مجله مثبت سبز

قرص ملوکاست درمانی برای آسم و رینیت آلرژیک

2.5/5 - (17 امتیاز)

قرص ملوکاست 10 میلی گرمی محصولی است که جهت تسکین علائم رینیت آلرژیک و همچنین درمان طولانی مدت آسم کاربرد دارد. هر یک عدد از این قرص حاوی مونته لوکاست 10 میلی گرم به صورت سدیم بوده و تاثیرگذاری سریعی را از خود به جای می‌گذارد. در این مطلب با ویژگی‌های این قرص بیشتر آشنا […]

قرص ملوکاست

قرص ملوکاست 10 میلی گرمی محصولی است که جهت تسکین علائم رینیت آلرژیک و همچنین درمان طولانی مدت آسم کاربرد دارد. هر یک عدد از این قرص حاوی مونته لوکاست 10 میلی گرم به صورت سدیم بوده و تاثیرگذاری سریعی را از خود به جای می‌گذارد. در این مطلب با ویژگی‌های این قرص بیشتر آشنا خواهید شد.

ویژگی ها و موارد مصرف قرص ملوکاست

مونته لوکاست که ترکیب موجود در این فرآورده است، یک آنتاگونیست انتخابی گیرنده لوکوترین با عملکرد و کاربردهای مشابه با زافیرلوکاست بوده و البته بر اساس گزارش‌ها طول مدت فعالیت آن طولانی‌تر است و به‌صورت نمک‌های سدیم تجویز می‌شود. ولی دقت کنید که دوزها بر اساس پایه بیان می‌شوند به طوری‌که 10/37 mg مونته لوکاست سدیم تقریبا معادل با 10 میلی گرم مونته لوکاست است. همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، از این دارو برای تسکین علائم رینیت آلرژیک و درمان طولانی مدت آسم می‌توان استفاده کرد.

رینیت آلرژیک چیست ؟

جالب است بدانید که حدود 20% از مردم جهان به بیماری ریتیت آلرژیک که بیشتر با نام تب یونجه شناخته می‌شود، مبتلا هستند. این بیماری بیشتر در دهه 30 تا 40 زندگی بروز می‌یابد و از علائم ابتلا به آن می‌توان به عطسه، آبریزش بینی، احتقان و خارش بینی اشاره کرد. تب یونجه همچنین ممکن است با ایجاد سردرد، خستگی و اختلال در خواب در زندگی افراد تاثیر منفی بگذارد و روال معمول زندگی را بر هم بریزد. رینیت آلرژیک هم به صورت دائمی و هم به صورت فصلی می‌تواند خود را نشان دهد.

این بیماری اگر فصلی باشد، با تغییر در فصل و قرار گرفتن در معرض آلرژی‌زاهای فصلی به وجود می‌آید اما چنانچه دائمی باشد، احتمالا ناشی از موجودات میکروسکوپی به نام مایت است که در گرد و خاک وجود دارند.

آسم چیست ؟

گفتیم که یکی از موارد استفاده از قرص ملوکاست سبحان دارو درمان طولانی مدت آسم است. آسم شرایطی را ایجاد می‌کند که در آن مسیرهای تنفسی تنگ و ملتهب شده و علائمی همچون سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه بروز می‌یابد. بیماری آسم می‌تواند خفیف یا شدید بوده و علائم آن از فردی به فرد دیگر کاملا متفاوت و متغیر باشد. اگر اختلال در تنفس شدت یابد، به این معنا است که آسم شدت بیشتری پیدا کرده است و گاه شاید بسیار خطرناک باشد.

SiderAL
قرص آهن با جذب بالا
قیمت: 260.000 تومان
قیمت با تخفیف:197.000 تومان
SiderAL
قرص آهن با جذب بالا
قیمت اصلی: 260.000 تومان
قیمت با تخفیف: 197.000 تومان

علت بروز آسم در افراد به طور دقیق مشخص نیست اما برخی عوامل ژنتیکی و محیطی را در بروز و شدت یافتن آن می‌توان دخیل دانست. آلرژن‌های موجود در هوا، عفونت‌های تنفسی، استرس، مصرف برخی داروها، سرماخوردگی، کشیدن سیگار و بیماری رفلاکس معده می‌تواند از عوامل تحریک کننده نشانه‌های آسم به شمار آید.

  ملوکاست

جهت کنترل بیماری آسم و رینیت آلرژیک می‌توان از قرص ملوکاست سبحان دارو استفاده کرد.

نحوه مصرف قرص ملوکاست

این دارو که فقط توسط پزشک تجویز آن باید صورت گیرد، تنها یک بار در روز باید استفاده شود. محصول فوق را می‌توان همراه با غذا یا بدون همراهی غذا مورد مصرف قرار داد. در رابطه با مصرف این قرص به موارد زیر دقت کنید:

  • اگر جهت جلوگیری از آسم ناشی از ورزش این دارو برای شما تجویز شده است، 2 ساعت قبل از ورزش آن را بخورید؛ مگر اینکه پزشک تجویز دیگری کرده باشد.
  • مطمئن شوید که دیگر فرآورده‌های دارویی که شامل ماده موثره مشابه یعنی مونته لوکاست هستند را مصرف نمی‌کنید.
  • حتی اگر هیچ علائمی ندارید یا اگر دچار یک حمله حاد آسم شدید، باز هم باید دارو را مصرف نمایید.
  • مصرف این دارو را تا هنگامی که پزشک تجویز نموده است، ادامه دهید.

همچنین اگر مصرف یک دوز از دارو را فراموش کردید، از مصرف دوز فراموش شده منصرف شده و به رژیم منظم قبلی برگردید. هرگز برای جبران دوز فراموش شده، دوز دارو را دو برابر نکنید.

عوارض جانبی و تداخل دارویی

عوارضی نظیر سرگیجه و خواب‌آلودگی با مصرف قرص ملوکاست به ندرت گزارش شده است اما ممکن است در برخی افراد بروز یابد؛ بنابراین پس از مصرف این دارو از رانندگی و کار با ماشین‌آلات بپرهیزید.

در رابطه با این قرص تداخل دارویی اندکی گزارش شده است. اگر قصد استفاده از این محصول را دارید، فهرست تمام داروهایی که استفاده می‌کنید را در اختیار پزشک بگذارید تا از لحاظ تداخل دارویی آنها را بررسی کند. آسپرین، استامینوفن و ایبوپروفن از جمله داروهایی هستند که با ملوکاست تداخل دارند. اگر همزمان با این دارو هر داروی بدون نسخه، گیاهی یا مکمل ویتامینی یا غذايی  را مصرف می‌کنید به پزشک اطلاع دهید. مخصوصا مهم است که پزشک شما از مصرف این داروها اطلاع داشته باشد: فنوباربیتال، فنی توئین ، ریفامپیسین.

موارد هشدار

به موارد زیر دقت کنید:

  • از قرص ملوکاست نباید جهت درمان فوری علائم حملات حاد آسمی استفاده کنید. به بیمارانی که این مشکل را دارند، عموما توصیه می‌شود تا از داروهای استنشاقی ضروری برای کنترل این حملات استفاده نمایند.
  • ترشح این دارو در شیر مادر مشخص نشده است. اگر شما در حال حاضر شیر خود را به کودک می‌دهید یا تصمیم این کار را در آینده دارید، قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • همیشه اسپری دارویی استنشاقی مربوطه را برای حملات حاد آسم با خود به همراه داشته باشید.
  • در صورت بارداری یا قصد باردار شدن حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
  • این دارو باید در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد، دور از نور و رطوبت نگهداری شود.
  • در صورت بروز هر گونه تغییر خلق یا رفتار فورا به پزشک خود اطلاع دهید
  • اگر آسم یا تنفس شما بدتر شد، سریعا پزشک را در جریان قرار دهید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها