کافئین چیست و چه تاثیراتی بر بدن دارد؟

امتیاز دهید

کافئین چیست ؟ کافئین  یک ماده شیمیایی است که با نام علمی‌ متیل تئوبرومین شناخته می‌شود، به صورت طبیعی یک آلکالوئید است. این ماده‌ طبیعی در بسیاری از گیاهان از جمله قهوه، چای و انواع نوشابه نیز یافت می‌شود. در ادامه این مطلب از داروخانه آنلاین مثبت سبز نگاه جامعی به کافئین و همچنین قرص […]

در این ویدیو با جناب آقای محمد حسین مشائی، مربی بدنسازی، در مورد قرص کافئین گفتگو کرده‌ایم:
پخش ویدیو

کافئین چیست ؟ کافئین  یک ماده شیمیایی است که با نام علمی‌ متیل تئوبرومین شناخته می‌شود، به صورت طبیعی یک آلکالوئید است. این ماده‌ طبیعی در بسیاری از گیاهان از جمله قهوه، چای و انواع نوشابه نیز یافت می‌شود. در ادامه این مطلب از داروخانه آنلاین مثبت سبز نگاه جامعی به کافئین و همچنین قرص کافئین خواهیم داشت.

کافئین چیست و در بدن چه عملکردی دارد؟

آیا می‌دانید کافئین چیست؟ کافئین به طور معمول نه تنها برای بهبود سلامت روانی کاربرد دارد بلکه در درمان سردردهای میگرنی و انواع دیگر سردرد نیز موثر است و به راحتی همراه با برخی از داروها مانند آسپرین و استامینوفن ترکیب شده و از راه دهان مصرف می‌شود.

تأثیرات کافئین بر بدن ما سالهاست که توسط دانشمندان مورد مطالعه قرار گرفته است. تا این تاریخ، تحقیقات متعددی انجام شده است، اما نتایج، بسیار از هم متفاوتند. با اینحال تأثیرات مثبت و منفی شناخته شده‌ آن بر بدن کاملاً مشخص است و با استناد بر آنها می‌توان میزان مصرف را مشخص نمود. اغلب دوزهای بسیار بالا کافئین، در ترکیب با افدرین، به عنوان جایگزینی برای تحریکات غیرقانونی استفاده می‌شود.

کافئین چیست و در بدن چه کار می کند؟

تاثیر کافئین در بدن

کافئین، به عنوان ماده‌ای محلول در آب، به سرعت جذب بدن‌ می‌شود. به این ترتیب در مدت زمان کوتاهی وارد جریان خون می‌شود و وظیفه خود را از معده تا مغز آغاز می‌کند. نیمه عمر کافئین در بدن انسان حدود ۴ تا ۶ ساعت است. به عبارتی، وقتی ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کنید، چهار تا شش ساعت بعد، هنوز اثر ۵۰ گرم آن در بدن شما باقی است.

آیا کافئین همیشه از گیاه به دست می‌آید؟

خیر. کافئین سینتتیک هم وجود دارد که در آزمایشگاه و طی فرایندهای شیمیایی تولید می‌شود. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، با وجودی که کافئین ما را به یاد گیاه چای و قهوه می‌اندازد، علاوه بر حدود صد گیاه دیگر که حاوی کافئین هستند، هزاران نوع محصول و نوشیدنی وجود دارند که کافئین خود را به صورت مصنوعی و آزمایشگاهی تولید می‌کنند.

تفاوت‌های متعددی بین کافئین سینتتیک و کافئین طبیعی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به جذب بسیار سریع‌تر کافئین سینتتیک (در نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های انرژی زا) اشاره کرد.

خرید مکمل بدنسازی

برای خرید مکمل بدنسازی به داروخانه آنلاین مثبت سبز مراجعه کنید.

بررسی اثرات قرص کافئین

تأثیر کافئین بر بدن شما به عوامل مختلفی از جمله سیستم عصبی، وزن، جنسیت‌ و عوامل متعدد دیگری بستگی دارد. با این حال، تأثیرات آن می‌تواند تا ۸ ساعت بر بدن شما باقی بماند. یکی از اتفاقات واضح این است که کافئین بر قلب و خون شما تأثیر می‌گذارد، رگ‌های شما را تنگ‌تر کرده و باعث می‌شود تا قلب شما خون را سریع‌تر پمپاژ کند.به همین دلیل، برای کسانی که دارای فشار خون بالا هستند خطرناک است. حتی می‌تواند باعث سکته مغزی نیز شود!

کافئین یک مکمل ارزان و مؤثر برای بدنسازان و ورزشکاران استقامتی است. کافئین در اشکال مختلفی مانند قرص کافئین وجود دارد که موجب افزایش چربی‌سوزی و کاهش دردهای عضلانی می‌شود. محصولات کافئینی، مانند قهوه، کاکائو و چای، سرشار از آنتی اکسیدان هستند، که از پیری زودرس و حتی سرطان پیشگیری می‌کنند.

کافئین بر سیستم عصبی شما نیز تأثیر دارد. نتیجتاً، برخی مردم از اثرات شدید آن همچون لرزش دست و احساس غم یا اضطراب بصورت دائم رنج می‌برند. اغلب مردم نوشیدنی‌های کافئینی را با شکر می‌نوشند. چنین نوشیدنی‌هایی باعث می‌شود تا غده‌ پانکراس آن‌ها برای هضم آن شیرینی، انسولین بیشتری تولید کند. ترکیب آن با شکر زیاد می‌تواند سطح انسولین را در بدن شما تشدید کند.

اثر کافئین بر روی بدن به چه صورت است

کافئین سطح آدرنالین را افزایش داده و فرد را حساس می‌کند.

کافئین سلول‌های مغز را تحریک می‌کند و این پیام را به غده هیپوفیز می‌رساند که وضعیت اضطراری پیش آمده است. غده هیپوفیز هم پیامی‌ به غدد فوق کلیوی داده تا بدن را از آدرنالین سرشار کنند.

کافئین بر بدن شما تأثیری همانند تأثیر استرس بر بدن دارد. زندگی مدرن به اندازه‌ کافی دارای چالش‌هایی است که سطح استرس شما را افزایش دهد. کافئین هم به تأثیرات آن استرس خواهد افزود!

همانطور که حتماً متوجه شده‌اید، کافئین مزایا و مضرات خاص خود را دارد. اگر می‌توانید مصرف آنرا کنترل کنید، خواهید توانست از مزایای آن به خوبی بهره ببرید. در غیر اینصورت، مصرف بیش از اندازه‌ آن سلامت شما را به خطر خواهد انداخت. اما دیگر مضرات کافئین چیست؟

  • کافئین تا 13 درصد متابولیسم و تا 11 درصد چربی سوزی را در بدن افزایش می‌دهد. مصرف روزانه 300 میلی‌گرم کافئین می‌تواند به شما کمک کند تا 79 کالری بیشتر بسوزانید.

مضرات کافئین چیست؟

عوارض کافئین چیست؟ همانطور که گفته شد کافئین از جمله مواد غذایی است که علاوه بر مزایا یک سری عوارض جانبی به شرح زیر دارد:

مصرف بی رویه کافئین افراد را بی خواب می کند

اگر می‌پرسید عوارض کافئین چیست باید بگوییم بی‌خوابی یکی از آنهاست. بی‌خوابی اساسا جزو علائم ترک کافئین است که معمولا با مشکلات جسمی‌ دیگری نظیر خستگی مفرط و سردرد همراه است.

این نشانه‌ها در میان افراد معتاد به کافئین رایج است. اساسا، افرادی که بیش از اندازه کافئین مصرف می‌کنند، هنگام ترک این ماده با دردسرهایی از قبیل بی‌خوابی و ناراحتی مواجه می‌شوند.

برای پیشگیری از این عارضه، آسان‌ترین راه برای مقابله با مشکل بی‌خوابی اجتناب از مصرف کافئین قبل از خواب است. کاهش تعداد فنجان‌های مصرفی (قهوه، چای، و غیره) در طول روز نیز می‌تواند کمک‌تان کند.

سقط خود به خودی

برای خانم‌های باردار اثرات کافئین چیست؟ زنان باردار باید در مورد کافئین با احتیاط فوق‌العاده برخورد کنند، زیرا مصرف بیش از اندازه‌ این داروی اعتیادآور ممکن است به سقط خود به خودی و دیگر مشکلات پیش از زایمان منجر شود.

کافئین چیست ؟ کافئین با داشتن ویژگی محلول در آب، به آسانی از طریق جریان خون وارد جفت می‌شود. این ماده‌ محرک مستقیما باعث افزایش ضربان قلب و متابولیسم (سوخت و ساز) جنین می‌شود. از دیگر عوارض جانبی مصرف بیش از اندازه‌ کافئین می‌توان به تاخیر در رشد جنین نیز اشاره کرد.زنان شیرده نیز نباید روزانه بیش از ۲ فنجان قهوه بنوشند زیرا این کار مستقیما روی نوزاد تاثیر می‌گذارد و باعث ناراحتی‌های جسمی‌در آن می‌شود.

بنابراین بهترین توصیه این است که پیش از تصمیم به مصرف مرتب کافئین حتما با پزشک خانوادگی‌تان مشورت کنید. تحت هر شرایطی، زنان باردار نباید روزانه بیش‌تر از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کنند.

اثرات کافئین بر روی زنان باردار

افزایش فشار خون

افرادی که از بیماری فشار خون رنج می‌برند باید در مورد میزان مصرف روزانه‌ کافئین با احتیاط برخورد کنند. این دارو به خاطر تاثیرش در افزایش ناگهانی فشار خون در یک زمان کوتاه شهرت دارد.

با این‌که کافئین تاثیرات بلند مدتی به همراه ندارد، ولی ممکن است وضعیت بیماران مبتلا به ضربان نامنظم قلب را وخیم‌تر کند.

طبق نتایج یک مطالعه، افراد جوان مبتلا به بیماری خفیف فشار خون بالا که روزانه بیش از چهار فنجان قهوه مصرف می‌کنند، تا چهار برابر بیش‌تر از آن‌هایی که روزانه دو فنجان یا کم‌تر قهوه می‌نوشند، در مقابل حمله‌ قلبی در معرض خطر قرار دارند.

بنابراین اگر دچار بیماری فشار خون بالا یا مشکلات قلبی و عروقی هستید، بهتر است پیش از افزودن کافئین به رژیم غذایی روزانه‌تان نظر یک پزشک متخصص را جویا شوید.

انواع کافئین چیست؟

در اینجا، ما کمی عمیق‌تر به انواع مختلف کافئین از منابع طبیعی و مصنوعی می‌پردازیم، و از معروف‌ترین آن‌ها شروع می‌کنیم…

کافئین در قهوه

قهوه یکی از اولین چیزهایی است که وقتی به کافئین فکر می کنیم به ذهنمان می رسد – و این دلیل خوبی دارد! قهوه محبوب ترین نوشیدنی جهان است که روزانه به طور میانگین دو میلیارد فنجان  مصرف می شود! اما کافئین صرفاً در قهوه یافت نمی‌شود. کافئین همچنین در بیش از شصت گیاه دیگر از جمله دانه های کاکائو و برگ های چای یافت می شود.

کافئین در چای

بسیاری از مردم بر این باورند که چای حاوی سطوح پایین تری کافئین است و نسبت به قهوه محرک کمتری است، اما اینطور نیست. یک فنجان چای به طور متوسط حدود 75 میلی گرم کافئین دارد. چای سبز با 60 میلی گرم در هر فنجان کمی پایین تر است و به دنبال آن چای سفید با 55 میلی گرم در فنجان قرار دارد. اگر به دنبال چای کم کافئین هستید، چای اولانگ را انتخاب کنید که فقط 35 میلی گرم (6،7)  در هر فنجان کافئین دارد.

کافئین در نوشیدنی های انرژی زا

در نوشیدنی‌های انرژی زا فواید کافئین چیست؟ کافئین تنها ماده محرکی نیست که در نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده می‌شود، اگرچه معمولاً یکی از اجزای اصلی از نظر نسبت است. نوشیدنی های انرژی زا معمولاً با استفاده از ترکیبی از کافئین، سایر محرک های گیاهی مانند گوارانا، قندهای ساده مانند گلوکز، اسیدهای آمینه، گیاهانی مانند جینسینگ و ویتامین ها تولید می شوند. این نوشیدنی ها برای بهبود انرژی، افزایش استقامت و عملکرد ورزشی، بهبود تمرکز یا حتی کمک به کاهش وزن به بازار عرضه می شوند.

کافئین در شکلات

شکلات تلخ حاوی مقدار کمی کافئین به همراه سایر مواد طبیعی است که ممکن است به بهبود خلق و خو و افزایش انرژی کمک کند. کافئین در جامدات کاکائو یافت می‌شود، اما در کره کاکائو یافت نمی‌شود، بنابراین می‌توانید میزان کافئین موجود در شکلات را با محتوای کاکائو و تیره بودن آن تعیین کنید. هر چه درصد مواد جامد کاکائو در شکلات بیشتر باشد، کافئین آن در هر گرم بیشتر خواهد بود.

کافئین در شکلات

مکمل های حاوی کافئین

برخی از مردم طعم قهوه یا چای را دوست ندارند، مگر اینکه با انبوهی از شکر پر شده باشد. در این مواقع، قرص های کافئین با افزایش انرژی بدون افزودن کالری می‌توانند گزینه مناسبی باشند. برخی از قرص های کافئین وجود دارند که حاوی کافئین طبیعی هستند که در طول فرآیند دم کردن استخراج می شوند. برخی دیگر ممکن است حاوی کافئین مصنوعی باشند.

آیا قرص‌های کافئین ایمن هستند؟

اگر بالغ هستید و دارای بیماری خاصی از قبیل بیماری‌های قلبی، فشار خون و… نمی‌باشید، می‌توانید با خیال راحت حدود 400 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنید. این حدود 3-5 فنجان قهوه یا 2-4 قرص کافئین است.

با این حال، برخی افراد نسبت به سایرین نسبت به اثرات کافئین حساس‌تر هستند و ممکن است واکنش‌های نامطلوبی نسبت به این مکمل‌ها و سایر منابع کافئین داشته باشند.

پزشکان ممکن است توصیه کنند که گروه های زیر مصرف کافئین خود را محدود کنند:

  • کسانی که به اثرات کافئین حساس هستند
  • افرادی که باردار هستند، در حال شیردهی یا تلاش برای باردار شدن هستند
  • افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلبی، یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)
  • کودکان و نوجوانان
  • افرادی که به طور منظم سردردهای میگرنی را تجربه می کنند.

توجه به این نکته ضروری است که قرص های کافئین مشابه پودر کافئین خالص نیستند. پودر کافئین خالص یک ماده بالقوه خطرناک است که ممکن است با مصرف حتی 0.15 قاشق غذاخوری منبع معتبر که حاوی حدود 1200 میلی گرم کافئین است، اثرات سمی از جمله تشنج ایجاد کند. در ادامه در مورد اینکه فواید کافئین چیست، با شما صحبت خواهیم کرد.

این مقاله را از دست ندهید: فواید و مضرات قرص کافئین چیست؟

قرص کافئین

فواید کافئین چیست؟

کافئین ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد. با این حال، بیشتر تحقیقات روی کافئین، اثرات کافئین موجود در قهوه را بررسی می‌‎کند. به همین دلیل، دانشمندان اغلب تفکیک فواید کافئین را از فواید سایر مواد موجود در قهوه، مانند آنتی اکسیدان ها، دشوار می دانند.

افزایش تمرکز و حافظه

کافئین یک راه محبوب برای بهبود هوشیاری و تمرکز هنگام مطالعه یا کار است. تحقیقات به این دلایل از اثربخشی آن حمایت می کند. مطالعه‌ای در سال 2014 تأثیر قرص‌های حاوی 200 میلی‌گرم کافئین بر حافظه را در 160 بزرگسال بررسی کرد.

محققان دریافتند کسانی که در طول فرایند یادگیری، قرص های کافئین مصرف می کردند در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف می کردند، 24 ساعت بعد در تست های حافظه بهتر عمل کردند.

بهبود عملکرد ورزشی

فواید کافئین چیست؟ با توجه به انجمن ملی ورزش دانشگاهی (NCAA)، کافئین می تواند عملکرد ورزشی افراد را بهبود بخشد، اگر مقدار صحیح آن در زمان مناسب مصرف شود.

مزایا عبارتند از:

  • هماهنگی، تمرکز بهتر
  • درد و احساس خستگی کمتر
  • بهبود استقامت در تمرینات با شدت بالا

یک مطالعه مروری بر روی 21 متاآنالیز نشان می دهد که مصرف کافئین می تواند با تأثیر بر قدرت و استقامت عضلانی عملکرد ورزشی را بهبود بخشد.

با این حال، NCAA استفاده از کافئین را قبل از مسابقات ممنوع کرده است. مصرف تقریباً 500 میلی گرم – یا 6 تا 8 فنجان قهوه دم کرده – بین 2 تا 3 ساعت قبل از مسابقه برای مثبت شدن آزمایش داروی ادرار کافی است.

تسکین سردرد و میگرن

دیگر فواید کافئین چیست؟ کافئین ممکن است هم میگرن و هم سردردهای تنشی را کاهش دهد، احتمالاً به این دلیل که درک فرد از درد را کاهش می‌دهد.

FDA کافئین را برای استفاده با مسکن ها برای درمان سردردهای میگرنی تایید کرده است. برخی از داروهای میگرن حاوی کافئین هستند، مانند Excedrin و Midol.

با این حال، طبق گفته بنیاد میگرن آمریکا، افراد برای درمان سردرد باید کافئین را به حداکثر 2 روز در هفته محدود کنند. به نظر می رسد که مصرف کافئین سه بار یا بیشتر در هفته می تواند دفعات میگرن را افزایش دهد.

بهترین زمان مصرف کافئین

افراد معمولی (غیر ورزشکار) بهتر است صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب کافئین را مصرف کنند. دوز توصیه شده کافئین برای این افراد 200 تا 300 میلی‌گرم است. اما افراد ورزشکار بهتر است 30 تا 40 دقیقه قبل از شروع تمرینات ورزشی خود قرص کافئین را مورد مصرف قرار دهند. دوز توصیه شده برای ورزشکاران روزانه 400 تا 500 میلی‌گرم کافئین است.

  • هشدار: مصرف قرص کافئین به افرادی که فشار خون بالا یا مشکلات قلبی دارند، توصیه نمی‌شود.

خلاصه مطلب

قرص‌های کافئین مکمل‌هایی هستند که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کنند تا به افراد کمک کنند بیدار، هوشیار و متمرکز بمانند. آنها همچنین ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشند و میگرن و سردردهای تنشی را تسکین دهند. کافئین یک دارو است، بنابراین افراد باید همیشه به دوز توصیه شده پایبند باشند و در صورت بروز عوارض جانبی، مصرف آن را قطع کنند. اگر همچنان در مورد اینکه فواید و عوارض قرص کافئین چیست ، پرسشی در ذهنتان وجود دارد، در بخش کامنت‌ها از پزشکان فعال در مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز بپرسید.

قیمت کراتین بدنسازی
مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها