درمان ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان را می دانید؟

3/5 - (2 امتیاز)

سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS یک اختلال هورمونی شایع است که می‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم از جمله هیرسوتیسم شود، که موهای زائد صورت و بدن است. در حالی که بسیاری از افراد با PCOS موهای ضخیم‌تری بر روی صورت و بدن خود شاهد خواهند بود، برخی از افراد دچار ریزش مو می‌شوند […]

درمان ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان را می دانید؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS یک اختلال هورمونی شایع است که می‌تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم از جمله هیرسوتیسم شود، که موهای زائد صورت و بدن است. در حالی که بسیاری از افراد با PCOS موهای ضخیم‌تری بر روی صورت و بدن خود شاهد خواهند بود، برخی از افراد دچار ریزش مو می‌شوند که به این حالت ریزش مو الگوی زنانه گفته می‌شود. در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز به بررسی راه‌هایی برای درمان ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می خوانیم

هیرسوتیسم چیست؟

پیش از بیان درمان ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان بهتر است به علت ایجاد این مشکل اشاره کنیم. شاید خوب باشد بدانید که به شرایطی که موهای زائد و ناخواسته در صورت و بخش‌های مختلف بدن می‌روید، هیرسوتیسم می‌گویند. این موها معمولا با موهای معمولی بدن فرق داشته و نسبت به آن‌ها ضخیم‌تر و تیره‌ترند. این موهای غیر طبیعی غالبا در مناطقی که مردان رویش مو دارند رشد می‌کند که از آن جمله می‌توان به صورت، سینه و پشت اشاره کرد.

افزایش هورمون‌های جنسی مردانه در نیمی از زنان مبتلا به هیرسوتیسم دیده می‌شود. این افزایش می‌تواند به علل مختلفی ایجاد شود. به‌عنوان مثال در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، هورمون جنسی مردانه افزایش می‌یابند.

Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف:129.000 تومان
Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت اصلی: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف: 129.000 تومان

در بعضی از موارد رویش این موها طبیعی بوده و در افراد مختلف متفاوت است. اما در حدود نیمی از موارد هیرسوتیسم با افزایش سطح هورمون‌های جنسی مردانه که آندروژن نامیده می‌شود، همراه است.

چرا تنبلی تخمدان باعث ریزش مو می شود؟

بدن زن هورمون‌های مردانه تولید می‌کند، که به آن آندروژن نیز می‌گویند. این شامل تستوسترون است. آندروژن‌ها در تحریک بلوغ و تحریک رشد مو در ناحیه زیر بغل و ناحیه‌های خالی نقش دارند. آنها عملکردهای مهم دیگری نیز دارند.

تنبلی تخمدان باعث تولید آندروژن اضافی و در نتیجه ویروسی شدن می‌شود. این به پیشرفت ویژگی‌های مردانه‌تر، از جمله موهای زائد در مناطقی که معمولا رشد نمی‌کند، می‌انجامد.

این آندروژن‌های اضافی همچنین می‌توانند باعث شوند موهای روی سر شما شروع به نازک شدن کند، خصوصا در نزدیکی جلوی پوست سر شما. این به آلوپسی آندروژنی یا ریزش مو با الگوی زنانه معروف است.

درمان ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان را می دانید؟

آیا راهی برای درمان این نوع از ریش مو وجود دارد؟

هر مویی که به دلیل تنبلی تخمدان PCOS از دست بدهید، به خودی خود رشد نمی‌کند. اما با درمان ممکن است بتوانید رشد موهای جدید را تحریک کنید. بعلاوه، چندین کار وجود دارد که می‌توانید برای درمان ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان انجام دهید.

آشنایی با راه های درمان ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان

همان طور که اشاره کردیم، ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌شود، بنابراین تنظیم هورمون بخش اصلی و مهم درمان است. این کار با انواع داروها قابل انجام است.

به خاطر داشته باشید که شاید لازم باشد قبل از پیدا کردن دارویی که برای شما مفید باشد، چند دارو را امتحان کنید. بیشتر افراد با ترکیبی از چند دارو بهترین نتیجه را کسب می‌کنند.

در اینجا برخی از گزینه‌های رایج درمان را مشاهده می‌کنید:

قرص های ضدبارداری خوراکی

قرص های ضدبارداری می‌توانند سطح آندروژن را پایین بیاورند، که ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کند. همچنین به سایر علائم PCOS مانند پریودهای نامنظم و آکنه کمک می‌کند. یک داروی ضد آندروژن اغلب به همراه داروهای ضد بارداری خوراکی برای ریزش موهای مرتبط با PCOS تجویز می‌شود.

درمان ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان را می دانید؟

اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون یک داروی خوراکی است که به عنوان آنتاگونیست گیرنده آلدوسترون شناخته می‌شود. این دارو تأیید شده توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده است و به عنوان یک دارو برای معالجه احتباس مایعات استفاده می‌شود.

این دارو اثرات آندروژن را بر روی پوست هم مسدود می‌کند و معمولا همراه با داروی ضد بارداری خوراکی تجویز می‌شود.

درمان ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان با ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل تنها داروی تأیید شده توسط FDA برای درمان طاسی الگوی زنان است. این یک درمان موضعی است که شما روزانه روی پوست سر خود اعمال می‌کنید. رشد مو را تقویت می‌کند و حتی می‌تواند ظاهر ضخیم‌تری به آن ببخشد.

فیناستراید و دوتاستراید

هر دو فیناستراید و دوتاستراید، توسط FDA برای درمان ریزش موی مردانه مورد تأیید هستند. در حالی که آنها برای ریزش مو با الگوی زن تأیید نشده‌اند، برخی از پزشکان هنوز آنها را برای کسانی که دارای تنبلی تخمدان هستند، تجویز می‌کنند.

در حالی که یک منبع معتبر وجود دارد که این داروها می‌تواند به ریزش مو در الگوی زنان کمک کند، بسیاری از متخصصان آنها را براساس نتایج مختلط در سایر مطالعات و عوارض جانبی شناخته شده در خانم‌ها، گزینه مناسبی نمی‌دانند.

کاشت مو

کاشت مو یک عمل جراحی است که برای کاشتن ریشه مو روی پوست سر و راهی برای درمان ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان استفاده می‌شود. فولیکول‌های مو با تعداد زیادی مو از یک ناحیه جدا شده و به ناحیه نازک شده یا طاسی پیوند می شوند. معمولا به چند روش نیاز دارد.

کاشت مو می‌تواند تا 15000 دلار هزینه داشته باشد. این امر از طرف ارائه دهندگان بیمه تحت پوشش نیست، زیرا این یک روش آرایشی محسوب می‌شود. هیچ ضمانتی نیز برای کار کردن آن وجود ندارد.

درمان ریزش مو در خانه

اگر می‌خواهید برای درمان ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان مسیر طبیعی‌تری را طی کنید، برخی از داروهای خانگی هم وجود دارد که ممکن است به کاهش سطح آندروژن کمک کند و از تأثیر آنها را روی موهای شما بکاهد.

مصرف مکمل بیوتین

بیوتین یک مکمل محبوب است که اغلب برای سلامتی و رشد مو استفاده می‌شود. شواهد زیادی وجود ندارد که به طور خاص به درمان ریزش مو ناشی از تنبلی تخمدان کمک کند، اما ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که مصرف یک مکمل پروتئین دریایی حاوی بیوتین به مدت 90 روز منجر به رشد قابل توجه مو شد.

خرید بهترین و ارزان ترین مکمل بیوتین

مکمل زینک مصرف کنید

با توجه به یک مطالعه معتبر در سال ، مصرف مکمل روی (زینک) می‌تواند به ریزش مو در ارتباط با PCOS کمک کند. این مطالعه به بررسی اثرات مکمل روی در PCOS پرداخت و نشان داد که استفاده از 50 میلی گرم زینک روزانه به مدت 8 هفته اثرات مفیدی بر ریزش مو دارد. همچنین به کاهش هیرسوتیسم نیز کمک کرد.

شما می‌توانید قیمت زینک را همین حالا در داروخانه آنلاین مثبت سبز ببینید.

کاهش وزن

یک منبع قابل اعتماد وجود دارد که از دست دادن وزن می‌تواند سطح آندروژن را کاهش داده و اثرات آندروژن‌های اضافی را در زنان مبتلا به PCOS کاهش دهد. این می‌تواند به ریزش مو و همچنین کاهش سایر علائم PCOS منجر شود.

از دست دادن فقط 5 تا 10 کیلو از وزن بدن می تواند علائم PCOS را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پریسا
پریسا

سلام من تنبلی تخمدان دارم بهترین دارو که ریزش مو رو متوقف کنه و تنبلی تخمدان رو درمان کنه چیه

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  پریسا

سلام کاربر گرامی… در این مورد داروهای مناسبی وجود دارد که تایید شده بوده و با حل کردن مشکل تخمدان سایر عوارض ایجاد شده مثل ریزش مو، احیانا اکنه و غیره را درمان میکنند. اما همانطور که میدانید تهیه ی آنها نیاز به تجویز پزشک متخصص دارد.

Laily
Laily

سلام من تنبلی تخمدان و کم خونی دارم وزنمم خیلی کمه .دارم کچل میشم چیکارکنم