زینک پلاس چه عوارضی دارد؟

3.4/5 - (5 امتیاز)

زینک پلاس یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های غذایی به منظور بهبود عملکرد سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست و مو است. این مکمل سالهاست که در دسته پرفروش‌ترین محصولات داروخانه قرار گرفته و افراد بسیاری برای درمان ریزش مو، رفع خشکی پوست و استحکام ناخن‌های خود از آن استفاده کرده و به نتیجه مطلوب خود دست […]

عوارض قرص زینک پلاس

زینک پلاس یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های غذایی به منظور بهبود عملکرد سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست و مو است. این مکمل سالهاست که در دسته پرفروش‌ترین محصولات داروخانه قرار گرفته و افراد بسیاری برای درمان ریزش مو، رفع خشکی پوست و استحکام ناخن‌های خود از آن استفاده کرده و به نتیجه مطلوب خود دست یافته‌اند. در این مطلب به فواید، موارد مصرف و عوارض قرص زینک پلاس می‌پردازیم.

فواید قرص زینک پلاس

قرص زینک پلاس چیست؟ مکملی است که عنصر روی مهم‌ترین ترکیب موجود در آن به شمار می‌آید. در مکمل زینک پلاس معمولا در کنار زینک (روی) از ویتامین C و انواع ویتامین‌های گروه B نیز استفاده می‌شود. زینک پلاس اغلب در سه قالب شربت، کپسول و قرص جوشان در بازار عرضه شده و مصرف آن فواید زیر را به همراه دارد:

  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کمک به ارتقاء سلامت پوست، مو و ناخن
  • تامین ویتامین‌های مورد نیاز جهت سلامت پوست، مو و ناخن
  • تقویت، جلوگیری و درمان ریزش مو
  • استحکام ناخن‌ها و پیشگیری از شکننده شدن آنها
  • افزایش رشد جسمی و ذهنی در کودکان و نوجوانان
  • تقویت قدرت باروری

خرید زینک پلاس از داروخانه نیازی به نسخه پزشک ندارد.

  زینک پلاس

عوارض قرص زینک پلاس

زینک پلاس نیز مانند دیگر مکمل‌های غذایی در کنار فواید بی‌نظیری که دارد، در صورت عدم استفاده صحیح می‌تواند عوارضی را در پی داشته باشد. بهتر است جهت جلوگیری از مواجه شدن با عوارض قرص زینک پلاس، این مکمل را با دستور پزشک استفاده نمایید و در غیر این صورت به مقدار مصرف این محصول که روی جعبه آن حتما قید شده است، توجه کرده و هرگز خودسرانه مقدار مصرف را افزایش ندهید. مواردی که در قسمت زیر به آنها اشاره می‌شود از جمله عوارض قرص زینک پلاس بوده که در موارد نادر و اغلب در صورت عدم استفاده صحیح رخ می‌دهند:

  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
  • کاهش سطح کلسترول خوب در خون
  • افزایش اسید اگزالیک در ادرار
  • تکرر ادرار
  • اسهال
  • اختلال در خواب
  • خواب آلودگی
  • سردرد
  • تپش قلب
  • کاهش انرژی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • معده درد
  • قرمزی موقت صورت و گردن

  خواب آلودگی

بررسی ترکیبات موجود در قرص زینک پلاس و عوارض آنها

چنانچه اشاره کردیم، قرص زینک پلاس به جز “روی” حاوی ویتامین‌‎های دیگری نیز هست که در اینجا به طور جداگانه به بررسی هر یک از آنها و همچنین عوارض جانبی آنها می‌پردازیم:

عوارض مصر ف بیش از حد زینک

زینک (روی) به ترشح و تنظیم بیش از 100 آنزیم در بدن کمک کرده و در واکنش‌های بیولوژیکی مهمی نقش دارد. روی به ارتقاء سیستم ایمنی بدن کمک نموده و در حفظ سلامت پوست، مو و ناخن موثر است. روی در ترمیم زخم‌ها نیز نقشی کلیدی داشته و به درمان آکنه نیز کمک می‌کند. مصرف خودسرانه زینک و عدم توجه به دوز توصیه شده عوارض جانبی زیر را به همراه دارد:

  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن
  • از دست دادن اشتها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد معده
  • سردرد
  • اسهال

عوارض مصر ف بیش از حد ویتامین c و ویتامین B

در ترکیبات مکمل های زینک پلاس علاوه بر زینک ترکیبات دیگری از جمله ویتامین c و ویتامین های گروه B نیز استفاده شده است. بنابراین عوارض قرص زینک پلاس تنها به عنصر روی موجود در آن مربوط نمی‌شود و ممکن است به دیگر ترکیبات آن ارتباط داشته باشد. و

یتامین‌های گروه ب محلول در آب هستند و مقدار اضافی آنها معمولا به راحتی از راه ادرار دفع می‌شود اما به هر حال جهت جلوگیری از بروز عوارض جانبی احتمالی باید به مقدار مصرف آنها توجه کرد. تشنگی بیش از حد، بیماری‌های پوستی، تاری دید، درد شکم، حالت تهوع، استفراغ، افزایش ادرار، اسهال و گرگرفتگی از عوارض مصرف بیش از حد ویتامین‌های گروه B هستند. از آنجایی که در زینک پلاس از این گروه ویتامین‌ها استفاده شده است، در صورت عدم استفاده صحیح از این مکمل ممکن است با عوارضی که قید شد، مواجه شوید.

 ویتامین C از جمله ویتامین‌های محلول در آب بوده که خاصیت آنتی اکسیدانی فوق‌العاده‌ای دارد. گر از منابع طبیعی ویتامین C استفاده نمایید معمولا عوارضی به وجود نمی‌آید اما هنگامی که در قالب مکمل از این ویتامین استفاده می‌کنید، مصرف بیش از اندازه از آن می‌توانند عوارض زیر را در پی داشته باشد:

  • اسهال
  • تهوع
  • استفراغ
  • تپش قلب
  • گرفتگی شکم
  • سردرد
  • بی‌خوابی

  حالت تهوع

برای جلوگیری از عوارض قرص زینک پلاس چه کنیم ؟

قرص زینک پلاس یک فرآورده ایمن و مفید است که علاوه بر اینکه به جبران کمبود روی، ویتامین C و ویتامین‌های گروه B کمک می‌کند، می‌تواند سیستم ایمنی شما را ارتقاء بخشیده و در رفع خشکی پوست، ریزش مو و شکننده شدن ناخن‌ها موثر باشد.

بر اساس تجربه شخصی بسیاری از افراد، زینک پلاس در چاقی صورت و افزایش اشتها نقش داشته و می‌تواند به بهبود رشد و افزایش وزن نیز کمک کند اما در این زمینه هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است تا صحت این موارد تائید شود.

کمتر پیش می‌آید که فردی با مصرف زینک پلاس دچار عوارض جانبی شود. معمولا توصیه می‌شود که روزانه یک بار از قرص زینک پلاس استفاده نمایید. برای پیشگیری از عوارض جانبی قرص زینک پلاس تنها کافی است که به همان مقدار توصیه شده یا طبق دستور پزشک از زینک پلاس استفاده کنید. با این حال اگر باز هم حتی با مصرف صحیح این قرص متوجه عارضه جانبی خاصی شدید، در اسرع وقت پزشک را مطلع نمایید تا شما را راهنمایی کند.

آیا عقب افتادن پریود از عوارض مصرف زینک پلاس است ؟

علی رغم اینکه برخی از افراد اذعان می‌دارند که پس از مصرف زینک پلاس دچار اختلال در چرخه قاعدگی شده و پریود آنها عقب افتاده است، هیچ منبع علمی برای تائید این موضوع وجود ندارد و در هیچ یک از منابع عنوان نشده که با خوردن زینک پلاس پریود شما عقب خواهد افتاد. بر اساس پاره‌ای از تحقیقات مصرف قرص زینک پلاس در دوز 30 میلی گرم یک تا چهار روز قبل از شروع عادت ماهیانه موجب می‌شود تا از مقدار دردهای قاعدگی کاسته شود. بنابراین مصرف زینک پلاس حتی برای بهبود چرخه قاعدگی نیز می‌تواند مفید باشد. اگر شما زینک پلاس مصرف می‌کنید و پریودتان عقب افتاده است، علت را باید در موارد دیگری جستجو کنید مثلا ممکن است دچار اختلالات هورمونی شده باشید.

سخن پایانی

قرص زینک پلاس فواید بی‌نظیری دارد و در جهان به عنوان یکی از بهترین مکمل‌های غذایی برای تقویت سیستم ایمنی و بهبود سلامت پوست و مو کاملا شناخته شده است. اگر می‌خواهید عوارض قرص زینک پلاس به سراغ شما نیاید، کافی است که از این قرص در دوز توصیه شده استفاده نمایید. آیا تاکنون از زینک پلاس استفاده کرده‌اید؟ این قرص چه فوایدی را برای سلامتی شما داشته است؟

مطالب مرتبط
دسته بندی: مکمل غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

365 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صابر
صابر

سلام..
من یه ماه است که فولیکوژن و زیک رو مصرف میکنم و مدفوع خیلی آبکی و کم شده باید چکار کنم بعضی مواقع دل‌درد هم دارم

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  صابر

سلام همراه گرامی، در صورت عدم حساسیت به اجزای فرآورده این عوارض از عوارض شایع این مکمل‌ها نیست.

زانا
زانا

سلام ممنونم بخاطر توضیحاتتون
آیا قرص زینک پلاس 15 eurho vital برای سن 17 سالگی مشکلی نداره من برای ریزش مو استفاده میکنم

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  زانا

سلام روز بخیر
خیر ممانعتی ندارد

A.s
A.s

سلام وقت بخیر من طبق تجویز پزشکم برای ریزش‌ مو ام قرص زینک پلاس پابا هرروز بعداز ظهر مصرف میکنم اما خیلی خواب دارم و انرژیم کم شده و همچنین فکرمیکنم هرچی مطالب یا کتاب میخونم اصلا تو ذهنم نمیره چیکارباید کنم تازه بسته داروم نصف شده آیا باید از ادامه مصرف خودداری کنم؟

کارشناس علمی و بهداشتی
کارشناس علمی و بهداشتی
پاسخ به  A.s

سلام روز بخیر
دوست عزیز برای افزایش سطح انرزی بدن میتوانید از مولتی ویتامین اپتی ومن گلدن لایف و همینطور برای افزایش تمرکز و حافظه در صورتیکه سابقه حساسیت به گیاه جینکوبیلوبا یا سایر اجزاء فرآورده را دارند مصرف نشود.

https://mosbatesabz.com/product/golden-life-opti-woman/
https://mosbatesabz.com/product/dine-gingo-b-z-coated-tabs/

محمدرضا
محمدرضا

سلام من یونی زینک چند روزه مصرف میکنم زینک باعث تب میشه؟

کارشناس تغذیه
کارشناس تغذیه
پاسخ به  محمدرضا

سلام همراه گرامی، تب از عوارض شایع مصرف زینک نمی‌باشد.

نگین میرزائی
نگین میرزائی

سلام دکتر ممنون میشم راهنماییم کنید من چن روزی هست از قرص ایکس مارت زینک استفاده میکنم برای رشد موهام و خب چون باید زینک بدون آهن استفاده می‌کردم دکتر داروخونه این قرص رو بهم پیشنهاد کردن روزی یکی میخورم میخواستم ببینم مشکلی نداره دوزش 30 میله؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده

سلام کاربر گرامی
بهتر است آزمایش دهید اگر زینک شما زیاد باشد این دوز بالاست اما اگر کمبود زینک داشته باشید برای شما مناسب است.
سپاس از همراهی شما

مرجان
مرجان

سلام دکتر من یک ماه قاعدگیم عقب افتاده و قرص زینک زرد رنگ مصرف میکردم روزی یک عدد، ایا ممکنه از قرص زینک باشه؟

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  مرجان

سلام دوست عزیز
تاکنون این عوارض گزارش نشده است .

ardeshir
ardeshir

سلام
وقت بخير
زينك ميتونه باعث تيره شدن رنگ دندون بشه؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  ardeshir

سلام کاربر گرامی
قرص زینک خیر اما شربت زینک “می تواند” به مرور رنگ دندان را تیره کند در کل توصیه می شود بعد از مصرف شربت یا قطره دهان شسته شود.
سپاس از همراهی شما

معصومه
معصومه

سلام ۵روزی هست از قرص زینک استفاده میکنم و دقیقا از زمان مصرف قرص ترشحات بد بو دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

دکتر اکرم کرامتی
دکتر اکرم کرامتی
پاسخ به  معصومه

سلام کاربر گرامی
این عارضی ربطی به مصرف زینک ندارد .
سپاس از همراهی شما

علی محمدی
علی محمدی

سلام وقت بخیر دکتر قرص زینک پلاس و قرص بیوتین رو روزی ۱ بار میخورم بعد از چند وقت حس تپش قلب دارم ممکنه از قرص باشه

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  علی محمدی

سلام کاربر گرامی
این عارضه برای این مکمل ها گزارش نشده اما بهتر است مصرف آن را چند روز قطع نمایید و نتیجه را بررسی کنید.
سپاس از همراهی شما

سحر
سحر

سلام وقتتون بخیر
ممنون میشم راهنمایم کنید واقعا ضروریه و خیلی گرفتن جواب این مشکل برام مهمه
مادرم دقیق ۳۲ روز عمل افتادی مثانه انجام داده و از روز اول دکتر براش زینک پلاس تجویز کرده ولی مشکل ادارش حل نشده وعفونت پیدا کرده و زخمش خوب نشده هنوز آیا ممکنه از عوارض زینک باشه
چون توی سایت خوندم که زینک مانع بهبود سریع زخم میشه و ممکنه تکرر ادار داشته باشن لطفا راهنمایی م کنید

کارشناس ارشد تغذیه
کارشناس ارشد تغذیه
پاسخ به  سحر

با سلام کاربر گرامی،
بله ،اینها میتواند در نتیجه مصرف زینک باشد. با مشورت پزشک، مصرف را قطع کنند.

....
....

سلام دو هفته از قرض زینک پلاس برای بدنسازی بعد نهار استفاده میکنم و الان قسمت بالایی شکمم احساس در میکنم باید چیکار کرد….

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  ....

سلام کاربر گرامی
این عارضه برای زینک گزارش نشده اما بهتر است مصرف آن را چند روز قطع نمایید و نتیجه را بررسی کنید.
سپاس از همراهی شما

مهتاب
مهتاب

سلام من نزدیک یک ماه است یک روز در میان قرص زینک استفاده میکنم برای جلوی موی سرم ، مفید بوده ولی مشکل اینجا است که خیلی خسته و خواب آلود هستم و هر چه می‌گذرد بیشتر می شود .
گفتم از شما راهنمایی بخواهم شاید بتوانید کمکی کنید .

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  مهتاب

سلام کاربر گرامی
خستگی و خواب آلودگی می تواند علل مختلفی از جمله کم خونی داشته باشد که نیاز به بررسی دارد.
اگر با شروع مصرف زینک این اتفاق برای شما افتاده بهتر است فعلا مصرف آن را قطع کرده و آزمایش دهید.
سپاس از همراهی شما

صادق
صادق

سلام من دو ماهه قرص زینک پلاس رو مصرف میکنم
ولی یه مدته شدیدا ریزش مو گرفتم
ممکنه دلیلش عوارض قرص باشع؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  صادق

سلام کاربر گرامی
خیر زیتک پلاس باعث تقویت مو می شود و از ریزش هم جلوگیری می کند بهتر است عوامل دیگر را بررسی نمایید.
سپاس از همراهی شما

سولین
سولین

سلام دکتر من از زینک پلاس ۱۰ استفاده میکنم و از وقتی خوردن اون رو شروع کردم ترشحات واژنم خیلی زیاد شده میتونم بگم ۵ برابر شده خواستم بپرسم دلیلش میتونه زینک پلاس باشه؟ چون هیچ داروی دیگه‌ای استفاده نمیکنم از وقتی زینک پلاس و استفاده میکنم این اتفاق داره میوفته

مجله مثبت سبز
مجله مثبت سبز
پاسخ به  سولین

سلام کاربر گرامی
این عارضه برای زینک گزارش نشده اما بهتر است مصرف آن را چند روز قطع نمایید و نتیجه را بررسی کنید.
سپاس از همراهی شما

Zafari
Zafari

ممکنه این قرص باعث درهم ریختگی دوره قاعدگی باشه؟؟؟

دکتر سیدی زاده
دکتر سیدی زاده
پاسخ به  Zafari

سلام کاربر گرامی
خیر زینک حتی به تنظیم سیکل هم کمک می کند.
سپاس از همراهی شما

1 9 10 11