چرا صورت لک یا کک و مک می زند؟

1.3/5 - (3 امتیاز)

کک و مک نوعی لک پوستی است که معمولا در ناحیه صورت ظاهر شده و به صورت نقطه‌های کوچک که رنگی متمایل به قهوه‌ای دارند، به چشم می‌آید. در اکثر موارد لک‌های پوستی مثل کک و مک کاملا بی‌خطر بوده و مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کنند. اما مسلم است که زیبایی پوست در زیبا […]

علت ایجاد لک صورت

کک و مک نوعی لک پوستی است که معمولا در ناحیه صورت ظاهر شده و به صورت نقطه‌های کوچک که رنگی متمایل به قهوه‌ای دارند، به چشم می‌آید. در اکثر موارد لک‌های پوستی مثل کک و مک کاملا بی‌خطر بوده و مشکلی را برای فرد ایجاد نمی‌کنند. اما مسلم است که زیبایی پوست در زیبا به نظر رسیدن چهره تاثیری بسزا دارد. از این رو هیچ‌کس دوست ندارد کک و مک داشته باشد. در این مقاله علت ایجاد لک صورت را مورد بررسی قرار خواهیم داد؛  با ما همراه باشید.

اگر به دنبال کرم ضد لک خارجی هستید، با کلیک روی لینک ارئه شده وارد داروخانه آنلاین مثبت سبز شوید.

انواع لک صورت

لک‌هایی که ممکن است در سطح پوست به وجود بیایند، بسته به عامل ایجاد کننده متفاوت بوده و عمده‌ترین آنها شامل موارد زیر است:

قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف:97.600 تومان
قرص هیرویت
قرص هیرویت هلث اید 60 عددی
قیمت اصلی: 147.200 تومان
قیمت با تخفیف: 97.600 تومان
  • کک و مک
  • لک‎‌های حاملگی
  • لک‌های برجای مانده از جای جوش
  • لک‌های بعد از زخم یا التهاب پوست
  • برص یا پیسی
  • لک‌های مادرزادی پوست
  • لک‌های مرتبط با نور آفتاب

ملانین رنگدانه پوست است. اگر ملانین بیش از حد در بدن تولید شود، کک و مک بوجود خواهد آمد. کک و مک‌ها دو نوع اصلی دارند و بیشتر در مناطقی از پوست دیده می‌شوند که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرد. اگر طرز استفاده کرم ضد لک برای صورت را بدانید، به کمک آن بسیاری از لک‌های صورت قابل برطرف شدن و یا حداقل کم شدن هستند.

  لک

اگر به دنبال ماسک‌های خانگی برای از بین بردن لک هستید، کلیک کنید تا با طرز تهیه بهترین ماسک ضد لک صورت آشنا شده و ویدیوی مربوط به آن را تماشا کنید.

Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف:1.100.000 تومان
Ordinary-Caffeine-Solution-5-Serum-30
سرم دور چشم کافئین 5% اوردینری
قیمت اصلی: 1.370.000 تومان
قیمت با تخفیف: 1.100.000 تومان

علت ایجاد لک صورت

بر اثر تجمع بیش از حد ملانین در نقاطی از پوست، لک‌های پوستی از جمله کک و مک ایجاد می‌شوند. کک و مک ممکن است به رنگ قهوه‌ای، زرد، قرمز یا برنزه باشد. علت ایجاد لک صورت یکی از عوامل زیر است:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

وقتی ما در معرض نور شدید خورشید قرار می‌گیریم، سلول‌های پوست به منظور محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از نور خورشید، ملانین اضافی تولید می‌کنند. به همین دلیل است که لک‌های پوستی پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در سطح پوست ظاهر می‌شوند. لک‌ها فقط مخصوص صورت نیستند و در قسمت‌های وسیعی از پوست می‌توانند ظاهر شده و در ماه‌های فصل تابستان حتی تیره‌تر به نظر برسند. برخی از لک‌های پوستی مثل کک و مک‌ها اغلب در ماه‌های فصل زمستان زمانی که سلول‌های جدید پوست جایگزین سلول‌های قدیمی می‌شوند، محو یا ناپدید خواهند شد.

لک‌های پوستی از جمله کک و مک بیشتر در مناطقی از پوست ظاهر می‌شوند که بیش از سایر قسمت‌ها در معرض نور خورشید هستند. مثل: صورت، بازوها، گردن، کمر و سینه.

عوامل ژنتیکی و ارثی

ژنتیک در ابتلای افراد به کک و مک نقش برجسته‌ای را ایفا می‌کند. بنابراین علت ایجاد لک صورت به عوامل ارثی نیز می‌تواند مرتبط باشد. بدن انسان می‌تواند دو نوع ملانین به نام‌های فئوملانین و اوملانین تولید نماید. اوملانین از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند اما فئوملانین این کار را نمی‌کند. نوع ملانین تولید شده توسط بدن به ژنی به نام MC1R بستگی دارد. افرادی که موها، چشم‌ها و پوست تیره دارند عمدتا اوملانین تولید می‌کنند و کمتر دچار کک و مک می‌شوند. اما اشخاصی که دارای موهای قرمز، بلوند یا قهوه‌ای روشن هستند و پوست و چشم روشن نیز دارند، عمدتا فئوملانین تولید کرده و احتمال ایجاد کک و مک در آنها بیشتر است.

  کک و مک

تفاوت بین کک و مک و لک آفتاب

کک و مک شباهت زیادی به لک‌هایی دارد که بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به وجود می‌آیند. با توجه به جدول زیر می‌توانید فرق بین کک و مک و لک‌های بوجود آمده بر اثر آفتاب را بیشتر متوجه شوید:

کک و مک لک آفتاب
شکل ظاهری مسطح، به شکل خوشه‌ای نیز می‌تواند در یک منطقه بزرگ ظاهر شود مسطح و می‌تواند به شکل خوشه‌ای باشد
علت ژنتیک و قرار گرفتن در معرض نور خورشید قرار گرفتن در معرض نور خورشید
سن بوجود آمدن اولین بار در 2 تا 3 سالگی مشاهده می‌شود بیشتر بعد از 40 سالگی ایجاد می‌شود
مناطقی از بدن که ظاهر می شوند مناطقی از پوست که در معرض نور آفتاب هستند؛ مثل صورت، گردن، سینه، بازوها و کمر مناطقی از پوست که در معرض آفتاب هستند یعنی به طور معمول در صورت، دست‌ها، بازوها، شانه‌ها و کمر
شکل اشکال نامنظم با گوشه‌‎های نامشخص گوشه‌ها یا لبه‌های مشخص دارند
رنگ برنزه، قهوه ای یا قرمز برنزه، قهوه ای یا مشکی
سایز 1 یا 2 میلی متر یا بیشتر 2 میلی متر یا بیشتر
تغییرات ممکن است در زمستان کمرنگ‌تر و در تابستان تیره‌تر شود تغییر خاصی نمی‌کند اما اگر بیشتر در معرض نور خورشید باشد، تیره‌تر خواهد شد

علت لکه های قهوه ای روی صورت

با توجه به مواردی که عنوان کردیم، لک‌های قهوه‌ای روی صورت هم می‌توانند کک و مک باشند و هم بر اثر زیاد قرار گرفتن در معرض آفتاب بوجود آیند. با مطالعه جدولی که در بالا قرار داده‌ایم می‌توانید متوجه شوید که درگیر کدام نوع از لک‌های پوستی هستید.

پیشگیری از ایجاد کک و مک و لک صورت

گفتیم که علت ایجاد لک صورت بیش از هر چیز به عوامل ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون پوشش مناسب و کرم ضد آفتاب ربط دارد. خوشبختانه می‌توان به کمک بعضی راهکارها از بروز لک‌های پوستی جلوگیری کرده و حتی کک و مک را نیز کم‌رنگ‌تر کرد. محافظت از پوست در برابر نور خورشید کک و مک را کاهش نمی‌دهد اما از ایجاد کک و مک‌های جدید به خوبی پیشگیری می‌کند. آکادمی پوست آمریکا جهت پیشگیری از بروز لک راهکارهای زیر را پیشنهاد می‌دهد:

  • استفاده از کرم ضد آفتاب ضد آب با حداقل SPF معادل 30
  • پوشیدن لباس آستین بلند همراه با کلاه و عینک آفتابی
  • قرار نگرفتن در معرض نور شدید خورشید بین ساعات 10 صبح تا 2 بعد از ظهر
  • تمدید کردن ضد آفتاب هر 2 ساعت یکبار به ویژه پس از شنا یا تعریق شدید
  • برنزه نکردن پوست

درمان خانگی برای کاهش لک صورت

از لحاظ علمی اثبات نشده است اما بسیاری از مردم استفاده از میوه‌ها و مواد غذایی زیر را در کاهش لک‌های صورت موثر می‌دانند:

  • آب لیمو: پنبه را به مقدار اندکی آب لیمو آغشته کرده و روی پوست بمالید. ویتامین C موجود در آب لیمو می‌تواند به روشن شدن لک‌های تیره کمک کند.
  • عسل: یک لایه نازک عسل را روی پوست مالیده و پس از 5 تا 15 دقیقه با آب ولرم پوست را شستشو دهید. عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و ممکن است به مرور در کاهش رنگ لک‌های صورت موثر واقع شود.
  • آلوئه ورا: آلوئه ورا حاوی سالیسیلیک اسید و آلوئین است و ممکن است به محو شدن لک‌های پوستی کمک کند. به این منظور ماده ژله‌ای شکل درون برگ آلوئه ورا را باید روی پوست بمالید.

  لیمو برای لک صورت

آیا ممکن است لک های پوستی خطرناک شوند؟

با در نظر گرفتن علت ایجاد لک صورت می‌توان پی برد که لک‌هایی که ما در این مطلب به آنها پرداختیم، هیچ نوع خطری ندارند. اما اگر در ظاهر لک‌ها تغییر عمده‌ای حاصل شود، ممکن است شبیه به برخی از انواع سرطان پوست باشد. افرادی که پوست روشن دارند و به راحتی دچار کک و مک می‌شوند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست قرار داشته و در مواجه با نور خورشید بیش از سایرین باید مراقب پوست خود باشند. در صورتی که لک‌های پوستی خارش، خونریزی، رشد و تغییر در شکل ظاهری داشته باشند، حتما باید به پزشک مراجعه نمود.

سخن پایانی

در این مقاله علت ایجاد لک صورت را مورد بررسی قرار دادیم. لک‌های پوستی اگر وسیع و خیلی پررنگ نباشند، با راهکارهایی ساده قابل برطرف شدن هستند. با این حال اگر مایلید درمانی اصولی را برای لک‌های خود آغاز کنید، پیش از هر اقدام بهتر است با پزشک مشورت نمایید.

مطالب مرتبط
بحث و تبادل نظر
guest

3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Samer
Samer

لک صورت خر است

غریب
غریب

کرم های ضد لک روی لک های مادرزادی تاثیر دارند؟

دکتر داروساز
دکتر داروساز
پاسخ به  غریب

سلام کاربر عزیز
خیر تاثیری ندارند.