فواید مولتی ویتامین برای کودکان چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)
اگر کودک به مقدار کافی میوه و سبزیجات، گوشت و لبنیات نمی‌خورد، قطعا به مصرف شربت مولتی ویتامین نیاز خواهد داشت. شربت مولتی ویتامین فواید بسیاری دارد اما مهم‌ترین آن این است که کمبود مواد مغذی در بدن را جبران کرده و به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.
فواید مولتی ویتامین برای کودکان

به تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی برای کودکان باید توجه ویژه‌ای شود زیرا در سن رشد قرار دارند و هر نوع کمبود مواد مغذی در این دوران ممکن است عوارضی جبران‌ناپذیر ایجاد کند. با داشتن دانش کافی از علم تغذیه خواهید دانست که به‌طور روزانه چه میزانی از میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت، حبوبات و غیره را باید در رژیم غذایی کودک خود قرار دهید. شاید امروزه دیگر بیشتر کودکان یک رژیم غذایی متعادل با ویتامین‌ها و مواد معدنی در اختیار داشته باشند اما گاهی شرایط خاص کودک مصرف مکمل‌ها را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. مولتی ویتامین کودکان یکی از این مکمل‌های تغذیه‌ای محسوب می‌شود که با دارا بودن بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز روزانه کودکان را برطرف می‌کند. در این مطلب با ما همراه باشید تا فواید مولتی ویتامین برای کودکان را برای شما شرح دهیم.

اهمیت تامین ویتامین ها برای بدن کودک

جالب است بدانید که کودکان به مواد مغذی مشابه بزرگسالان احتیاج دارند اما معمولا حجم غذای کمتری را باید مصرف کنند. با رشد کودکان دریافت مقادیر کافی از مواد مغذی (مثل کلسیم و ویتامین دی) برای ساختن استخوان‌ها و تکامل همه ارگان‌های بدن بیشتر می‌شود. آهن، روی، ید و ویتامین‌های A ، B6، B12، اسید فولیک و D برای رشد مغزی در اوایل زندگی کودک اهمیت بسیاری دارند. بنابراین اگرچه ممکن است بچه‌ها نسبت به بزرگسالان به مقادیر کمتری از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز داشته باشند اما در هر صورت این مقدار باید به درستی تامین شود.
به‌طورکلی کودکانی که رژیم غذایی سالم و متعادل دارند نیازی نیست مکمل‌های ویتامین استفاده کنند. از طرف دیگر در بعضی شرایط خاص نیز نیاز بدن کودکان به مواد مغذی چندین برابر می‌شود که در این صورت حتما باید از مولتی ویتامین و مینرال استفاده شود.

تغذیه مناسب برای کودکان

میزان نیاز روزانه کودکان به ویتامین ها و مواد معدنی

كودكان برای رشد طبیعی و حفظ سلامت به مقدار معینی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارند اما مقادیر دقیق آن با توجه به برخی عوامل متفاوت است. نیازهای غذایی برای بچه‌ها به سن، جنس، میزان رشد و سطح فعالیت آن‌ها بستگی دارد. به گفته کارشناسان بهداشت کودکان خردسال بین 2 تا 8 سال روزانه به 1000 تا 40000 کالری نیاز دارند. اما در سنین 9 تا 13 سالگی مقدار کالری مورد نیاز روزانه بدن به 1400-2600 می‌رسد. البته این مقادیر بسته به برخی از عوامل مانند سطح فعالیت کودکان متغیر است. پیش از آنکه فواید مولتی ویتامین برای کودکان را شرح دهیم، در جدول زیر میزان نیاز روزانه اطفال به برخی از مهم‌ترین مواد مغذی را ذکر می‌کنیم:

Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف:129.000 تومان
Multi-sanostol-plus-zinc
بهترین مولتی ویتامین مخصوص کودکان
قیمت اصلی: 165.000 تومان
قیمت با تخفیف: 129.000 تومان
ویتامین‌ها و مواد معدنی میزان نیاز روزانه کودکان 1 تا 3 سال میزان نیاز روزانه کودکان 4 تا 8 سال
کلسیم 700 میلی گرم 1000 میلی گرم
آهن 7 میلی گرم 10 میلی گرم
ویتامین A 300 میکروگرم 400 میکروگرم
ویتامین B12 0.9 میکروگرم 1.2 میکروگرم
ویتامین C 15 میلی گرم 25 میلی گرم
ویتامین D 15 میکروگرم 15 میکروگرم
ویتامین E 6 میلی‌گرم 7 میلی‌گرم
فولیک اسید 150 میکروگرم 200 میکروگرم

 

فواید مصرف مولتی ویتامین برای کودکان

از روز پانزدهم تولد قطره مولتی ویتامین و از پایان 6 ماهگی قطره آهن برای همه نوزادان الزامی است. اما از پایان 2 سالگی اگر تغذیه کودک کاملا مناسب و مطلوب باشد و هیچ نوع کمبود مواد مغذی مشاهده نشود، الزامی برای مصرف مولتی ویتامین مینرال وجود ندارد. مهم‌ترین فواید مولتی ویتامین برای کودکان را اینچنین می‌توان برشمرد:

کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن

مولتی ویتامین با داشتن ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. معمولا همه مولتی ویتامین‌ها ذخایر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها را شامل می‌شوند و این قابلیت را دارند که توان سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل بیماری‌زا و رادیکال‌های آزاد را افزایش دهند. ویتامین‌هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند شامل ویتامین C، D، E و A می‌شوند که عموما در همه مکمل‌های مولتی ویتامین وجود دارند.

  قیمت مولتی ویتامین کودکان

افزایش اشتها و بهبود رشد قدی و وزنی

طبق تجربه بسیاری از مصرف‌کنندگان می‌توان گفت که شربت مولتی ویتامین اشتهای اطفال را افزایش می‌دهد. اگرچه از لحاظ علمی در این زمینه شک و شبه‌های فراوان وجود دارد اما به طور کلی مولتی ویتامین با کمک به جبران کمبود مواد مغذی متابولیسم را بهبود بخشیده و در بهبود اشتها موثر است. در این صورت بدیهی است که شاهد رشد بهتری از لحاظ وزنی و قدی در کودک خواهیم بود. یکی از مواد معدنی موثر در بهبود اشتها که معمولا در همه مولتی ویتامین و مینرال‌ها وجود دارد، “زینک” است.

بهبود کم‌خونی ناشی از فقر آهن

از دیگر فواید مولتی ویتامین برای کودکان کمک به بهبود کم‌خونی را می‌توان نام برد. اگر برای فرزند خود شربت مولتی ویتامین مینرال استفاده کنید، به طور معمول یکی از ترکیبات موجود در آن ماده معدنی آهن خواهد بود. آهن به ساخت هموگلوبین کمک کرده و اکسیژن لازم را در اختیار سلول‌ها و بافت‌ها قرار می‌دهد. کمبود آهن در بدن با خطر بروز کم‌خونی همراه است. رنگ‌پریدگی، احساس ضعف و خستگی، کاهش اشتها و ریزش مو از علائم کم‌خونی در کودکان به حساب می‌آید.

  کم خونی در کودکان

کمک به حفظ سلامت پوست و مو

در مولتی ویتامین‌ها مواد مغذی وجود دارد که به طور مستقیم در سلامت پوست، مو و ناخن نقش دارند. از جمله این مواد مغذی می‌توان زینک، ویتامین C، ویتامین‌های گروه B و عنصر آهن را نام برد. کمبود هر یک از این ویتامین‌ها و املاح معدنی به طور مستقیم در سلامت پوست و مو تاثیر گذاشته و ریسک ریزش مو، عدم استحکام ناخن‌ها و مشکلات پوستی را افزایش خواهد داد.

تقویت حافظه و بهبود تمرکز در کودکان

برخی از ترکیبات مغذی به طور مستقیم در بهبود عملکرد مغز تاثیرگذارند. به عنوان مثال مطالعات نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا 3 در بهبود تمرکز کودکان موثر هستند. البته معمولا امگا 3 در مولتی ویتامین‌ها وجود ندارد و به طور جداگانه باید قرص یا شربت آن را تهیه نمایید. اما ویتامین‌های دیگری مثل E اغلب در همه مولتی ویتامین‌ها وجود دارند و در رشد مغزی اطفال و بهبود تمرکز و حافظه تاثیرگذار عمل می‌کنند.

حفظ سلامت استخوان ها و دندان

کلسیم، منیزیم، ویتامین D، زینک و ویتامین K از موثرترین ریزمغذی‌ها برای کمک به حفظ سلامت استخوان‌ها هستند که در این بین کلسیم و ویتامین دی نقش پررنگ‌تری را ایفا می‌کنند. با مصرف شربت مولتی ویتامین مینرال می‌توان ذخایر ویتامین‌ها و مواد معدنی ذکر شده را در بدن افزایش داده و به جلوگیری از مشکلات استخوان مثل نرمی استخوان در کودکان کمک کرد. همچنین با تامین مناسب ریزمغذی‌های ذکر شده دندان‌های کودک کمتر دچار پوسیدگی خواهند شد.

عوارض کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در کودکان

فواید مولتی ویتامین برای کودکان را شرح دادیم. همچنین دانستیم که دلایل متفاوتی وجود دارد که ممکن است کودک را با کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی روبرو کند. بهتر است بدانید که عدم جایگزینی این مواد مغذی در رژیم‌های غذایی کودکان می‌تواند منجر به عواقب جدی مانند رشد غیرطبیعی و تاخیر در رشد شود. باید بدانید که هرکدام از این عناصر نقش حیاتی خود را در بدن کودک ایفا می‌کند و در نبود آن عملکرد طبیعی بدن مختل می‌شود.

به‌طورکلی کودکانی که از کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی رنج می‌برند این مشکلات را دارند: معمولا بی‌حوصله، رنگ‌پریده، ضعیف، عصبی و افسرده هستند. رشد کمتر نسبت به همسالانشان دارند. لثه و دندان‌های آسیب‌پذیری دارند. رشد استخوانی‌شان معمولا کامل نیست و یا با ناهنجاری‌هایی همراه است.

والدین یک کودک باید همواره به‌سلامت جسمی کودکشان توجه کرده و با انجام آزمایش‌های سالانه از سلامت بدن آن‌ها باخبر باشند. احتمالا پزشکان در صورت کمبود مواد مغذی مولتی ویتامین مینرال برای کودکان تجویز می‌کنند.

مولتی ویتامین مینرال برای کودکان حاوی چیست؟

بهتر است بدانید که مولتی ویتامین مینرال برای کودکان در واقع یک مکمل تغذیه‌ای محسوب می‌شود. مولتی ویتامین مینرال برای کودکان در اشکال متفاوت در داروخانه‌ها موجود است که البته شربت رایج‌ترین نوع آن به حساب می‌آید.
باید بدانید که این شربت حاوی طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. البته ممکن است که برخی از برندهای این شربت با دیگری کمی متفاوت باشد اما به‌طورکلی می‌توان گفت مولتی ویتامین مینرال حاوی ویتامین C ، B1 ، B2 ، B3 ، B5 ، B6 ، B7 ، B9 ، B12 ، A ، E ، D2 یا D3 ، K، پتاسیم، ید، سلنیوم، بورات، روی ، کلسیم، آهن، منیزیم و منگنز است. البته این شربت‌ها با طعم‌دهنده‌ها خوش‌طعم می‌شوند و در بسته‌بندی‌های زیبا قرار می‌گیرند تا برای کودکان جذابیت داشته باشند.

  ترکیبات مولتی ویتامین مینرال

میزان و نحوه مصرف مولتی ویتامین مینرال برای کودکان

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم میزان نیاز هر فرد به مواد مغذی با توجه به سن و میزان فعالیتش متفاوت است. بهتر است میزان مورد استفاده از مکمل‌ها و داروها تنها توسط پزشک تعیین شود. اما به‌طورکلی می‌توان دوز مصرف مولتی ویتامین مینرال برای کودکان را به این صورت بیان کرد:

  • کودکان زیر 1 سال: نصف قاشق مرباخوری دو بار در روز
  • اطفال 1 تا 4 سال: 1 قاشق مرباخوری دو بار در روز
  • کودکان 5 تا 12 سال 1 قاشق مرباخوری 3 بار در روز

دقت کنید که این مکمل را به همراه لبنیات و چای به کودک خود ندهید. چراکه این مواد جذب مکمل را مختل می‌کنند. همچنین توجه داشته باشید که زمانی که فرزندتان از مکمل مولتی ویتامین مینرال استفاده می‌کند، از مصرف مکمل‌های دیگر بپرهیزید. حتما قبل از شروع مصرف مولتی ویتامین مینرال برای کودکان با پزشک مشورت کنید.

عوارض مصرف مولتی ویتامین مینرال برای کودکان

هر دارو یا مکملی در کنار فواید خود ممکن است عوارض جانبی خاصی به همراه داشته باشد. به‌طورکلی تاکنون عوارض جانبی شدید در اثر مصرف مولتی ویتامین مینرال برای کودکان دیده نشده است. بنابراین مطمئن باشید که فواید مولتی ویتامین برای کودکان بسیار بیشتر از عوارض آن است. اما دقت کنید که مکمل مولتی ویتامین مینرال در صورت مصرف بیش‌ازحد نیاز روزانه می‌تواند برای کودکان سمی بوده و عوارضی همچون دل‌درد، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، گرفتکی عضلانی، بی‌حالی و … ایجاد نماید.
این امر به‌ویژه در مورد ویتامین‌های محلول در چربی مثل A ، D ، E و K که در چربی بدن ذخیره می‌شوند صدق می‌کند. بهتر است هنگام خرید مولتی ویتامین مینرال مکملی را که مخصوص کودکان ساخته‌شده‌ است انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که آن مکمل حاوی دوز بالاتر از نیاز روزانه کودکتان نیست. بهتر است ویتامین‌ها را از دسترس خردسالان دور نگه‌دارید و در مورد مصرف ویتامین مناسب با بچه‌های بزرگ‌تر صحبت کنید تا از مصرف بیش‌ازاندازه تصادفی مکمل‌ها جلوگیری کنید.

سخن پایانی

اگر فرزندتان رژیم غذایی مناسبی ندارد پس مطمئنا نمی‌تواند به‌اندازه کافی مواد مغذی را جذب کند. برای اطمینان از اینکه کودکتان به‌اندازه کافی مواد مغذی دریافت می‌کند، باید یک رژیم متعادل را برای کودکتان تهیه کنید که شامل انواع غذاها باشد. دقت کنید که شیرینی‌ها و غذاهای تصفیه‌شده را در رژیم غذایی کودک محدود نمایید.
اما اگر به هر دلیلی کودکتان به‌درستی انواع غذاها را نمی‌خورد و با کندی رشد روبرو است، باید با پزشک کودکتان مشورت کنید تا مصرف یکی از مکمل‌ها را آغاز کند. مولتی ویتامین مینرال برای کودکان به دلیل دربرداشتن بیشتر ویتامین ها و مواد معدنی است، همواره بهترین انتخاب محسوب می‌شود. اما بدانید که انتخاب اول والدین یک کودک باید غذاهای طبیعی باشد و در درجه دوم از فواید مولتی ویتامین برای کودکان بهره گرفته شود.

مطالب مرتبط
دسته بندی: ویتامین کودکان
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها