معرفی انواع پروتئین وی

3/5 - (2 امتیاز)
در داروخانه‌ها با انواع پروتئین وی روبرو می‌شوید و ممکن است گیج شوید که کدامیک از آنها برای شما مناسب‌تر هستند؟ ما در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم که بهترین نوع پروتئین وی چیست؟ کنسانتره؟ ایزوله یا هیدرولیز شده؟
انواع پروتئین وی

پروتئین وی نامی آشنا برای بسیاری از ماست. حتی اگر ورزشکار حرفه‌ای نیز نباشیم، تقریبا اکثر ما یک بار در دوران ورزش خود به این نام برخورده‌ایم و یا به اضافه کردن آن در رژیم غذایی خود فکر کرده‌ایم. بحث‌های پیرامون تاثیرات مثبت و منفی پروتئین وی زیاد است. اکثر افراد در هنگام خرید مکمل پروتئین وی با این سوال مواجه می‌شوند که آیا این مکمل ضرری برای ما ندارد؟ و یا تاثیرات مکمل پروتئین وی بر روی بدن چیست؟ اما نکته اینجاست که افراد کمی از انواع پروتئین وی و تفاوت‌های آنها آگاه هستند. اصلا پروتئین وی چیست؟

به همین دلیل این سؤال که چند نوع پروتئین وی داریم؟ کمتر پرسیده می‌شود. سوالی که پاسخ آن می‌تواند مشکلات شما در استفاده از پروتئین وی را برطرف کند. با اطلاع از این که چند نوع پروتئین وی داریم و هرکدام چه عملکرد و تفاوت‌هایی بر روی بدن دارند، علاوه بر آشنایی کامل با انواع مکمل پروتئین وی می‌توانید بهترین نوع آن را برای خود انتخاب و خریداری کنید. پس اگر مدتی است که به فکر خرید پروتئین وی هستید اما هنوز تردید دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا از انواع وی یا همان پروتئین وی کدام بهتر است؟

پروتئین وی چیست؟

برای اینکه بتوانید درک بهتری از عملکرد انواع پروتئین وی داشته باشید، بهتر است ابتدا به طور دقیق‌تر با پروتئین وی آشنا شوید و اطلاعات جسته و گریخته‌ای را که از افراد در باشگاه و محیط‌های ورزشی دریافت کرده‌اید کامل کنید و یا تغییر دهید. اینگونه بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که از انواع پروتئین وی کدامیک برای شما مناسب‌تر است؟

پروتئین وی چیست؟ یکی از دو پروتئینی است که در شیر منعقد شده (لخته شده) در هنگام تبدیل شدن به پنیر یافت می‌شود که در اصطلاح خودمان به آن پروتئین آب پنیر می گوییم. نکته‌ای که باعث اهمیت بسیار زیاد این پروتئین و ضرورت مصرف آن می‌شود، وجود تمامی آمینو اسیدهای ضروری بدن در این پروتئین است. در واقع یک ورزشکار حرفه‌ای تنها با مصرف پروتئین وی می‌تواند تمامی نیازهای روزانه خود برای دریافت آمینو اسید را برطرف کند.

پروتئین وی علاوه بر اینکه در عضله‌سازی نقش داشته و سبب بهبود عملکرد ورزشی می‌شود، در تقویت سیستم ایمنی و ارتقاء سطح سلامتی نیز موثر بوده و از این جهت نیز ارزشمند است. دیگر پروتئینی که در شیر وجود دارد کازئین است که آن نیز بسیار مغذی به شمار می‌آید اما نسبت به پروتئین وی دیرهضم‌تر بوده و کندتر جذب می‌شود.

پودر پروتئین وی 100 درصد تریم لایف
پودر پروتئین وی 100 درصد تریم لایف
قیمت: 3.510.000 تومان
قیمت با تخفیف:3.159.000 تومان
پودر پروتئین وی 100 درصد تریم لایف
پودر پروتئین وی 100 درصد تریم لایف
قیمت اصلی: 3.510.000 تومان
قیمت با تخفیف: 3.159.000 تومان

پودر پروتئین وی

انواع پروتئین وی موجود در داروخانه ها و بازار

حالا دیگر می‌دانید پروتئین وی چیست اما چند نوع پروتئین وی داریم؟ به طور کلی پروتئین وی سه نوع کنسانتره، ایزوله و هیدرولیز شده دارد که در ادامه به تفصیل در مورد هر یک از آنها برای شما شرح خواهیم داد:

پروتئین وی کنسانتره (WPC)

این نوع پروتئین وی قیمت پایین‌تری نسبت به سایر انواع پروتئین وی دارد. البته که میزان محبوبیت آن را نیز این قیمت کم توجیه می‌کند. نکته‌ای که باید در هنگام خرید پروتئین وی کنستانتره حتما به آن دقت کنید، کیفیت و یا همان غلظت آن است. غلظت‌های کمتر از 29% فقط برای محصولات غذایی فرآوری شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که غلظت‌های بیش از 80% ارزش غذایی داشته و در رده مواد غذایی قرار می‌گیرند. 20% باقی مانده از ماده حاوی پروتئین وی را چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها تشکیل می‌دهند.

  قیمت پروتئین وی

برای مشاهده انواع پروتئین وی به داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه کنید.

پروتئین وی کنسانتره با تغلیظ کردن شیر به وجود می‌آید. به همین دلیل نیز ممکن است هورمون‌هایی که به گاوهای شیرده داده می‌شود در این نوع پروتئین وی نیز یافت شود. این هورمون‌ها برای بدن انسان ضررهایی را در بر خواهد داشت. بنابراین بهتر است در هنگام خرید پروتئین وی کنسانتره به این نکته نیز توجه کنید. این نوع از whey protein کنسانتره خود انواع مختلفی در بازار دارد که همه آنها به طور کلی ویژگی‌های زیر را دارند:

  • حجم دهنده عضلات و حاوی آمینو اسیدها
  • قابل دسترس در دو نوع طعم دار شده و بدون طعم
  • میزان کم چربی و کربوهیدرات (بستگی به نوع محصول دارد)
  • بدون آسپارتام
  • موجود در غلظت‌های مختلف مناسب برای افراد مختلف

معرفی پودر پروتئین وی 100 درصد تریم لایف حاوی پروتئین کنسانتره

پودر پروتئین وی 100 درصد تریم لایف حاوی پروتئین وی کنسانتره بوده و در طعم دلپذیر شکلاتی عرضه می‌شود. به منظور عضله‌سازی و کمک به افزایش حجم ماهیچه‌ها می‌توانید از تریم لایف استفاده کنید. این مکمل هضم و جذب بسیار سریعی در بدن دارد. با مصرف پروتئین وی تریم لایف شاهد تسریع ریکاوری در بدن خود خواهید بود. روزانه 1 اسکوپ از این پودر را در ترکیب با آب، شیر کم‌چرب یا آبمیوه باید میل نمایید.

پودر پروتئین وی تریم لایف

خرید پروتئین وی تریم لایف

پروتئین وی ایزوله (WPI)

از انواع پروتئین وی این بار به معرفی پروتئین وی ایزوله می‌رسیم که بسیار ارزشمند است. پروتئین وی ایزوله را می‌توان نوع خالص‌تری از پروتئین وی و آمینو اسیدهای ضروری موجود در آن دانست. برای تهیه پروتئین وی ایزوله فرآیندهای پیچیده‌تری برای خالص سازی و افزایش غلظت پروتئین وی بر روی آب پنیر انجام می‌شود. در نتیجه این فرآیند تغلیظ، خلوص پروتئین وی در نوع ایزوله آن به 90% و حتی بیشتر نیز می‌رسد. در نتیجه میزان چربی به صفر و میزان کربوهیدرات آن به یک گرم در هر 100 کالری از پروتئین وی خواهد رسید.

این در حالی است که در پروتئین وی کنسانتره میزان این دو ماده به ترتیب 1.5 و 3.5 گرم در 100 کالری است. این موضوع باعث می‌شود جذب پروتئین وی ایزوله در بدن توسط سلول‌های ماهیچه آسان‌تر و سریع‌تر شود. و این خود به معنای عضله سازی بیشتر و ریکاوری سریع‌تر است.

اگر به دنبال خرید پروتئین وی بوده باشید، حتما به مکمل‌هایی که هر دو نوع مکمل وی ایزوله و کنسانتره را در خود دارند بر خورده‌اید. این نوع مکمل‌ها که به پروتئین وی MMF 100%  مشهور هستند با نسبت 80:20 حاوی پروتئین وی کنسانتره و پروتئین وی ایزوله هستند. از ویژگی‌های مثبت این ترکیب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 26 گرم پروتئین خالص در هر 32 گرم از ترکیب
  • بدون آسپارتام
  • غنی از آمینو اسیدهای شاخه دار (5.8 گرم) و گلوتامین
  • هضم و جذب بهتر توسط عضلات و ریکاوری سریع‌تر

پروتئین وی ایزوله در بین انواع پروتئین وی ارزش خرید بیشتری دارد. زیرا میزان خلوص این پروتئین برای بدن کافی است و قیمت آن نیز در حد میانه‌ای قرار دارد. اما به جز این دو مورد، پروتئین وی نوع سومی نیز دارد.

برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید: پروتئین وی ایزوله چیست و چه فواید و عوارض دارد ؟

پروتئین وی هیدرولیز شده (WPH)

برای اینکه بدانید پروتئین وی چیست با نوع هیدرولیز شده هم باید آشنا شوید. یکی دیگر از انواع مکمل وی ، پروتئین وی هیدرولیز شده است. بدن برای هضم و جذب پروتئین‌ها به خصوص پروتئین غنی مانند “وی” نیاز به هیدرولیز کردن آن‌ها دارد. این در حالی است که پروتئین وی هیدرولیز شده با فرآیندهایی که طی می‌کند کار بدن را برای جذب آمینو اسیدهای ضروری موجود در این پروتئین سریع‌تر کرده و میزان انسولین را نیز افزایش می‌دهد. این موضوع برای تمرین‌های استقامتی و عضله سازی بسیار مفید است.

بسیاری از افراد پروتئین وی هیدرولیز شده را  بهترین نوع پروتئین وی موجود در بازار می‌دانند. پروتئین وی هیدرولیز شده در بین انواع پروتئین وی معمولا قیمت بیشتری دارد.  این نوع در واقع 80 تا 90% پروتئین وی خالص را به همراه 28% انسولین بیشتر در اختیار شما قرار می‌دهد. به همین دلیل ورزشکاران حرفه‌ای و سازندگان مکمل‌های غذایی و دارویی استفاده از این نوع پروتئین وی را ترجیح می‌دهند.

برای اشاره به مزیت‌های پروتئین وی هیدرولیز شده باید گفت در این نوع علاوه بر افزایش غلظت و خلوص پروتئین، فرآیندهای مضاعفی برای شکستن و هیدورلیز کردن پروتئین‌های موجود در این ترکیب به کار می‌رود. این به معنی هضم راحت‌تر پروتئین وی، تسریع فرآیند جذب آمینو اسیدهای ضروری و تسریع فرآیندهای عضله سازی در بدن است.

  انواع پروتئین وی

از انواع پروتئین وی کدامیک بهتر است؟

تفاوت اصلی انواع پروتئین وی در نحوه پردازش آنها است:

  1. کنسانتره: حدود 70 تا 80 درصد پروتئین + مقداری لاکتوز و چربی. این نوع معمولا طعم دلپذیرتری دارد.
  2. ایزوله: حاوی 90% پروتئین یا بیشتر + لاکتوز و چربی اندک. این نوع فاقد بسیاری از مواد مغذی موجود در کنسانتره پروتئین آب پنیر است.
  3. هیدرولیز شده: به دلیل هیدرولیز شدن جذب بسیار سریعی دارد و نسبت به پروتئین وی ایزوله باعث افزایش 28 تا 43 درصدی سطح انسولین در بدن می‌شود.

بسیاری از افراد پروتئین وی کنسانتره را به دلیل طعم بهتر، بهترین نوع پروتئین وی می‌دانند. اگر نوع خوب پروتئین وی کنسانتره را انتخاب کنید، مواد مغذی بسیاری را نیز می‌توانید به بدن خود برسانید. اما پروتئین کنسانتره حاوی لاکتوز است و شاید بسیاری از افراد را از لحاظ گوارشی اذیت کند. اگر چنین است پروتئین وی ایزوله یا هیدرولیز شده گزینه‌های بهتری خواهند بود.

  • چنانچه ترجیح شما این است که پروتئین خیلی سریع جذب بدن شما شود، بهتر است پروتئین وی هیدرولیز شده را به عنوان بهترین در نظر بگیرید. اگر اضافه وزن داشته باشید به احتمال زیاد پروتئین وی ایزوله به شما پیشنهاد خواهد شد زیرا حاوی چربی بسیار اندکی است.

بنابراین اگر بخواهید از انواع وی پروتئین به سراغ بهترین آن بروید، بهتر است از راهنمایی‌های مربی ورزشی خود کمک گرفته و با توجه به شرایط جسمی و فیزیکی خود نوع محبوب خود را انتخاب نمایید.

پروتئین وی چگونه به عضله سازی کمک می کند؟

برایتان شرح دادیم که پروتئین وی چیست و انواع پروتیین وی کدامند. افزایش توده عضلانی و قدرت ماهیچه‌ها مهم‌ترین دلیلی است که ورزشکاران را به سمت مصرف انواع پروتئین وی می‌کشاند. راه‌هایی که مصرف پروتئین وی از طریق آنها منجر به افزایش قدرت عضلانی می‌شود، عبارتند از:

  • پروتئین وی اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند تا بلوک‌های ساختمانی که برای رشد عضلات لازم هستند، بوجود بیایند.
  • ترشح هورمون‌های آنابولیک مثل انسولین را افزایش می‎‌دهد تا رشد ماهیچه‌ها تحریک شود.
  • وی پروتئین سرشار از آمینو اسید لوسین است که سنتز پروتئین عضلانی را در سطح مولکولی و ژنتیکی تحریک می‌کند.
  • پروتئین وی نسبت به دیگر انواع پروتئین جذب بسیار بالاتری در بدن دارد و در مدت زمان کمتری می‌توان شاهد نتایج مصرف آن بود.

مطالعات نشان داده است که انواع پروتئین وی می‌تواند قبل، بعد و در حین تمرینات مورد استفاده قرار گرفته و موثر واقع شود.

جدول ارزش غذایی پروتئین وی

محتویات موجود در 1 اسکوپ در پروتئین وی (32 گرم) مقدار
کالری 113
چربی کل 0.5 گرم
کلسترول 5.1 گرم
سدیم 50 گرم
کربوهیدرات کل 2 گرم
پروتئین 25 گرم
ویتامین دی 0 میکروگرم
کلسیم 150 میلی‌گرم
آهن 0.4 میلی‌گرم
پتاسیم 160 میلی‌گرم
کافئین 0 میلی‌گرم

ارزش غذایی 1 قاشق پروتئین وی

یک اسکوپ پروتئین وی اگر حدود 20 گرم باشد، ارزش غذایی زیر را دارد:

  • کالری: 75 گرم
  • چربی: 1 گرم
  • سدیم: 75 میلی‌گرم
  • کبوهیدرات: 3.5 گرم
  • فیبر: 0 گرم
  • شکر: 1 گرم
  • پروتئین: 13 گرم

خواص پروتئین وی برای بانوان و مردان

فواید انواع پروتئین وی چیست؟ مهم‌ترین خواص انواع پروتئین وی را در اینجا برای شما لیست کرده‌ایم:

  • منبعی عالی از پروتئین با کیفیت بالا
  • کمک به عضله‌سازی و رشد ماهیچه‌ها
  • تاثیر احتمالی در کاهش فشار خون
  • کمک به کنترل دیابت نوع 2
  • کاهش التهاب در بدن
  • مفید برای بیماری التهابی روده
  • تقویت قدرت آنتی اکسیدانی بدن
  • اثرات مفید روی چربی خون
  • کاهش احساس گرسنگی
  • کمک به کاهش وزن

اهمیت مصرف مکمل پروتئین وی برای ورزشکاران

تمرینات قدرتی در کنار مصرف پروتئین وی روشی ایده‌آل برای ورزشکاران است که به رشد عضلات خود کمک کنند و عضلاتی حجیم و زیبا داشته باشند. توده عضلانی به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. این مسئله منجر به افزایش چربی در بدن شده و احتمال بروز بسیاری از بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. برای معکوس کردن این روند، بهترین راهکار مصرف مکمل پروتئین و انجام ورزش‌های قدرتی است.

انواع پروتئین وی یا پروتئین آب پنیر سرشار از آمینو اسیدهای شاخه‌دار بوده و محرک رشد عضله به شمار می‌آیند. مطالعات نشان می‌دهند که برای رشد عضلانی، پروتئین وی بسیار بهتر از دیگر انواع پروتئین مثل کازئین یا سویا عمل می‌کند. پروتئین وی برای ورزشکاران مزایای دیگری هم دارد. از جمله اینکه ریکاوری را سرعت می‌بخشد و به دلیل ایجاد احساس سیری در کاهش وزن موثر است.

انواع پروتئین وی از نظر نحوه پردازش

انواع پروتئین وی را از لحاظ نحوه پردازش نیز می‌توان مورد بررسی قرار داد:

تبادل یونی

برای تهیه انواع خالص پروتئین وی می‌توان از تبادل یونی استفاده نمود. در تبادل یونی به کمک برخی مواد شیمیایی پروتئین‌ها با توجه به بار الکتریکی خود از هم جدا می‌شوند. همچنین برخی از بخش‌های پروتئین نیز در فرایند تبادل یونی از بین می‌روند. در نتیجه سایر بخش‌های پروتئین کنسانتره می‌شوند. در تبادل یونی مقدار لاکتوز و چربی به حداقل رسیده و پروتئین خالص بیشتری بر جای می‌ماند.

میکروفیلتراسیون

در این فرآیند همانند تبادل یونی از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. میکروفیلتراسیون روشی برای افزایش غلظت پروتئین به حساب می‌آید. در میکروفیلتراسیون به منظور جداسازی اجزای تشکیل دهنده پروتئین، از غشاهای سرامیکی استفاده می‌شود تا غلظت پروتئین به بیش از 90% برسد. در میکروفیلتراسیون لاکتوز و چربی جدا شده و غلظت پروتئین به حداکثر مقدار ممکن می‌رسد. مقداری کلسیم و سدیم در مکملی که توسط میکروفیلتراسیون تهیه می‌شود، بر جای می‌ماند.

بهترین پروتئین وی ایرانی

حالا دیگر انواع پروتئین وی را به خوبی می‌شناسید و می‌دایند که این مکمل چرا تا این حد محبوب است. به ویژه در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌های ایرانی اقدام به تولید پروتئین وی کرده‌اند. از بهترین مکمل‌های پروتئین وی ایرانی چند مورد را در اینجا نام می‌بریم:

  • پودر پروتئین وی ۱۰۰ درصد کاله پرو
  • پودر ایزو وی کارن
  • پودر پروتئین وی دکتر سان
  • پودر پروتئین وی ژن استار
  • پودر نیترو پروتئین وی ادوای

بهترین پروتئین وی خارجی

در حال حاضر به دلیل واردات اندک تعداد مکمل‌های پروتئینی خارجی که تائیدیه سازمان غذا و دارو را داشته باشند و در داروخانه به فروش برسند، چندان زیاد نیست. اما چند مورد از بهترین مکمل‌های پروتئین وی خارجی از انواع پروتئین وی را در اینجا نام می‌بریم:

  • پیور وی 100 درصد مکس ماسل (تولید آمریکا)
  • پودر پروتئین وی ایزوله پی اچ دی
  • پروتئین وی 100 درصد پروفشنال سایتک نوتریشن
  • پروتئین وی شارژر 100 درصد تسلا

سخن پایانی

اکنون که با انوع پروتئین وی آشنا شدید، برای خرید آن می‌توانید آگاهانه‌تر عمل کرده و انتخاب مناسب‌تری داشته باشید. اگر قصد اضافه وزن دارید، پروتئین وی کنسانتره چنانچه قصد کاهش وزن دارید پروتئین وی ایزوله و اگر با خوردن پروتئین آب پنیر دچار مشکلات گوارشی می‌شوید، پروتئین وی هیدرولیز شده برای شما بهترین خواهد بود. البته پیش از هر انتخاب بهتر است نظر مربی ورزشی خود را در مورد انتخاب انواع پروتئین وی نیز جویا شوید.

سوالات متداول انواع پروتئین وی
پروتئین وی یکی از پروتئین‌های موجود در شیر است که در پروسه تبدیل شیر به پنیر ایجاد می‌شود.
پروتئین وی حاوی اسیدهای آمینه بوده، به عضله‌سازی کمک می‌کند، قدرت بدنی را افزایش می‌دهد و می‌تواند در کاهش چربی‌های بدن موثر باشد.
پروتئین وی با تاثیر روی هورمون‌های گرسنگی و کاهش اشتها به لاغر شدن کمک می‌کند. پروتئین وی عضله بدون چربی را در بدن افزایش می‌دهد.
حدود ۲۵ تا ۵۰ گرم در روز باید از پروتئین وی استفاده کنید که معادل با ۱ یا ۲ اسکوپ است. بهترین زمان مصرف قبل، بعد و در حین ورزش می‌تواند باشد.
مصرف پروتئین وی کاملا ایمن و بی‌خطر است. اما مصرف آن در مقادیر بالا می‌تواند با افزایش حرکات روده، آکنه، حالت تهوع، تشنگی، نفخ، کاهش اشتها، خستگی و سردرد همراه باشد.
اگر اضافه وزن دارید، از پروتئین وی ایزوله استفاده کنید. اگر می‌خواهید پروتئین وی زود جذب بدنتان شود، پروتئین وی هیدرولیزه بخورید و اگر می‌خواهید پروتئین وی بهترین طعم را داشته باشد، پروتئین وی کنسانتره مصرف نمایید.
۱۵ دقیقه تا ۱ ساعت قبل از شروع تمرینات ورزشی در بسیاری از منابع به عنوان بهترین زمان مصرف پروتئین وی معرفی شده است.
قیمت پروتئین وی به حجم و برند آن بستگی دارد. پروتئین وی ایرانی با حجم حدود ۴۰۰ گرم را در حال حاضر یعنی دی ماه ۱۴۰۱ با قیمت حدود ۱ میلیون تومان می‌توانید از داروخانه تهیه کنید.
مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرهاد
فرهاد

خیلی ممنون
توضیحات جامعی بود.

صادق
صادق

از اینکه لطف کرده و اطلاعاتتون رو در اختیارمون گذاشتین ممنون و سپاسگذاریم

رضا یوسف دوست
رضا یوسف دوست

توضیحاتتون فوق العاده بود …ممنونم از شما

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی

از اینکه تجربه و نظر ارزشمند خود را با ما و همراهان مثبت سبز به اشتراک می‌گذارید؛ بسیار خرسندیم.