مجله مثبت سبز

ژل بهداشتی بانوان چیست و چه کاربردی دارد ؟

امتیاز دهید

آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا شستشوی ناحیه تناسلی خانم‌ها با صابون پیشنهاد نمی‌شود؟ صابون تعادل محیط واژن (PH) را بر هم می‌زند و احتمال بروز خشکی، سوزش و عفونت را افزایش می‌دهد. محصول جایگزینی که به جای صابون می‌توان از آن استفاده کرد، ژل بهداشتی بانوان است. با مطالعه این مطلب […]

ژل بهداشتی بانوان

آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا شستشوی ناحیه تناسلی خانم‌ها با صابون پیشنهاد نمی‌شود؟ صابون تعادل محیط واژن (PH) را بر هم می‌زند و احتمال بروز خشکی، سوزش و عفونت را افزایش می‌دهد. محصول جایگزینی که به جای صابون می‌توان از آن استفاده کرد، ژل بهداشتی بانوان است. با مطالعه این مطلب با اهمیت استفاده از ژل بهداشتی بانوان و همچنین نحوه استفاده از آن بیشتر آشنا خواهید شد.

ژل بهداشتی بانوان چیست ؟

اگر می‌خواهید بهداشت دستگاه تناسلی خود را به بهترین شکل رعایت کنید، خرید ژل بهداشتی بانوان را حتما در برنامه خود قرار دهید. این محصول برای درمان عفونت‌های مرتبط با واژن و رحم کاربرد ندارد اما از آنجایی‌که به رعایت اصول بهداشتی کمک می‌کند و خاصیت شویندگی دارد، تاثیر پیشگیری‌کننده در بروز انواع عفونت را بدون شک خواهد داشت. ژل بهداشتی خانم‌ها حتما روزانه یک‌بار باید مورد استفاده قرار گیرد تا اثرات خود را به بهترین شکل بر جای گذارد. ژل بهداشتی بانوان محصولی است برای شستشوی ناحیه تناسلی خانم‌ها.

چرا از شوینده واژینال استفاده کنیم ؟

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که برای حفظ بهداشت ناحیه تناسلی استفاده از آب به تنهایی کافی نیست. واژن خانم‌ها ویژگی‌هایی دارد که استفاده از یک شوینده مناسب را الزامی می‌کند. شاید عبارت فلور واژن به گوشتان خورده باشد. فلور واژن به محیط طبیعی واژن گفته می‌شود که در حالت عادی میکروب‌ها و باکتری‌های مختلفی در آنجا زندگی می‌کنند. حفظ تعادل فلور واژن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا بر هم خوردن آن موجب عدم تعادل در فلور طبیعی شده و سبب تحریک واژن و ایجاد عفونت و بوی ناخوشایند خواهد شد.

  شوینده واژینال

پوست ناحیه تناسلی خانم‌ها تعداد زیادی سلول‌های عصبی را شامل می‌شود که حتی به کوچک‌ترین تحریکات و مشکلات پوستی نیز واکنش نشان می‌دهد. بنابراین با تمیز نگه داشتن این ناحیه حساس با یک شوینده مناسب می‌توان به حفظ رطوبت ناحیه تناسلی و حفاظت از آن در برابر عوامل خارجی بیماری‌زا کمک کرد.

نحوه استفاده از ژل بهداشتی بانوان

شستشوی ناحیه تناسلی فقط با آب ممکن است به خشکی واژن منجر شود. در اینجا طرز استفاده از ژل بهداشتی بانوان را برای شما شرح خواهیم داد:

  • مقدار مناسبی از ژل را در کف دست خود ریخته و زیر دوش حمام یا به هنگام رفتن به دستشویی به ناحیه واژینال بمالید.
  • به هنگام مالیدن ژل دقت کنید که این عمل را از سمت جلو به عقب انجام دهید تا میکروب‌های مقعد به سمت واژن حرکت نکنند.
  • 1 یا 2 دو دقیقه بعد از ایجاد کف، ناحیه تناسلی را با آب بشویید.
  • در مرحله آخر با یک حوله نرم ناحیه مربوطه را خشک کنید تا خیس بودن واژن محیط را برای رشد باکتری‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا فراهم نکند.

از کجا بفهمیم PH واژن متعادل نیست ؟

علائمی وجود دارند که به شما می‌گویند PH ناحیه تناسلی بر هم خورده است. به طور کلی محیط واژن اسیدی است و وقتی به سمت قلیایی پیش می‌رود، ممکن است نشانه‌های زیر مشاهده شوند:

  • ترشحات غیر معمول و بیش از حد واژن
  • بوی نامطبوع
  • خارش
  • سوزش و قرمزی

  خارش و سوزش

در این صورت وقتی به پزشک مراجعه می‌کنید، قطعا یکی از محصولاتی که به شما پیشنهاد خواهد داد، استفاده از یک شوینده مناسب است. البته اگر عفونت داشته باشید، دارو نیز باید مورد مصرف قرار گیرد.

ژل بهداشتی بانوان چه مارکی خوب است؟

از میان شوینده‌های واژینال بهترین‌هایی که می‌توان اشاره کرد، موارد زیر هستند:

  • ژل بهداشتی بانوان سفورل
  • ژل شوینده ژین فی اوریاژ مناسب بانوان
  • ژل بهداشتی بانوان فیروز
  • ژل بهداشتی بانوان ویتابلا
  • ژل بهداشتی هیدرودرم

برخی از برندها مانند لافارر و سروینا نیز این محصول را برای زنان یائسه، بانوان و دوشیزگان به طور جداگانه تهیه نموده‌اند.

عوارض ژل بهداشتی بانوان

بسیاری از متخصصان استفاده از شوینده واژینال را بیش از 2 الی 3 بار در هفته پیشنهاد نمی‌دهند و معتقدند استفاده مداوم و همه روزه از این محصول ممکن است باکتری‌های مفید در ناحیه واژینال را از بین برده و محیط را برای رشد عوامل بیماری‌زا آماده کند. استفاده بیش از حد از شوینده واژینال با علائم زیر ممکن است همراه باشد و عوارض ژل بهداشتی بانوان را به همراه دارد:

  • خشکی واژن
  • خارش
  • واکنش‌های آلرژیک

تغییر در PH واژن بر اثر استفاده بیش از حد از این محصول ممکن است زمینه را برای بروز عفونت بیشتر کند.

ژل شستشوی بانوان در انواع مختلف

شوینده واژینال در انواع مختلف برای دوشیزگان، خانم‌های متاهل و بانوان یائسه به تولید می‌رسد بنابراین مصرف‌کنندگان این محصول را اینچنین می‌توان برشمرد:

  • خانم‌هایی که سن بلوغ را طی کرده اما هنوز رابطه جنسی را تجربه نکرده‌اند و مجرد هستند
  • بانوان متاهل که به دلیل داشتن رابطه جنسی در معرض ابتلا به بیماری‌های مقاربتی نیز قرار دارند
  • خانم‌های یائسه که دیگر قادر به باردار شدن نیستند اما همچنان در معرض انواع عفونت‌های ناحیه تناسلی قرار دارند

همچنین خانم‌های باردار نیز می‌توانند از ژل شستشوی بانوان استفاده کنند اما از آنجایی که این دوران بسیار حساس است در مورد دفعات مصرف این محصول بهتر است با پزشک مشورت شود.

  طرز استفاده از ژل بهداشتی بانوان

تفاوت ژل شستشوی بانوان با ژل شستشوی بانوان یائسه

با ورود به دوران یائسگی سطح هورمون‌های بدن تغییر چشمگیری پیدا می‌کند. در پی این تغییر PH واژن نیز دیگر مثل سابق نخواهد بود و همچنین بافت و ترشحات واژن نیز دچار تغییر خواهد شد زیرا رطوبت بدن نیز کمتر شده و خشکی بیش از قبل به چشم خواهد آمد. بنابراین ژل شستشوی بانوان برای خانم‌های یائسه باید فرمولاسیونی متفاوت با محصولی که مخصوص دوشیزگان و خانم‌ها متاهل (غیر یائسه) است داشته باشد.

محیط واژن اسیدی است و PH زیر 4.5 دارد در حالی‌که این PH در دوران یائسگی به بالاتر از 4.5 خواهد رسید.

چرا صابون برای شستشوی ناحیه تناسلی مناسب نیست ؟

محیط واژن خانم‌ها شامل باکتری‌های مفید می‌شود. این باکتری‌ها به حفظ تعادل PH کمک می‌کنند. PH اسیدی محیط واژن احتمال ابتلا به عفونت و ورود باکتری‌های مضر را کاهش می‌دهد. صابون خاصیت قلیایی دارد و وقتی با صابون واژن خود را می‌شویید، تعادل فلور بهم می‌خورد. اگر ژل شستشو در دسترس ندارید، حتی الامکان از صابونی استفاده کنید ملایم، بدون بو و بی‌رنگ باشد تا پوست ناحیه تناسلی را تحریک نکند.

نکات مهم در رابطه با ژل شستشوی بانوان

به موارد زیر دقت کنید:

  • شستن دست‌ها قبل از استفاده از شوینده واژینال را فراموش نکنید
  • پس از استفاده از این محصول از یک لباس زیر مناسب استفاده کنید؛ بهتر است نخی بوده و تنگ هم نباشد
  • بیش از اندازه از ژل شوینده خانم‌ها استفاده نکنید زیرا حتی ممکن است احتمال ابتلای شما به عفونت‌ها را افزایش دهد
  • در صورتی‌که همچنان با علائمی نظیر بوی بد، خارش و سوزش مواجه بودید، حتما با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

در صورت توجه به نکات بالا از لحاظ بهداشتی از سلامت اندام تناسلی خود می‌توانید مطمئن باشید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میترا سلامی
میترا سلامی

آیا هر بار که دستشویی میریم باید با ژل قسمت تناسلی را بشوییم؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  میترا سلامی

سلام دوست عزیز
خیر در هفته 3 بار استفاده شود .