مجله مثبت سبز

۶ نکته مهم در استفاده از کیسه آب گرم

3.5/5 - (6 امتیاز)

در اکثر خانه‌ها در کنار جعبه داروهای بدون نسخه احتمالا یک باند و چند چشم زخم خواهیم دید. در این بین وجود یک کیسه آب گرم هم محتمل هست. اما دلیل استفاده از این وسیله چیست و در چه مواردی ما فراموش می‌کنیم که از آن استفاده کنیم؟ در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین […]

استفاده از کیسه آب گرم

در اکثر خانه‌ها در کنار جعبه داروهای بدون نسخه احتمالا یک باند و چند چشم زخم خواهیم دید. در این بین وجود یک کیسه آب گرم هم محتمل هست. اما دلیل استفاده از این وسیله چیست و در چه مواردی ما فراموش می‌کنیم که از آن استفاده کنیم؟ در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز با چند دلیل مهم برای استفاده از کیسه آب گرم آشنا خواهیم شد، با ما همراه باشید!

آنچه در این مقاله می خوانیم

مهم‎ترین دلیل استفاده از کیسه آب گرم

اسپاسم یا گرفتگی عضلات عبارتست از انقباضات غیرارادی، ناگهانی، ممتد و معمولا دردناک عضلات.

غالبا برای درمان این عارضه از سوی افراد متخصص و غیر متخصص، کمپرس آب سرد یا گرم توصیه می شود. کیسه‎های آب گرم زیاد گران نیست ولی بسیار مفید و کاربردی در هر خانه برای رهایی از درد مورد استفاده قرار می‎گیرد. کیسه‎های آب گرم می‎توانند به جای تشک‎های حرارتی مورد استفاده قرار گیرند و انواع مختلف درد، از جمله اسپاسم زمان قاعدگی را کاهش دهند.

کیسه آب گرمکیسه آب گرم برای کسانی که بطور مداوم درد مفاصل دارند بسیار مفید است و همچنین برای درد گردن و عضلات گرفته بخصوص برای ورزشکاران مورد استفاده قرار می‎گیرد بنابراین، به جز در موارد خاص، کسیه آب گرم را می‌توانیم بدون نگرانی برای تنش عضلانی، درد معده، گرفتگی و آرتروز استفاده کنیم.

تاریخچه تکامل کیسه آب گرم

در اوایل قرن شانزدهم از ظروف فلزی، شیشه ای یا سفالی برای گرم کردن در رختخواب استفاده می‎شد. اما امروزه با پیشرفت بشر از کیسه‌های پلاستیکی و دارای روکش زیبا استفاده می‌شود. در گذشته زغال سنگ داغ درون این ظروف گذاشته و قبل از ورود به رختخواب آن را درون رختخواب قرار می‌دادند تا آن را گرم کند و در هنگام ورود به رختخواب برای جلوگیری از سوختن و یا شکستن ظرف، آن را از رختخواب خارج می‎کردند. جنس کیسه های امروزی معمولا rubber و  pvc است.

کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف:253.000 تومان
کپسول آنتی فت پلاس دوبیس
کپسول آنتی فت پلاس (قرص لاغری)
قیمت اصلی: 298.000 تومان
قیمت با تخفیف: 253.000 تومان

ساخت کیسه آب گرم در خانه

یک پد حرارتی یکی از بهترین منابع تسکین دهنده برای گردن و پشت است. اعمال حرارت می تواند باعث کاهش درد در عضلات شود. مهمترین جنبه حرارت درمانی این است که توانایی آن برای افزایش جریان خون در ناحیه دردناک است. گرما، رگ های خونی را باز می‎کند، که اجازه می‎دهد تا خون و اکسیژن به راحتی به ناحیه‎های زخمی جریان یابد. گرما درمانی همچنین به کاهش اسپاسم عضلات کمک می کند و باعث می شود عضلات، رباط ها و تاندون‎ها برای استراحت آماده شوند.

پزشکان بعضی اوقات توصیه می‎کنند با استفاده از پد های گرم کننده برای تسکین دردهای قلبی عروقی یا عفونت های دستگاه ادراری هم استفاده کنید.

آیا استفاده از کیسه آب گرم در دوران بارداری ایمن است؟

بسیاری از زنان باردار مشکل گردش خون ضعیف در پاهای خود دارند و کیسه آب گرم برای گرم کردن و بهبود جریان خون پا در طول شب و در نتیجه یک خواب راحت می توانند بسیار مفید باشند. از طرفی به دلیل عدم نیاز به برق و عدم وجود میدان مغناطیسی و امواج خطرناک، بسیار ایمن هستند و هیچ مشکلی برای مادر و کودک به همراه ندارند.

به طور کلی پزشکان به زنان باردار توصیه می‌کنند از افزایش دمای داخلی بدن خود جلوگیری کنند. اگر دمای بدن مادر از ۱۰۱ درجه فارنهایت بالاتر برود چراکه برای جنین خطرناک است. استفاده از تشکچه برقی، سونا و حمام گرم مواردی هستند که می‎توانند دمای بدن مادر باردار را افزایش دهند. اما باید بگیم که کیسه‎های آب گرم به اندازه‎ای بزرگ نیستند که دمای بدن مادر را بالا ببرند و از طرفی برای کاهش دردهای شکم بسیار مناسب هستند. بنابراین بهترین گزینه برای استفاده در این دوران به شمار می‌آیند.

استفاده از کیسه آب گرم

کیسه آب گرم فقط برای درمان دردهای عضلانی استفاده نمی شود

تنها دقت کنید هیچ گاه کیسه آب گرم را به صورت مستقیم بر روی پوست خود قرار ندهید و آن را به همراه کاور استفاده کنید. زیرا پوست زنان باردار حساس تر از حد معمول است و ممکن است مشکلاتی مانند التهاب و سوزش به همراه داشته باشد. علاوه بر این، توجه به این نکته ضروری است که هیچ گاه آب با دمای جوش را که بسیار داغ است درون کیسه نریزید.

کاهش کمردرد

كمردرد معمولا دردی شایع است كه در بین طیف وسیعی از مردم وجود دارد. یکی از کابردهای مهم کیسه آب گرم، تسکین دادن درد کمر است. برای تسكین این گونه دردهای موضعی معمولا گرما و حرارت پیشنهاد خوبی قلمداد می‎شود. چراكه گرما التیام بخش دردهای موضعی ماهیچه ای و عضلانی است و بنابراین استفاده از كیسه های آب گرم با توجه به قابلیت انعطاف پذیری که دارند به راحتی بر روی شکم یا کمر قرار خواهند گرفت.

تسکین درد قاعدگی

یکی دیگر از موارد استفاده از کیسه‌‎های آب گرم، تسکین درد قاعدگی در افرادی است که قاعدگی‌های دردناک را تجربه می‌کنند. برای این کار کافی است، کیسه را با آب داغ پر کرده و روی شکم و اطراف تخمدان و رحم قرار دهید.

کمک به هضم غذا

اگر در هضم غذا مشکل دارید، می‎توانید کیسه آب گرم را روی معده خود قرار داده تا با استفاده از گرمای حاصل آن، گردش خون در دستگاه گوارشتان بالا رود و هضم سریع‌تر صورت گیرد.

کم شدن استرس

گرما به کم کردن استرس کمک زیادی می‎کند. یکی از مواردی که می‎توانید از آن برای آرامش بیشتر بخصوص در زمستان استفاده کنید، کمپرس آب گرم است. آن را می‎توانید بر روی شکم و سر خود قرار داده و از گرمای آن در تمام بدن بهره ببرید.

چند نکته در مورد استفاده از این محصول

  • دقت کنید حتما در موقع خرید کیسه آب گرم از نوع مرغوب آن خریداری نمایید تا خطرات انواع بی کیفیت آن دامن گیر شما نشود.
  • همچنین موقع ریختن آب داغ درون آن دقت کنید، آب داغ بر روی دست و بدنتان نریزید.
  • بعد از پر کردن کیسه، درب آن را محکم بسته و اطمینان از بسته بودن کامل آن حاصل فرمایید.
  • موقع استفاده هرگز از کیسه ها به صورت مستقیم بر روی پوست بدن استفاده نکرده و از پارچه ای نسبتا ضخیم به عنوان واسطه بهره ببرید تا پوست دچار سوختگی نگردد.
  • در افراد میان سال و کودکان حتما کیسه را با کمی فاصله و با حرارت کمتر استفاده کنید.
  • پس از سرد شدن آب درون کیسه آن را دور نریخته و از آن برای دوره بعد و یا آبیاری گلدان‌ها استفاده کنید.
  • از یاد نبرید که از این کیسه‌ها فقط برای آب گرم لازم نیست که استفاده نشود، بلکه می‌توان آب یخ و یخ درون آن ریخت و برای جلوگیری از کبودی و تورم از آن بهره برد.
مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها