مجله مثبت سبز

حرکت دراز و نشست چرا و چگونه به ستون فقرات آسیب وارد می‌کند؟

امتیاز دهید

برخی از حرکات ورزشی تاثیر مثبتی که تصور می‌شود را نداشته و حتی ممکن است به ورزشکاران آسیب برسانند. یکی از حرکات ورزشی که بهتر است در برنامه ورزشی شما نباشد، دراز و نشست است. اگر می‌خواهید بدانید که حرکت دراز و نشست چرا و چگونه به بدن شما آسیب می‌زند با این مقاله از […]

حرکت دراز و نشست چرا و چگونه به ستون فقرات آسیب وارد می‌کند؟

برخی از حرکات ورزشی تاثیر مثبتی که تصور می‌شود را نداشته و حتی ممکن است به ورزشکاران آسیب برسانند. یکی از حرکات ورزشی که بهتر است در برنامه ورزشی شما نباشد، دراز و نشست است. اگر می‌خواهید بدانید که حرکت دراز و نشست چرا و چگونه به بدن شما آسیب می‌زند با این مقاله از مجله داروخانه اینترنتی مثبت سبز ما را همراهی کنید.

دراز و نشست، ورزشی که ضررش بیشتر از فایده‌ آن است

دراز و نشست یکی از ورزش‌های ساده‌ای است که همگی در دوران کودکی انجام داده‌ایم و کمتر فردی را می‌توان پیدا کرد که حداقل یک‌بار این حرکت ورزشی را تمرین نکرده و یا به امید تخت شدن شکم خود به‌طور مداوم آن را تکرار نکرده باشد، برخی اعتقاد دارند که دراز و نشست واقعا برای بدن مفید است و به تخت شدن شکم کمک می‌کند. در هنگام دراز و نشست شرایطی بوجود می‌آید که فشار بیش از حدی به ستون فقرات وارد آمده و باعث تغییر حالت آن (چیزی شبیه به حرف C انگلیسی) می‌شود. در این حالت است که به گردن شما فشار می‌آید و با بهم خوردن تعادل بدن دچار کمر درد نیز خواهید شد.

آیا دراز و نشست باعث لاغری می‌شود؟

پاسخ این سوال منفی است. دراز و نشست، تمرینی اساسی است که مرکز بدن را تقویت کرده اما برای چربی‌سوزی و لاغری هیچ کمکی به شما نمی‌کند. این حرکت ورزشی هر چند به تقویت فیبرهای عضلانی در میان‌تنه شما کمک می‌کند اما موجب آب شدن لایه چربی روی عضلات شکم شما نمی‌شود.

عوارض دراز و نشست در خانم‌ها

تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که دراز و نشست می‌تواند به عضلات کمر و گردن آسیب برساند. از آنجایی‌که خانم‌ها نسبت به آقایان مفاصل ظریف‌تر و ضعیف‌تری دارند و این مفاصل ظریف، تحمل وزن بیش از اندازه را ندارد، در صورت انجام این حرکت ورزشی دچار آسیب بیشتری می‌شوند. قفل کردن دست در زیر گردن در حرکت دراز نشست می‌تواند نیروی بیش از حدی به ستون فقرات وارد کند و باعث آسیب به مهره‌های گردن شود.

انجام حرکت دراز و نشست توسط خانم‌ها در طولانی مدت می‌تواند بر روی عضلات کف لگن آنها فشار وارد کند و این فشار در زنانی که به وسیله روش سزارین بچه‌دار شده‌اند و یا جراحی‌های مشابهی را انجام داده‌اند بیشتر از سایر زنان است. در هر صورت توصیه می‌شود حتی زنانی که این مشکلات را نیز ندارند بهتر است حرکات دراز نشست را به مدت طولانی انجام ندهند و سعی کنند حرکات دیگری مانند حرکت دوچرخه روی زمین را جایگزین کنند تا دچار چنین عوارضی نشوند. حرکت دوچرخه یکی از مؤثرترین روش‌ها برای آب کردن چربی شکم است. برای این کار روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را درون شکم‌تان جمع کرده و حرکت دوچرخه را انجام دهید.

حرکت دراز و نشست چرا و چگونه به ستون فقرات آسیب وارد می‌کند؟

دراز و نشست چرا و چگونه به بدن آسیب می‌زند؟

دراز و نشست، ورزشی است برای تقویت عضلات شکم؛ اما اگر عضلات شکم ضعیف باشند به جای فعال شدن و تقویت آنها، عضلات ستون فقرات فعال می‌شود و اگر این تمرین ‌درست انجام نگیرد، با افزایش قوس کمر و فشار به دیسک، ستون فقرات دچار آسیب می‌شود. حلقه کردن دست‌ها به پشت سر علاوه بر اینکه کمر را تحت فشار قرار می‌دهد باعث آسیب به مهره‌های گردن نیز می‌شود.

توصیه می‌شود افرادی که این ورزش‌ برای‌شان ممنوعیت خاصی ندارد برای انجام دراز و نشست ، باید زانوهای خود را خم کنند و دراز و نشست را آهسته انجام دهند. همچنین پاها نباید به جایی گیر داشته باشند، زیرا گیردادن پاها باعث می‌شود به‌جای فعال شدن عضلات شکم، عضلات کمر فعال شوند. در صورت ضعف نسبی عضلات شکم، می‌توان یک بالش کوچک را پشت شانه قرار داد و دست‌ها به جای آنکه پشت سر قرار گیرند، در جلو و نزدیک زانوها باشند.

اکنون که متوجه شدید حرکت دراز و نشست چرا و چگونه موجب آسیب به ستون فقرات می‌شود در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از حرکت‌های جایگزین دراز و نشست را به شما معرفی کنیم. انجام این حرکات به‌صورت ملایم و کنترل شده می‌تواند ورزشی مناسب باشد برای افرادی که مبتلا به کمردرد هستند؛ اما برای سایر افراد به‌خصوص اشخاصی که دچار جابجایی مهره‌های کمر هستند، این ورزش‌ها کاملا ممنوع است.

بالابردن مستقیم هر دو پا

بالابردن هر دو پا به‌صورت مستقیم به‌عنوان روشی برای تقویت عضلات شکم توصیه می‌شود؛ اما اگر حین تمرین، عضلات شکم خسته شود یا عضلات از ابتدا ضعیف باشد، این حرکت باعث افزایش قوس کمر شده و فشار به دیسک بین‌مهر‌ه‌ای در ناحیه‌ کمر افزایش پیدا می‌کند. همچنین انقباض عضلات جلو و عقب ستون فقرات موجب افزایش فشار داخلی دیسک کمر شده و حتی می‌تواند باعث بیرون‌زدگی دیسک شود. بنابراین در افرادی که بیرون‌زدگی دیسک دارند این حرکت، ممنوع است.

حرکت‌های چرخش گردن

به‌طور کلی از نظر متخصصان انجام حرکت‌های ناگهانی ستون فقرات ممنوع است. حرکت‌های چرخشی گردن اگر با ملایمت صورت گیرد و گردن به عقب خم نشود اشکالی ندارد؛ اما باید به این نکته توجه داشت که خم شدن گردن به عقب به‌خصوص در افراد سالمند یا افرادی که بیماری روماتیسم مفصلی دارند، می‌تواند خطرهای جدی را به دنبال داشته باشد.

حرکت دراز و نشست چرا و چگونه به ستون فقرات آسیب وارد می‌کند؟

کشش عضلات پشت ران با تکیه دادن بر مکانی بلند

کشش عضلات پشت ران یکی از ضروری‌ترین کشش‌ها برای حفظ سلامت ستون فقرات به شمار می‌رود؛ اما انجام غیراصولی آن باعث آسیب به مفاصل می‌شود. به عنوان مثال برخی این کشش را با قراردادن یک پا روی مکانی بلند انجام می‌دهند. اگر زاویه ‌پایی که در بالا قرار گرفته، نسبت به خط عمود بیش از ۹۰ درجه باشد و تنه به جلو خم شود، ممکن است به عصب سیاتیک فشار وارد کند.

 حرکت‌های ستون فقرات کمری

هر‌چند برخی عقیده ‌دارند خم شدن ستون فقرات به سمت عقب ممنوع است؛ اما با توجه به اینکه این حرکت جزئی از حرکت‌های طبیعی ستون فقرات است و به‌طور روزمره انجام می‌شود، اگر به‌صورت ناگهانی انجام نشود احتمال اینکه مشکلی ایجاد کند بسیار اندک است. توجه داشته باشید که اگر این ورزش به صورت ناگهانی صورت گیرد، به بافت‌های قسمت پشتی ستون فقرات آسیب وارد می‌کند.

سخن پایانی

اگر‌چه آثار مفید ورزش بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما تنها، ورزشی برای بدن مفید است که با توجه به ساختار عضلانی اسکلتی و در نظر گرفتن محدودیت‌های خاصی که در برخی افراد وجود دارد، برنامه‌ریزی و انجام شود. اگر می‌دانستید که حرکت دراز و نشست چرا و چگونه بدن را در موقعیت نامناسبی قرار می‌دهد که باعث آسیب به گردن، شانه ها و ستون فقرات می‌شود هرگز این ورزش را انجام نمی‌دادید. پیشنهاد می‌شود به جای دراز و نشست از ورزش‌ها و نرمش‌های جایگزین استفاده کنید.

مطالب مرتبط
دسته بندی: حرکات اصلاحی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها