صبحانه خوردن یا نخوردن چه تاثیری در سلامت عمومی بدن داره؟

امتیاز دهید

صبحانه خوردن یا نخوردن موضوع بحث برانگیزی که شاید خیلی از ماها رو گیج کرده باشه و مشخصا ندونیم که اگر بخوریم موجب افزایش متابولیسم می شه؟ و اگر نخوریم موجب چاقی می شه؟ در ادامه سعی داریم تا کمی بیشتر به آن بپردازیم، اما اونچه اکثریت بر آن استوار هستن اینه که صبحانه مهم […]

صبحانه خوردن و یا نخوردن چه تاثیری در سلامت عمومی بدن داره؟

صبحانه خوردن یا نخوردن موضوع بحث برانگیزی که شاید خیلی از ماها رو گیج کرده باشه و مشخصا ندونیم که اگر بخوریم موجب افزایش متابولیسم می شه؟ و اگر نخوریم موجب چاقی می شه؟ در ادامه سعی داریم تا کمی بیشتر به آن بپردازیم، اما اونچه اکثریت بر آن استوار هستن اینه که صبحانه مهم ترین وعده غذایی در طول روز است، به طوریکه این اسطوره در جامعه همه گیر است و همگان بر این این امر اتفاق نظر دارند. یعنی صبحانه سالم حتی از دیگر وعده های غذایی اهمیت بیشتری داره تا اونجاییکه تمامی دستورالعمل های رسمی توصیه بر خوردن صبحانه دارند.

توصیه های و برخی از مطالعات علمی ادعا می کنند، صبحانه خوردن کمک بزرگی به کاهش وزن کرده و ریسک ابتلا به چاقی رو کاهش می ده.

آنچه در این مقاله می خوانیم

صبحانه خوردن یا نخوردن

برخی آمارها می گویند، بیش از ۲۵ درصد مردم آمریکا صبحانه نمی خورند، در ادامه این نوشتار از داروخانه آنلاین مثبت سبز نگاهی موشکافانه تر و علمی به این موضوع خواهیم داشت تا ببینیم آیا واقعا صبحانه خوردن یا نخوردن می تونه آسیب های جدی رو به سلامت عمومی وارد کند یا خیر؟

آیا صبحانه خوارها تمایل بیشتری به عادت های سالم دارند؟

این ادعا درسته، چرا که برخی از مطالعات این نظریه رو اثبات کرده، یعنی افرادی که عادت به خوردن صبحانه دارند در ادامه روز تمایل بیشتری به عادت های سالم و شیوه صحیح زندگی دارند.

بعنوان مثال: این افراد به احتمال خیلی زیاد چاق نیستند یا اضافه وزن ندارند و ریسک ابتلا به دریافت انواع بیماری های مزمن در اونها بسیار کمتر است.

درسته که مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته و دانشمندان می دونند که خوردن صبحانه عادت های غذایی سالمی رو به دنبال داره اما هنوز نمی توانند اثبات کنند که صبحانه باعث ایجاد همچنین عادت هایی می شود یا خیر.

این مهم به اثبات رسیده، افرادی که صبحانه می خورند تمایل بیشتری به رژیم غذایی سالم، غذاهای فیبردار و مواد مغذی دارند و در مقابل افرادیکه صبحانه نمی خورند تمایل بیشتری به سیگار کشیدن، نوشیدن الکل داشته و حتی علاقه ای هم به ورزش کردن ندارن.

خوردن صبحانه متابولیسم بدن رو افزایش نمی دهد

برخی از افسانه ها ادعا می کنند خوردن صبحانه بر میزان متابولیسم اثرگذار بوده و حتی کاهنده متابولیسم است، این افراد به تاثیر گرمایی مواد غذایی اشاره می کنند که پس از خوردن غذا موجب افزایش کالری سوزی می شود.

با این وجود آنچه برای سوخت و ساز بدن مهم است مقدار کل مواد غذایی مصرف شده در طول روز است و این که این غذا خوردن در چه زمانی اتفاق بیفتند یا چطور غذا بخورید تاثیر چندانی در میزان سوخت و ساز نخواهد داشت.

در نهایت مطالعات نشون داد میزان کالری سوزی در طول ۲۴ ساعت بین افرادی که صبحانه خوردند یا نخورن تفاوت چندانی ندارد.

نخوردن صبحانه دلیلی بر اضافه وزن نیست؟

همانطور که در بالا گفته شد افرادیکه میلی به خوردن صبحانه ندارند از وزن بالاتری برخوردارند و عمدتا در زمره افراد چاق جامعه می باشند.

در اینجا یک پاردوکس به میون می یاد که چطور می شه صبحانه نخورد اما باز هم چاق شد، از طرف دیگه ادعاهایی هم وجود داره که می گویند افرادیکه صبحانه نمی خورند در طول روز گشنه تر می شن و این خود شروعی برای اضافه وزن و چاق شدن است. این گفته ها به نظر منطقی می آیند اما هیچ گواه و پشتوانه علمی ندارند.

صبحانه خوردن یا نخوردن

درسته که نخوردن صبحانه ممکنه موجب ولع بیشتری برای خوردن نهار بشه اما عدم دریافت کالری در وعده صبح رو هم نمی توان نادیده گرفت.

چرا که برخی از مطالعات نشون داده صبحانه نخوردن موجب عدم دریافت ۴۰۰ کالری در طی روز شده! این مسئله با عقل هم جور در می یاد چرا که شما دارید یک وعده غذایی رو از سایر وعده ها حذف می کنید.

این مسئله به طور کاملا حرفه ای بر روی ۳۰۹ نفر که اضافه وزن داشتند و مبتلا به چاقی بودند مورد آزمایش قرار گرفت، پس از  ۴ ماه مطالعه طولانی مدت صبحانه خوردن یا نخوردن مشخص شد تفاوت چندانی در وزن افراد شرکت کننده هر دو گروه ایجاد نشده است.

در نهایت به این نتیجه می رسیم که خوردن یا نخوردن صبحانه اثر قابل ملاحظه ای در عادت های کاهش وزن نداره.

ممکنه صبحانه نخوردن یه سری مزایای سلامتی داشته باشه؟

در اینجا یک روش به نام ۸/۱۶  وجود داره که شامل ۱۶ ساعت روزه گرفتن در طول شبانه روز  بوده و در مقابل ۸ ساعت غذاخوردن!

۸ ساعت اجازه غذا خوردن معمولا بین نهار تا شام است که مشخصا به این معنی است که وعده صبحانه حذف خواهد شد.

این متد شامل کاهش دریافت کالری، اما دقت نظر داشته باشید این متد برای همه اثر یکسانی نداره و گاها ممکنه در برخی از افراد منجر به افت قند خون و عدم تمرکز بشه.

در نتیجه همونطور که صبحانه نخوردن دلیلی بر اضافه وزن نیست نمی توانیم بگوییم صبحانه نخوردن هم دارای مزایای سلامتی می باشد، در حقیقت در این مورد اثر چندانی نداره!

فواید صبحانه خوردن صبحانه خوردن اختیاری است

شواهد به روشنی بیان دارند که هیچ چیز مشخصی درباره صبحانه خوردن وجود نداره، در حقیقت اصلا مهم نیست که صبحانه خورده اید یا خیر و تاثیری در باقی روز شما نخواهد داشت.

صبحانه نمی تونه متابولیسم شما رو به طور دفعی بالا ببره و نخوردن اون موجب نمی شه تا شما چاق بشید و اضافه وزن پیدا کنید.

و در آخر باید بدونید که صبحانه خوردن یا نخوردن امریست کاملا اختیاری که به عملکرد شخصی افراد بستگی داره،

یعنی اگر در ابتدای صبح احساس گرسنگی می کنید، بهتره از مواد خوراکی که غنی از پروتئین و مواد فیبردار هستند استفاده کنید و اگر هیچ میلی ندارید اصلا واجب نیست که حتما صبحانه بخورید.

پس با توجه به آغاز فصل مدارس، نیاز نیست تا والدین با زور و اجبار بچه ها رو وادار به صبحانه خوردن کنند، اونها می توانند تغذیه های مقوی از جمله شیر، انواع میوه جات و سبزیجات و همینطور آجیل برای بچه ها در نظر بگیرند تا به وقت گرسنگی از اونها میل کنند. در نتیجه انقدری که صبحانه خوردن یا نخوردن مهم نیست در مقابل اینکه چه چیزی بخورند بسیار اهمیت داره.

مطالب مرتبط
دسته بندی: رژیم غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها