عوارض کپسول فارماژلیتان چیست ؟

1.7/5 - (7 امتیاز)

کپسول فارماژلیتان دانا یکی از بهترین مولتی ویتامین‌های ایرانی است که علاوه بر ویتامین‌ها عناصر معدنی کمیابی را نیز شامل می‌شود. این فرآورده به تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن کمک کرده و در تقویت سیستم ایمنی نیز موثر است. از آنجایی که این محصول در میان مصرف‌کنندگان محبوبیت چشمگیری دارد، بر […]

عوارض کپسول فارماژلیتان

کپسول فارماژلیتان دانا یکی از بهترین مولتی ویتامین‌های ایرانی است که علاوه بر ویتامین‌ها عناصر معدنی کمیابی را نیز شامل می‌شود. این فرآورده به تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن کمک کرده و در تقویت سیستم ایمنی نیز موثر است. از آنجایی که این محصول در میان مصرف‌کنندگان محبوبیت چشمگیری دارد، بر آن شدیم تا در این مطلب عوارض کپسول فارماژلیتان را نیز مورد بررسی قرار دهیم. اگر قصد خرید کپسول فارماژلیتان را دارید، بدون نیاز به نسخه پزشک با مراجعه حضوری به داروخانه یا به صورت آنلاین می‌توانید اقدام نمایید.

فواید مصرف کپسول فارماژلیتان

کپسول فارماژلیتان دانا علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی حاوی عصاره جینسینگ بوده و فوایدی بی‌نظیر را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان می‌آورد. گیاه جینسینگ ضد پیری و ضد خستگی عمل کرده و تاثیری شگفت‌آور در قدرت جسمی و ذهنی افراد می‌گذارد و به افزایش دهنده طول عمر معروف است. مصرف روزانه 1 عدد از این قرص کافی است تا خیال شما از بابت تامین مواد مغذی برای بدنتان کاملا آسوده باشد. از جمله مهم‌ترین فواید کپسول فارماژلیتان دانا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به پیشگیری از کمبود ویتامین و مواد معدنی در بزرگسالان
  • بهبود ضعف، خستگی و کاهش تمرکز
  • افزایش قدرت جسم و ذهن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین A، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و ویتامین‌های گروه B همگی در این محصول موجود هستند و روی، آهن، کلسیم، منیزیم، منگنز و پتاسیم نیز از مهم‌ترین عناصری هستند که در این کپسول وجود دارد. لسیتین سویا نیز یکی دیگر از ترکیبات موجود در فارماژلیتان است که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کرده و هضم غذا را تسهیل می‌نماید.

  فواید فارماژلیتان

بسیاری از افراد قرص فارماژلیتان را با نام فارماتون ایرانی می‌شناسند زیرا ترکیبات این محصول تا حدود بسیاری شبیه به قرص فاماتون است. از آنجایی که کم‌خونی در ایران شیوع بسیاری دارد، در فارماتون ایرانی مقادیر بیشتری آهن وجود دارد و همچنین از لحاظ ویتامین‌های گروه B غنی‌تر است. قرص فارماتون خارجی کمیاب است و خیلی سخت می‌توان آن را در بازار یافت.

بهتر است این مقاله را حتما بخوانید: بهترین جایگزین مکمل های کمیاب

عوارض کپسول فارماژلیتان

فارماژلیتان از نوعی کپسول ژلاتینی نرم ساخته شده که عموما کمترین عوارض گوارشی را در پی خواهد داشت. با این حال عارضه جانبی در مصرف هر نوع دارو یا مکمل غذایی ممکن است حاصل شود. مصرف قرص فارماژلیتان همراه با غذا در کاهش عوارض گوارشی می‌تواند موثر واقع شود. شایع‌ترین عوارض کپسول فارماژلیتان شامل موارد زیر است:

بروز حساسیت

در موارد نادر ممکن است برخی از افراد به مواد تشکیل ‌دهنده این محصول حساسیت داشته و واکنش‌های آلرژیک از خود نشان دهند. البته اشخاصی که به ژلاتین و مواد رنگی حساسیت دارند، نباید از این فرآورده استفاده نمایند. در صورت بروز هر نوع حساسیت، مصرف دارو بلافاصله باید قطع شود.

توصیه می‌شود اگر از حساسیت‌های غذایی بدن خود آگاه هستید، پیش از خرید هر نوع مکمل غذایی ابتدا نگاهی به جدول ترکیبات آن محصول داشته باشید تا متوجه شوید که شامل موادی که برای شما ایجاد حساسیت می‌کند، می‌شود یا خیر.

حالت تهوع و استفراغ

چنانچه اشاره کردیم، احتمال بروز عوارض در صورتی که یک محصول از سافت ژل تهیه شده باشد، بسیار اندک است اما در برخی موارد در میان مصرف‌کنندگان کپسول فارماژلیتان، عوارضی همچون حالت تهوع و استفراغ گزارش شده است که در این صورت نیز مصرف دارو باید فورا متوقف شود. البته در موارد بسیار نادرتر اسهال نیز جزء عوارض کپسول فارماژلیتان می‌تواند باشد.

  حالت تهوع

سردرد

برخی از افراد با مصرف کپسول فارماژلیتان دانا دچار سردرد می‌شوند. همان‌طور که گفتیم، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی در این مکمل غذایی وجود دارند و سردرد نیز عارضه جانبی مصرف یکی از آنها ممکن است باشد. اما این سردرد معمولا آزار دهنده نیست و به سهولت رفع می‌شود.

به هر حال مزایای مصرف کپسول فارماژلیتان خیلی بیشتر از عوارض احتمالی آن است که تنها در برخی از افراد ممکن است رخ دهد. این محصول را می‌توان یکی از بهترین مولتی ویتامین مینرال هایی دانست که در داخل کشور تولید شده است.

تداخل دارویی کپسول فارماژلیتان دانا

پس از آشنا شدن با عوارض کپسول فارماژلیتان بهتر است در مورد تداخل دارویی این فرآورده نیز اطلاعات داشته باشید تا با آگاهی کامل به سراغ مصرف این محصول پرفایده بروید. فارماژلیتان ممکن است با داروهای زیر تداخل داشته باشد:

  • داروهای ضد انعقاد خون از قبیل وارفارین
  • مشتقات ویتامین A از قبیل رتینوئیدها
  • آنتی بیوتیک‌های تترا سایکلین
  • داروهای کاهنده فشار خون
  • ویتامین D

به منظور پیشگیری از بروز تداخل دارویی در صورت استفاده از هر یک از داروهای فوق، با پزشک مشورت کنید تا زمان استفاده از هر دارو را به طور دقیق برای شما مشخص نماید.

بهترین زمان مصرف کپسول فارماژلیتان دانا

اکنون که با عوارض کپسول فارماژلیتان و تداخل دارویی آن آشنا شدید، شاید بهترین زمان مصرف این کپسول نیز یکی از پرسش‌هایی باشد که در ذهن شما وجود دارد. فارماژلیتان را در کنار هر کدام از وعده‌های غذایی خود می‌توانید مورد مصرف قرار دهید اما چنانچه شرکت سازنده این محصول اعلام کرده است، بهترین زمان برای مصرف آن در وعده صبحانه و همراه با یک لیوان آب است. دقت داشته باشید که به منظور جلوگیری از بروز عوارض جانبی مصرف هر نوع مولتی ویتامین مینرال بهتر است همراه با غذا صورت گیرد تا دستگاه گوارش با مشکل مواجه نشود؛ پس حتی الامکان فارماژلیتان را با معده خالی مورد مصرف قرار ندهید.

نکته: مصرف کپسول فارماژلیتان به افراد دیابتی توصیه نمی‌شود زیرا جینسینگ موجود در محصول ممکن است سبب کاهش سطح گلوکز در خون شود و خطرآفرین باشد.

کلام آخر

در این مطلب عوارض کپسول فارماژلیتان را مورد نقد و بررسی قرار دادیم. همان‌طور که حتما با مطالعه این مقاله متوجه شده‌اید، فواید استفاده از این مکمل غذایی خیلی بیشتر از عوارض جانبی آن است که تنها در برخی از افراد و در موارد نادر روی می‌دهد. کپسول فارماژلیتان از لحاظ ترکیبات و ظاهر شباهت زیادی به فارماتون دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد آن را فارماتون ایرانی می‌نامند. باید بگوییم که از لحاظ کیفیت تفاوت چندانی بین فارماتون خارجی و ایرانی وجود ندارد و با خیال راحت می‌توانید فارماژلیتان را جایگزین فارماتون نمایید. آیا مصرف کپسول فارماژلیتان برای شما عارضه جانبی داشته است؟ در این مجله با کمال میل پذیرای نظرات تاثیرگذار شما هستیم.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

126 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عرفان میهمی
عرفان میهمی

سلام من سر درد می‌گیرم هر روز آیا می‌تونه مال قرص فارماژلاتین باشه

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  عرفان میهمی

سلام همراه گرامی، همانطور که در مقاله گفته شد برخی از افراد ممکن است با مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین مینرال دچار سردرد شوند اما این عرضه شایع نیست.

امیر
امیر

فارماتون آمریکایی اگر موجود دارید بنده ممنون میشم اعلام بفرمایید چون من از هر دو مصرف کردم آمریکایی یه چیزه دیگه است واقعا

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  امیر

با سلام خیر موجود نمیباشد کلیه محصولات یا در ایران تولید و یا تحت لیسانس میباشند

دکتر اکرم کرامتی
دکتر اکرم کرامتی
پاسخ به  امیر

سلام کاربر گرامی
خیر در داروخانه ها موجود نیست
سپاس از همراهی شما

امیر
امیر

سلام یعنی لوزارتان می خوری نباید فارماژلیتان هم مصرف کرد؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  امیر

با سلام و احترام
با توجه به توصیه پزشک متخصص باید با فاصله زمانی مناسب استفاده شود .

1 3 4 5