علت درد زانو چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

امتیاز دهید

درد زانو شکایتی شایع است که افراد در هر سنی را می‌تواند درگیر می‌کند. درد زانو ممکن است نتیجه جراحتی باشد مانند پارگی رباط یا غضروف. شرایط پزشکی از جمله آرتروز، نقرس و عفونت  هم می‌توانند علت درد زانو باشند. بسیاری از انواع دردهای جزئی زانو به خوبی به اقدامات مراقبتی پاسخ می‌دهند. فیزیوتراپی و […]

علت درد زانو چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

درد زانو شکایتی شایع است که افراد در هر سنی را می‌تواند درگیر می‌کند. درد زانو ممکن است نتیجه جراحتی باشد مانند پارگی رباط یا غضروف. شرایط پزشکی از جمله آرتروز، نقرس و عفونت  هم می‌توانند علت درد زانو باشند.

بسیاری از انواع دردهای جزئی زانو به خوبی به اقدامات مراقبتی پاسخ می‌دهند. فیزیوتراپی و آب درمانی نیز می‌توانند به تسکین درد زانو کمک کنند. در برخی موارد، با این وجود، ممکن است زانوی شما به ترمیم به وسیله جراحی نیاز داشته باشد. با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید تا دیگر علل درد زانو و راه‌های درمان را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

علائم درد زانو کدام است؟

بسته به علت مشکل، می‌تواند محل و شدت درد زانو متفاوت باشد. علائم و نشانه‌هایی که گاهی همراه با درد زانو بروز می‌کنند عبارتند از:

  • تورم و سفتی
  • قرمزی و گرم بودن ناحیه درد
  • ضعف یا بی ثباتی
  • به گوش رسیدن صدایی شبیه خرد شدن
  • عدم توانایی صاف کردن کامل زانو

چه زمانی به پزشک باید مراجعه کنیم؟

  • زمانی که نتوانید وزن خود را به خوبی روی پاها کنترل کنید
  • تورم زانو مشخص شده باشد
  • قادر به کشیدن یا خم کردن کامل زانو نیستند
  • تغییر شکل ظاهری در پا یا زانو را مشاهده کنید
  • علاوه بر قرمزی، درد و تورم در زانو، تب هم داشته باشید
  • درد شدید زانو داشته باشید که غیر قابل تحمل باشد

علت درد زانو چیست؟

درد زانو می‌تواند در اثر جراحات، مشکلات مکانیکی، انواع آرتریت و سایر مشکلات ایجاد شود.

Osteocare
قرص استئوکر ویتابیوتیکس اورجینال
قیمت: 75.000 تومان
قیمت با تخفیف:59.000 تومان
Osteocare
قرص استئوکر ویتابیوتیکس اورجینال
قیمت اصلی: 75.000 تومان
قیمت با تخفیف: 59.000 تومان

صدمات

آسیب دیدگی زانو می‌تواند روی هر یک از رباط ها، تاندون‌ها یا کیسه‌های پر از مایع که مفصل زانو را احاطه کرده‌اند و همچنین استخوان‌ها، غضروف‌ها و رباط‌هایی که خود مفصل را تشکیل می‌دهند، تأثیر بگذارد. برخی از صدمات شایع در زانو شامل موارد زیر است:

آسیب ACL

آسیب ACL پارگی رباط صلیبی قدامی (ACL) است؛ یکی از چهار لیگامان که به استخوان ساق پای شما متصل می شود. آسیب ACL به ویژه در افرادی که بسکتبال، فوتبال یا ورزش‌های دیگری را بازی می‌کنند که نیاز به تغییر ناگهانی در جهت دارند، علت درد زانو شایعی است.

علت درد زانو چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

شکستگی استخوان های زانو از جمله زانو (پاتلا)

در هنگام برخورد یا افتادن از وسایل نقلیه موتوری می‌توانند شکسته شوند. افرادی که استخوان‌های آنها از پوکی استخوان ضعیف شده‌اند‌، می‌توانند گاهی با قدم گذاشتن اشتباه، شکستگی زانو را تجربه کنند.

منیسک پاره شده یک علت درد زانو

منیسک از غضروف‌های سخت و لاستیکی تشکیل شده است و به عنوان کمک فنر بین ساق پا و زانوی شما عمل می‌کند. در صورت تحمل وزن بر روی آن، ناگهان زانو پیچیده می‌شود.

بورسیت زانو یک علت درد زانو

برخی از صدمات زانو باعث ایجاد التهاب در بورس، کیسه های کوچک مایعات می‌شود که قسمت بیرونی مفصل زانوی شما را خم می‌کند به طوری که تاندون‌ها و رباط‌ها به آرامی بر روی مفصل می‌چسبند.

تاندونیت پاتلار

تاندونیت تحریک و التهاب یک یا چند تاندون است؛ بافت‌های ضخیم و فیبری که عضلات را به استخوان‌ها متصل می‌کنند. دوندگان، اسکی‌بازها، دوچرخه‌سواران و افراد درگیر در ورزش‌های پرشی می توانند التهاب را در تاندون پاتلار تجربه کنند که عضله چهار سر ران در قسمت جلوی ران را به استخوان اصلی متصل می‌کند.

خرید مکمل های استخوان و مفاصل

مشکلات مکانیکی

برخی از نمونه‌های مشکلات مکانیکی که می‌تواند علت درد زانو شود عبارتند از:

بعضی اوقات آسیب دیدگی یا دژنراسیون استخوان یا غضروف می‌تواند باعث شود تا یک قسمت از استخوان یا غضروف‌ها در فضای مفصل شکسته و شناور شوند. این ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکند مگر اینکه با حرکت مفصل زانو تداخل داشته باشد، در این حالت اثر چیزی شبیه به مداد است که در لولای در قرار گرفته است.

سندرم باند ایلوتیبیال

این علت درد زانو زمانی اتفاق می‌افتد که باند محکم بافتی که از خارج از باسن شما تا خارج از زانوی شما (باند ایلوتیبیال) امتداد می‌یابد، چنان محکم می‌شود که در برابر قسمت بیرونی استخوان ران شما گره خورده شود. دوندگان و دوچرخه سواران به خصوص در معرض سندرم باند الیوتیبیال حساس هستند.

جابه جایی کشکک

این علت درد زانو زمانی اتفاق می افتد که استخوان مثلثی (پاتلا) که قسمت جلوی زانوی شما را می پوشاند از جای خود معمولا به سمت خارج زانو خارج می‌شود، در بعضی موارد ممکن است زانو در ناحیه آواره بماند و بتوانید دررفتگی را به وضوح مشاهده کنید.

دردهای باسن یا پا

اگر درد لگن و پا دارید، ممکن است شیوه راه رفتن را برای اصلاح این مفاصل دردناک تغییر دهید. اما این راه رفتن تغییر یافته می‌تواند استرس بیشتری روی مفصل زانو ایجاد کند. در بعضی موارد ، مشکلات مفصل ران یا پا می‌تواند باعث درد زانو شود.

انواع آرتروز

بیش از 100 نوع مختلف آرتریت وجود دارد. انواع مختلفی که احتمالا علت درد زانو هستند، عبارتند از:

آرتروز

استئوآرتریت که گاه به آن آرتریت دژنراسیون نیز گفته می‌شود شایع ترین نوع آرتریت است. این یک وضعیت ساییدگی و اشک آور است که وقتی غضروف در زانوی شما با افزایش سن بدتر می‌شود، رخ می‌دهد.

علت درد زانو چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

روماتیسم مفصلی یک علت درد زانو

ناتوان کننده‌ترین شکل آرتریت، روماتیسم آرتریت یک بیماری خود ایمنی است که می‌تواند تقریبا بر روی هر مفصل بدن، از جمله زانوها تأثیر بگذارد. اگرچه آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است، اما شدت آن متفاوت است و حتی ممکن است بیاید و برود.

نقرس

این نوع آرتروز هنگامی اتفاق می‌افتد که کریستال‌های اسید اوریک در مفصل ایجاد می‌شوند. در حالی که نقرس بیشتر روی انگشتان پا تأثیر می‌گذارد ، ممکن است در زانو نیز ایجاد شود.

آرتریت سپتیک

گاهی اوقات مفصل زانو ممکن است آلوده شود و منجر به تورم، درد و قرمزی شود. آرتریت سپتیک غالبا با تب بروز می‌کند و معمولا قبل از شروع درد هیچ تروما مشاهده نمی‌شود. آرتریت سپتیک می‌تواند به سرعت آسیب بزرگی به غضروف زانو وارد کند. علت درد زانو باشد. اگر با هر یک از این علائم درد زانو دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

دیگر مواردی که علت درد زانو می توانند باشد

سندرم درد پاتلوفمورال یک اصطلاح عمومی است که به درد در ناحیه زانو (پاتلا) و همسایه زیرین (استخوان ران) گفته می‌شود. این علت درد زانو در ورزشکاران بیشتر شایع است. بزرگسالان جوان، به ویژه در افرادی که نقص ناچیزی در زانو دارند و در بزرگسالان مسن‌تر، که معمولا ورم مفاصل زانو دارند، به این بیماری مبتلا می‌شوند.

عوامل خطر

تعدادی از عوامل می‌توانند خطر ابتلا به مشکلات زانو را افزایش دهند، از جمله:

اضافه وزن

اضافه وزن یا چاقی فشار را در مفاصل زانو حتی در حین انجام فعالیت‌های معمولی مانند پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها بالا می‌برد. همچنین با تسریع در تجزیه غضروف مفصل، شما را در معرض خطر ابتلا به آرتروز قرار می‌دهد.

عدم انعطاف پذیری یا قدرت عضلات

 عدم استحکام و انعطاف پذیری می‌تواند احتمال و ایجاد علت درد زانو را افزایش دهد. عضلات قوی به تثبیت و محافظت از مفاصل شما کمک می‌کند و انعطاف پذیری عضلات می‌تواند در دستیابی به دامنه کامل حرکت به شما کمک کند.

ورزش یا مشاغل خاص

بعضی از ورزش‌ها فشار بیشتری را روی زانوها قرار می‌دهند. اسکی با چکمه‌های سفت و پرش در بسکتبال، وزنه برداری و دویدن همه خطر آسیب دیدگی و علت درد زانو را افزایش می‌دهند. مشاغلی که به فشار تکراری روی زانوها مانند ساخت و ساز یا کشاورزی نیاز دارند نیز می‌توانند خطر درد زانو را افزایش دهند.

آسیب قبلی

آسیب دیدگی قبلی زانو باعث می‌شود که مجددا زانوی خود را مجروح کنید.

عوارض

همه موارد علت درد زانو جدی نیستند. اما برخی از آسیب‌های زانو و شرایط پزشکی مانند استئوآرتریت در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به افزایش درد، آسیب مفاصل و ناتوانی شود.

جلوگیری

اگرچه پیشگیری از علت درد زانو همیشه امکان پذیر نیست، اما پیشنهادات زیر ممکن است به جلوگیری از آسیب دیدگی و زوال مفصل کمک کند:

وزن سالم را حفظ کنید

این یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای زانوها انجام دهید. هر پوند اضافی فشار مضاعف روی مفاصل شما ایجاد می‌کند و خطر صدمات و آرتروز را افزایش می‌دهد.

علت درد زانو چیست و چگونه باید آن را درمان کرد؟

برای بازی در ورزش خود روی فرم باشید

برای آماده سازی عضلات خود برای مسابقات ورزشی، زمان لازم را برای گرم کردن اختصاص دهید. با یک مربی کاربلد کار کنید.

کاملا تمرین کنید

اطمینان حاصل کنید که تکنیک و الگوهای حرکتی که در ورزش یا فعالیت خود به کار می‌برید بهترین حالت ممکن است.

مطالب مرتبط
دسته بندی: استخوان و مفاصل
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها