راه های انتقال زگیل تناسلی کدام است؟

2/5 - (1 امتیاز)

زگیل تناسلی بیماری است که متاسفانه شیوع آن در جامعه روز به روز افزایش می‌یابد. اگرچه هم مردان و هم زنان هر دو می‌توانند به زگیل تناسلی مبتلا شوند اما این بیماری در زنان می‌تواند خطرناک‌تر از مردان باشد. زگیل تناسلی توسط ویروس HPV در بدن بروز می‌یابد. به منظور اجتناب از مبتلا شدن به […]

راه های انتقال زگیل تناسلی

زگیل تناسلی بیماری است که متاسفانه شیوع آن در جامعه روز به روز افزایش می‌یابد. اگرچه هم مردان و هم زنان هر دو می‌توانند به زگیل تناسلی مبتلا شوند اما این بیماری در زنان می‌تواند خطرناک‌تر از مردان باشد. زگیل تناسلی توسط ویروس HPV در بدن بروز می‌یابد. به منظور اجتناب از مبتلا شدن به این بیماری دردسرساز بهتر است اطلاعات خود را در مورد آن افزایش داده و در صورت لزوم از پماد زگیل تناسلی یا دیگر داروها جهت درمان کمک بگیرید. با مطالعه این مقاله با راه های انتقال زگیل تناسلی آشنا خواهید شد.

زگیل تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی نوعی بیماری جنسی بوده که عامل آن ویروس HPV است. این بیماری از طریق رابطه جنسی و تماس نزدیک آلت تناسلی با ویروس در بدن بروز می‌یابد. هر فردی که به ویروس HPV (پاپیلومای انسانی) مبتلا می‌شود به طور یقین آن را به شریک جنسی خود منتقل می‌کند اما ممکن است فرد علائم بیماری را به وضوح نشان دهد یا اینکه علائم در بدن وی پنهان باشند. زگیل‌های تناسلی معمولا ریز و برجسته بوده و دردناک نیستند. رابطه جنسی بدون کاندوم شایع‌ترین راه انتقال زگیل تناسلی است.

  اچ پی وی

راه های انتقال زگیل تناسلی

با آگاهی از راه های انتقال زگیل تناسلی بهتر می‌توانید مانع از بروز آن شوید:

رابطه جنسی واژینال

در یک رابطه جنسی اگر آلت تناسلی یکی از افراد به ویروس HPV آلوده باشد و از کاندوم نیز استفاده نکند، به راحتی می‌تواند آن را به طرف مقابل منتقل نماید. حتی اگر هیچ نوع دخول و انزالی نیز صورت نگیرد اما دو آلت تناسلی با یکدیگر تماس داشته باشند نیز این ویروس به راحتی قابل انتقال است. از بوسیدن و در آغوش گرفتن یکدیگر بدون تماس با آلت تناسلی، زگیل تناسلی به طرف مقابل سرایت پیدا نمی‌کند.

رابطه جنسی مقعدی

رابطه جنسی مقعدی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود اما متاسفانه افرادی که این نوع رابطه را نیز دارند، به شدت در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی هستند. زگیل‌های اطراف مقعد عموما در ابتدا ریز و بدون درد هستند اما ممکن است به مرور زمان بزرگ و دردناک شوند. همچنین ممکن است فرد اصلا رابطه مقعدی نداشته باشد اما زگیل به مرور زمان از آلت تناسلی وی به ناحیه پرینه و مقعد نیز سرایت نماید.

X-Ade
قرص تقویت قوای جنسی آقایان
قیمت: 861.000 تومان
قیمت با تخفیف:439.000 تومان
X-Ade
قرص تقویت قوای جنسی آقایان
قیمت اصلی: 861.000 تومان
قیمت با تخفیف: 439.000 تومان
به منظور پیشگیری از بروز زگیل تناسلی استفاده از کاندوم بسیار سودمند است اما مصونیت کامل ایجاد نمی‌کند بنابراین توصیه می‌شود که همه افراد از واکسن گارداسیل استفاده کنند. گارداسیل واکسنی است که در برابر برخی از انواع HPV مقاومت ایجاد می کند.

  راه های انتقال

آمیزش جنسی دهانی

یکی دیگر از راه های انتقال زگیل تناسلی رابطه دهانی است اما باید بدانید سرایت ویروس HPV به این صورت بسیار نادر است. به هر حال زگیل تناسلی می‌تواند از طریق رابطه دهانی منتقل شده و دهان و گلو را تحت تاثیر قرار دهد.

توجه داشته باشید که بیماری زگیل تناسلی تنها در صورتی بروز می‌یابد که یکی از شرکای جنسی به ویروس این بیماری مبتلا باشد اما ذکر این مطلب ضروری است که همه افراد خودشان نمی‌دانند که به ویروس زگیل تناسلی آلوده هستند زیرا ممکن است اصلا علامتی نداشته باشند بنابراین استفاده از کاندوم اکیدا توصیه می‌شود.

وسایل جنسی

اسباب بازی‌های جنسی یا sex toys بیشتر در خارج از ایران استفاده می‌شوند. اکثریت قریب به اتفاق مراجع دینی استفاده از این ابزار را جایز ندانسته و حرام اعلام کرده‌اند اما به هر حال باید بدانید که در صورت به اشتراک‌گذاری این نوع وسایل به راحتی بیماری زگیل تناسلی را می‌توان انتقال داد.

اپیلاسیون

اگر برای اپیلاسیون به مرکز خاصی مراجعه می‌کنید، توجه داشته باشید که در آنجا فقط از وسایل یکبار مصرف استفاده شود. در صورتی که برای فردی که قبل از شما اپیلاسیون انجام داده، خونریزی پیش آمده باشد و بعد همان وسایل برای شما نیز مورد استفاده قرار گیرد، احتمال انتقال زگیل تناسلی و همچنین تبخال تناسلی وجود دارد. تزریق واکسن گارداسیل می‌تواند خیال شما را بابت سرایت ویروس HPV راحت کند.

  اپیلاسیون

آیا احتمال انتقال زگیل تناسلی با استفاده از توالت فرنگی وجود دارد ؟

دانستیم که برای انتقال زگیل تناسلی حتما نیازی نیست تا رابطه جنسی وجود داشته باشد. تماس پوست با پوست آلوده از مهم‌ترین راه های انتقال زگیل تناسلی محسوب می‌شود. از آنجایی که ویروس HPV در خارج از بدن انسان به سرعت از بین می‌رود بنابراین بعید است که انتقال این ویروس از طریق توالت فرنگی و حوله آلوده امکان پذیر باشد. با این وجود پیش از استفاده از توالت فرنگی همیشه آن را بشویید و از دستمال یا  کاور توالت فرنگی استفاده کنید زیرا به طور کلی دستشویی مکان بسیار آلوده‌ای است که سرایت بیماری‌های مختلفی در آن به سهولت انجام می‌گیرد.

استفاده از لباس زیر فرد دیگر، استفاده از لیف مشترک برای استحمام و از طریق استخر رفتن زگیل تناسلی منتقل نمی‌شود. شرط انتقال زگیل تناسلی آن است که پوست با مخاط آلوده تماس پیدا کند که این اتفاق در رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی به راحتی امکان‌پذیر است.

زگیل تناسلی در دوران بارداری

ممکن است این پرسش پیش بیاید که اگر خانمی در دوران بارداری آلوده به زگیل تناسلی باشد، می‌تواند این بیماری را به فرزند خود انتقال دهد؟ بله؛ این خطر وجود دارد که زگیل تناسلی از همان بدو تولد به نوزاد منتقل شود اما احتمال این مورد بسیار بسیار اندک است. معمولا در دوران بارداری درمانی برای زگیل‌های تناسلی تجویز نمی‌شود و درمان به پس از زایمان موکول می‌شود اما اگر زگیل‌ها خیلی بزرگ باشند، می‌توان از روش‌هایی همچون فریز کردن، لیزر و جراحی کمک گرفت.

انتقال زگیل تناسلی از طریق دست ؟

اگرچه زگیل تناسلی ویروسی و مسری است اما زگیل روی دست یا پا نمی‌تواند به ناحیه تناسلی منتقل شود و بالعکس. نوع زگیلی که در دست و پا بوجود می‌آید، از نوع دیگری است. در واقع فرق بین زگیل تناسلی و زگیل معمولی در این است که زگیل معمولی بافتی نرم داشته و روی یک پایه اصلی زیرین رشد می‌کنند در حالی که زگیل‌های تناسلی ضایعاتی تخت هستند که فقط کمی از سطح پوست بالا آمده‌اند و گاه به شکل گل‌کلم دیده می‌شوند. زگیل معمولی می‌تواند در کل بدن بوجود آید اما زگیل تناسلی فقط در ناحیه آلت تناسلی، مقعد و دهان قابلیت رشد دارند.

  راه های انتقال زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی

HPV در اکثر موارد هیچ نوع علائم خاصی را ایجاد نکرده و فرد خود از بیماری خود اطلاعی ندارد. اما در بعضی موارد نیز زگیل تناسلی علامت‌دار شده و به صورت ضایعاتی که دارای برجستگی هستند، به چشم دیده می‌شود. علائم زگیل تناسلی در بسیاری از مواقع ظاهری شبیه به گل کلم ایجاد می‌کند. این ضایعات در بدن خانم‌ها در نواحی داخل یا اطراف واژن یا مقعد و همچنین دهان و گلو ممکن است دیده شود و در آقایان نیز در اطراف ناحیه تناسلی، مقعد و دهان و گلو وجود دارد زیرا راه های انتقال زگیل تناسلی از طریق این اندام است.

درمان HPV یا زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در اکثر موارد بدون نیاز به هیچ نوع درمان خاصی خودبخود بهبود می‌یابد. اما از پماد‌های موضعی و درمان‌های دارویی برای تسریع مراحل بهبود می‌توان استفاده کرد. مواردی که به منظور درمان زگیل تناسلی اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل  پماد ایمیکویمود، پودوفیلین و پودوفیلوکس، اسید تری کلرواستیک و پماد سینکاتچینز می‌شوند. لیرز درمانی، فریز کردن و در نهایت جراحی زگیل تناسلی از دیگر راه‌های درمان اچ پی وی به حساب می‌آیند که به تشخیص پزشک از یکی از آنها باید استفاده نمود. روش جراحی معمولا زمانی استفاده می‌شود که فرد به دیگر گزینه‌های درمانی پاسخ ندهد.

گفتار پایانی

راه های انتقال زگیل تناسلی را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم. برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در مورد واکسن گارداسیل تحقیق نموده و آن را تزریق نمایید، به هنگام رابطه جنسی استفاده از کاندوم را فراموش نکنید و حداقل سالیانه دو بار به پزشک مراجعه کنید تا بدن شما را از نظر زگیل تناسلی مورد معاینه قرار دهد. توجه داشته باشید که عدم درمان زگیل تناسلی ممکن است به سرطان دهانه رحم در زنان منجر شود بنابراین این بیماری را کوچک نپندارید و با مشاهده اولین علائم ابتلا با مراجعه به پزشک گزینه‌های درمان را بررسی کنید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

9 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا

سلام وقتتون بخیر
ببخشید یکی از دوستام دیروز رفته پزشک زنان دستش در حد چند ثانیه خورده به دستکش پزشک که در حال لمس زگیل های تناسلی خانم دیگری بوده آیا امکان ابتلاش هست؟؟؟

دکتر مریم حق نژاد
دکتر مریم حق نژاد
پاسخ به  زهرا

همراه محترم
سلام
در صورت شستشو و ضدعفونی کردن سریع محل تماس، امکان انتقال بسیار پایین خواهد بود.
متشکرم

Mahdi
Mahdi

سلام ممکنه از طریق باشگاه بدن سازی مثلا روی صندلی بشینیم از رو شلوار و شلوارک انتقال پیدا کنه کسی که داره باشگاه بره؟

دکتر اکرم کرامتی
دکتر اکرم کرامتی
پاسخ به  Mahdi

سلام کاربر گرامی
خیر
سپاس از همراهی شما

آنیا
آنیا

سلام.عذر میخوام بیماری که زگیل تناسلی داشته باشه موقع درآوردن سوزن سروم نوک سوزن بصورت سطحی وارد پوست دستم شد بدون هیچ خونریزی احتمال انتقال زگیل از این طریق هستش؟؟؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  آنیا

سلام دوست عزیز
زگیل تناسلی به دست سرایت نمیکند.

زاهدی
زاهدی

سلام. ببخشید من زگیل تناسلی داشتم و با لیزر از بین رفت. ممکنه بازم برگرده؟

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  زاهدی

سلام کاربر عزیز
بله احتمال آن وجود دارد به خصوص اگر ضایعات متعدد باشد ولی معمولا بیش از یک بار برگشت ندارد و با احتمال خیلی کمتری ممکن 2 بار یا بیشتر برگشت داشته باشد.

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  زاهدی

سلام کاربر عزیز
بله امکان آن وجود دارد.