مجله مثبت سبز

برای درمان کم خونی چه باید بخوریم؟

4.5/5 - (2 امتیاز)

این مقاله مناسب افرادی است که پزشک از طریق انجام آزمایش CBC (آزمایش خون معمولی که میزان هموگلوبین شما بررسی می شود) کم خونی آنها را تایید نموده است. البته منظور از کم خونی همان کم خونی ناشی از فقر آهن است که شایع‌ترین نوع کم خونی است. این نوع کم خونی  معمولا با علایمی […]

برای درمان کم خونی چه بخوریم

این مقاله مناسب افرادی است که پزشک از طریق انجام آزمایش CBC (آزمایش خون معمولی که میزان هموگلوبین شما بررسی می شود) کم خونی آنها را تایید نموده است. البته منظور از کم خونی همان کم خونی ناشی از فقر آهن است که شایع‌ترین نوع کم خونی است. این نوع کم خونی  معمولا با علایمی مانند احساس خستگی، تنگی نفس و رنگ پریدگی نمایان شود. در این مقاله از داروخانه آنلاین مثبت سبز به این سوال پاسخ می‌دهیم که برای درمان کم خونی چه باید بخوریم ؟ و از چه روش‌های دیگری می‌توانیم استفاده کنیم.

برای درمان کم خونی چه باید بکنیم؟

اگر کم خونی شما به کمبود آهن ارتباط دارد، انتخاب رژیم غذایی خاص می‌تواند به بدن شما کمک کند تا آهن مورد نیاز خود را به دست آورد. حتی اگر تیم پزشکی شما استفاده از مکمل آهن را توصیه کنند، خوردن یک رژیم غذایی سالم و غنی از آهن میتواند در بهبود سریع و سلامتی بدنتان بسیار موثر باشد. در ادامه بهترین مواد غذایی برای کم خونی را معرفی خواهیم کرد. همچنین روش‌های بسیار کاربردی دیگر برای درمان کم خونی را نیز بررسی خواهیم نمود.

خوردن گوشت برای کم خونی

برای درمان کم خونی چه باید بخوریم ؟

غذاهای غنی از آهن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. 

گوشت گاو و سایر غذاهای حیوانی

گوشت گاو

گوشت گاو و سایر غذاهای حیوانی حاوی آهن زیادی هستند. هرچه گوشت تیره تر باشد، منبع آهن آن بهتری است. به عنوان مثال، استیکی که از گوشت قرمز تیره است، قبل از پختن دارای بیشترین میزان آهن است.همچنین گوشت بوقلمون تیره نسبت به گوشت بوقلمون سفید آهن بیشتری دارد.

بیشتر غذاهای گوشتی حاوی مقادیری آهن هستند. اگر گوشت گاو، گوشت خوک، مرغ، ماهی یا هر گوشت دیگری مصرف می‌کنید، آن را کاملا طبخ کنید تا خطر مسمومیت غذایی به حداقل برسد. اما زیاد طبخ دادن باعث از دست دادن ارزش غذایی می شود.

گیاه خواری برای درمان کم خونی

رژیم گیاهی سرشار از آهن

اگر شما نمی‌توانید یا نمی‌خواهید غذاهای گوشتی مصرف کنید، میتوانید به خوردن غذاهای گیاهی سرشار از آهن روی آورید. مانند:

سبزیجات

سبزیجات به دنبال سبزیجات برگدار مانند کلم بروکلی ، اسفناج ، کلم ، شلغم ، و سیب زمینی با پوست ، لوبیا ، نخود فرنگی ، لوبیا سیاه ، گیاهان دریایی و غیره و همچنین سس گوجه فرنگی بگردید.


میوه ها

میوه میوه هایی مانند زردآلو خشک ، انجیر خشک ، کشمش ، آلو و آب آناناس را انتخاب کنید.


غلات

غلات نان غلات سبوس دار، ماکارونی و غلات غنی شده از آهن را انتخاب کنید. برچسب های مواد غذایی را اسکن کنید و به دنبال نان و غلاتی باشید که حاوی 20 درصد یا بیشتر از ارزش روزانه آهن باشد.


آجیل و دانه ها

آجیل تمام آجیل ها و دانه ها حاوی مقادیری آهن هستند. بادام زمینی، بلارد، تخمه آفتابگردان، گردو و مغز بادام را امتحان کنید. کره بادام زمینی حاوی مقداری آهن نیز میباشد.


شیره چغندر (شیره سیاه)

  شیره چغندر در حالی که شیره چغندر یک انتخاب غذایی معمول نیست، حاوی آهن زیادی است. آن را روی غلات گرم مانند جو دوسر، امتحان کنید. اگر طعمش را دوست دارید، هر از گاهی یک قاشق غذاخوری میل کنید تا آهن را در رژیم غذایی خود تقویت کنید. البته شیره انگور و خرما نیز در درمان کم خونی بسیار موثر هستند اما شیره چغندر میزان آهن بسیار بیشتری دارد.

 

راه های دیگر برای به دست آوردن آهن بیشتر

علاوه بر تغییر رژیم غذایی، روش‌های دیگری برای جذب آهن بیشتر وجود دارد، این موارد عبارتند از:

  • آشپزی در ظرف چدن

باور کنید یا نه، غذای شما آهن را از دیگ و قابلمه های چدن جذب میکند. این بخصوص با غذاهای اسیدی مانند گوجه فرنگی و سسهای حاوی گوجه فرنگی خوب کار میکند.

  • ویتامین C  بخورید

ویتامین ث به بدن شما کمک میکند آهن را از غذاهایی که میخورید جذب کند. به عنوان مثال، نوشیدن آب پرتقال )نه کلسیم غنی شده( همراه با وعده غذایی به بدن شما کمک میکند آهن بیشتری را جذب کند.

  • کلسیم خود را کنترل کنید

کلسیم جذب آهن را برای بدن دشوار میکند. مکمل آهن مصرف نکنید و غذاهای غنی از آهن را همراه با شیر، سایر غذاهای سرشار از کلسیم یا مکمل کلسیم مصرف نکنید. خوردن غذاهای سرشار از کلسیم اشکالی ندارد، فقط مطمین باشید که آنها را در زمانهای مختلف نسبت به وعده های غذایی و مکمل های غنی از آهن مصرف کنید.

  • قهوه، چای و سودا را محدود کنید

این نوشیدنی ها باعث میشوند که بدن شما را به دلیل عدم پذیرش آهن سخت نکند. مکمل آهن مصرف نکنید و غذاهای غنی از آهن را همراه با چای ، قهوه یا نوشابه میل کنید.

  • از غلات پرفیبر بپرهیزید

غلات غنی از فیبر، مانند غلات سبوس، انسداد آهن را برای بدن سخت تر میکند. در هنگام خوردن غلات با فیبر زیاد، از یک داروی آهن استفاد نکنید و از غذاهای غنی از آهن را میل کنید.

  • مکمل آهن

زمانی که پزشک تشخیص دهد بدن شما قادر به تامین آهن مورد نیاز نیست یا در موارد خاص مانند بارداری یا قاعدگی شدید که بدن با نیاز به آهن بیشتر دارد، مصرف مکمل آهن را تجویز می‌کند.

در میان مکمل‌های آهن شامل انواع قرص آهم، شربت آهن و … توصیه می‌کنیم از مکمل‌های حاوی سولفات آهنی، گلوکونات آهنی، آسکوربات آهنی یا سیترات آمونیوم آهن است. در هنگام خرید برچسب محصول را بررسی کنید و یک مکمل را که حاوی یکی از این انواع آهن است انتخاب کنید.

هشدار مصرف مکمل آهن

همه ی کم خونی ها مربوط به کمبود آهن نیست، بنابراین قبل از مصرف مکمل آهن با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر از مکمل یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید حتما از نداشتن تداخل با مکمل آهن مطمئن شوید.

به طور کلی ، همیشه باید در مورد داروهای ضد دارویی که مصرف میکنید با پزشک خود صحبت کنید. این بسیار مهم است زیرا برخی مکمل ها و دارو ها میتوانند با داروهای دیگری که مصرف میکنید تداخل داشته باشند. بهتر است قبل از استفاده، این محصولات ایمن باشد و مهر تایید پزشک را دریافت کنید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: کم خونی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها