مجله مثبت سبز

انواع گزش حشرات و درمان آن چیست؟

2.5/5 - (2 امتیاز)

انواع گزش حشرات و درمان آن چیست؟ گزش حشرات برای همه افراد رخ داده است. گزش پشه، کنه، زنبور و… کم و بیش و بسته به شرایط زندگی هر فرد ممکن است پیش آمده باشد. اگر شما به سفرهایی کوتاه تفریحی و خوابیدن در دل کوه ها و جنگل ها عادت دارید، قطعا بیش از […]

انواع گزش حشرات و درمان آن چیست؟
آنچه در این مقاله می خوانیم

انواع گزش حشرات و درمان آن چیست؟

گزش حشرات برای همه افراد رخ داده است. گزش پشه، کنه، زنبور و… کم و بیش و بسته به شرایط زندگی هر فرد ممکن است پیش آمده باشد.

اگر شما به سفرهایی کوتاه تفریحی و خوابیدن در دل کوه ها و جنگل ها عادت دارید، قطعا بیش از دیگر افراد با نیش حشرات متفاوت روبه رو شده اید. بهتر است با توجه به نوع نیش و علائم بروز آن، راه های درمان را تا قبل از رسیدن به پزشک فرا بگیریم، چرا که در برخی مواقع زندگی افراد به این مراقبت بستگی دارد.

گزیدگی حشرات معمولا یک یا چند برآمدگی قرمز رنگ ایجاد می کند که خارش دار و گاهی دردناک است. در وسط این برآمدگی معمولا سوراخ بسیار ریزی است که انتهای نیش حشره از آن بیرون زده است. به جز سوزش و خارش و کمی درد، در شرایط نرمال نباید علامت دیگری در فرد بروز کند.

کدام حشرات نیش دارند؟

پشه های ریز، مگس، زنبور عسل، زنبور معمولی، برخی مورچه ها، برخی عنکبوت ها، کک، شپش و…از جمله حشراتی هستند که قابلیت نیش زدن دارند.

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

گزش حشرات غالبا چه علائمی دارند؟

قرمز شدن پوست، ورم، خارش، سوزش و درد در جای گزیدگی طبیعی است اما اگر این علائم پس از حدود 10 روز از میان نرفت و با علائمی چون سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، درد در قفسه سینه و تنگی نفس همراه شد، حتما به پزشک مراجعه کنید و روند درمان را طی نمایید.

در مواردی که کودکان زیر 5 سال دچار گزش شده اند، بخصوص اگر در سفری غیر از محل زندگی این اتفاق افتاد، حتما قبل از حاد شدن علائم، کودک را به پزشک برسانید.

گزش با پشه و مگس:

مگس و پشه می توانند باعث گسترش بیماری ها شوند. بنابراین محل نیش را کاملا با آب و صابون بشویید و از یک ماده‌ ضد عفونی کننده استفاده نمایید.

نیش مگس و پشه موجب تورم و خارش شدیدی می شود. بهتر است قبل از هر کاری جای نیش را به خوبی با آب و صابون بشویید. در صورتی که پس از 4 روز جای آن ترمیم نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید، چرا که شاید حشره ای که شما را گزیده، پشه یا مگس نبوده است.

گزش کنه:

با یک موچین به آرامی کنه را بیرون بکشید. مراقب باشید این کار را به سرعت انجام ندهید. اگر موفق نشدید، یک کبریت روشن، پشت کنه نگه دارید، شاید گرما باعث خارج شدن کنه شود. هنگامی که کنه را جدا کردید، محل گزش را با آب و صابون بشویید. سپس از ید و یا دیگر مواد ضدعفونی کننده برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید.

اگر کنه ای شما را گزیده است، ممکن است روی مچ یا قوزک پا یک قرمزی پدیدار شود و به بقیه‌ بدن گسترش یابد و به دنبال آن دچار تب شدید و سردرد شوید. این بیماری می تواند کشنده باشد، پس به محض ظهور این علایم به پزشک مراجعه کنید.

نیش عقرب:

نشانه های نیش عقرب شامل درد، تورم، خارش، استفراغ، عرق کردن، و مشکلات بینایی است. بلافاصله باید تحت نظر پزشک و تیم پزشکی قرار بگیرید.

نیش زنبور:

نیش زنبور موجب درد و ناراحتی موقتی می ‌شود، اما مشكل جدی یا همیشگی برای سلامت ایجاد نمی کند. با این حال گاهی ممکن است موجب عفونت‌ هایی شود كه نیاز به درمان دارد و یا واكنش های آلرژیكی را به وجود آورد که می ‌تواند جدی و یا حتی كشنده باشد.

گزش کک:

برخی از افراد به گزش کک بسیار حساس هستند، اما خاراندن می تواند باعث ایجاد یک زخم یا عفونت جدی شود.

مجله پزشکی مثبت سبز

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

5 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زرین زاده
زرین زاده

بیماری شپش درمان داره دوستان . تجربه من برای درمان شپش استفاده از سس مایونزه . این سس رو یا خودتون تو خونه درست کنید یا بخرید . کامل بزنید به موهاتون . کل موهاتون چرب بشه که سپس نتونه به ساقه موها بچسبه . کف سرتونم سس ماینوز بمالید. یه کلاه رنگ مو بکشید رو سرتون . بعدش یک ساعت بمونه و با بهترین شامپوهای ضد شپش شست و شو بدید و با شونه شپش (عکس شونه شپش تو اینترنت سرچ کنید براتون میاره ) قشنگ شونه کنید تا اگر تخم ریزی شپش انجام شده سریع قبل از اینکه باز بشه تو نطفه خفه کنین و بعدم با آب داغ سرتون بشورید و خلاص
سه بار در هفته این کار انجام بدید.
وقتی به شپش گرفتار میشید یادتون باشه یه اپیدمیه شپش. کل اعضا خانواده هم باید شامپو ضد شپش بزنن. ملافه ها بشورید. راه تخم ریزی شپش رو ببندید . نزارید شپش زاد و ولد کنه …
التماس دعا

فوزیه
فوزیه

چقدر طول می کشد تا محلول ضد شپش اثر کند و منجر به درمان قطعی شپش شود………… هزار سال .
یکساله بخدا اسیر این شپش شدم تمومی نداره . رشک شپش چیه ؟ همون تخم ریزیش منظورمه
هرجا نگاه میکنم ازین جوونورا میبینم . تو سر تو تخت خواب
تو لباسام
موقع حموم کردن
یه راهیان نور رفت دخترم تمام شپش هارو با خودش انتقال داد تو این زندگی لعنتی من.

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  فوزیه

سلام کاربر گرامی
علاوه بر استفاده ی درست از شامپوی مورد نظر شانه کردن مداوم مو با شانه های فلزی توصیه میشود و قطعا کوتاه کردن مو بسیار کمک کننده هست. شستن ملحفه و روباشی با آب دمای بالا هم به طور مداوم انجام میشود. برای مواردی که قابل شست و شو نیستند از اسپری استفاده نمایید.

فائقه...
فائقه...

مقاله خوب و کاربردی بود
اضافه میکنم من هم : اگر شپش درمان نشه تیفوس میگیرید پس اگر مبتلا میشید بشینید تو خونه و روش مناسب برای درمان قطعی شپش پیدا کنید تا درمان شین انقدر با آبروی مردم بازی نکنید. ما خانواده کاملا تمیزی هستیم و بهداشت کاملا رعایت میکنیم ولی مبتلا شدیم اونم بخاطر بی فکر ادمای دیگه. از زندگی افتادیم با این قضیه. اندازه شپش یه بیضی کوچیکه ها ولی کل زندگی مارو دور خودش گرفته. اه خسته شدم .

.....
.....

اقا شما گفتید کنه بیماری زا و حتی میتونه کشنده باشه من جون به لب شدم!
ما تو اپارتمانمون طبقه اخریم! تازه نو ساز هم هست من نمیدونم” کنه کبوتری” از کجا پیدا شده؟هر شب تو اتاقا کنه میاد نیش میزنه هز شب ده تا کنه میکشیم تموم ندارن!اگه بدونید چه حس بدی داره کلی کنه کبوتر تو خونت باشه هر شب !
الان من چیکار کنم سم زدم بازم از بین نرفته! من چطوری از بین ببرمشون حالا که میگید خطرناک هم هست !