تب خال نشانه چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

تبخال‌ها انواع مختلفی دارند اما همه آنها بر اثر ویروس بروز می‌یابند. ویروس هرپس سیمپلکس عامل ایجاد تبخال بوده و بیشتر در قسمت‌هایی از بدن ایجاد عفونت می‌کند که مرطوب باشند؛ مثل دهان، بینی یا دستگاه تناسلی. تب خال به ویژه اگر روی لب بروز یابد و به وضوح دیده شود، از لحاظ زیبایی ایجاد […]

علت ایجاد تبخال

تبخال‌ها انواع مختلفی دارند اما همه آنها بر اثر ویروس بروز می‌یابند. ویروس هرپس سیمپلکس عامل ایجاد تبخال بوده و بیشتر در قسمت‌هایی از بدن ایجاد عفونت می‌کند که مرطوب باشند؛ مثل دهان، بینی یا دستگاه تناسلی. تب خال به ویژه اگر روی لب بروز یابد و به وضوح دیده شود، از لحاظ زیبایی ایجاد مشکل می‌کند و گاه نیز ممکن است با علائم دیگری همچون سوزش و خارش همراه باشد. اما از همه چیز مهم‌تر این است که تبخال به شدت مسری و واگیردار است. در ادامه مطلب با تبخال، علت ایجاد تب خال، علائم و راه‌های درمان آن بیشتر آشنا خواهید شد.

علت ایجاد تب خال

گفتیم که عامل ایجاد تبخال لب ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است. این ویروس دو نوع دارد: نوع اول آن موجب ایجاد تبخال دهانی می‌شود و به طور کلی مسئول ایجاد تبخال و تاول در اطراف دهان و صورت است. اما نوع دوم آن سبب ایجاد تب خال در دستگاه تناسلی می‌شود. گاهی نیز این احتمال وجود دارد که در حین برقراری رابطه جنسی ویروس تب خال از ناحیه تناسلی به لب انتقال پیدا کند.

ویروس هرپس سیمپلکس یک ویروس به شدت مسری است که از طریق تماس مستقیم به راحتی از فردی به فرد دیگر قابل انتقال است. کودکان اغلب از طریق تماس با یک فرد بزرگسال به ویروس HSV-1 مبتلا شده و تا آخر عمر آن را با خود حمل می‌کنند. نوع اول ویروس هرپس سیمپلکس را می‌توان از طریق استفاده از ظروف مشترک یا بوسیدن منتقل کرد اما نوع دوم در روابط جنسی از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد. این نوع عفونت‌ها معمولا از طریق تماس با زخم تبخال منتشر می‌شوند. گاهی نیز ممکن است فرد بدون علامت باشد اما بیماری را منتقل کند.

چرا تب خال مجددا عود می کند ؟

هر فردی می‌تواند در هر سن و سالی به ویروس تب خال مبتلا شود. وقتی یک بار دچار عفونت ناشی از این ویروس می‌شوید، ویروس در بدن شما باقی مانده و هر زمانی می‌تواند از حالت خفته خود بیدار شده و مجددا فعالیت خود را آغاز نماید. برخی از افراد قبل از عود مجدد تبخال، علائمی همچون درد، سوزن سوزن شدن یا سوزش را تجربه می‌کنند. این علائم نشانگر آن هستند که ویروس HSV در حال تلاش است تا دوباره فعال شود و در سطح پوست خود را نشان دهد.

تضعیف سیستم ایمنی بدن، ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا، استرس‌های روانی، قرار گرفتن در معرض اشعه UV به مدت طولانی، تغییرات هورمونی و مصرف برخی از داروهای خاص علت ایجاد تب خال بوده و سبب فعال شدن مجدد ویروس تب خال در بدن می‌شود.

  تبخال

علائم تب خال

توجه به این مسئله مهم است که در برخی موارد افراد به ویروس هرپس سیمپلکس مبتلا هستند اما هیچ زخم یا علامت دیگری ندارند و در عین حال می‌توانند آن را به دیگران منتقل کنند. برخی از علائم مرتبط با این ویروس عبارتند از:

  • زخم‌های تاول زده
  • خارش
  • درد به هنگام ادرار (در تبخال دستگاه تناسلی)

همچنین ممکن است فرد علائمی شبیه به آنفولانزا را نیز تجربه کند که شامل موارد زیر است:

  • تب
  • تورم غدد لنفاوی
  • سردرد
  • خستگی
  • بی‌اشتهایی

HSV همچنین می‌تواند به چشم منتقل شود و بیماری به نام کراتيت هرپس را به وجود آورد. درد چشم و ترشحات غیر معمول از چشم، از علائم بروز این بیماری هستند.

اعتقاد بر این است که دفعات عود کردن ویروس تب خال با گذشت زمان کمتر خواهد شد زیرا بدن شروع به ساخت آنتی بادی می‌کند.

درمان تب خال چگونه انجام می گیرد ؟

در حال حاضر هیچ درمان خاصی برای ویروس تب خال وجود ندارد و داروهایی که به منظور بهبود تجویز می‌شوند، اغلب روی از بین بردن زخم و جلوگیری از گستردگی آن متمرکز هستند. در برخی موارد زخم‌های تب خال بدون مصرف هیچ نوع دارویی از بین می‌روند. به هر حال ممکن است پزشک داروهای زیر را نیز تجویز نماید:

این داروها به افراد مبتلا به ویروس کمک می‌کنند تا خطر انتقال آن را به دیگران کاهش دهند. داروهای فوق همچنین سبب می‌شوند تا از شدت زخم تب خال کاسته شود و تعداد دفعات شیوع نیز کمتر شود. داروهای نامبرده شده ممکن است به صورت خوراکی، تزریقی و موضعی مورد مصرف قرار گیرند.

چگونه از بروز تب خال پیشگیری کنیم ؟

اکنون که با علت ایجاد تب خال آشنا شدید، راهکارهای پیشگیری از آن را نیز به شما معرفی می‌کنیم. از آنجایی که هیچ نوع درمان خاصی وجود ندارد که بتواند شما را برای همیشه از شر تب خال خلاص کند، پیشگیری از آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس HSV-1 که تب خال لب را ایجاد می‌کند، موارد زیر را امتحان کنید:

  • از تماس مستقیم جسمی با افراد دیگر بپرهیزید.
  • لیوان، حوله، ظروف، لباس و لوازم آرایش خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • دیگران را نبوسید.
  • دستان خود را تمیز نگه دارید و قبل از لمس دیگر قسمت‌های بدن خود یا تماس با دیگران، حتما دست خود را با آب و صابون بشویید.

  پیشگیری

اگر به HSV-2 مبتلا باشید باید تا زمان بهبودی کامل از هر نوع فعالیت جنسی بپرهیزید. استفاده از کاندوم می‌تواند در برابر بسیاری از بیماری‌های جنسی از جمله تب خال دستگاه تناسلی مصونیت مناسبی برای شما ایجاد نماید. اگر زنان باردار به این نوع تب خال مبتلا شوند ممکن است لازم باشد تا از دارو حتما استفاده شود تا بیماری به نوزاد آنها انتقال پیدا نکند. باید بدانید که تبخال تناسلی با زگیل تناسلی کاملا متفاوت است.

درمان خانگی تب خال لب

ویروس هرپس سیمپلکس را که علت ایجاد تب خال است با استفاده از برخی درمان‌های خانگی می‌توان غیر فعال کرد. به موارد زیر توجه کنید:

سیر: سیر خواص ضد التهابی و ضد میکروبی داشته و حاوی ماده‌ای به نام آلیسین است که ضد ویروس عمل می‌کند. چند عدد سیر را له کرده و به مدت 10 تا 15 دقیقه روی موضع مورد نظر قرار دهید و سپس با آب بشویید. تا زمان بهبود این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

 راهکارهای خانگی

روغن درخت چای: این روغن نیز خواص ضد التهابی و تسکین دهندگی دارد. کمی پنبه برداشته و آن را به روغن درخت چای آغشته نموده و روی تب خال قرار دهید. دو بار در روز و هر بار چند دقیقه این عمل را تکرار نمایید.

آلوئه ورا، عسل، اکیناسه، روغن زیتون، روغن پونه کوهی و قهوه سیاه از دیگر موادی هستند که برای بهبود تب خال می‌توانید مورد استفاده قرار دهید.

سخن پایانی

ویروس هرپس سیمپلکس علت ایجاد تب خال است. این ویروس اگر یک بار به بدن انسان راه یابد پس از آن نیز می‌تواند در هر زمان دیگری فعالیت شود. تقویت سیستم ایمنی، دوری از استرس و رعایت بهداشت فردی می‌تواند در عدم ابتلا به تبخال بسیار موثر باشد. شما برای درمان تبخال لب از چه راهکاری استفاده می‌کنید؟ درمان‌های دارویی یا راهکارهای خانگی؟

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دینا سلیمی
دینا سلیمی

تبخال به تزریق ژل آلوده لب ربطی نداره؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  دینا سلیمی

منظورتون از ژل لب آلوده متوجه نشدیم! اگر منظورتون سرنگ الوده باشه بله امکان پذیر هست.