mosbatesabz

تفاوت مصرف میوه و آبمیوه

امتیاز دهید

مصرف میوه ها و آبمیوه ها جزو محبوب ترین اعمالی است که اکثر افراد در تمام دنیا از آن برای افزایش سلامتی خود بهره می برند. انواع میوه ها به دلیل داشتن فیبرهای گیاهی و دارا بودن مواد مغذی و ویتامین های گوناگون، همواره مورد توجه افراد بوده‌اند. در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین […]

تفاوت مصرف میوه و آبمیوه
Oralyte

مصرف میوه ها و آبمیوه ها جزو محبوب ترین اعمالی است که اکثر افراد در تمام دنیا از آن برای افزایش سلامتی خود بهره می برند. انواع میوه ها به دلیل داشتن فیبرهای گیاهی و دارا بودن مواد مغذی و ویتامین های گوناگون، همواره مورد توجه افراد بوده‌اند.

در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز سعی داریم با هم تفاوت مصرف میوه و آبمیوه را بررسی کنیم و دریابیم که مصرف کدام یک بهتر است؟

آنچه در این مقاله می خوانیم

میوه یا آبمیوه

جواب این سوال واضح است، با گرفتن آبمیوه و جدا کردن قسمتی از آن به عنوان تفاله، بخش زیادی از مواد مغذی و مفید میوه، دور ریخته می شود. این مواد مفید فایده، فیبرها هستند که استفاده از آنها در رژیم غذایی به همه افراد توصیه گردیده و نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش دارند. در حقیقت مصرف آبمیوه انسان را از جذب گروهی از مواد مغذی موجود در میوه ها محروم می دارد.

تفاوت مصرف میوه و آبمیوه

یک مثال مهم

به عنوان مثال، مصرف یک هویج در مقایسه با نوشیدن یک لیوان آب هویج که حاصل آبگیری 3 تا 4 هویج می باشد، زمان بیشتری می طلبد.

یعنی فرد در زمان خوردن هویج کامل، قند آن را به طور تدریجی وارد دستگاه گوارش و درنتیجه دستگاه گردش خون می کند؛ درحالی که این اتفاق در مورد آب هویج تنها در چند ثانیه رخ خواهد داد و بدن با بار قند فراوانی مواجه می گردد؛ به همین دلیل آبمیوه می تواند بدن شما را مستعد ابتلا به دیابت نماید.

موارد استفاده از آبمیوه

تنها در دو مورد می توان از آب میوه ها استفاده نمود:

  • هدف سم زدایی از بدن باشد. (در مواردی که بیمار پس از جراحی های سر و صورت، خون وارد معده اش شده و باید خون برگردانده شود و…)
  • در حالی که فرد به هر دلیلی اعم از بیماری، مشغله و یا سن کم نمی تواند حجم مورد نیاز از میوه را میل کند و این مقدار را به وسیله آبمیوه تا حدودی مرتفع می سازد.تفاوت مصرف میوه و آبمیوه

تفاوت میان آب میوه های طبیعی و صنعتی؟

پر واضح است که آب میوه های طبیعی بهتر از آب میوه های صنعتی هستند و اگر قرار باشد، فردی به هر دلیلی بخصوص بیماری، آبمیوه مصرف کند، انواع طبیعی گزینه بسیار بهتری به حساب می آید. گفتنی است نمونه های طبیعی علاوه بر مواد قندی حاوی بسیاری از مواد مغذی دیگر نیز هستند که می توانند برای بدن مفید باشند. از سوی دیگر، افزودنی های صنعتی در آبمیوه های طبیعی وجود ندارد.

یک آمار خوشحال کننده

بر اساس آمار هر هموطن ایرانی سالانه ۱۱ لیتر آبمیوه نوش جان می کند که در مقایسه با متوسط مصرف سرانه جهانی این فرآورده که حدود ۴۰ لیتر است، رقم قابل توجهی نیست، اما نکته خوشحال کننده این جاست که خوشبختانه با فراوانی انواع میوه های فصلی در کشور ایران و طعم و مزه بسیار مناسب آنها، تمایل به خوردن میوه به صورت تازه در ایران جزو سنت های حفظ شده، باقی مانده است.

یک نکته مهم

ریسک آلزایمر تا حد بسیار زیادی با مصرف آب میوه ها و سبزی ها کاهش می یابد. دلیل آن هم میزان بالای پلی فنول ها در آب میوه است. پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که در غذاهای گیاهی یافته شده و از سلول های مغزی محافظت می کنند.

تفاوت مصرف میوه و آبمیوه

جایگاه قرص های جوشان در این بین کجاست؟

شاید معروف ترین قرص های جوشان، از نوع ویتامین C آن باشد، اما این روزها تمامی انواع متنوع قرص جوشان ها در داروخانه های معتبر در دسترس می باشند. از نظر داروسازی، مواد محلول در آب راحت تر در بدن جذب می شوند، از این رو قرص های جوشان سهم بسزایی در سلامت افراد بخصوص افراد بیمار دارد؛ اما باید گفت که این قرص ها ابدا نمی توانند جای میوه تازه و یا منابع غنی دیگر را بگیرد. باید بدانید که این مکمل ها تنها در موارد خاص توصیه می گردند!

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها