مجله مثبت سبز

قرص آلپرازولام چیست؟

امتیاز دهید

زاناکس نام تجاری داروی آلپرازولام است که به منظور درمان اختلال اضطراب تجویز می‌شود و به صورت قرص‌های نیم‌میلی‌گرمی و یک‌میلی‌گرمی موجود است و با توجه به مصرف روز افزون این دارو در این نوشتار از داروخانه آنلاین مثبت سبز خواهیم دانست به طور دقیق آلپرازولام چیست؟ Xanax برای اختلال اضطراب عمومی (GAD)، اضطراب مرتبط […]

قرص آلپرازول

زاناکس نام تجاری داروی آلپرازولام است که به منظور درمان اختلال اضطراب تجویز می‌شود و به صورت قرص‌های نیم‌میلی‌گرمی و یک‌میلی‌گرمی موجود است و با توجه به مصرف روز افزون این دارو در این نوشتار از داروخانه آنلاین مثبت سبز خواهیم دانست به طور دقیق آلپرازولام چیست؟

Xanax برای اختلال اضطراب عمومی (GAD)، اضطراب مرتبط با افسردگی و اختلال هراس کاربرد دارد.

آنچه در این مقاله می خوانیم

آلپرازولام چیست و در چه اشکالی موجود است؟

قرص آلپرازولام یا زاناکس جزو گروه دارویی بنزودیازپین از قبیل دیازپام، کلونازپام و لورازپام است و برای کنترل بیماری‌هایی از قبیل اضطراب، بی‌قراری، حملات هراس، بی خوابی و برخی دیگر از اختلالات روانی تجویز می‌شود. نام های دیگر تجاری آلپرازولام، زاناکس(Xanax) و نیراوام(Niravam) است.

Xanax در چندین فرم موجود است، از جمله قرص‌ها، قرص‌های مایع، تجزیه کننده و قرص‌های طولانی مدت.

Xanax توسط Pfizer ساخته شده است و در سال ۱۹۸۱ توسط اداره غذا و دارو (FDA) تایید شده است. همچنین به عنوان یک داروی عمومی در دسترس است.

SiderAL
قرص آهن با جذب بالا
قیمت: 260.000 تومان
قیمت با تخفیف:197.000 تومان
SiderAL
قرص آهن با جذب بالا
قیمت اصلی: 260.000 تومان
قیمت با تخفیف: 197.000 تومان

فرم مایع دارو (Alprazolam Intensol) توسط داروخانه West-Ward ساخته شده است.

قرص‌های ضد التهابی آلپرازولام، Niravam توسط Jazz Pharmaceuticals ساخته شده اند.

قرص‌های Xanax XR که به تازگی منتشر شده نیز توسط Pfizer ساخته شده‌اند؛ شرکت‌های دارویی دیگر نیز قرص‌های دارویی extended alprazolam را نیز تولید می‌کنند.

هشدارهای ضروری برای داروی آلپرازولام چیست؟

از آنجایی که داروی زاناکس در دسته داروهای بنزودیازپین‌ها است به هیچ عنوان نباید با مواد مخدر مصرف شود زیرا منجر به خواب آلودگی شدید، تنفس سخت، کما یا مرگ می‌شود.

ضمنا اگر دچار گلوکوم زاویه‌دار حاد هستید نباید از این دارو مصرف کنید.

در صورت مصرف داروهای ضد قارچی Sporanox (آنترواکونازول) یا Nizoral (کتوکونازول) از Xanax استفاده نکنید.

Xanax ممکن است عادت ایجاد کند، بنابراین دوزهای بالاتر از دارو را برای مدت زمان طولانی‌تر مصرف نکنید.

قبل از مصرف قرص آلپروزولام  اگر مبتلا به هر کدام از موارد زیر هستید حتما پزشک خود را مطلع سازید:

  • افسردگی
  • افکار خودکشی
  • صرع یا سابقه تشنج
  • مشکلات کبدی یا کلیه
  • آسم یا سایر مشکلات تنفسی
  • مصرف بالای زاناکس و اعتیاد
  • تاریخچه مشروبات الکلی یا سوء مصرف مواد

وظیفه دقیق قرص آلپرازولام چیست؟

قرص زاناکس (Xanax) به منظور تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلال هراس تجویز می‌شود. این دارو با اثرات ضدافسردگی که دارد می‌تواند برای افراد افسرده هم با نظر پزشک تجویز شود.

توجه داشته باشید که به مرور زمان با مصرف این دارو مقدار زیادی دوپامین در مغز آزاد شده که باعث می‌شود حس نشاط و خوشی کاذب در بیمار ایجاد شود، در این شرایط فرد به این ماده وابسته شده و تمایل به مصرف بیشتر و بیشتر این دارو خواهد داشت تا زمانی که دیگر بدون آن حس خوشی را تجربه نخواهد کرد.

در این شرایط می‌گوییم فرد به این ماده اعتیاد پیدا کرده است. به همین منظور کسانی که از این دارو استفاده می‌کنند باید کاملا تحت نظر باشند.

درمان اختلال اضطراب نحوه کارکرد زاناکس در بدن در شرایط مختلف چگونه است؟

قرص زاناکس فعالیت سیستم اعصاب مرکزی را سرکوب می کند به این معنی که فعالیت، تحریک پذیری و واکنش مغز را کاهش داده و اجازه می‌دهد مغز و سیستم اعصاب مرکزی زمان بیشتری برای استراحت داشته باشند، این مسئله سبب تعادل بین سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک می شود.

به عبارتی می‌توان گفت آلپرازولام یا زاناکس اثر آرامبخش و کسل کنندگی دارد. قرص آلپرازولام از سرعت حرکت ناقل‌های شیمیایی در مغز که ممکن است نامتعادل باشند می‌کاهد و نتیجه این کاهش از فعالیت‌های غیر طبیعی مغز، تنش‌های عصبی و اضطراب کم می‌کند.

زاناکس این کار را با افزایش فعالیت گابا انجام می‌دهد، گابا آمینو بوتیریک اسید یک ماده شیمیایی طبیعی از گروه اسیدهای آمینه است که در مغز تولید و به عنوان یک انتقال دهنده عصبی، موجب افزایش حس آرامش و استراحت پذیری می‌شود.

آیا می توان بر سرعت تاثیر این دارو افزود؟

اگر قرص آلپرازولام را با معده خالی و قبل از صرف غذا مصرف نمایید به مدت پنج تا نیم ساعت بعد از جذب اثر می‌کند. همچنین قرار دادن قرص در زیر زبان نیز جذب و اثر آن را سرعت می‌بخشد.

آیا این قرص برای تمام اشخاص موثر است؟

قرص زاناکس برای تمام اشخاص مناسب نیست و مصرف سر خود آن اعتیاد آور است و استفاده از زاناکس در افرادی که سابقه اعتیاد به مواد مخدر و الکل دارند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

مقدار و نحوه مصرف قرص زاناکس به چه صورت است؟

دوز مصرفی این دارو به صورت دقیق باید توسط پزشک تعیین شود. به طور معمول این دارو در موارد ضد اضطرابی در دوز بسیار پایین تجویز می‌شود و در صورتی که به منظور درمان بی‌خوابی تجویز شود گاهی تا نیم میلی‌گرم نیز تجویز می‌شود و حداکثر دوز تجویزی این دارو ۴ میلی‌گرم در روز در موارد بسیار شدید و در افراد با استرس حاد است.

عوارض جانبی داروی زاناکس چیست؟

لرزش، حالت تهوع، تشنج، خواب‌آلودگی، اختلال تعادل در راه رفتن، تکلم غیرقابل فهم، تاری دید، ناراحتی‌های گوارشی

زاناکس یکی از اعتیاد آورترین داروهای آرام بخش است و بدون تجویز پزشک نباید از آن استفاده شود.

زاناکس معمولا برای کنترل بیماری‌های کوتاه مدت استفاده می‌شود و برای افرادی که سابقه اعتیاد به الکل و مواد مخدر دارند، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

در صورت مشاهده هر یک از این عوارض که معمولا به ندرت بروز می‌کنند، اما جدی هستند به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییرات خلقی و روحی، مانند توهم و فکر به خودکشی
  •  لکنت زبان یا مشکل در تکلم
  • از دست دادن هماهنگی
  • مشکل در راه رفتن
  • مشکل حافظه

در صورت بروز هر یک از علائم نادر اما جدی زیر بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • زرد شدن چشم ها یا پوست
  • تشنج

آلپرازولام و بارداری

مصرف آلپرازولام در بارداری به دلیل خطرات بالقوه آن بر روی نوزاد متولد نشده، توصیه نمی‌شود. بهتر است برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

آلپرازولام و شیردهی

آلپرازولام وارد شیر مادر می شود و ممکن است تاثیرات ناخوشایندی روی نوزاد شیرخوار داشته باشد. بنابراین مصرف آلپرازولام در دوره شیردهی توصیه نمی‌شود.

سرعت عمل و تاثیر دارو به چه صورت است؟

سرعت عمل این دارو بستگی به شدت بیماری، سن و همچنین سرعت متابولیسم (سوخت و ساز) بدن فرد دارد. در برخی از افراد در کمتر از ۵ دقیقه بعد از جذب اثر می‌کند.

نیمه عمر و مدت اثر دارو چه مدت است؟

به طور میانگین نیمه عمر زاناکس ۱۱ ساعت است اما در برخی افراد مبتلا به اختلالات شدید این زمان کوتاه‌تر بوده و نیاز است چند دوز در روز مصرف شود.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mohsen
Mohsen

بده بده نخور