علت سفید شدن موی سر چیست؟

1/5 - (1 امتیاز)

علت سفید شدن موی سر چیست؟ با بالا رفتن سن و نزدیک شدن به سن کهنسالی یا حتی به صورت ارثی و بدون محدودیت سنی، موی سر به صورت طبیعی سفید می شود، اما گاهی دلیل سفید شدن موها مسائلی غیرطبیعی می باشد. فولیکول هایی که در پوست سر ما قرار دارند نیز همانند خود […]

علت سفید شدن موی سر چیست؟
آنچه در این مقاله می خوانیم

علت سفید شدن موی سر چیست؟

با بالا رفتن سن و نزدیک شدن به سن کهنسالی یا حتی به صورت ارثی و بدون محدودیت سنی، موی سر به صورت طبیعی سفید می شود، اما گاهی دلیل سفید شدن موها مسائلی غیرطبیعی می باشد.

فولیکول هایی که در پوست سر ما قرار دارند نیز همانند خود ما پیر می شوند. با افزایش سن، فولیکول های مو رنگدانه کمتری تولید می کنند و تارهای خاکستری و سفید مو یک محصول فرعی طبیعی محسوب می شوند.

محققان تا به امروز نتوانسته اند دلیل تفاوت در میزان سفیدی مو را در افراد مختلف متوجه شوند، اما تا به اینجا به این نتیجه رسیده اند که ژنتیک بیش از هر چیز دیگر نقش چشمگیری در تسریع سفید شدن مو دارد.

عامل نژاد:

علت سفید شدن موی سر چیست؟

به طور معمول، سفید پوستان در میانه دهه سوم زندگی خود با بروز موهای سفید در سر مواجه می گردند؛ آسیایی ها در اواخر دهه سوم و آفریقایی-آمریکایی ها در اواسط دهه چهارم.

سفید شدن مو در 20 سالگی برای سفید پوستان و در 30 سالگی برای سیاه پوستان به عنوان سفید شدن زودرس مو در نظر گرفته می شود.

عوامل شناخته شده در سفید شدن زودرس موی سر:

علت سفید شدن موی سر چیست؟

اولین عامل سفیدی زودرس موی جوانان، عامل وراثت، ژنتیک و در مراحل بعدی استرس و کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند زینک، سلیوم و ویتامین های گروه B در بدن فرد می باشد.

همچنین سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل و خودخوری های مزمن نیز می تواند موجب سفید شدن ناگهانی موی سر گردد.

درمان:

  • گياهانی مانند پياز، سير، شاهی، هليله سياه و برنج سبوس دار را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.
  • یکی دیگر از شیوه های طبيعی و بی دردسر برای از بين بردن سفيدی موها ماساژ موها با لوسيون گياهی چای سياه و شست و شو با عصاره بابونه است.

پاسخ به دو ابهام:

آیا با سفید شدن موها ریزش مو قطع می شود؟

ریزش مو به عوامل مختلفی ارتباط دارد ولی سفید شدن موها مانع از ریزش آنها نمی شود. موهای سفید و به طور کلی موهای روشن ضخیم تر هستند و نسبت به ریزش مقاومت بیشتری دارند اما سفیدی مو به معنی عدم ریزش نمی باشد.

آیا رنگ کردن موها موجب سفید شدن آنها می شود؟

علت سفید شدن موی سر چیست؟

سلول های رنگساز مو در مجاورت سلول های زاینده مو قرار دارند؛ بنابراین هر آسیب شدید بدون توجه به عامل اصلی رخ دادنش می تواند باعث آسیب دیدن سلول های رنگساز مو شود، در نتیجه ممکن است این شرایط باعث رویش موهای سفید شود. آسیب های شدیدتر ممکن است سلول های زاینده موها را از بین ببرند و حتی باعث ریزش شدید آنها شوند. بنابراین توصیه می گردد از رنگ کردن یا استفاده بیش از حد از مواد آرایشی شیمیایی مو دوری نمایید.

مجله پزشکی مثبت سبز

مطالب مرتبط
دسته بندی: سلامت مو
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها