مواد غذایی غضروف ساز کدامند؟

3.5/5 - (2 امتیاز)

تغذیه‌ مناسب به غضروف ساز طبیعی و سریع کمک می‌کند پس بهتر است در رژیم غذایی روزانه خود، از مواد غذایی مفید استفاده کنیم. به عقیده‌ محققان کمبود لیزین باعث کند شدن سرعت رشد بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود. بدن ما به ازای هر کیلوگرم وزن به روزانه ۱۲ میلی‌گرم لیزین نیاز دارد. مواد غذایی حاوی این […]

غضروف ساز

تغذیه‌ مناسب به غضروف ساز طبیعی و سریع کمک می‌کند پس بهتر است در رژیم غذایی روزانه خود، از مواد غذایی مفید استفاده کنیم. به عقیده‌ محققان کمبود لیزین باعث کند شدن سرعت رشد بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود. بدن ما به ازای هر کیلوگرم وزن به روزانه ۱۲ میلی‌گرم لیزین نیاز دارد. مواد غذایی حاوی این اسیدآمینه در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز عبارت‌اند از:

آنچه در این مقاله می خوانیم

بامیه

بامیه سرشار از ویتامین C،A و مواد معدنی مختلفی مانند کلسیم، پتاسیم و… است. این میوه خواص آنتی‌اکسیدانی دارد که با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند. بامیه غضروف ساز بوده و کاهش التهاب مفاصل بسیار موثر است.

حبوبات

حبوبات حاوی پروتئین، کلسیم، فولات، آهن، ویتامین‌های گروه B و اسید آمینه‌های ضروری هستند. در بین این مواد غذایی، لوبیاها شامل لوبیا قرمز و سفید اثر فوق‌العاده‌ای داشته و در حفظ سلامت مفاصل و غضروف‌ها بسیار موثرند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی، یکی از شاهکارهای غذایی است که برای مقابله با آرتروز مفید است. در بررسی‌های علمی مشخص شده بروکلی به دلیل دارابودن ترکیبات گوگردی مانند سولفورفان‌ها مانع از ساییدگی غضروف‌ها می‌شود. به‌طور کلی خانواده کلم‌ها حاوی کلسیم است و برای سلامت مفاصل توصیه می‌شود.

Osteocare
قرص استئوکر ویتابیوتیکس اورجینال
قیمت: 75.000 تومان
قیمت با تخفیف:59.000 تومان
Osteocare
قرص استئوکر ویتابیوتیکس اورجینال
قیمت اصلی: 75.000 تومان
قیمت با تخفیف: 59.000 تومان

کلم بروکلی

ویتامین C

لازم به ذکر است که ویتامین C علاوه بر افزایش قدرت دفاعی بدن، برای تولید کلاژن و افزایش میزان اکسیژن خون نیز الزامی است. به همین علت می‌تواند مواد مغذی لازم برای بهبود زخم‌ها و آسیب‌ بافت‌ها را تامین نماید.

کمبود ویتامین C می‌تواند مانع از روند تسکین و بهبود زخم‌ها شود. باید بدانید که بدن انسان به روزانه بیش از ۷۵ میلی‌گرم از این ویتامین نیاز دارد تا بخش‌های آسیب‌دیده‌ی بدن را ترمیم کند. برای همین دلیل برای ترمیم هر چه سریع‌تر غضروف‌ها نیز از مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند کیوی، پرتقال، توت‌فرنگی، لیموترش و… هرگزغافل نشوید.

میگو

یکی دیگر از اسید آمینه‌های مورد نیاز و غضروف ساز گلوکزامین است. این اسید آمینه منابع غذایی متنوعی ندارد؛ میگو جزو غذاهای دارای این اسید آمینه است.

میگو

ژلاتین

ژلاتین حاوی پروتئین ضعیفی است. درست است بین مردم رایج شده مصرف ژله برای غضروف‌ها مفید است، اما در منابع علمی شواهدی دال بر تاثیر آنچنانی ژلاتین بر غضروف‌ها وجود ندارد. البته منظور رد خواص ژلاتین نیست و مصرف آن بخصوص به بچه‌ها توصیه می‌شود. اما این باور که برای تقویت مفاصل و محافظت از غضروف‌ها باید هر روز ژله مصرف شود پایه علمی ندارد.

مواد غذایی دارای سلنیوم

سلنیوم برای حفظ سلامت مفاصل بسیار موثر است. ماهی‌ها و آجیل‌ها منابع خوب سلنیوم و منیزیم هستند. مصرف روزانه و متعادل بادام، پسته، فندق، گردو و… هم برای بیماری‌های قلبی و مفاصل بسیار موثر است. به عقیده بعضی متخصصان سلنیوم و آجیل‌ها حتی به غضروف‌سازی هم کمک می‌کند.

علاوه بر مواد غذایی ذکر شده، روغن ماهی، گوشت قرمز، تخم‌مرغ، سویا، پنیر، میوه‌های خشک، مخمر آب جو و… نیز جز مواد غذایی غضروف ساز شناخته شده‌اند. علاوه بر موادغذایی ذکر شده، مکمل‌های غذایی که به غضروف سازی کمک می‌کنند، می‌توانند روند رشد و سلامت شما را تسریع ببخشند.

مطالب مرتبط
دسته بندی: استخوان و مفاصل
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها