mosbatesabz

سرطان آندومتر

امتیاز دهید

سرطان آندومتر در بافت رحم در زنان رخ می ده، رحم جایگاهی ست که در آن جنین نگهداری می شه و از یک بخش پایینی باریک به نام سرویکس، یک بخش میانی پهن که تنه رحم است، قسمت بالایی به نام فوندوس و لوله های فالوپ که در بالا و طرفین قرار دارن تشکیل شده […]

سرطان آندومتر
Oralyte

سرطان آندومتر در بافت رحم در زنان رخ می ده، رحم جایگاهی ست که در آن جنین نگهداری می شه و از یک بخش پایینی باریک به نام سرویکس، یک بخش میانی پهن که تنه رحم است، قسمت بالایی به نام فوندوس و لوله های فالوپ که در بالا و طرفین قرار دارن تشکیل شده که این لوله ها رحم را به تخمدان ها متصل می کنن.

آنچه در این مقاله می خوانیم

آندومتر کجای رحم قرار دارد؟

بافت رحم از دو لایه تشکیل شده که لایه درونی آن آندومتر و لایه بیرونی آن میومتر نام دارد، که این لایه درونی گاهی اوقات دچار بیماری های خوش خیم و بد خیم می شود که در ادامه این مطلب از مجله داروخانه آنلاین مثبت سبز براتون بیشتر توضیح خواهم داد.

سرطان آندومتر چیست؟

همون سرطان رحم خوشبختانه با نشونه هایی که داره در مراحل اولیه قابل تشخیص و همینطور درمانه. این سرطان از سلول های پوششی داخل رحم شروع می شه و در مرحله دوم به بافت همبند یا دهانه رحم می رسه و در مرحله سوم، به خارج از رحم و گردن رحم سرایت می کنه و در مرحله آخر سرطان به خارج از لگن گسترش پیدا می کند.

نشونه های این بیماری چیست؟

  • خونریزی بیش از حد و غیر مرتبط با دوران قاعدگی
  • احساس درد در زمان مقاربت جنسی
  • وجود درد هنگام ادرار کردن
  • ترشحات غیر عادی واژن

علت سرطان آندومتر چی می تونه باشه؟

قطعا علت یک یا دو دلیل نیست و مجموعه ای از عوامل ناشناخته بهمراه یک سری عادت های غلط و سبک ناصحیح زندگی رو شامل می شه که در این میون عوامل زیر پررنگ تر هستند:

  • سن بالای 50 سال
  • شروع خونریزی بعد از یائسگی
  • نداشتن هیچ گونه تجربه بارداری
  • فشار خون بالا و وجود بیماری دیابت
  • هورمون درمانی به منظور کنترل یائسگی و پوکی استخوان
  • مصرف داروی تاموکسی فن به منظور درمان سرطان پستان
  • هایپرپلازی آندومتر که همون رشد بیش از حد سلول های رحمی هست
  • دوره های قاعدگی قبل از 12 سالگی و یا شروع دیر هنگام قاعدگی
  • استروژن زنان چاق نسبت به لاغر بیشتر بوده در نتیجه شانس ابتلا به سرطان هم در اونها بیشتره

راهکاهای تشخیص چیست؟

خوب می دونیم که هر خانومی به طور طبیعی باید هر 6 ماه، یک مرتبه تست پاپ اسمیر بده، این آزمایش در عین سادگی و ارزونی می تونه وجود این سرطان رو مشخص کنه و البته سایر راه های تشخیص هم به شرح زیر می باشد:

معاینات لگنی، با استفاده از دستگاه اسپکولوم مهبل، واژن را باز می کنن و پزشک می تونه دهانه رحم و واژن را به خوبی بررسی کنه.

امواج صوتی یا سونوگرافی

سونوگرافی ترانس واژینال ضخامت و بافت آندومتری را نشون می ده و پزشک به خوبی می تونه اختلالات را مشاهده کند.

هیستروسکوپی

در این روش یک لوله نازک را بهمراه دوربین متصل به آن داخل واژن و دهانه رحم می کنند و بدینصورت داخل رحم و آندومتر را بررسی می کنند.

درمان سرطان آندومتر به چه صورته

مسلما انتخاب روش درمان به پیشرفت بیماری بستگی خواهد داشت اما در حالت کلی درمان این سرطان شامل مراحل زیر می باشد:

برداشت بافت رحم که همون هیسترکتومی، که علاوه بر رحم لوله های فالوپ و تخمدان ها رو هم در بر می گیره و متاسفانه یائسگی و عدم بارداری از عواقب اون به شمار می ره.

اشعه درمانی، روشی ست که پرتوهای با انرژی بالا رو برای از بین بردن سلول های سرطانی به کار می گیرند.

شیمی درمانی، ترکیب یک یا چند داروی شیمیایی است که به صورت خوراکی و یا تزریقی تجویز می گردد که در نوع حاد این بیماری بیشتر کاربرد داره.

هورمون درمانی، داروهایی رو به بیماران تجویز می کنن که مستقیما بر روی هورمون های بدنشون تاثیر گذار باشه که این داروها هدفشون کاهش میزان استروژن در بدن است.

توصیه ویژه از مجله مثبت سبز

عزیزان مبتلا به این بیماری توجه داشته باشین که در طول مدت درمان شما نیاز به تغذیه مناسب از پروتئین و کالری دارین تا بدنتون انرژی کافی برای رویارویی با این بیماری داشته باشه و فراموش نکنین که چکاپ های دوره ای خود را سر موقع و منظم انجام بدین.

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها