وقتی نوشابه می خورید دقیقا توی بدن چه اتفاقی می افتد؟

امتیاز دهید

آیا تا به حال به این فکر کردید که وقتی نوشابه می خورید دقیقا توی بدن چه اتفاقی می افتد؟ تاثیر نوشابه بر بدن در این مقاله از داروخانه آنلاین مثبت سبز تمام اتفاقاتی که بعد از خوردن نوشابه در بدن رخ میده رو می خونید. 10 دقیقه اول خوردن یک نوشابه معادل مصرف 10 قاشق […]

وقتی نوشابه می خورید دقیقا توی بدن چه اتفاقی می افتد؟

آیا تا به حال به این فکر کردید که وقتی نوشابه می خورید دقیقا توی بدن چه اتفاقی می افتد؟

آنچه در این مقاله می خوانیم

تاثیر نوشابه بر بدن

در این مقاله از داروخانه آنلاین مثبت سبز تمام اتفاقاتی که بعد از خوردن نوشابه در بدن رخ میده رو می خونید.

10 دقیقه اول

خوردن یک نوشابه معادل مصرف 10 قاشق چایخوری شکره. این میزان بالاتر از میزان توصیه شده برای نیاز روزانه بدن هر فرد محسوب میشه. اسید فسفریک موجود در نوشابه با طعمی که بهش میده باعث میشه حالتون از خوردن اینهمه شیرینی بد نشه و بتونین یک نوشابه رو تا ته بخورید.

اتفاقات بدن در دقیقه 20

در این زمان قند نوشابه به بالاترین میزانش در بدن رسیده و ترشح انسولین آغاز میشه. اینجا کبد وارد عمل میشه و همه قند وارده رو به چربی تبدیل میکنه.  بخاطر تحریک غیرعادی ترشح انسولین در خون، نیاز کاذب به مصرف مواد غذایی چرب در بدن ایجاد میشه.

تشدید و تکرار این حالت خطر مبتلا شدن به دیابت نوع دو یا دیابت چاقی رو افزایش میده. احتمال ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی هم افزایش پیدا میکنه. اتفاق دیگه ای که توی بدن می افته خطر ابتلا به سندرم متابولیکه. این سندرم، در حقیقت به وجود اومدن اختلال در سوخت و ساز بدن افراده.

تغییرات بدن در دقیقه 40

کافئین یک ماده اعتیاد آور محسوب میشه. در دقیقه 40 بعد از اینکه نوشابه می خورید جذب کافئین کامل میشه. در اینجا فشار خون بالا میره، و کبد در پاسخ به حالت ایجاد شده، قند رو به داخل جریان خون رها میکنه. ترشح دوپامین توی مغز بالا میره و حالت سرخوشی در فرد ایجاد میشه. این اتفاق دقیقا همون مکانیسمیه که در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی میشه.

وقتی نوشابه می خورید دقیقا توی بدن چه اتفاقی می افتد؟

در دقیقه 60 بدن در چه وضعیتی قرار می گیره؟

اسید فسفر یکی که طعم نوشابه را لذت بخش میکنه، وارد روده شده و به کلسیم، روی و منیزیم میچسبه. سوخت و ساز بدن بالا میره و به دلیل وجود قند بالا در خون، کلسیم زیادی از طریق ادرار دفع میشه. بعد از مدتی کافئین موجود در نوشابه نیز در نقش یک مخدر قوی وارد عمل میشه. در نتیجه کلسیم، منیزیم و روی که قرار بود جذب بدن بشن، به مقدار بسیار زیادی از طریق ادرار دفع میشن و همراهشون مقدار زیادی آب، سدیم و الکترولیت های دیگه نیز از دست میره.

در انتها، همه این غوغا و هیاهوی ایجاد شده فروکش میکنه و بدن دچار افت قند میشه. بدن فرد در این زمان یا بسیار حساس و تحریک پذیره یا دچار کرختی و بیحالی میشه. همه آبی که میتونست برای بدن مفید باشه، دفع شده و با از بین رفتن اثر کافئین بعد از چند ساعت، فرد دوباره هوس نوشیدن یک نوشابه دیگه می کنه.

 

پادکست

همراهان مجله مثبت سبز اگر وقت لازم جهت مطالعه این مطلب را ندارین به همین منظور توجه شما را به پادکست مربوطه جلب می نماییم. با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها