مجله مثبت سبز

عوارض سرلاک برای کودکان چیست؟

3/5 - (1 امتیاز)

سرلاک یکی از رایج‌ترین و در عین حال لذیذترین غذاهایی است که در اکثر مواقع به عنوان نخستین غذای جامد به کودکان داده می‌شود. بسیاری از پزشکان متخصص مصرف سرلاک را از 6 ماهگی برای کودکان توصیه می‌کنند. سرلاک غذایی کامل، مقوی و مغذی است که به راحتی آماده می‌شود و لازم نیست تا مادر […]

عوارض سرلاک

سرلاک یکی از رایج‌ترین و در عین حال لذیذترین غذاهایی است که در اکثر مواقع به عنوان نخستین غذای جامد به کودکان داده می‌شود. بسیاری از پزشکان متخصص مصرف سرلاک را از 6 ماهگی برای کودکان توصیه می‌کنند. سرلاک غذایی کامل، مقوی و مغذی است که به راحتی آماده می‌شود و لازم نیست تا مادر ساعت‌ها وقت صرف تهیه آن نماید. اما برای بسیاری از مادران این پرسش وجود دارد که آیا سرلاک برای کودک عوارضی نیز دارد؟ در این مطلب با عوارض سرلاک آشنا خواهید شد.

سرلاک غذایی مفید برای کودکان

سرلاک نوعی غذای کمکی است که کودکان از پایان شش ماهگی می‌توانند آن را مورد استفاده قرار دهند زیرا پس از 6 ماهگی دیگر شیر مادر یا شیر خشک به تنهایی قادر به تامین کلیه نیازهای غذایی کودک نیست و غذای جامد نیز باید کم کم در رژیم غذایی کودک گنجانده شود. ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین و کربوهیدرات از جمله ترکیبات موجود در سرلاک بوده و یک وعده غذایی کامل را برای کودک فراهم می‌کنند. برخی از مزایای مصرف سرلاک برای کودکان به شرح زیر است:

  • سرلاک را می‌توان با آهن یا دیگر مواد معدنی ضروری برای رشد غنی کرد.
  • دادن سرلاک به کودک گزینه‌ای بسیار ایده‌آل برای مادران شاغل و پرمشغله است که وقت کافی برای تهیه غذای خانگی ندارند.
  • سرلاک در وزن‌گیری و چاق شدن کودک موثر است.
  • سرلاک انواع مختلفی دارد و بنا به سن، شرایط و ذائقه کودک می‌توان آن را انتخاب کرد.
  • جهت افزایش کالری موجود در سرلاک می‌توان موادی همچون موز را به راحتی به آن افزود.
  • تمامی ریزمغذی‌های مورد نیاز کودک، با مصرف سرلاک به سهولت تامین می‌شود.

اگر قصد خرید سرلاک یا غذاهای کمکی کودک را دارید، انواع مختلف آن را از داروخانه‌ آنلاین مثبت سبز می‌توانید تهیه نمایید.

  سرلاک غذایی مفید برای کودکان

عوارض سرلاک

آیا سرلاک اصلا می‌تواند مضرات یا عوارضی برای کودک داشته باشد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که سرلاک به خودی خود یک وعده غذایی کامل است که به رشد و نمو کودک کمک می‌کند اما گاه برای برخی از کودکان مشکلاتی را نیز پدید می‌آورد که شاید بتوان از آن مشکلات به عنوان عوارض سرلاک نام برد:

یبوست

برخی از سرلاک‌ها در بعضی از کودکان یبوست ایجاد می‌کنند. سرلاک برنج معمولا اولین سرلاکی است که به دلیل هضم آسان آن به کودکان داده می‌شود. فرمولاسیون شیر مادر به شکلی است که هضمی آسان در بدن نوزاد دارد اما هنگامی که نخستین غذاهای جامد به کودک داده می‌شوند، بدیهی است که فشار بیشتری به دستگاه گوارش وی وارد خواهد شد. بنابراین پس از شروع غذای کمکی در برخی از کودکان یبوست ایجاد می‌شود. اما بروز یبوست نباید عاملی برای کنار گذاشتن سرلاک باشد. در این صورت شما همچنان می‌توانید سرلاک را به کودک خود بدهید اما بهتر است در کنار آن از مواد غذایی استفاده کنید که در رفع یبوست موثر هستند؛ مثل انواع میوه و سبزیجاتی که به دلیل داشتن فیبر، به شل شدن مدفوع نیز کمک می‌کنند؛ انجیر و آلو از جمله این مواد غذایی هستند.

واکنش های آلرژیک

برنج و گندم از جمله غلاتی هستند که معمولا در سرلاک از آنها استفاده می‌شود. در پاره‌ای از اوقات برخی از افراد به این ترکیبات واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهند و این واکنش‌ها می‌تواند از عوارض سرلاک برای آنها به حساب آید. دل‌درد، اسهال، حالت تهوع، تب و سرفه از جمله مهم‌ترین علائمی هستند که ممکن است بیانگر حساسیت به ترکیبات موجود در سرلاک باشند. در صورتی که در سرلاک از گلوتن و لاکتوز نیز استفاده شده باشد، ممکن است واکنش‌های آلرژیک ایجاد شود. برنج نسبت به گندم، سویا، لبنیات و نشاسته ذرت معمولا کمتر ایجاد آلرژی می‌کند. به هر حال در موارد نادر اگر با علائمی که عنوان شدند، مواجه شدید، مصرف سرلاک را قطع کرده و با پزشک متخصص اطفال مشورت نمایید.

شاید این مقاله برایتان مفید و جالب باشد: فواید سرلاک برای بدنسازی چیست ؟

مشکلات تنفسی

این مورد نیز ممکن است در موارد بسیار نادر در کودکانی که رفلاکس معده دارند، رخ دهد. به این ترتیب که وقتی آنها سرلاک خود را می‌خورند، مواد غذایی از معده برگشته و به سمت ریه‌ها برود و مشکلات ریوی را پدید آورد. جهت درمان رفلاکس معده در نوزادان بهتر است حتما با پزشک مشورت نمایید تا با راهنمایی‌ها و راهکارهایی که در اختیار شما قرار می‌دهد، به حل این مشکل کمک کنید.

مشکلات تنفسی

پوسیدگی دندان ها

غذاهای کمکی همچون سرلاک معمولا حاوی مقدار قند بالایی هستند که این مورد را نیز می‌توان به عنوان عوارض سرلاک دانست. اگرچه شما نمی‌توانید هرگز برای همیشه فرزند خود را از خوردن مواد غذایی شیرین منع کنید اما بهتر است ذائقه کودک از همان ابتدای کودکی به مواد غذایی که قند بالایی دارند، عادت نکند. قند موجود در غذاهای کمکی نه تنها سبب بروز چاقی می‌شود بلکه پوسیدگی دندان را نیز به همراه خواهد داشت. بهتر است در مورد نحوه تمیز کردن دندان و لثه‌های کودک با پزشک مشورت کنید و به طور مداوم مراقب بهداشت دهان و دندان کودک باشید.

کودکی که تنها از سرلاک در رژیم غذایی خود استفاده می‌کند، ممکن است در آینده هنگامی که کمی بزرگ‌تر ‌شود، حاضر به امتحان کردن غذاهای خانگی نباشد بنابراین توصیه می‌شود که سرلاک تنها غذای جامد کودک پس از 6 ماهگی نباشد.

مواد نگهدارنده در برخی از انواع غذاهای کمکی کودکان

غذای کمکی کودکان گاهی حاوی مواد نگهدارنده‌ای است که قطعا برای سلامتی آنها مفید نیست. مصرف مداوم مواد افزودنی و نگهدارنده در رژیم غذایی به مرور زمان می‌تواند عاملی برای سرطان، ناراحتی‌های گوارشی و مشکلات کبد و کلیه باشد. بنابراین بهتر است کودک در اکثر مواقع از غذاهای خانگی نظیر سوپ، فرنی یا حریر بادام استفاده کند و مصرف غذاهای کمکی به زمانی موکول شود که واقعا مادر وقتی برای پخت و پز ندارد. مثلا به هنگام مسافرت بهتر است همیشه غذاهای کمکی نظیر سرلاک را به همراه داشت تا در کمترین زمان ممکن غذایی مقوی در اختیار کودک گذاشت.

کلام آخر

از شش ماهگی به بعد می‌توان کم کم مصرف غذاهای جامد را برای کودک آغاز کرد زیرا دیگر شیر مادر به تنهایی پاسخگوی نیازهای کودک نخواهد بود. مصرف سرلاک مزایای بسیاری دارد که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم. همچنین سرلاک طعم لذیذی دارد و حتی بعضی از بزرگسالان نیز مایل به خوردن آن هستند. عوارض سرلاک را نیز در این مطلب مورد بررسی قرار دادیم. با توجه به آنچه که عنوان شد می‌توان نتیجه‌گیری کرد که سرلاک غذایی مقوی و مطلوب برای کودکان است که مواد مغذی بسیاری را به بدن کودک می‌رساند اما بهتر است همیشه مورد استفاده قرار نگیرد و مصرف آن را موکول به زمان‌هایی کرد که به هر دلیل تهیه غذای خانگی برای کودک مقدور نیست.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مادر و کودک
بحث و تبادل نظر
guest

4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نازیلا
نازیلا

وقت بخیر دختر من 12 سالش هست میشه به عنوان صبحانه بهش سرلاک بدم؟

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه
پاسخ به  نازیلا

با سلام کاربر گرامی،
بله، ممانعتی ندارد. ولی ممکن است بافت سرلاک برای این گروه سنی خوشایند نباشد. به نظرم میتوانید اوت میل (جوی دوسر پرک مخصوص صبحانه که با شیر جوشانده می شود) را به همراه عس و کمی پودر آجیل، پودر دارچین و … جایگزین کنید

آیدا
آیدا

فرزند من خیلی کمبود وزن داره. میشه به سرلاکش کره آب شده اضافه کنم؟ مشکلی پیش نمیاد؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  آیدا

سلام دوست عزیز
لطفا این موضوع را با پزشک کودک خود در میان بگذارید و علت اصلی کمبود وزن کودکتان را جویا شوید تا با مشورت پزشک بهترین راهکار را انجام دهید.