بیماری سینوزیت چیست؟

امتیاز دهید

عفونت سینوزیت از جمله امراض رایج و شایع است که می‌تواند پس از سرماخوردگی یا یک بیماری آلرژیک رخ دهد. البته اینکه دقیقا چه وقت بیماری سرماخوردگی یا آلرژیک به عفونت سینوزسی تبدیل می‌شود یا خیر سخت است. که عمدتا با عفونی شدن سینوس‌ها، بیماری سینوزیت هم ایجاد خواهد شد. اما برخی از علائم کلیدی […]

بیماری سینوزیت چیست؟

عفونت سینوزیت از جمله امراض رایج و شایع است که می‌تواند پس از سرماخوردگی یا یک بیماری آلرژیک رخ دهد. البته اینکه دقیقا چه وقت بیماری سرماخوردگی یا آلرژیک به عفونت سینوزسی تبدیل می‌شود یا خیر سخت است. که عمدتا با عفونی شدن سینوس‌ها، بیماری سینوزیت هم ایجاد خواهد شد.

اما برخی از علائم کلیدی مانند درد و بروز فشار در صورت، مخاط سبز رنگ و ضخیم، گلو درد، درد در دندان‌های بالایی مشاهده خواهند شد که خبر از بیماری سینوزیت می‌دهند.

در بیشتر مواقع اکثر این علائم در دو هفته یا کمتر از آن بدون درمان خاصی برطرف خواهند شد. اما احتمال مزمن شدن این بیماری همچنان وجود دارد که دلیلی بر طولانی شدن مدت زمان درمان نیز خواهد بود. در ادامه این مطلب از داروخانه آنلاین مثبت سبز بیشتر به جوانب این بیماری خواهیم پرداخت.

آنچه در این مقاله می خوانیم

 نشانه های رایج بیماری سینوزیت

علائم عفونت سینوسی معمولا پس از یک دوره سرماخوردگی یا بیماری آلرژیک ایجاد می‌شود. سینوزیت بر اساس مدت زمان طولانی بودن علائم در افراد طبقه بندی می‌شود.

سینوزیت حاد: بروز علائم کمتر از چهار هفته

سینوزیت خفیف: بروز علائم از چهار هفته تا ۱۲ هفته

سینوزیت مزمن: بروز علائم از دوازده هفته و بیشتر که در این شرایط اغلب با علائم خفیف‌تر همراه است که ممکن است با آلرژی به اشتباه گرفته شود.

سینوزیت عود کننده: ابتلا به عفونت سینوسی چهار مرتبه یا بیشتر در طول یکسال رخ می‌دهد که هر مرتبه فرد در حدود هفت روز بیمار خواهد بود.

نشانه های رایج بیماری سینوزیتعفونت حاد سینوسی

علائم عفونت حاد سینوسی شامل موارد زیر است:

درد، فشار و حساسیت در صورت، اطراف چشم، پیشانی و گونه‌ها و همینطور تورم، این علائم با هر بار خم شدن صورت رو به جلو شدیدتر خواهند شد.

همچنین تراکم بالای مخاط در بینی که تنفس را دچار اختلال می‌کند.

  • گلو درد و سردرد
  • درد دندان در فک بالایی
  • کاهش یا از دست دادن بویایی
  • سرفه که در شب بیشتر خواهد شد
  • احساس عمومی ضعف همراه با تب

توجه داشته باشید علائم عفونت حاد سینوسی در کودکان کاملا شبیه بزرگسالان است اما علائم دیگری از قبیل موارد زیر برای کودکان وجود دارد:

تحریک پذیری یا خستگی

حالت تهوع و استفراغ

تب که در حدود سه روز در بدن باقی می‌ماند که در این زمان مخاط بینی به رنگ تیره‌تری خارج می‌شود.

بسیاری از این علائم با سرماخوردگی همپوشانی دارد و اگر چند روز تا یک هفته بیشتر این علائم را حس نکنید شما به سینوزیت مبتلا نشده‌اید.

بنابراین زمانی فرد دچار سینوزیت شده است که علائم مذکور را ده روز یا بیشتر داشته باشد.

اگر علائم عفونت حاد سینوسی بیش از چهار هفته به طول انجامد شما مبتلا به عفونت سینوسی عود کننده شده‌اید.

عفونت مزمن سینوس

علائم سینوزیت مزمن شبیه به سیونزیت حاد است البته کمی خفیف‌تر از آن است که بیش از دوازده هفته در بدن باقی می‌ماند. در این مدت شما دو یا چند نشانه را بیشتر خواهید داشت.

  • احساس درد یا فشار در صورت
  • عدم احساس بو یا طعم
  • آبریزش قطره‌ای بینی
  • سرفه در کودکان
  • گرفتگی بینی

علائم دیگر عفونت مزمن سینوسی ممکن است شامل درد دندان و فک، درد گوش، نفس بد و سرفه‌ای که در شب بدتر می شود نیز باشد. اغلب افراد در این موارد خستگی را گزارش می‌دهند.

نشانه های نادر بیماری سینوزیت

سینوزیت حاد معمولا توسط یک ویروس ایجاد می‌شود، اما باکتری‌ها می‌توانند در سینوس پر شده و شروع تولید باکتری نمایند. برآورد شده است که فقط حدود ۲ درصد از عفونت‌های سینوسی حاد باکتریایی هستند.

از آنجا که التهاب ویروسی باید پس از چند روز بهبود یابد و به طور کل از بین برود، اگر علائم بدون پیشرفت بیش از ۱۰ روز طول بکشد یا بهتر شدند، پس از آن بدتر می شود (عفونت دوگانه).

این نوع عفونت سینوس ممکن است به یک آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد. سینوس‌ها در کنار ساختارهای مهم مانند چشم و مغز قرار دارند. یک عفونت باکتریایی سینوس احتمال کمی برای گسترش در این مناطق دارد.

علائم و نشانه های عفونت جدی که نیاز به ارزیابی فوری دکتر دارند عبارتند از:

  • تب بالای ۱۰۱ درجه
  • تورم یا قرمزی در اطراف چشم یا پلک ها، مشکل باز کردن یا حرکت چشم شما، یک چشم براق
  • تغییرات در دید شما، از جمله از دست رفتن بینایی
  • گیجی
  • خواب آلودگی بیش از حد یا مشکل بیدار شدن از خواب
  • گرفتگی گردن
  • سردرد شدید در جلوی سر شما

احساس بوی شما می تواند کاهش یابد یا شما آن را به طور کامل با سینوزیت از دست بدهید. این می تواند به دلیل انسداد باشد، یا ممکن است به علت آسیب به عصب بویایی و دیگر ساختارها باشد. در حالی که از دست دادن حس بویایی اغلب موقت است، و شما دچار تغییرات چشمگیری نخواهید شد.

به طور خاص، سینوزیت باکتریال حاد، عوارض جدی نادری دارد به طوریکه از هر ۱۰۰۰ نفر یک نفر دچار این بیماری می‌شود.

شایعترین آنها گسترش عفونت به پلاگین چشم و ساختارهای مربوط به چشم است. هر گونه تغییرات تورم، قرمزی یا اختلال بینایی باید بلافاصله توسط یک پزشک ارزیابی شود تا سریعتر اقدامات درمانی صورت پذیرد. این عفونت ممکن است شامل بافت‌های نرم (سلولیت) یا آبسه‌ای در سوکت چشم باشد.

بیشترین ارتباط با عوارض نادر چشم، تشکیل لخته در عروق خونی پشت چشم است. این می‌تواند منجر به اختلال بینایی یا نابینایی شود. سینوزیت قارچی مهاجم حاد یا مزمن نیز می‌تواند به ساختارهای چشم و اطراف چشم آسیب برساند.

به ندرت، عفونت باکتری یا قارچی سینوسی می تواند به استخوان جمجمه (استئومیلیت) یا مغز گسترش یابد، مننژیت یا آبسه در مغز ایجاد می شود. نشانه‌های سردرگمی، خواب آلودگی، سردرد شدید یا سفا شدن گردن مربوط به علائم عفونت باکتریایی است.

اگر سینوزیت مزمن دارید، یک نوع کیست موسوم به mucocele سینوس پارانازال می‌تواند در بدن شما رشد کند. که بر سینوس‌ها و سازه‌های مجاورفشار ایجاد می‌کند. در رابطه با درمان آنتی بیوتیک‌ها یا کورتیکواستروئیدها ممکن است این نوع از عفونت را نتوانند از بین ببرند، زیرا دیواره‌ای در اطراف خود ایجاد کرده است. در این شرایط ممکن است که نیاز به جراحی باشد.

پولیپ بینی به صورت رشد غیر سرطانی در بینی و سینوس‌ها است که اغلب در افراد مبتلا به التهاب سینوسی مزمن یا عفونت‌های سینوس رخ می‌دهد. این رشد باعث می‌شود که سینوس‌ها از بین بروند و این باعث افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های سینوسی می‌شود.

یک بیمار ممکن است مشکلات سینوسی دیگری مانند توربین‌های بزرگ (concha bullosa) یا یک جداره متخلخل داشته باشد. عمل جراحی سینوس احتمالا برای حذف پولیپ‌ها یا حل مشکل برای تخلیه سینوسی بهتر باشد.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

بیشترین زمان بیماری سینوزیت در ۱۰ روز یا کمتر بدون نیاز به مراقبت بهداشتی قابل درمان است اما اگر این مدت بیش از ۱۰ روز یا تا دو هفته به طول انجامید و نشانه‌های بیماری بهبود نیافت، وقت آن است که با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر هر کدام از این علائم را دارید، باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید:

علائم شما شدید هستند یا پس از هفت روز بدتر می‌شوند.

سردرد شما به صورت جدی وجود دارد.

درجه تب شما بالا باشد.

شما دوره‌ای از آنتی بیوتیک‌های تجویزی را به پایان رسانده‌اید، اما هنوز نشانه‌هایی از بیماری در شما وجود دارد.

اگر شما به طور مکرر به این بیماری مبتلا شده‌اید حتما پزشک خود را به منظور تشخیص دقیق‌تر در جریان کامل قرار دهید

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها