مجله مثبت سبز

همه فواید و خواص ویتامین C

امتیاز دهید
ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب است که در بدن انسان ساخته نمی‌شود. پس چگونه آن را برای بدن تامین کنیم؟ با مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین. ویتامین سی به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، برای سلامت پوست ضروری است، جذب آهن را افزایش می‌دهد و به تحریک تولید کلاژن در بدن کمک می‌کند.
خواص ویتامین C

ویتامین سی در بدن انسان ذخیره نمی‌شود و به همین دلیل جهت تامین آن تنها راه ممکن این است که از مواد غذایی حاوی این ویتامین استفاده کنیم. ویتامین C محلول در آب است می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند، ریسک بروز بیماری‌های مزمن را پایین بیاورد، در کاهش فشار خون و ابتلا به مشکلات قلبی موثر باشد، جذب آهن را در بدن انسان افزایش دهد و…. برای اینکه با خواص ویتامین C بیشتر آشنا شوید، در این مقاله همراه ما باشید.

ویتامین سی چیست؟

ویتامین ث یک ویتامین محلول در آب است که در بدن ذخیره نمی‌شود. خوشبختانه این ویتامین را در بسیاری از مواد غذایی می‌توانید بیابید. بدن انسان برای عملکردهای مختلفی مثل ساخت کلاژن ، جذب آهن، بهبود سیستم ایمنی و تسریع روند بهبود زخم‌ها به ویتامین سی نیاز دارد. ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و با رادیکال‌های آزاد که مخرب سلول هستند، مبارزه می‌کند.

رادیکال‌های آزاد ترکیبات مضری هستند که می‌توانند منجر به استرس اکسیداتیو شده و آسیب سلولی را به دنبال داشته باشند. ویتامین سی با خاصیت آنتی اکسیدانی خطر التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. در ادامه دیگر خواص ویتامین C را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

  مواد غذایی حاوی ویتامین سی

خواص ویتامین C

مهم‌ترین فواید ویتامین C به شرح زیر است:

کمک به کلاژن سازی در بدن

بدن برای تولید کلاژن به ویتامین سی نیاز دارد. کلاژن جزء اصلی بافت همبند است و 1 تا 2 درصد از بافت عضلانی را شامل می‌شود. کلاژن نقش مهمی در بافت‌های فیبری مثل تاندون‌ها، رباط‌ها، پوست، قرنیه، غضروف، استخوان‌ها، روده و رگ‌های خونی دارد. در بعضی از مواد غذایی پروتئینی کلاژن را می‌توانید بیابید. همچنین از قرص کلاژن موجود در داروخانه هم می‌توانید کمک بگیرید اما برای کمک به تحریک کلاژن سازی در بدن ماده‌ای که به آن نیاز دارید، ویتامین سی است.

سطوح پایین ویتامین سی می‌تواند به بیماری اسکوربوت در بدن منجر شود. علائم این بیماری شامل این موارد می‌شود: خونریزی لثه، تورم مفاصل، لق شدن دندان‌ها، کم‌خونی و خستگی.

کمک به ترمیم زخم‌ها

از دیگر خواص ویتامین C کمک به ترمیم زخم‌ها را می‌توان نام برد. افرادی که کمبود ویتامین سی دارند، ممکن است تاخیر در بهبود زخم‌های خود را تجربه کنند زیرا در این حالت بدن قادر به تولید کلاژن در حد کافی نخواهد بود. در این صورت معمولا مصرف قرص ویتامین سی توسط پزشکان توصیه می‌شود.

سلامت قلب و عروق با ویتامین سی

به چندین دلیل خواص ویتامین C به قلب و عروق می‌تواند مرتبط باشد:

  • داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی
  • کمک به گشاد شدن عروق خونی
  • بهبود تولید اکسید نیتریک
  • کمک به کاهش ریسک تصلب شرایین

  ویتامین سی برای قلب

این ویتامین می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کرده و از این طریق در درمان و جلوگیری از بیماری‌های قلبی موثر باشد. با این حال در مورد تاثیر مکمل‌های ویتامین سی روی سلامت قلب نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

تاثیر در آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن

خواص ویتامین C ممکن است در کاهش خطر ابتلا به آب مروارید موثر باشد و از پیشرفت دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن ممانعت به عمل آورد. علت این تاثیر به طور دقیق مشخص نیست اما ممکن است به فواید آنتی اکسیدانی ویتامین سی مربوط باشد. زیرا استرس اکسیداتیو شرایطی است که احتمالا در بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا نقش دارد و مبارزه با استرس اکسیداتیو با ویتامین‌هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند، مقدور است.

خواص ویتامین C برای دیابت

نتیجه یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که مصرف مکمل‌های ویتامین C در افراد 60 ساله به مدت 4 ماه باعث کاهش قند خون و فشار خون شده است. با این حال در صورت داشتن دیابت خودسرانه نباید از قرص ویتامین سی استفاده کنید و در این مورد حتما باید نظر پزشک خود را جویا شوید.

خواص ویتامین سی برای پوست

گفتیم که ویتامین C در تحریک تولید کلاژن نقش بسزایی دارد. برای اینکه از چین و چروک در امان باشید و جوان بمانید، سطح کلاژن در بدن شما باید به مقدار کافی وجود داشته باشد. از خواص ویتامین C می‌توان بهره گرفته و تولید کلاژن را در بدن به حداکثر رساند تا به سلامت پوست کمک شود.

تاثیر ویتامین سی در مبارزه با کم‌خونی

یکی از بارزترین خواص ویتامین C این است که جذب آهن را در بدن افزایش می‌دهد. به همین دلیل افراد مبتلا به کم‌خونی برای جذب بهتر قرص آهن در بدن خود بهتر است از مکمل‌های ویتامین سی نیز استفاده کنند. اگر مایل به مصرف مکمل‌ها نیستید باید از مواد غذایی حاوی ویتامین سی نظیر مرکبات، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی و … استفاده نمایید.

کاهش علائم آسم

آلودگی هوا شامل مواد شیمیایی می‌شود که می‌توانند روی سلامت انسان اثر منفی بگذارند. در بعضی از تحقیقات مشخص شده است که ترکیبی از دو ویتامین سی و E به دلیل اینکه هر دو خاصیت آنتی اکسیدانی دارند می‌تواند در کاهش علائم آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه موثر باشد.

نقش ویتامین C در کنترل آلرژی

وقتی یک فرد دچار واکنش آلرژیک می‌شود، سیستم ایمنی بدن وی یک پاسخ التهابی ایجاد می‌کند که می‌تواند با علائمی همچون تورم و کهیر همراه باشد. طی این فرآیند بدن ROS تولید می‌کند که می‌تواند منجر به استرس اکسیداتیو شود. مطالعات نشان داده است که تزریق داخل وریدی دوزهای بالای ویتامین C می‌تواند در کاهش علائم آلرژی موثر واقع شود.

جلوگیری از دریازدگی با ویتامین سی

از خواص ویتامین C به منظور پیشگیری از دریازدگی نیز می‌توانید بهره بگیرید. تحقیقات نشان داده است افرادی که قبل از قرار گرفتن در دریا قرص ویتامین سی خورده‌اند، سطح کمتری از دریازدگی را تجربه کرده‌اند.

ویتامین C و سرطان

اگرچه کارشناسان هنوز این موضوع را تائید نکرده‌‌اند اما خواص ویتامین C می‌تواند در درمان سرطان موثر واقع شود. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. استرس اکسیداتیو می‌تواند منجر به آسیب سلولی شده و در برخی سرطان‌ها نقش داشته باشد. در بعضی از مطالعات ویتامین سی درمان جدیدی برای سرطان روده بزرگ معرفی شده است. از ویتامین ث برای کمک به درمان سرطان به شکل داخل وریدی استفاده می‌شود. در مورد تاثیر ویتامین C روی بهبود سرطان، همچنان نیاز به تحقیقات جامع‌تری وجود دارد.

  ویتامین سی برای تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C برای سرماخوردگی

ویتامین سی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی در تقویت سیستم ایمنی موثر است اما بسیاری از افراد تصور می‌کنند که به بهبود سرماخوردگی هم می‌تواند کمک کند. اما این مسئله مورد تائید پزشکان نیست. قرص ویتامین سی تنها ممکن است بتواند شدت علائم سرماخوردگی را کاهش دهد یا طول دوره بیماری را کم کند. با این حال روزانه مصرف 200 میلی‌گرم ویتامین سی به افراد زیر توصیه می‌شود:

  • اشخاصی که فعالیت بدنی شدید دارند.
  • در معرض هوای سرد و دمای پایین قرار می‌گیرند.
  • به دلیل سیگار کشیدن سطح پایینی از ویتامین سی در بدن خود دارند.

روزانه چقدر ویتامین سی بخوریم؟

خواص ویتامین C را شرح دادیم. بهتر است به جدول زیر هم نگاهی داشته باشید:

سن مقدار مصرف ویتامین سی (میلی‌گرم)
0 تا 6 ماه 40
7 تا 12 ماه 50
1 تا 3 سال 15
4 تا 8 سال 25
9 تا 13 سال 45
14 تا 18 سال

مردان: 75

زنان: 65

19 سال به بالا

مردان: 90

زنان: 75

چه کسانی در معرض کمبود ویتامین سی هستند؟

هر فردی ممکن است کمبود ویتامین سی داشته باشد، اما کمبود ویتامین سی بیشتر در این افراد مشاهده می‌شود:

  • افرادی که سیگار می‌کشند یا در معرض دود سیگار هستند.
  • نوزادانی که شیر مادر مصرف نمی‌کنند.
  • اشخاصی که رژیم غذایی متنوع ندارند.
  • افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مثل سندرم سوء جذب روده.

کلام پایانی

خواص ویتامین C را در این مقاله به طور کامل برایتان شرح دادیم. این ویتامین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و مبارزه با استرس اکسیداتیو همواره مورد توجه است و در درمان بسیاری از بیماری‌ها حتی کرونا می‌تواند اثرگذار در نظر گرفته شود. کمبود ویتامین سی را با مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین مثل مرکبات به راحتی می‌توانید جبران کنید اما در صورت نیاز از مکمل‌های ویتامین سی از جمله قرص جوشان این ویتامین هم می‌توانید کمک بگیرید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها