بهترین راهکار برای ادرار سوختگی نوزاد چیست؟

امتیاز دهید

اگر پوست نوزاد در ناحیه زیر و اطراف پوشک ملتهب و قرمز به نظر آید، این احتمال وجود دارد که دچار راش پوشک یا همان ادرار سوختگی شده باشد. ادرار سوختگی نوزاد در مکان‌های گرم و مرطوب رشد کرده و به خصوص در اطراف پوشک کودک شما بروز می‌کنند. این بثورات می‌تواند مانند لکه‌های قرمز […]

بهترین راهکار برای ادرار سوختگی نوزاد چیست؟

اگر پوست نوزاد در ناحیه زیر و اطراف پوشک ملتهب و قرمز به نظر آید، این احتمال وجود دارد که دچار راش پوشک یا همان ادرار سوختگی شده باشد. ادرار سوختگی نوزاد در مکان‌های گرم و مرطوب رشد کرده و به خصوص در اطراف پوشک کودک شما بروز می‌کنند. این بثورات می‌تواند مانند لکه‌های قرمز رنگ در قسمت پایین تنه کودک یا مقیاس قرمز در ناحیه دستگاه تناسلی باشد. سوختگی ادرار یا سوختگی پوشک با علائمی مانند التهاب و قرمزی پوست همراه است و باعث بی‌قرار شدن و خواب ناآرام کودک می‌شود و درطولانی مدت کودک را به بیماری‌های عفونی هم ممکن است مبتلا کند. با ادامه این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

ادرار سوختگی ناشی از چیست؟

  • سوزش مدفوع و ادرار
  • غذاها یا محصولات جدید
  • پوست حساس
  • یک پوشک خیلی سفت

علت ایجاد ادرار سوختگی کودک چیست؟

دلیل اصلی، رطوبت است. نوزادان زیاد ادرار می‌کنند و اجابت مزاج‌های مکرر و آبکی دارند. بهترین و جاذب‌ترین پوشک هم قدری رطوبت روی پوست لطیف کودک باقی می‌گذارد. کودکی که مدت طولانی در یک پوشک کثیف باقی مانده است ممکن است به ادرار سوختگی مبتلا شود .

بچه‌های بزرگ‌تر که مریض شوند و آنتی بیوتیک مصرف کنند ممکن است با عارضه جانبی دارو، دچار اسهال شوند که می‌تواند ضایعات پوستی ایجاد کند.

غذای جدید علت ایجاد این بثورات

این مشکل در کودکانی که شروع به خوردن غذاهای جامد یا یک غذای جدید می‌کنند بسیار رایج‌تر است. هر نوع غذای جدید می‌تواند ترکیب مدفوع را تغییر دهد، به ویژه اسید موجود در غذاهای خاصی مانند توت‌فرنگی و آب‌میوه‌ها می‌تواند برای برخی از کودکان دردسرساز باشد. یک غذای جدید ممکن است دفعات مدغوع کردن را هم افزایش دهد. اگر کودک با شیر مادر تغذیه می‌شود، حتی ممکن است پوست کودک به چیزی که مادر می‌خورد واکنش نشان دهد.

بهترین راهکار برای ادرار سوختگی نوزاد چیست؟

نکته مهم

اگر در کودک اولین علائم قرمزی یا ظهور جوش‌های ریز به صورت نقاط برجسته و قرمز رنگ مشاهده شد، والدین باید بدون معطلی برای مشورت با پزشک اقدام کنند و در صورت تجویز دارو آن را به موقع و تا زمانی که پزشک مقرر کند، به کودک بدهند.

علائم ادرار سوختگی چیست؟

ادرار سوختگی نوزاد می‌تواند خفیف به شکل چند جوش قرمز و زبر در یک ناحیه کوچک باشد یا گسترده‌تر شامل جوش‌های دردناک و قرمزی که به شکم و ران کودک گسترش یافته است. برخی از دیگر علائم ادرار سوختگی شامل موارد زیر است:

  • گرم بودن پوست ناحیه زیر پوشک هنگام لمس کردن نوزاد
  • التهاب یا قرمزی پوست کودک در ناحیه زیر پوشک
  • تورم پوست زیر ناحیه پوشک

راهکار برای ادرار سوختگی نوزاد چیست؟

مهمترین راهکار برای ادرار سوختگی نوزاد درمان بثورات خشک و تمیز کردن پوشک کودک است. مطمئن شوید که پوشک خیلی محکم بسته نشده است.

باکتری موجود در مدفوع نوزاد باعث شکستن اوره و در نتیجه موجب PH قلیایی و تحریک پوست می‌شود. برای آسیب ندیدن پوست کوک باید هنگامی که کودک مدفوع کرد، پوشک را فورا عوض کنیم تا پوست نوزاد همیشه خشک و تمیز بماند.

علائم سوختگی پوشک در نوزادان التهاب و قرمزی پوست و همچنین خشک یا مرطوب و جوش زدن پوست است. در صورتی که سوختگی پای نوزاد درمان نشود می‌تواند به یک عفونت قارچ ی یا یک عفونت باکتریال تبدیل شود.

هر وقت کودک شما پوشک پوشید، آنها را روی حوله برای چند دقیقه بدون پوشک بخوابانید. این کار می‌تواند به خشک نگه داشتن سطح پوشک کمک کند.

هنگامی که پوشک کودک خود را عوض می‌کنید، آن را به آرامی با یک پارچه نرم یا کمی آب تمیز کنید. دستمال مرطوب هم خوب است ، فقط باید فاقد مواد الکلی و صابون باشد. پوست را خیلی سخت نکشید و از استفاده دستمال مرطوب حاوی الکل خودداری کنید.

هنگام حمام کردن کودک از صابون ملایم یا پاک کننده بدون صابون استفاده کنید. حتما کودک را بعد از شستشو به خوبی خشک کنید.

نکات تعویض پوشک

هنگامی که کودک شما دچار ادرار سوختگی می‌شود، باید نسبت به تغییر پوشک هوشیار باشید. بهتر است پوشک نوزادتان را اغلب، به طور ایده آل، به محض دستشویی کردن عوض کنید.

پوشک های پارچه ای را دو تا سه بار بشویید تا تمام صابون ها پس از تمیز کردن آنها پاک شوند، زیرا ممکن است برخی از نوزادان به مواد شوینده یا رایحه آنها حساس باشند. همچنین، پوشک‌های یک‌بار مصرف بسیار مرطوب می‌توانند به خشک شدن پوست کودک کمک کنند. از یاد هم نبرید که درمان یک ادرار سوختگی در عرض 3 تا 4 روزاست اما اگر بثورات کودک شما باقی ماند و یا بدتر شد به پزشک مراجعه کنید.

کرم های درمان سوختگی پای نوزاد

برای پیشگیری از سوختگی پوست پای کودک توصیه می‌شود از پوشک هایی با جنس مرغوب استفاده کنید چراکه برخی سوختگی‌ها ناشی ازحساسیتی است که استفاده از پوشک نامرغوب در پای کودک ایجاد می‌کند. بنابراین بهتر است در انتخاب پوشک برای نوزاد دقت بسیار زیادی داشته باشید.

برای تسکین پوست و جلوگیری از تماس با مدفوع و سایر مواد تحریک کننده می‌توانید از خمیر یا کرم‌های حاوی روی بهره بگیرید. انواع کرم سوختگی پای کودک را از داروخانه مثبت سبز می‌توانید تهیه کنید.

معرفی کرم محافظ پای کودک اگزاسین هولیستیکا

برای درمان ادرار سوختگی در نوزادان و کودکان یکی از کرم‌هایی که می‌توانید استفاده کنید، کرم محافظ پای کودک اگزاسین هولیستیکا است. این کرم قرمزی، سوزش و خارش پوست را کاهش داده و موجب التیام التهاب ناشی از سوختگی می‌شود. برای سوختگی‌های خفیف تا متوسط می‌توانید این محصول را مورد استفاده قرار دهید. در هر بار تعویض پوشک این کرم را بزنید تا اثر پیشگیری کننده نیز داشته باشد.

  کرم محافظ پای کودک اگزاسین

خرید کرم اگزاسین

از پودر استفاده نکنید

علاوه بر این که ممکن است پودر وارد ریه کودک شود، برای خشک نگه داشتن پوست هنگام تعریق، پودر بچه بسیارمناسب است. اما برای خشک نگه داشتن پوست هنگام ادرار یا مدفوع کردن مناسب نیست. بعد از هر بار ادرار و یا مدفوع کردن، لازم نیست پودر بچه به پای نوزاد بزنید، می‌توانید از یک کرم ضد سوختگی مرغوب موجود در بازار بهره ببرید، می‌توانید با لایه نازکی از پماد باسن کودک را بپوشانید.

چه زمانی باید پزشک متخصص کودک خود را ببینید

اگرچه بثورات پوشک ممکن است دردناک و تحریک کننده به نظر برسد، اما اغلب کودک شما را آزار نمی‌دهد. استثنا در مواردی است که بثورات آلوده می‌شوند. اگر بثورات آلوده به نظر برسد، باید با پزشک متخصص کودک خود تماس بگیرید.

بهترین راهکار برای ادرار سوختگی نوزاد چیست؟

علائم بثورات پوشک آلوده عبارتند از:

  • تاول‌های منطقه پوشک
  • تب
  • قرمزی
  • تورم منطقه
  • چرک یا ترشحی که از ناحیه پوشک تخلیه می‌شود
  • بثورات بعد از معالجه از بین نمی رود یا بدتر می‌شود

بثورات کودک شما همچنین می‌تواند به یک عفونت ثانویه قارچی یا مخمر به نام کاندیدیازیس تبدیل شود. بعضی اوقات در لایه‌های پوستی با لکه‌های بثورات قرمز در خارج از ناحیه پوشک روی شکم یا ران دیده می شود.

در صورت مشاهده این علائم، با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید. اگر فکر می‌کنید کودک شما بثورات پوشک قارچی دارد، ممکن است پزشک شما کرم ضد قارچ تجویز کند.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مادر و کودک
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها