مجله مثبت سبز

برای سلامت مو چه باید کرد؟

3.5/5 - (2 امتیاز)

در هر سنی که باشیم، اگر زن باشیم یا مرد سلامت مو و حیات آن برای تک تک ما اهمیت دارد، چرا که بخش اعظمی از رمز و رموز زیبایی ظاهری افراد علاوه بر داشتن پوست صاف و یکدست در گرو داشتن موهای سر آنها است. سلامت مو باید مدام تحت بررسی قرار بگیرد زیرا […]

برای سلامت مو چه باید کرد؟

در هر سنی که باشیم، اگر زن باشیم یا مرد سلامت مو و حیات آن برای تک تک ما اهمیت دارد، چرا که بخش اعظمی از رمز و رموز زیبایی ظاهری افراد علاوه بر داشتن پوست صاف و یکدست در گرو داشتن موهای سر آنها است.

سلامت مو باید مدام تحت بررسی قرار بگیرد زیرا کم توجهی به آن و عدم استفاده از محصولات مراقب پوست و مو سلامت مو موجب ریزش و از بین رفتن موها شده که این خود دلیلی بر از دست دادن زیبایی و نشاط چهره است.

آنچه در این مقاله می خوانیم

تست سلامت مو در چند ثانیه

ابتدا برای تشخیص سلامت مو آزمایشی را مطرح می‌کنیم که با انجام آن از سلامت مو خود اطمینان خاطر پیدا کنید.

برای این تست کافی است چند تار مو را در یک کاسه آب بریزید و منتظر شوید ببینید، که آیا موهایتان بر روی آب شناور می‌مانند یا به زیر آب فرو رفته و غرق می‌شوند.

اگر موهایتان بر روی آب ماندند نشاندهنده سلامت مو است، اما اگر موهایتان به داخل آب فرو رفت و آب در آنها نفوذ کرد و رنگ مو تغییر پیدا کرد، نشانه خوبی نیست و به این معنی است که موهای ما سالم نبوده و اختلالی در آنها وجود دارد.

راه های حفظ سلامت مو

سلامت مو در صورتی امکان‌پذیر است که هم مراقبت‌های ضروری از مو رعایت شود و هم محصولات مراقبت مو  استفاده شود.

استفاده از محصولات مراقبتی مو

اولین توصیه‌ای که تمامی متخصصین پوست و مو دارند این است که برای مراقبت و تقویت مو‌ها استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی را پیشنهاد می‌کنند.

ضرورت استفاده از این محصولات برای بازگردانی مو به حالت طبیعی خود، وجود ترکیبات تقویت کننده‌ای مانند پروتئین، آمینو اسید، ویتامین‌های E (تقویت ساقه مو)، ویتامین A (شفافیت و جلوگیری از ریزش مو) و ویتامین C (رفع خشکی مو) است که کیفیت و فرمول ساخت آن در هر محصول متفاوت است.

بنابراین با انتخاب محصول مناسب قطعا مقادیر مناسبی از ویتامین‌های مذکور را دریافت خواهید کرد.

هرگز از شامپو‌هایی که مو را خشک می‌کنند استفاده نکنید. همچنین هنگام استفاده از نرم‌کننده مو، ابتدا مایع نرم‌کننده را با کمی فاصله از ریشه موها بزنید و سپس این روند را تا انتهای تارهای مو ادامه دهید.

برای افزایش تأثیر نرم‌کنندگی می‌توانید پس از اتمام کار، موهایتان را با حوله گرم یا کلاه حمام بپوشانید. این کار به نفوذ عمیق‌تر ترکیبات نرم‌کننده در ساقه و فولیکول‌های مو کمک می‌کند. همچنین استفاده از نرم‌کننده مو و ماسک پروتئینه برای حفظ استحکام تار‌های مو مفید است.

به خاطر داشته باشید با وجود اینکه استفاده از محصولات با‌کیفیت می‌تواند به تقویت مو کمک کند، اما استفاده نادرست و بیش از حد از این محصولات کاملا برعکس عمل می‌کند و می‌تواند یکی از علت‌های ضعیف و نازک شدن تار‌های مو باشد.

ترمیم تارهای موی ضعیف‌شده به مراتب از تقویت و جلوگیری از آسیب دیدن موها پرهزینه‌تر و سخت‌تر است چرا که شما مجبور می‌شوید از محصولات تقویت‌کننده بیشتری استفاده کنید.

استفاده بیش از حد از این محصولات نیز موجب می‌شود موهای شما آسیب‌پذیرتر شوند و سلامت مو به مخاطره افتد و به علت باز شدن کوتیکول یا پولک‌های مو حالت خشن و زبری پیدا کنند.

سعی کنید موهایتان را فقط در مواقعی که پوست سر مقدار زیادی چربی تولید می‌کند شامپو بزنید. وجود الکل در ترکیبات بعضی شامپوها موجب خشک شدن مو‌ها می‌شود، بنابراین نباید از این نوع شامپو‌ها استفاده کنید. خرید ماسک مو را نیز به شما پیشنهاد می‌دهیم تا بعد از شامپو از آن استفاده نمایید.

در نتیجه حین خرید محصولات پوست و مو توجه کافی به محصولات و نوع موی خود داشته باشید.

مراقبت های ضروری و لازم از موها

یک سری بایدها و نبایدها برای افزایش سلامتی مو به شرح زیر وجود دارد:

تا می توانید از موخوره فاصله بگیرید

موخوره یکی از مشکلات شایع در موهای افراد خصوصا خانم‌ها است که متاسفانه تا به امروز هنوز درمان قطعی برای آنها یافت نشده است.

تنها راه‌ چاره کوتاه کردن موها هر 6 تا 8 هفته است. که در این خصوص چرب کردن نوک موها با روغن زیتون و روغن نارگیل بسیار موثر است.

استفاده محدود از سشوار و اتوی مو

حرارت بیش از حد موها منجر به خشک شدن آنها می‌شود این بدان معنی است که موی خشک چربی طبیعی خود را از دست می‌دهد و مستعد دریافت بیماری زا جمله موخوره می‌شود.

هیچ می‌دانید سشوار کشیدن مو باعث می‌شود تا موها رطوبت هوا را بگیرند و پس از مدت کمی وز شوند.

بنابراین سعی کنید قبل از اقدام به سشوار کشیدن از محصولات محافظتی حرارت استفاده کنید؛ و البته کم کردن حرارت سشوار را فراموش نکنید.

حفظ سلامت مو با استفاده کمتر از اتو مو موهایتان را از حرارت مستقیم آفتاب در امان نگه دارید

آفتاب همانطور که برای پوست مضر است برای موها هم ضرر دارد، بنابراین موهایتان را با استفاده از یک پارچه از حرارت مستقیم آفتاب حفظ کنید تا بدینصورت از خشک شدن آن پیشگیری نمایید.

تاثیر رطوبت زیاد بر مو

یکی دیگر از عواملی که باعث ایجاد صدمه به مو می‌شود رطوبت زیاد به خصوص آب شور است. همچنین شانه و یا برس کشیدن به موی مرطوبی که در هم تنیده شده است هم موجب تحریک مو شده و ساقه آن را آسیب می‌زد و مو دچار ریزش می‌شود.

از رنگ کردن مداوم موها جلوگیری کنید

از دیگر اشتباهات رایج، رنگ کردن مداوم موها است، این کار باعث شکسته شدن مو، قرمز شدن و ریزش موها می‌شود.

به همین منظور متخصصین توصیه می‌کنند تقریبا هر 4 ماه یکبار موهای خود را رنگ کنید که باید حواستان به نوع رنگ مو باشد. زیرا برندهای معتبر رنگ مو آسیب کمتری به موها خواهند رساند.

از ویتامین D غافل نشوید

ویتامین D از آندسته ویتامین‌های تاثیرگذار در سلامت مو است، که می‌توانید از طریق مصرف شیر، آب پرتقال و حبوبات ان را دریافت کنید.

تغذیه سالم برای حفظ سلامت موها

علاوه بر محصولات بهداشتی و مراقبت‌های ضروری، تغذیه سالم از دیگر راه‌کارهای مناسب برای داشتن موهای زیبا و شاداب است.

فراموش نکنید اقلام زیرا در برنامه غذایی خود داشته باشید:

تخم مرغ: این ماده غذایی حاوی ویتامین B7 است که مانع از شکنندگی مو می‌شود.

موز: این میوه خوش مزه دارای یک ماده معدنی به نام سیلیکا است که موجب افزایش ضخامت ریشه مو شده و مقاومت آن را بالا می‌برد.

نقش تغذیه در سلامت موحبوبات: عدس، لوبیا، نخود و غیر از جمله حبوباتی هستند که سرشار از پروتئین بوده و نقش بسزایی در سلامت مو و حفظ شادابی آن دارند.

غذاهای دیگر مانند گوشت قرمز، غذاهای دریایی و چربی‌های مفید هم همگی در پیشگیری از خشک شدن موها و حفظ سلامت آنها تاثیرگذار هستند.

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت مو
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها