Bucalfat

درمان خانگی اسهال

امتیاز دهید
اسهال یک عارضه گوارشی است که باعث اجابت مزاج شل و آبکی می‌شود و معمولا کمتر از چند هفته طول می‌کشد. اگرچه اسهال اغلب خود به خود از بین می‌رود، چندین راه درمان خانگی اسهال وجود دارد که می‌توانند علائم را کاهش داده و بهبودی را تسریع کنند. در این مقاله، به تشریح این راه‌ها می‌پردازیم.
تایید شده توسط کارشناس تغذیه داروخانه مثبت سبز

این مقاله صرفا برای افزایش آگاهی شماست.

مایعات زیاد بنوشید

جبران مایعات از دست رفته برای درمان اسهال ضروری است. از دست دادن بیش از حد مایعات و مواد مغذی از طریق اسهال شما را در معرض خطر کم آبی قرار می‌دهد. مصرف روزانه 8 تا 10 لیوان آب کمک می‌کند تا در صورت داشتن اسهال، احساس بهتری داشته باشید و هیدراته بمانید. سعی کنید هر بار که دفع دارید یک فنجان آب بنوشید. می‌توانید از محلول آبرسانی خوراکی (ORS) برای جایگزینی مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته در اثر اسهال استفاده کنید.

از رژیم BRAT پیروی کنید

خوردن غذاهای ملایم می‌تواند به جذب آب و کمک به هیدراته ماندن شما کمک کند. رژیم BRAT که شامل موز، برنج، سس سیب و نان تست است، شامل مصرف غذاهایی است که برای معده ملایم هستند. از سایر غذاهایی که می‌توانید در رژیم BRAT مصرف کنید می‌توانیم به آبگوشت، سوپ آبکی، سیب زمینی و کراکر نمکی اشاره کنیم. این غذاها کم‌فیبر و نشاسته‌ای هستند و به حجیم شدن مدفوع کمک می‌کند.

برخی از غذاهای ملایم به جایگزینی مواد مغذی که در اثر اسهال از دست رفته‌اند، کمک می‌کنند. برای مثال، موز و سیب زمینی بدون پوست منابع پتاسیم هستند که ممکن است اسهال آن را از بین ببرد. با این حال، رژیم BRAT تمام مواد مغذی مورد نیاز برای حمایت از سلامت کلی بدن را فراهم نمی‌کند. بازگشت به رژیم غذایی معمولی حدود 24 تا 48 ساعت پس از اسهال ضروری است.

بیشتر بخوانید: برای درمان اسهال چه بخوریم؟

غذاهای تخمیری بخورید

غذاهای تخمیر شده ممکن است اسهال را سریع‌تر از سایر درمان‌ها برطرف کند. از غذاهای تخمیر شده می‌توان به کفیر، کلم ترش و نان با خمیرمایه ترش اشاره کرد. غذاهای حاوی پروبیوتیک از جمله برخی از ماست‌ها نیز نوعی غذای تخمیر شده هستند که ممکن است اسهال را کاهش دهند. به عنوان مثال، باکتری اسید لاکتیک یک پروبیوتیک است که میکروب‌هایی را که باعث اسهال می‌شوند، سرکوب می‌کند.

مکمل‌ها را امتحان کنید

قرص پروبیوتیک به طور متنوع در داروخانه آنلاین مثبت سبز موجود است که به بیماری‌های مختلف از جمله اسهال کمک می‌کند. با مصرف پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های خوب را به روده خود اضافه می‌کنید تا یک محیط متعادل و سالم را در سیستم گوارش خود ایجاد کنید. به طور کلی، وقتی صحبت از مشکلات گوارشی به میان می‌آید، باکتری لاکتوباسیلوس دوست شماست. لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس یک پروبیوتیک در روده، دهان، واژن و برخی غذاها است.

اسهال

غذاهای تحریک‌کننده را محدود کنید

برخی از غذاها ممکن است با تحریک معده، باعث ایجاد گاز و نفخ شده و اسهال را بدتر کنند. سعی کنید از غذاهایی مانند غذاهای چرب، غذاهای سرخ شده، میوه‌هایی مثل انواع توت‌ها و آلو خشک، لبنیات پرچرب و سبزیجاتی مثل لوبیا، کلم بروکلی، ذرت، نخود فرنگی و فلفل که ممکن است اسهال را بدتر کنند، اجتناب کنید.

ورزش نکنید

ابتلا به اسهال، زمان شروع تمرین و ورزش نیست. بدن شما در این زمان نیاز به استراحت دارد. می‌توانید فعالیت‌های روزانه انجام دهید، اما کالری اضافی زیادی مصرف نکنید.

چای بنوشید

چای بابونه ممکن است اسهال را کاهش دهد، اما شواهد آن کاملا مشخص نیست. برخی شواهد نشان می‌دهد که چای بادرنجبویه ممکن است شدت اسهال را در صورت ابتلا به عفونت ویروسی مانند روتاویروس که یکی از علل شایع گاستروانتریت ویروسی (آنفولانزای معده) است، کاهش دهد.

زنجبیل را امتحان کنید

زنجبیل هزاران سال است که درمان انواع ناراحتی‌های معده بوده است. زنجبیل معمولا در غذاها، مکمل‌ها و چای یافت می‌شود که حالت تهوع ناشی از شیمی‌درمانی، بیماری حرکت و بارداری را کاهش می‌دهد.

داروهای بدون نسخه را مصرف کنید

برخی از داروهای بدون نسخه (OTC) به طور موثر اسهال را کاهش می‌دهند.

  • ایمودیوم (لوپرامید) که به شکل کپسول، مایع و قرص موجود است، حرکت روده را کند می‌کند.
  • پپتو بیسمول (بیسموت ساب سالیسیلات) یکی دیگر از داروهای OTC است که در قرص‌های جویدنی، مایعات و قرص‌ها موجود است و اسهال و ناراحتی معده را درمان می‌کند.
  • استامینوفن نیز ممکن است در صورت درد به شما کمک کند. از مصرف داروهای ضد التهابی مانند آسپرین و ایبوپروفن که می‌توانند معده را تحریک کنند، خودداری کنید.

سخن پایانی

اسهال باعث مدفوع شل و آبکی شده و به طور کلی پس از دو هفته برطرف می‌شود. شما می‌توانید با درمان خانگی اسهال از طریق روش‌هایی مانند خوردن غذاهای ملایم، نوشیدن مایعات زیاد و چای زنجبیل یا مصرف پروبیوتیک‌ها به رفع سریع‌تر آن کمک کنید. توجه داشته باشید که در صورت بروز مدفوع سیاه یا خونی، درد شدید شکم یا بروز علائم کم آبی بدن به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

محصولات مرتبط

One-Lyte-ORS-solution-1
محلول او آر اس وانلایت
Nora-Phar-Noralyte-Solution-200
محلول الکترولیت خوراکی نورالیت
Zist-Takhmir-Familact-2plus-30-Caps (1)
قرص فمی لاکت توپلاس
Hi-Health-Orix-Ors-10-Effervescent-Tablets
قرص جوشان اوریکس او آر اس ‌های هلث
One-Lyte-ORS-solution-1
محلول او آر اس وانلایت
Nora-Phar-Noralyte-Solution-200
محلول الکترولیت خوراکی نورالیت
Zist-Takhmir-Familact-2plus-30-Caps (1)
قرص فمی لاکت توپلاس
Hi-Health-Orix-Ors-10-Effervescent-Tablets
قرص جوشان اوریکس او آر اس ‌های هلث
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها