موارد مصرف آملودیپین چیست؟

امتیاز دهید

فشار خون بیماری جدی و مهمی است که در صورت کنترل نشدن می تواند عواقب خطرناکی را به دنبال داشته باشد. این بیماری مسئله‌ای است که این روزها افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر درمان یا کنترل نشود، می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. یکی از داروهای معروفی […]

موارد مصرف آملودیپین چیست؟

فشار خون بیماری جدی و مهمی است که در صورت کنترل نشدن می تواند عواقب خطرناکی را به دنبال داشته باشد. این بیماری مسئله‌ای است که این روزها افراد زیادی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و اگر درمان یا کنترل نشود، می‌تواند مشکلات بسیاری را به همراه داشته باشد. یکی از داروهای معروفی که در این مواقع توسط پزشکان توصیه می شود، آملوپرس است، از این روی قصد داریم در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز موارد مصرف آملودیپین را با هم مرور کنیم، با ما همراه باشید.

موارد مصرف آملودیپین مسدود کننده کانال کلسیم است که باعث گشادتر شدن رگ‌های خونی شده و جریان گردش خون را بهبود می‌بخشد که این کار باعث کاهش فشار خون می‌شود. از آملودیپین برای درمان درد قفسه سینه و سایر بیماری‌های ناشی از عروق کرونر استفاده می‌شود.

قبل از موارد مصرف آملودیپین در صورتی که دچار نارسایی احتقانی قلب هستید و یا بیماری کبدی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین مصرف الکل در دوره مصرف آملودیپین می‌تواند عوارض جانبی این دارو را به میزان زیادی افزایش دهد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

فشار خون چیست؟

فشار گردش خون در در دیواره رگ‌های خونی ر افشار خون می‌نامند. این مورد غالبا به فشار در شریان‌های بزرگ در گردش خون سیستمیک اشاره دارد و معمولا با شرایط فشار سیستولیک که حداکثر در طول یک ضربان قلب است، بر روی فشار دیاستولیک یعنی حداقل بین دو ضربان قلب، بیان و با میلی متر جیوه اندازه گیری می‌شود.

عدد فشار خون نرمال در حالت استراحت در یک فرد بزرگسال در زمان سیستول حدود ۱۲۰ میلی متر جیوه ۱۶ کیلو پاسکال و در زمان دیاستول ۸۰ میلی متر جیوه ۱۱ کیلو پاسکال است.

موارد مصرف آملودیپین چیست؟

فشار خون را چگونه اندازه گیری می‌کنند؟

روش اندازه گیری فشار خون به طور سنتی به صورت غیر تهاجمی با استفاده از یک فشار سنج جیوه‌ای بود و هنوز هم بهترین روش محسوب می‌شود. اخیرا روش‌های نیمه خودکار دیگری متداول شده‌اند که عمدتا به دلیل نگرانی در مورد مسمومیت با جیوه جایگزین شده‌اند.

SiderAL
قرص آهن با جذب بالا
قیمت: 260.000 تومان
قیمت با تخفیف:197.000 تومان
SiderAL
قرص آهن با جذب بالا
قیمت اصلی: 260.000 تومان
قیمت با تخفیف: 197.000 تومان

اگر چه هزینه و سهولت استفاده نیز در این روند تأثیر گذاشته است. جایگزینی زودهنگام وسایل دیگر با فشار سنج جیوه‌ای اغلب نادرست بود، اما دستگاه‌های معتبر مدرن به اندازه‌ دستگاه‌های جیوه‌ای دقیق هستند.

فشارخون توسط برون ده قلبی، مقاومت محیطی کل و سختی شریان‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد و به وضعیت روحی، فعالیت، و بهداشت و درمان بستگی نسبی دارد. در کوتاه مدت توسط بارورسپتورها که از طریق مغز برای نفوذ در سیستم‌های عصبی و غدد درون ریز عمل می‌کنند تنظیم می‌شود.

علل فشار خون بالا چیست؟

از هر ده نفر مبتلا به فشار خون بالا، در نه نفر آنان، یعنی ۹۰% علت دقیق برای فشار خون شناخته نشده است که نوع اولیه پرفشاری خون نامیده می‌شود.

در تعداد کمی از افراد مبتلا به فشار خون بالا (نوع ثانویه پرفشاری خون) عواملی همچون تنگ شدن سرخرگ کلیوی و یا اختلال در تولید هورمون‌های مترشحه از غدد فوق کلیوی، بیماری‌های بافت کلیه در ایجاد بیماری نقش دارند و یا برخی اوقات، بعضی داروها مثل داروهایی که برای درمان آرتریت و یا افسردگی استفاده می‌شود، موجب افزایش فشار خون می‌شود.

مهم ترین این دلایل کدامند؟

افزایش سن، سایقه ژنتیکی و خانوادگی، افزایش دمای محیط، زمینه قومی و بومی، چاقی و اضافه وزن، برخی جنبه های جنسیتی (به طور کلی، فشار خون بالا در مردان بالغ بیشتر از زنان بالغ است. با این حال، پس از 60 سالگى هر دو جنس به طور مساوی به این بیماری حساس هستند)، عدم تحرک و فعالیت فیزیکی، استعمال هرگونه دخانیات، نوشیدن الکل، مصرف زیاد نمک، داشتن رژیم غذایی با میزان چربی بالا، داشتن استرس در زندگی روزمره، ابتلا به بیماری دیابت، بارداری و بیماری پسوریازیس از عمده ترین دلایل بروز فشار خون هستند.

موارد مصرف آملودیپین چیست؟

علایم شایع فشار خون بالا کدامند؟

بسیاری از افراد که دچار فشار خون بالا هستند، احساس بیماری ندارند و حال عمومی آنان خوب است. ۱۵% افراد سن بالا دارای فشار خون هستند و خودشان خبر ندارند. در مواردی که فشار خون خیلی بالا می‌رود، سردرد و گاهی اوقات نیز تنگی نفس و خونریزی از بینی رخ می‌دهد. با این وجود تنها راه تشخیص فشار خون بالا، اندازه گیری میزان آن است.

علایم سردرد و سرگیجه، خواب‌آلودگی، گیجی، کرختی و مور مور شدن در دست‌ها و پاها، سرفه خونی؛ خونریزی از بینی و تنگی نفس شدید مربوط به بالا رفتن فشار خون به‌طور بحرانی هستند.

هنگامی فشار خون شما طبیعی است که فشار حداکثر شما 120 میلی‌متر جیوه یا پایین‌تر و فشار حداقل شما 80 میلی‌متر جیوه با پایین‌تر باشد.

اگر فشار خون حداکثری  140 میلی متر جیوه یا بالاتر  و فشار خون حداقلی شما 90 میلی متر جیوه یا بالتر باشد، فشار خون شما بالا است. هر دو عدد فشار خون ماکزیمم یا مینیمم اهمیت دارد.

اگر در سه نوبت جداگانه اندازه‌گیری فشار خون شما بالا باشد، احتمالا  به بیماری پرفشاری خون مبتلا هستید.

اگر فشار ماکزیمم شما بین 120 تا 139 میلی‌متر جیوه و فشار مینیم شما بین 80 تا 89 باشد؛ شما به “پیش فشار خون بالا” یا “پیش پرفشاری خون” مبتلا هستید.

افرادی که در این گروه قرار می‌گیرند، با احتمال بیشتری نسبت به افراد  دیگر ممکن است به بیماری فشارخون بالا یا پرفشاری خون مبتلا شوند.

موارد مصرف آملودیپین چیست؟

قرض آملودیپین داروی کم عارضه و بسیار موثری است که در پیشگیری از آنفارکتوس و کنترل فشار خون بالا در نسخه‌های پزشکی کاربرد دارد. این دارو احتمال سکته قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد البته در موارد بروز حمله قلبی نباید از این دارو استفاده کرد در چنین مواردی باید از داروهایی مانند نیتروگلسیرین و یا ایزوسورباید زبر زبانی استفاده شود.

موارد مصرف آملودیپین چیست؟

مکانیسم اثر آملودیپین

انقباض عضله قلب و عضلات صاف جدار عروق وابسته به انتقال کلسیم خارج سلولی به داخل این سلول‌ها است و این امر از طریق کانال کلسیم صورت می‌پذیرد. آملودیپین موجب مهار انتقال کلسیم به داخل سلول عضله قلب و عضلات صاف جدار عروق می‌شود.

فارماکوکینتیک

  • اوج تأثیر این دارو ۶ تا ۱۲ ساعت
  • زمان اثر دارو ۲۴ ساعت
  • دفع آملودیپین عمدتا از طریق ادرار است!

نحوه مصرف چگونه است؟

  • قرص آملودیپین را می‌توان قبل یا بعد از غذا مصرف نمود.
  • در افراد مسن و بیمارانی که از سایر داروهای کاهنده فشار خون استفاده می‌کنند، بهتر است دوز آملودیپین را با ۲٫۵ میلی گرم آغاز نمود و پس از آن در صورت نیاز هر ۷ تا ۱۴ روز یک بار می‌توان دوز دارو را افزایش داد.
مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها