mosbatesabz

ریزمغذی ها و درشت مغذی ها کدامند؟

امتیاز دهید

ریزمغذی ها و درشت مغذی ها کدامند؟ بدن انسان بسیار پیچیدس و برای زنده موندن و عملکرد بهینه نیازمند تغذیه ای سالم هست. ترکیب رژیم غذایی ما برای رسیدن به نیازهای ضروری بدن از دو نوع مواد مغذی تشکیل شده که شامل درشت مغذی ها (کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی) هستن و همینطور ریزمغذی […]

ریزمغذی ها و درشت مغذی های کدامند؟
Oralyte

ریزمغذی ها و درشت مغذی ها کدامند؟ بدن انسان بسیار پیچیدس و برای زنده موندن و عملکرد بهینه نیازمند تغذیه ای سالم هست. ترکیب رژیم غذایی ما برای رسیدن به نیازهای ضروری بدن از دو نوع مواد مغذی تشکیل شده که شامل درشت مغذی ها (کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی) هستن و همینطور ریزمغذی ها که شامل ( ویتامین ها و مواد معدنی) هستن.

ریزمغذی ها و درشت مغذی ها کدامند برای دانستن پاسخ این سوال با ما در این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز همراه باشید.

آنچه در این مقاله می خوانیم

درشت مغذی ها

درشت مغذی ها نقش بسزایی در بدن داشته و تمامی کالری و انرژی بدن ما رو تامین می کنن. برای برخورداری از رشد و توسعه، هر فردی بایستی مقادیر نسبتا زیادی از این درشت مغذی ها رو دریافت کنه. مهم اینه که شما بدونین هر درشت مغذی چه نقشی رو در بدن ایفا می کنه و رژیم غذاییتون رو بر اساس اونها تنظیم کنین.

ریزمغذی ها و درشت مغذی های کدامند؟

چربی ها یکی از اجزا تشکیل دهنده درشت مغذی ها

نکته مهم اینه که از چربی ها نباید ترسید و باید بدونین که رژیم غذایی سالم باید در حدود 15 تا 20 درصد از چربی برخوردار باشه. هیچ می دونین چربی ها سبب رشد مغز، تقویت عملکرد سلولی، محافظت از اندام های بدن و همینطور کمک به جذب ویتامین های موجود می کنه؟ پس در برنامه غذایی خود بادام، گردو، بذر کدو تنبل، زیتون و آووکادو رو هم لحاظ کنین.

پروتئین جزو دیگر درشت مغذی ها

می گیم باید پروتئین مصرف کنین چون سلول های بدن رو ترمیم و بازسازی می کنه، سیستم ایمنی بدن رو تقویت می کنه و موجب ترشح هورمون های ضروری در بدن می شه. پس در برنامه غذایی خود لوبیا، حبوبات و پروتئین های حیوانی از قبیل گوشت، مرغ و ماهی رو لحاظ کنین.

و اما کربوهیدرات جزو سوم درشت مغذی ها

کربوهیدرات ها متشکل از زنجیره های کوچک قندی بوده که منبع انرژی بدن محسوب می شن و لازمه که هر فرد در حدود 45 تا 65 درصد از رژیم غذایی رو از اونها تشکیل بده. پس از سیب، گل کلم، هویج، برنج قهوه ای، نخود و لوبیا نیز غافل نشین.

ریزمغذی ها

ریزمغذی ها به همون اندازه درشت مغذی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستن. ریزمغذی ها برای حفظ عملکرد بدن، حفظ سطح انرژِی، سوخت و ساز بدن، عملکرد سلولی و سلامت جسمی و روانی نیز بسیار مهم هستن.

ریزمغذی ها و درشت مغذی های کدامند؟

یافتن ریزمغذی ها در رژیم غذایی

ابتدا لازمه بدونین که ریزمغذی ها رو می تونین در انواع گیاهان و سبزیجات پیدا کنین. اما نمی تونیم بگیم کدوم گیاه نسبت به گیاه دیگه دارای ریزمغذی های بیشتری، چون همه چیز بستگی به مواد معدنی موجود در خاکی داره که گیاه ازش تغذیه می کنه. اما نکته مهم اینکه همه گیاهان و سبزیجات سرشار از ویتامین E ، C ، A و تا K و همینطور منیزیم و روی نیز هستن. اما برای دریافت هرچه بیشتر ریزمغذی ها باید از انواع گیاهان با رنگ های متنوع مصرف کرد.

مطالب مرتبط
دسته بندی: رژیم غذایی
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها