفه خشک کمک خواهد کرد. آب نمک همچنین به از بین بردن باکتری‌ها در دهان و گلو کمک زیادی می‌کند.

برای این کار، ۱ قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان بزرگ آب گرم حل کنید. سپس چندین بار در روز غرغره کنید. این داروی ضد سرفه خشک برای کودکان خردسال توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است آب نمک را بلع کنند.

اگر در طول شب با سرفه تحریک شده از سرفه بیدار شدید، بلافاصله پس از مسواک زدن با آب نمک گلوی خود را غرغره کنید تا به بی حسی و آرام شدن قسمت‌های عصبی در گلو خود کمک کنید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها