mosbatesabz

بیماری اپیسپادیاس چیست؟

امتیاز دهید

بیماری اپیسپادیاس چیست؟ اکثر نوزادان خوشبختانه، سالم به دنیا میان و اندام های تناسلی بی عیبی دارن، اما در این بین برخی نوزادان با بیماری اپیسپادیاس به دنیا میان، در این بیماری، آلت تناسلی یا پیشابراه به خوبی عمل نکرده یا شکل ظاهری اون طبیعی نیست. پیشابراه در مبتلایان به بیماری اپیسپادیاس کامل تشکیل نشده […]

بیماری اپیسپادیاس چیست؟
Oralyte
آنچه در این مقاله می خوانیم

بیماری اپیسپادیاس چیست؟

اکثر نوزادان خوشبختانه، سالم به دنیا میان و اندام های تناسلی بی عیبی دارن، اما در این بین برخی نوزادان با بیماری اپیسپادیاس به دنیا میان، در این بیماری، آلت تناسلی یا پیشابراه به خوبی عمل نکرده یا شکل ظاهری اون طبیعی نیست.

پیشابراه در مبتلایان به بیماری اپیسپادیاس کامل تشکیل نشده و در واقع خروج ادرار در این بیماران در نقطه ای غیر طبیعی است. در مردان سالم ادرار از طریق نوک آلت به بیرون هدایت می شه اما مردان مبتلا به این بیماری، ادرار از طریق سوراخ بالا یا پهلوی آلت تخلیه می شه، در واقع این دسته از بیماران دچار عدم تکامل دستگاه تناسلی خارجی هستن.

علائم اپیسپادیاس عبارتند از:

  • بی اختیاری ادرار
  • برگشت ادرار به کلیه
  • عفونت دستگاه تناسلی
  • بازشدگی استخوان ناحیه شرمگاهی
  • خروجی غیر طبیعی دهانه مثانه در بالای سوراخ طبیعی مجرای ادرار

دلایل ایجاد این بیماری چیست؟

تحقیقات محققان نشون داده که این بیماری عمدتا به دلایل ناشناخته ایجاد میشه ولی دلایل زیر هم می تونه تاثیرگذار باشه:

  • عدم رشد طبیعی استخوان شرمگاهی
  • نقایص جنینی در هنگام شکل گیری اندام های اصلی
  • نقص مادرزادی در بیرون افتادن مثانه و چسبیدن اون به دیواره شکم

اپیسپادیاس در مردان:

اپیسپادیاس در مردان  باعث میشه تا آلت تناسلی فرد کوتاه، عریض و کج شه و استخوان های ناحیه شرمگاهی از هم باز و جدا باشه. این بیماری باعث کشیده شدن آلت به سمت بدن میشه و همون طوری که گفتیم، سوراخ پیشابراه در نقطه ای غیر طبیعی قرار می گیره؛ همین تغییر شکل باعث عدم کنترل اسفنکترهای مثانه میشه و منجر به نشت و بی اختیاری ادرار می شه، بیشتر مردان مبتلا در هنگام سرفه و یا عطسه بی اختیاری و عدم کنترل ادرار پیدا می کنن.

کپسول فست ران
قیمت: 59.300 تومان
قیمت با تخفیف:47.400 تومان

اپیسپادیاس در زنان:

این بیماری در زنان بسیار نادره اما افراد مبتلا این بیماری دچار جداشدگی استخوان های ناحیه تناسلی و عدم نزدیکی دو نیمه کلیتوریس میشن و مانند مردان در هنگام سرفه یا عطسه بی اختیاری ادرار رو تجربه می کنن.

راه درمان چیست؟

بیماری اپیسپادیاس چیست؟

خوشبختانه این بیماری در اکثر مواقع قابل ترمیم و درمانه و بهترین زمان درمان این بیماری هفت سال اول زندگی بیماره، در حین این جراحی، پزشک جراح مجرای خروجی مثانه رو ترمیم کرده و با ترمیم بدنه آلت تناسلی و بستن اون، بدن به حالت نرمال برمی گرده.

مجله مثبت سبز

مطالب مرتبط
دسته بندی: مقالات گوناگون
بحث و تبادل نظر
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها