کرونای انگلیسی چه علائمی دارد؟

امتیاز دهید

  بیش از یک سال از ظهور ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و اکنون بار دیگر خبرهایی نگران‌کننده در مورد خیز شدید این بیماری و جهش دوباره آن در دنیا به گوش می‌رسد. این بیماری عجیب و غریب این بار نامی تازه به خود گرفته و با عنوان “کرونای انگلیسی” در حال تاختن است. آیا […]

علائم کرونای انگلیسی

 

بیش از یک سال از ظهور ویروس کرونا در جهان می‌گذرد و اکنون بار دیگر خبرهایی نگران‌کننده در مورد خیز شدید این بیماری و جهش دوباره آن در دنیا به گوش می‌رسد. این بیماری عجیب و غریب این بار نامی تازه به خود گرفته و با عنوان “کرونای انگلیسی” در حال تاختن است. آیا واقعا کرونای انگلیسی ترسناک‌تر و کشنده‌تر از کرونای قبلی است؟ علائم کرونای انگلیسی چیست و راه‌های انتقال آن کدام است؟ اصلا کرونای انگلیسی از چه لحاظ با کرونای قبلی فرق دارد؟ از زمان همه‌گیر شدن ویروس کرونا همه ما عادت کرده‌ایم که با ماسک و محلول ضد عفونی‌کننده به خارج از منزل برویم. آیا اکنون باید پروتوکول‌های بهداشتی را بیش از گذشته رعایت کنیم؟

جهش ویروس کرونا

ویروس‌ها به طور مداوم از طریق جهش تغییر می‌کنند و کاملا طبیعی است که با گذشت زمان انواع مختلفی از ویروس به وجود آید. گاهی از اوقات انواع جدید ویروس پدیدار شده و به سرعت از بین می‌روند اما در برخی مواقع نیز انواع جدید از یک ویروس به وجود می‌آید و مدت‌ها همچنان ادامه پیدا می‌کند. در مورد کرونا ویروس نیز قضیه به همین منوال بوده است به این معنا که بارها دچار جهش شده و انواع مختلفی از آن به ثبت رسیده است. دانشمندان از طریق تجزیه و تحلیل ژنتیکی ویروس کرونا می‌توانند تغییرات ویروس را بررسی کرده و دریابند که تغییرات ویروس چگونه می‌تواند بر نحوه انتشار آن تاثیر گذاشته و چه علائمی را در افراد آلوده ایجاد کند.

در پاییز سال 2020 گونه‌ای جدید از ویروس کرونا با نام B.1.1.7 در کشور انگلستان شناسایی شد. در ژانویه 2021 پزشکان انگلیسی گزارش دادند که این نوع از ویروس ممکن است در مقایسه با دیگر انواعی که تاکنون وجود داشته است، با افزایش خطر مرگ بیشتر همراه باشد. متاسفانه اکنون این ویروس جهش‌یافته جدید به بسیاری از کشورها از جمله ایران راه یافته است و بنابراین باید اطلاعات عموم در مورد آن افزایش یابد.

  کووید 19

شایان ذکر است که در جنوب آفریقا و برزیل نیز گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا به تازگی کشف شده است. به نظر می‌رسد این انواع جدید نیز نسبت به کرونای قبلی قدرت واگیر بیشتری دارند اما تحقیقات در مورد آنها همچنان در حال انجام است.

علائم کرونای انگلیسی

در واقع علائم کرونای انگلیسی دقیقا مشابه همان کرونای قبلی است با این تفاوت که ممکن است شدت علائم بیشتر باشد. از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین علائم کرونا به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • تب یا لرز
  • سرفه
  • سردرد
  • بدن‌درد یا درد عضلانی
  • اختلالات گوارشی مثل تهوع و استفراغ
  • از دست دادن حس چشایی و بویایی
  • تنگی نفس یا دشواری در نفس کشیدن
  • خستگی
  • گلودرد
  • آبریزش یا گرفتگی بینی

علائم کرونا

تفاوت کرونای انگلیسی با کرونای قبلی

گفتیم که علائم کرونای انگلیسی دقیقا شبیه به همان ویروس کرونای قبلی است و تنها در میزان شدت تفاوت دارد. همچنین تنها تفاوت گونه جدید کووید -19 سرعت سرایت آن است که بر اساس تحقیقات 40 تا 70 درصد سریع‌تر از گونه قبلی منتشر شده و فقط از انسان به انسان منتقل می‌شود. کرونای انگلیسی افراد زیر 60 سال را بیشتر درگیر می‌کند و طبق آمارهایی که در کشور ما ارائه شده است نیز در حال حاضر ابتلا به بیماری کرونا در رده سنی بین 5 تا 17 سال افزایش یافته است. از آنجایی‌که قدرت سرایت ویروس کرونای انگلیسی به مراتب بیشتر از گونه قبلی گزارش شده بدیهی است که در صورت عدم رعایت پروتوکول‌های بهداشتی آمار مرگ و میر بر اثر این بیماری حتی در افراد جوان رو به افزایش خواهد گذاشت. اما چگونه به جنگ کرونای انگلیسی برویم؟

راه های پیشگیری از کرونای انگلیسی

از آنجایی‌که علائم کرونای انگلیسی همانند گونه قبلی است، بنابراین راه‌های پیشگیری از آن نیز دقیقا مشابه قبل است اما توصیه می‌کنیم که به دلیل قدرت سرایت بیشتر که در این ویروس مشاهده شده است، بیش از پیش موارد زیر را رعایت کنید:

  • در هر جمعی که حضور پیدا می‌کنید، دهان و بینی خود را با ماسک بپوشانید. اگر همه افراد از ماسک استفاده کنند، تاثیر استفاده از آن به مراتب بیشتر خواهد بود.
  • فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده و حداقل 2 متر از اشخاصی که در اطراف شما وجود دارند، فاصله بگیرید.
  • در مواردی که ضروری نیست، از حضور در هر نوع اجتماعی بپرهیزید. هرچه کمتر در جمع حضور یابید، احتمال قرار گرفتن در معرض ابتلا به کرونا ویروس کمتر خواهد شد.
  • با بازکردن پنجره‌ها و درها هوای داخلی منزل یا محل کار را تهویه نمایید.
  • به طور مرتب دست‌های خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشویید و یا از یک محلول ضدعفونی‌کننده استفاده کنید که حاوی 70% الکل باشد.
  • هنگامی‌که نوبت به شما رسید حتما از واکسن کرونا استفاده کرده و واکسینه شوید.
  • از افرادی که هر نوع علائم سرماخوردگی را دارند، دوری کنید.
  • به هنگام سرفه یا عطسه با دستمال جلوی دهان و بینی خود را گرفته و سپس دستمال را دور بیندازید.
  • به طور روزانه سطوحی را که به طور مرتب لمس می‌شوند، تمیز و ضد عفونی نمایید.

هر فرد با مشاهده نخستین علائم بیماری مثل سرفه مرتب و تب بالای 37.8 درجه سانتیگراد باید فورا خود را قرنطینه کرده و با انجام آزمایش‌های لازم در مورد ابتلای خود به کووید 19 مطمئن شود.

  پیشگیری از کرونا

استفاده از 2 ماسک برای مقابله با کرونای انگلیسی

نخستین مرگ بر اثر کرونای انگلیسی در ایران در یکی از شهروندان قزوینی مشاهده شد و پس از آن هر روز اخباری در مورد افزایش آمار ابتلا به این ویروس در کشور به گوش می‌رسد که رعب و وحشت را در میان عموم افزایش داده است. چاره‌ای نیست جز اینکه محافظت بیشتری در برابر این ویروس محنوس و چموش از خود به عمل آوریم. در این راستا یکی از راهکارهایی که پیشنهاد می‌شود، استفاده همزمان از 2 ماسک است تا به این وسیله بتوان راه نفوذ بیماری را بیشتر مسدود کرد. برخی از منابع نیز پیشنهاد می‎‌دهند که ابتدا از یک ماسک جراحی روی بینی استفاده کرده و بعد یک ماسک پارچه‌ای روی آن قرار دهید. به ویژه در مکان‌هایی که در آنجا حفظ فاصله اجتماعی ممکن نیست بهتر است از 2 ماسک استفاده شود.

این مقاله را حتما مطالعه کنید: انتقال کرونا از طریق رابطه جنسی ممکن است ؟

آیا تشخیص کرونای انگلیسی با کیت ‌PCR ممکن است ؟

طبق گفته رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کرونا در انستیتو پاستور ایران :” تست‌های تشخیص مولکولی PCR که تنها بر پایه شناسایی یک ژن s یا اسپایک ویروس کرونا طراحی شده‌اند، می‌توانند برای شناسایی این واریانت، به درستی عمل نکنند و جواب منفی کاذب بدهند اما خوشبختانه در کشور تمام کیت‌های تشخیص کرونا ۲ ژن را شناسایی می‌کنند و جای نگرانی برای تشخیص این واریانت با کیت‌های تشخیصی ملکولی موجود نیست.”

وی همچنین اضافه کرد که: ” کیت‌های PCR موجود فقط می‌توانند حضور RNA ویروس را در نمونه مورد بررسی مشخص کنند و برای تشخیص واریانت انگلیسی نیاز به مطالعات تکمیلی است که این امکانات در حال حاضر در انستیتو پاستور ایران و چند مرکز دیگر وجود دارد و نیازی به گسترش آن در تمام کشور هم نیست؛  در همه جای دنیا هم مراکز خاصی بررسی و پایش جهش‌های ویروس‌های در گردش را انجام می‌دهند.”

تاثیر واکسن روی ویروس کرونا

دانستیم که علائم کرونای انگلیسی فقط شدیدتر از کرونای قبلی است اما در مورد واکسن چطور؟ آیا واکسن‌هایی که تاکنون برای پیشگیری از کرونا تولید شده‌اند، روی کرونای انگلیسی تاثیرگذار هستند؟ در واقع باید گفت که واکسن‌ها بر اساس واریانت‌های قبلی ویروس کرونا تولید شده‌اند بنابراین این احتمال وجود دارد که اثربخشی صحیحی روی گونه جهش یافته نداشته باشند. اما باید گفت که این احتمال بسیار کم است و این‌طور که متخصصان می‌گویند واکسن‌های قبلی روی کرونای انگلیسی موثر خواهند بود. البته در این زمینه تحقیقات همچنان ادامه دارد زیرا از پیدایش کرونای انگلیسی و همچنین تولید واکسن‌ها مدت زمان زیادی نگذشته است.

جمع بندی مطلب

علائم کرونای انگلیسی با گونه قبلی کرونا تفاوتی ندارد فقط ممکن است شدت نشانه‌های بیماری بیشتر باشد و در نتیجه احتمال مرگ و میر نیز افزایش یابد. با این شرایط آنچه ما ملزم به رعایت آن هستیم، رعایت بیشتر پروتوکول‌های بهداشتی است. هر روز با مطالب جدیدی که در مجله آنلاین مثبت سبز به نگارش در می‌آید، همراه باشید تا اطلاعات جدیدی را در مورد کرونای انگلیسی به اطلاع شما برسانیم.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها