کیسه صفرا چیست و چه مشکلاتی ممکن است داشته باشد؟

5/5 - (1 امتیاز)

کیسه صفرا چیست ؟ کیسه صفرا ۱۰ سانتی متر و گلابی شکل است. کیسه صفرا زیر کبد در بخش فوقانی سمت راست شکم قرار دارد. کیسه صفرا، ترکیبی از مایعات، صفرا، چربی و کلسترول را ذخیره می‌کند. صفرا به کاهش چربی از غذا در روده کمک می‌کند. کیسه صفرا، صفرا را به روده کوچک وارد […]

کیسه صفرا چیست

کیسه صفرا چیست ؟ کیسه صفرا ۱۰ سانتی متر و گلابی شکل است. کیسه صفرا زیر کبد در بخش فوقانی سمت راست شکم قرار دارد. کیسه صفرا، ترکیبی از مایعات، صفرا، چربی و کلسترول را ذخیره می‌کند. صفرا به کاهش چربی از غذا در روده کمک می‌کند. کیسه صفرا، صفرا را به روده کوچک وارد می‌کند. این امر باعث می‌شود که ویتامین‌های محلول در چربی و مواد مغذی به راحتی به جریان خون جذب شوند.

در این مقاله از داروخانه آنلاین مثبت سبز به سوالاتی از قبیل کیسه صفرا چیست ؟ چه مشکلاتی ممکن است داشته باشد؟ علائم آنها کدامند؟ و … پرداخته شده است.

آنچه در این مقاله می خوانیم

علائم مشکل کیسه صفرا چیست ؟

کیسه صفرا علائم مشابهی دارند:

درد

شایع‌ترین علامت مشکل کیسه صفرا، درد است. این درد معمولا در قسمت میانی و بالا سمت راست شکم رخ می‌دهد. این درد می‌تواند خفیف و متناوب باشد، یا می‌تواند بسیار شدید و مکرر باشد. در بعضی موارد، درد می‌تواند به نقط دیگر بدن از جمله پشت و سینه سرایت کند.

تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ علائم شایع انواع بیماری های کیسه صفرا است. اما فقط بیماری مزمن کیسه صفرا ممکن است باعث مشکلات گوارشی مانند ریفلاکس اسید، گاز، تهوع و استفراغ شود.

تب و لرز

تب با علت نامعلوم ممکن است نشان از وجود عفونت باشد. اگر عفونت دارید، قبل از اینکه بدتر و خطرناک شود باید به درمان آن بپردازید. در صورتی که عفونت به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد تهدیدی برای زندگی محسوب می‌شود.

اسهال مزمن

داشتن بیش از چهار حرکت روده در روز حداقل ۳ ماه ممکن است نشانه‌ای از بیماری مزمن کیسه صفرا باشد.

زردی

پوست زرد رنگ ممکن است نشانه سنگ در مجرای صفراوی باشد.

علائم کیسه صفرا چیست مشکلات احتمالی کیسه صفرا چیست ؟

هر گونه بیماری که بر روی کیسه صفرا تاثیر می‌گذارد، یک بیماری کیسه صفرا است. شرایط زیر همه بیماری های کیسه صفرا هستند.

التهاب کیسه صفرا

التهاب کیسه صفرا کولسیستیت نامیده می شود که می‌تواند حاد و کوتاه مدت یا مزمن و بلند مدت باشد. التهاب مزمن ناشی از چندین حمله کولسیستیت حاد است. التهاب در نهایت ممکن است به کیسه صفرا آسیب برساند، و این باعث می‌شود که توانایی عملکرد درست آن کم شود.

سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا رسوبات کوچک ته نشین شده در کیسه صفرا هستند. این سنگ‌ها می‌توانند طی سال‌ها بزرگ شده و کشف نشده باقی بمانند. در واقع، بسیاری از مردم سنگ صفراوی دارند و از آنها آگاه نیستند. سنگ کیسه صفرا در نهایت باعث مشکلاتی از جمله التهاب، عفونت و درد می‌شود. سنگ کیسه صفرا به طور معمول باعث التهاب کیسه صفرا کوتاه مدت می‌شود.

سنگ کیسه صفرا معمولا بسیار کوچک و در حد چند میلی متر هستند. اما آنها می‌توانند به چند سانتی متر رشد کنند. بعضی افراد فقط یک سنگ کیسه صفرا دارند ولی در برخی افراد چندین مورد از آنها نیز مشاهده شده است. با بزرگ شدن سنگ‌های کیسه صفرا، می‌توانند کانال‌های خروجی کیسه صفرا را مسدود کنند.

اکثر سنگ‌های کیسه صفرا از کلسترول موجود در صفرا تشکیل می‌شوند. نوع دیگری از سنگ‌های کیسه صفرا که رنگی هستند از بیلیروبینات کلسیم تشکیل شده است. بیلی روبینات کلسیم یک ماده شیمیایی است که وقتی بدن شما باعث تخریب سلول های قرمز خون می شود، تولید می شود. این نوع سنگ بسیار نادر است.

سنگ کانال کیسه صفرا

سنگ‌های صفراوی می‌توانند در مجرای کیسه صفرا نیز وجود داشته باشند. مجرای صفراوی کانال مشترکی است که از کیسه صفرا به روده کوچک منتهی می‌شود.

صفرا از کیسه صفرا خارج می‌شود، از طریق لوله‌های کوچک عبور می‌کند و در مجرای مشترک قرار می‌گیرد و سپس وارد روده کوچک می‌شود.

در اغلب موارد سنگ‌های کانال مجرای صفراوی عمدتا سنگ‌های کیسه صفرا هستند که در کیسه صفرا تشکیل شده و سپس وارد مجرای خروجی شده است. این نوع سنگ، دومین سنگ مجرای صفراوی یا سنگ ثانویه نامیده می‌شود.

گاهی اوقات سنگ در همان مجرای صفراوی مشترک شکل می‌کیرد. این نوع سنگ‌ها، سنگ‌های اولیه نامیده می‌شوند. این نوع نادر سنگ بیشتر از سنگ ثانویه موجب عفونت می‌شود.

سنگ کیسه صفرا بیماری کیسه صفرا بدون سنگ

سنگ کیسه صفرا تمام مشکلات کیسه صفرا را باعث نمی‌شود. بیماری‌های کیسه صفرا بدون سنگ که همچنین بیماری کیسه صفرا acalculous نامیده می‌شود نیز ممکن است رخ دهد. در این مورد علائم شبیه به سنگ کیسه صفرا است در حالی که سنگی وجود ندارد.

عفونت مجاری صفراوی

در صورتی که مجرای مشترک مسدود شود عفونت ایجاد می‌شود. درمان عفونت در صورتی که تازه ایجاد شده باشد موفقیت آمیز است. در صورتی که عفونت درمان نشود ممکن است گسترش یافته و به مرگ منجر شود.

آبسه کیسه صفرا

درصد کمی از افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا همچنین ممکن است در کیسه صفرای آنها آبسه ایجاد شود. این شرایط empyema نامیده می‌شود. آبسه ترکیبی از گلبول‌های سفید، باکتری‌ها و بافت‌های مرده است. پیشرفت این آبسه منجر به درد شدید شکمی می‌شود. اگر آبسه تشخیص داده نشده و درمان نشود، می‌تواند منجر به سرایت عفونت به سایر نقاط بدن شود که تهدیدی برای زندگی محسوب می‌شود.

سنگ کیسه صفرا مسدود کننده روده

سنگ صفراوی ممکن است به روده منتقل شود و آن را مسدود کند. این بیماری نادر که می‌تواند مرگ بار باشد، در میان افراد بالای ۶۵ سال رایج است.

سوراخ شدن کیسه صفرا

اگر سنگ کیسه صفرا را درمان نکنید ممکن است باعث ایجاد سوراخ در کیسه صفرا شود. اگر پارگی شناسایی نشود، ممکن است یک عفونت خطرناک و گسترده در شکم ایجاد شود.

پولیپ های کیسه صفرا

پولیپ‌ها رشد و پیشرفت می‌کنند. اغلب آنها خوش خیم و غیر قابل تشخیص هستند. پولیب‌های کوچک کیسه صفرا ممکن است نیاز به برداشت نداشته باشند و اصولا خطری به همراه ندارند. اما اگر پولیپ بزرگتر شد قبل از اینکه سرطانی شود یا مشکلات دیگری به وجود آورد باید با جراحی برداشته شود.

پورسلین کیسه صفرا

کیسه صفرا سالم دارای دیواره‌های عضلانی است. با گذشت زمان، تجمع کلسیم می‌تواند دیواره های کیسه صفرا را سخت تر کند. این وضعیت کیسه صفرا پورسلین نامیده می‌شود. در افراد مبتلا به این بیماری خطر ابتلا به سرطان کیسه صفرا بیشتر است.

سرطان کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا کمیاب است. اگر تشخیص داده نشود و تحت درمان قرار نگیرد، می تواند به سرعت به فراتر از کیسه صفرا گسترش یابد.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها