شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟

3/5 - (1 امتیاز)

باید بگوییم که مکمل‌های غذایی درصورتی‌که کمبود مواد مغذی بدن فرد را جبران کند، باعث بالا بردن سطح کیفی زندگی می‌شود. در حقیقت اگر یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی مفید داشته باشید، نیازی به مصرف مکمل‌ها پیدا نخواهید کرد. زینک یا همان روی یکی از مواد معدنی ضروری بدن محسوب می‌شود. شما می‌توانید […]

شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟

باید بگوییم که مکمل‌های غذایی درصورتی‌که کمبود مواد مغذی بدن فرد را جبران کند، باعث بالا بردن سطح کیفی زندگی می‌شود. در حقیقت اگر یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی مفید داشته باشید، نیازی به مصرف مکمل‌ها پیدا نخواهید کرد. زینک یا همان روی یکی از مواد معدنی ضروری بدن محسوب می‌شود. شما می‌توانید در طول روز از انواع مواد غذایی آن را دریافت کنید. شربت زینک سولفات نیز یکی از مکمل‌های غذایی حاوی زینک است که کمبود زینک بدن را جبران می‌کند. اما آیا می‌دانید شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟ برای دریافت پاسخ این سؤال تا پایان ما را در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراهی کنید

آنچه در این مقاله می خوانیم

مشکلات کمبود زینک

اگر می‌خواهید بدانید که آیا کمبود زینک دارید یا خیر، تنها از طریق انجام آزمایش‌های تخصصی خواهید فهمید. البته کمبود زینک در بدن علائم بخصوصی نیز دارد که با دانستن آن‌ها تا حدودی می‌توانید کمبود زینک در بدن خود را حدس بزنید. برای مثال یکی از دلایلی که امروزه بسیاری از افراد دچار ریزش مو، مشکلات پوستی، ناخن‌ها و غیره می‌شوند، کمبود عنصر روی در بدن است.

کمبود روی در بدن می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. گاهی افراد علیرغم داشتن رژیم غذایی غنی، به دلیل مشکل در جذب مواد مغذی دچار کمبود روی می‌شوند. در این مواقع تنها راه جبران کمبود زینک در بدن مصرف مکمل‌های غذایی است. یکی از دلایلی که باید در مصرف روزانه زینک دقت کنید این است که بدن قادر به ذخیره‌سازی زینک نیست. در حقیقت زینک اضافه از بدن به‌طور روزانه دفع می‌شود. ما در ادامه علاوه بر معرفی زینک و مکمل آن به این سؤال که شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟ پاسخ خواهیم داد.

شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟

نقش زینک در بدن چیست؟

زینک یکی از عناصر ضروری بدن محسوب می‌شود که در عملکردهای بسیاری از آنزیم‌های بدن نقش حیاتی دارد. که زینک پس از آهن دومین ماده معدنی فراوان در سلول‌های بدن است. ما در اینجا بخشی از فعالیت‌های مهم زینک در بدن را نام می‌بریم:

  • تقویت سیستم ایمنی: یکی از مهم‌ترین عملکردهای زینک در بدن کمک به تولید گلبول‌های سفید در بدن است. با این روش بدن در برابر ویروس‌ها، باکتری‌ها و غیره مقاوم‌تر می‌شود.
  • کمک به تولید کلاژن و کراتین: با افزایش تولید کراتین و کلاژن، زینک به جوان‌سازی پوست و استحکام مو و ناخن‌ها کمک می‌کند.
  • کمک به تولید پروتئین: DNA و RNA، آنزیم‌ها، بسیاری از هورمون‌ها ازجمله هورمون‌های جنسی و غیره که از پروتئین ساخته‌شده‌اند به روی نیاز دارند.
  • کمک به قوه بینایی: مقدار قابل‌توجهی از روی در چشم‌ها وجود دارد. اجزای مختلف چشم مانند قرنیه برای عملکرد صحیح خود به روی نیاز دارند. میزان کافی روی در چشم از بیماری‌هایی نظیر آب‌مروارید جلوگیری می‌کند.

چگونه رژیم غذایی سرشار از زینک داشته باشیم؟

قبل از اینکه اشاره‌کنیم شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟ خوب است منابع تأمین زینک را هم بشناسید. باید بدانید که میزان توصیه‌شده دریافت روی به‌طور روزانه تقریبا 8 میلی‌گرم برای خانم‌ها و 11 میلی‌گرم برای آقایان است. همان‌طور که به این موضوع اشاره کردیم شما می‌توانید به میزان زینک یا همان روی موردنیاز بدن خود را به‌راحتی از مواد غذایی طبیعی دریافت کنید. برخی از این غذاها عبارت‌اند از:

  • گوشت گاو: هر صد گرم حاوی18/4 میلی‌گرم روی
  • تخمه کدوتنبل: هر صد گرم حاوی 81/7 میلی‌گرم روی
  • صدف: هر صد گرم حاوی 16 میلی‌گرم روی
  • تخمه هندوانه: هر صد گرم حاوی 10 میلی‌گرم روی
  • بادام‌زمینی: هر صد گرم حاوی 27/3 میلی‌گرم روی
  • زرده تخم‌مرغ: هر صد گرم حاوی 9/4 میلی‌گرم روی
  • ماهی سالمون: هر صد گرم 6/0 میلی‌گرم روی
  • میگو: هر صد گرم حاوی 3/1 میلی‌گرم روی
  • لوبیا قرمز: هر صد گرم حاوی 79/2 میلی‌گرم روی
  • اسفناج: هر 100 گرم حاوی میلی‌گرم روی 53/0
  • تخم کتان: هر صد گرم حاوی 5 میلی‌گرم روی
  • نخود: هر صد گرم 4/3 میلی‌گرم روی
  • شکلات تلخ: هر صد گرم حاوی 6/9 میلی‌گرم روی
  • جگر گاو: هر صد گرم حاوی 25/4 میلی‌گرم روی
  • نخودفرنگی: هر صد گرم حاوی 24/1 میلی‌گرم روی

شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟

شربت زینک سولفات درواقع نوعی مکمل غذایی حاوی زینک محسوب می‌شود. این نوع زینک به‌طور مصنوعی در محیط آزمایشگاهی تولید می‌شود تا کمبود روی در بدن را جبران کند. البته پزشک متخصص با معاینه فرد و مشاهده شرایط جسمی او میزان مصرف و طول مدت مصرف را تعیین می‌کند. مصرف این شربت برای رشد کودکان نیز بسیار مناسب است و با بو و طعم بسیار خوب و دلپذیر عرضه‌شده، هیچ‌گونه احساس ناخوشایندی در كودکان ایجاد نمی‌كند.

بهتر است بدانید که مکمل زینک با اشکال متفاوتی در داروخانه‌ها موجود است. این مکمل به شکل قرص، ژل، کپسول و شربت در دسترس عموم قرار دارد. شربت زینک سولفات هم یکی از این مکمل‌های زینک محسوب می‌شود. اما در پاسخ به اینکه شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟ باید اشاره‌کنیم در حقیقت داروسازها شربت را برای افرادی که مشکل در بلع قرص دارند طراحی می‌کنند. برای مثال کودکان در بیشتر مواقع ترس از بلعیدن قرص و یا کپسول‌ها دارند که در این زمان مصرف شربت بهترین گزینه است. حقیقت این است که شربت زینک سولفات برای استفاده تمام سنین مناسب خواهد بود. اما باید دقت کنید که دوز مصرف برای سنین مختلف کاملا متفاوت است و حتما باید توسط پزشک تجویز شود.

شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟

فواید مصرف شربت زینک سولفات چیست؟

و تا اینجا با پاسخ سؤال شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟ آشنا شدیم و نقش زینک را در بدن دانستیم. اما در مواقع خاصی ممکن است بدن با کمبود زینک روبرو شود. شربت زینک سولفات با جبران کمبود زینک بدن فرد، با فعال کردن عملکردهای مربوط به زینک فواید بسیار زیادی برای فرد دارد. برای مثال با تقویت سیستم ایمنی بدن از عفونت‌ها و بیماری‌های باکتریایی و ویروسی رهایی پیدا می‌کنید. تقویت سیستم ایمنی با مصرف شربت زینک سولفات، در فصل زمستان باوجود بیماری سرماخوردگی و یا آنفولانزا بسیار به چشم می‌آید.

همان‌طور که دانستیم زینک در تولید کلاژن و کراتین نقش حیاتی دارد. با مصرف شربت زینک سولفات با تحریک تولید کراتین و کلاژن مشکلات پوستی برطرف شده و مو و ناخن‌های محکم‌تری خواهید داشت. مصرف شربت زینک سولفات برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه در افزایش رشد قدی و جبران کمبود وزن آن‌ها نقش بسزایی دارد. جالب است بدانید که بزرگ‌سالان مسنی که از شربت زینک سولفات استفاده می‌کنند، به واکسیناسیون آنفلوانزا پاسخ بهتری می‌دهند.

خرید شربت زینک سولفات رازک

میزان مصرف شربت زینک سولفات

ما در بخش شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟ اشاره کردیم که این شربت برای همه سنین مفید بوده که البته مقدار آن را پزشک مشخص می‌کند. درواقع بهتر است بدانید که دوز مصرف شربت زینک سولفات با توجه به سن، جنس و یا حتی وزن و میزان تحرک فرد تغییرپذیر است. یعنی پزشک در ابتدا قبل از تجویز دوز مصرفی تمام این جوانب را در نظر می‌گیرد. ممکن است شما در یک مقطعی از زندگی خود تحت استرس شدید قرار بگیرید. در این زمان به زینک بیشتری نیاز دارید. اما اگر بخواهیم میزان تقریبی مصرف زینک را بیان کنیم، این‌گونه می‌گوییم:

  • کودکان ۱ تا ۳ ساله: ۳ میلی‌گرم
  • کودکان ۴ تا ۸ ساله: ۵ میلی‌گرم
  • کودکان ۹ تا ۱۳ ساله: ۸ میلی‌گرم
  • کودکان ۱۴ تا ۱۸ ساله: ۱۱ میلی‌گرم برای پسران و ۹ میلی‌گرم برای دختران
  • بزرگ‌سالان بالاتر از 19 سال: 9 میلی‌گرم برای خانم‌ها و 11 میلی‌گرم برای آقایان
  • دوران بارداری و شیردهی: 11 میلی‌گرم

نکات مهم در مورد مصرف شربت زینک سولفات

در مصرف شربت زینک سولفات لازم است به برخی نکات مهم دقت کنید. در اینجا به بعضی از آن‌ها اشاره‌کرده‌ایم:

  1. برای مشاهده علائم بهبودی این شربت را حداقل 2 ماه باید مصرف کنید.
  2. از مصرف شربت زینک سولفات با غذاهایی که سرشار از کلسیم یا فسفر هستند، خودداری کنید، چراکه باعث می‌شود بدن برای جذب سولفات روی دچار مشکل شود.
  3. قبل از مصرف این دارو در صورت بروز هرگونه آلرژی به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. چراکه شربت زینک سولفات ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد، که می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک یا سایر مشکلات شود.
  4. هرچند در بخش شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟ اشاره کردیم که این شربت برای همه گروه‌های سنی می‌تواند تجویز شود اما میزان آن باید طبق نظر پزشک باشد و نباید ر مصرف زیاده‌روی کرد.

سخن پایانی

برای اینکه تمام گروه‌های مواد مغذی را از غذاها دریافت کنیم باید مطابق هرم غذایی سالم رژیم غذایی خود را برنامه‌ریزی کنیم. اما در بعضی از مواقع بدن درهرصورت با کمبود مواد مغذی روبرو می‌شود. زینک یکی از این مواد معدنی موردنیاز بدن محسوب می‌شود که باید به‌طور روزانه به بدن برسد. شربت زینک سولفات یکی از مکمل‌های غذایی برای جبران کمبود زینک در بدن است. با مصرف شربت زینک سولفات و کامل کردن دوره درمان تمام علائم کمبود روی در بدن از بین می‌رود. اگر می‌پرسید که شربت زینک سولفات برای چه سنی مناسب است؟ باید بدانید که همه افراد در تمام سنین می‌توانند از شربت زینک سولفات استفاده کنند. اما دوز مصرف متفاوت است. قبل از شروع مصرف حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مکمل غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا

خیلی مطالب عالی وآموزنده ممنون