پارگی کیست تخمدان چه خطراتی دارد؟

4/5 - (1 امتیاز)

بسیاری از خانم‌ها به کیست تخمدان مبتلا هستند اما حتی خودشان نیز از این موضوع اطلاع ندارند. اکثر کیست‌های تخمدان بی‌ضرر و بی‌خطر بوده و خود به خود پس از گذشت چند ماه از بین می‌روند اما همه کیست‌ها نیز به این شکل نیستند و برخی از آنها گاه بسیار مشکل‌ساز می‌شوند. در این مطلب […]

خطرات پارگی کیست تخمدان

بسیاری از خانم‌ها به کیست تخمدان مبتلا هستند اما حتی خودشان نیز از این موضوع اطلاع ندارند. اکثر کیست‌های تخمدان بی‌ضرر و بی‌خطر بوده و خود به خود پس از گذشت چند ماه از بین می‌روند اما همه کیست‌ها نیز به این شکل نیستند و برخی از آنها گاه بسیار مشکل‌ساز می‌شوند. در این مطلب در رابطه با خطرات پارگی کیست تخمدان، علائم و نشانه‌ها و راه‎‌های درمان آن اطلاعات کاملی به شما ارائه خواهیم داد.

کیست تخمدان و علائم ابتلا به آن

تخمدان بخشی از دستگاه تولید مثل در زنان است. هر زن در بدن خود 2 تخمدان دارد که در دو طرف رحم قرار گرفته‌اند و به اندازه بادام هستند. تخمک‌ها در درون تخمدان رشد می‌کنند. کیست به کیسه‌هایی گفته می‌شود که درونشان از مایع پر شده است. کیست می‌تواند در رحم یا در بسیاری دیگر از اعضای بدن به وجود بیاید. اغلب کیست‌ها بدون هیچ علائمی خود به خود محو می‌شوند اما اگر کیست تخمدان بزرگ باشد، گاهی با علائم زیر همراه است:

  • درد در ناحیه لگن (در قسمت تحتانی شکم نزدیک به کیست)
  • احساس سنگینی یا نفخ در ناحیه شکم
  • حرکات دردناک روده
  • اختلال در قاعدگی

خطرات پارگی کیست تخمدان 2

آکنه‌های شدید روی پوست و اختلال در پروسه باردار شدن نیز می‌تواند از نشانه‌های کیست تخمدان باشد.

Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف:129.000 تومان
Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت اصلی: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف: 129.000 تومان

خطرات پارگی کیست تخمدان

علائم کیست تخمدان گاهی می‌توانند شدت بیشتری پیدا کنند و در بیمار موجب بروز نشانه‌های زیر شوند:

  • درد شدید و ناگهانی در ناحیه شکم یا لگن
  • تب
  • استفراغ
  • سرگیجه و ضعف
  • تند تند نفس کشیدن

اینجاست که احتمالا با خطر پارگی کیست تخمدان مواجه شده‌اید و در اسرع وقت باید به پزشک مراجعه داشته باشید. اما کیست تخمدان بر اثر چه عواملی بروز می‌یابد؟

علل بروز کیست تخمدان

بیشتر کیست‌های تخمدان در نتیجه چرخه طبیعی قاعدگی به وجود می‌آیند و دیگر انواع کیست کمتر دیده می‌شوند. هنگامی که تخمک‌هایی که باید به صورت ماهیانه آزاد شوند، آزاد نمی‌شوند کیست‌های فیزیولوژیک یا فاکشنال (عملکردی) به وجود می‌آیند. این نوع کیست‌ها عموما بدون درد و بدون خطر هستند و طی چرخه قاعدگی از بین می‌روند.

خرید انواع مکمل های دوران قاعدگی

اما انواع دیگری از کیست تخمدان نیز وجود دارند که معمولا خطرات پارگی کیست تخمدان نیز مربوط به همین دسته است. مثلا کیست‌های درموئید یا سیستادنوما می‌توانند بزرگ شده و از حالت عادی خارج شوند و احتمال پیچ‌خوردگی تخمدان را افزایش دهند. پیچ خوردگی تخمدان ممکن است منجر به کاهش یا توقف جریان خون به تخمدان شود و مشکلاتی را پدید آورد.

خطر پارگی کیست تخمدان بیشتر چه کسانی را تهدید می کند ؟

برخی افراد بیش از سایرین در معرض خطر پارگی کیست تخمدان هستند. این اشخاص معمولا با مشکلات زیر روبرو هستند:

  • اختلالات هورمونی: این مورد بیشتر شامل افرادی می‌شود که به منظور تخمک گذاری از داروهای باروری کلومیفن استفاده می‌کنند.
  • بارداری: بعضی از کیست‌ها در دوران بارداری به وجود می‌آیند و در طول بارداری روی تخمدان باقی می‌ماند.
  • آندومتریوز: در چنین شرایطی سلول‌های آندومتر رحم در خارج از رحم شما به وجود می‌آیند که در این صورت برخی از بافت‌ها می‌توانند به تخمدان متصل شده و رشد نمایند.
  • عفونت شدید لگن: اگر عفونت لگن به تخمدان‌ها نیز سرایت کند می‌تواند سبب ایجاد کیست شود.
  • سابقه کیست تخمدان: اگر در گذشته کیست تخمدان داشته‌اید، احتمال بیشتری برای ابتلای دوباره به کیست در شما وجود دارد.

اقدامات لازم جهت درمان پارگی کیست

تشخیص پارگی کیست تخمدان با انجام یک سری آزمایش‌ها باید صورت پذیرد. چنانچه پارگی کیست تخمدان باعلائم شدیدی همراه باشد، بیمار باید فورا در بیمارستان بستری شود. به احتمال زیاد پزشک برای درمان وی از مسکن استفاده خواهد کرد و در صورت نیاز خون به بیمار تزریق خواهد شد. اگر کیست خیلی بزرگ و دردناک باشد، پزشک با جراحی آن را بیرون خواهد آورد.

عمل جراحی

اما در بسیاری از موارد به خصوص اگر نوع کیستی که پاره شده، عملکردی باشد نیازی به بستری شدن در بیمارستان وجود ندارد. ممکن است پزشک به شما داروهای مسکن تجویز نموده و چند روز استراحت برای شما بنویسد. در این حالت می‌توانید موضع درد را با کیسه آب گرم، مرتب گرم نگه داشته و تا زمان بهبود از هر گونه فعالیت بپرهیزید.

آیا کیست تخمدان می تواند به سرطان منجر شود ؟

سرطان نمی‌تواند یکی از خطرات پارگی کیست تخمدان به شمار بیاید اما برخی از کیست‌ها می‌توانند به مرور زمان سرطانی شوند. با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان تخمدان افزایش می‌یابد. زنانی که به هنگام یائسه شدن، کیست تخمدان دارند بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان تخمدان هستند. مراحل اولیه ابتلا به سرطان تخمدان کاملا بدون علائم است بنابراین بهتر است همه خانم‌ها هر چند ماه یکبار به متخصص زنان مراجعه کرده و تحت نظر باشند.

چند درمان خانگی برای بهبود کیست تخمدان

درمان‌های خانگی معمولا بی‌عارضه‌ترین درمان‌ها هستند و شاید به کمک آنها بتوانید بدون نیاز به خوردن داروهای شیمیایی و هورمونی برای همیشه از شر کیست تخمدان خلاص شوید. در اینجا 4 درمان خانگی را به شما پیشنهاد خواهیم داد:

  • به منظور رفع گرفتگی عضلات خود، موضع مورد نظر را گرم نگه دارید.
  • در میان‌وعده‌های خود از بادام استفاده کنید. بادام منیزیم زیادی دارد و تحقیقات نشان داده است که منیزیم در کاهش دردهای مزمن بسیار موثر است.
  • به منظور حفظ آرامش و تسکین اضطراب خود از چای بابونه استفاده کنید.
  • برای کاهش التهاب و تسکین درد، چای زنجبیل بنوشید.

چای بابونه

این نکته بسیار حائز اهمیت است که شما به هیچ طریقی نمی‌توانید مانع از بروز کیست تخمدان در بدن خود شوید اما با تغییر در سبک زندگی خود و داشتن تغذیه سالم و انجام تمرینات ورزشی می‌توانید احتمال بروز کیست را در رحم خود به حداقل برسانید. اضافه کردن تخم کتان به رژیم غذایی می‌تواند به تعادل هورمون‌ها کمک نموده و در پیشگیری از کیست موثر باشد.

گفتار پایانی

به وجود آمدن کیست تخمدان در زنانی که در سنین باروری قرار دارند، اصلا اتفاق عجیبی نیست. با این وجود گاهی کیست‌ها بزرگ می‌شوند و ممکن است دچار پارگی شوند. خطر پارگی کیست تخمدان زمانی بسیار جدی می‌شود که این پارگی با علائم شدیدی که در مقاله ذکر شد، همراه باشد. در این صورت اولین اقدام مراجعه به پزشک است و شاید فرد نیاز به بستری شدن و عمل جراحی نیز داشته باشد. آیا شما به کیست تخمدان مبتلا هستید و یک از نگرانی‌هایتان احتمال پاره شدن آن است؟ مهم‌ترین توصیه ما به شما این است که مرتب تحت نظر پزشک باشید و دستورات وی را پیروی کنید. تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: بیماری زنان
بحث و تبادل نظر
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صبوری
صبوری

برای من اتفاق افتاد و خیلی وحشتناک بود. فورا عملم کردن. یکی از بدترین خاطراتمه